Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-5008

Startet av daktari, fredag 22. september 2023, klokken 17:48

« forrige - neste »

Suverin

Det jo flere steder i Norge tilnærmet et europeisk klima, der vinteren bare er bløt og kjølig, der "vinteren" er over i løpet av helg i januar, og alle veier sauses inn i salt

Der vil man, stort sett hele vinteren være like godt skodd (om ikke bedre) med et vinterdekk laget for europeiske forhold.

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

Tenker som forrige taler, men det kommer an på hvilke dekk. I beste fall vil man kunne forlenge sesongen f.eks ut oktober på "sommerdekk" her på østlandet, men i Stavanger kan man, kanskje, bruke dme hele året - hvis man aldri kjører på fjellet.

Det er litt meningsløst å fortsette diskusjonen inntil man vet hvilke dekk det konkret er snakk om.  Alle nordiske vinterdekk er forøvrig merket M+S, med tillegg for snøfnugg og fjell-symboler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svk

Fransk bil,kan jo være noe sånt?
https://www.michelin.no/auto/tyres/michelin-crossclimate-2-suv?tyreSize=22


Lovlig hele året,men ikke best på noenting.

Men kan fungere for mange

batterimannen

Jeg synes det uansett er dumt å ha det inn i en vinterpakke i Norge. Da jeg kjøpte Volvo XC40, så ble den levert med helårsdekk. Hvis jeg skulle ha sommerdekk, så måtte jeg betale full pris for sommerdekkene. Da endte jeg som så mange andre XC40 eiere, med helårsdekk på sommeren og vinterdekk på vinteren.

Når det kommer til e-5008, så ville jeg sannsynligvis droppet vinterpakken, for å slippe helårsdekk. Selv om jeg egentlig kunne tenkt meg resten som er i pakken.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Svk

Dekkvalg burde jo egentlig vært en seperat greie.
Der en kan velge felg str og type dekk.

Bilen jeg har kommer kun med en type hjul. Ikke min smak.kunne tenkt meg mindre.men koster jo skjorta og endre det nå.
5000kr pr felg.sparer jo litt siden jeg trenger nye dekk uansett

Electric cars in Norway

#50
Sitat fra: suverin på søndag 08. september 2024, klokken 09:18Det jo flere steder i Norge tilnærmet et europeisk klima, der vinteren bare er bløt og kjølig, der "vinteren" er over i løpet av helg i januar, og alle veier sauses inn i salt

Der vil man, stort sett hele vinteren være like godt skodd (om ikke bedre) med et vinterdekk laget for europeiske forhold.


Godt poeng feks langs ute ved kysten Stavanger - Bergen. Har snø noen få ganger ila vinteren og da føler jeg det er mer slush (uten sugerør) :-) men jeg trives best med vinterdekk uten pigg

unik42

Noen som vet om det er camp mode i denne? Og vet dere om Android Auto er trådløs? Med V2L og 7-seter kan jeg huke av to gigamangler jeg har i dag på folkevogna mi.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Daniel_0007

Sitat fra: unik42 på onsdag 11. september 2024, klokken 13:50Noen som vet om det er camp mode i denne? Og vet dere om Android Auto er trådløs? Med V2L og 7-seter kan jeg huke av to gigamangler jeg har i dag på folkevogna mi.

Er ikke camp mode nei, android auto er trådløs.
Model 3 2019 LR Rwd

unik42

#53
Takk for svar. Prøver å google meg til om det er mobilnøkkel, men det ser ikke ut som det er det.

Edit: Skrur bilen seg av om du går ut av den (meget irriterende på ID4)?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

knightrider

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 11. september 2024, klokken 13:59
Sitat fra: unik42 på onsdag 11. september 2024, klokken 13:50Noen som vet om det er camp mode i denne? Og vet dere om Android Auto er trådløs? Med V2L og 7-seter kan jeg huke av to gigamangler jeg har i dag på folkevogna mi.

Er ikke camp mode nei, android auto er trådløs.

V2L kommer ikke før neste år. Kan bestilles fra mai 25 er jeg blitt fortalt.

Har ikke lest noe om camp mode, men må nå håpe de får noe lignende på plass.

unik42

Vil det si at biler før mai 25 ikke vil få V2L, eller at adapteret vil bli tilgjengelig for bestilling da?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Svk

Skryter jo av V2l på hjemmesiden sin

Svk

Er de begynnt å levere ut biler? Noen som har bestilt med vinterpakke?

Daniel_0007

#58
Sitat fra: Svk på søndag 22. september 2024, klokken 13:49Er de begynnt å levere ut biler? Noen som har bestilt med vinterpakke?

Er registrert 34 biler nå men vil tippe det er demo biler.
Model 3 2019 LR Rwd

unik42

#59
Har nå prøvekjørt en E-5008 i helga. Fikk kjørt en 10-ish mil på Haugalandet.
Jeg kommer fra en ID4 1st. (ikke max) fra 2021 så mitt syn er farget av dette.

Først og fremst: Bilen ser veldig bra ut inni og utenfor. Rett og slett vakker, og den fargen som var på testbilen var nydelig. Selgeren sa det var Blå Ingaro (den som følger med bilen), men jeg mistenker at det egentlig var Blå Obsession (+8900). Testbilen hadde ikke hengerfeste så fikk ikke testet det, ei hadde den selvkjøring. Kun ACC med Stop&Go.

Bra:
- Kjapp og rask infotainment. Merket ingen lugging eller stopp da jeg brukte det.
- I-Cockpit ser bra ut og har mange oppsettsmuligheter slik at det kan se ut akkurat som du vil
- Gode seter i oppgradert setepakke (+24.000), med varme, kulde og massasje i begge forsetene.
- Grei plass i seterad 2, med justerbare seter.
- Uvant med lite ratt og speedometer over rattet, men jeg ble glad i det.
- Trådløs Android Auto som var KJAPP å starte opp. I ID4 kan det ta ett til to minutt før den virker fra kald bil. I tillegg kunne en bytte ut kartet på skjermen foran rattet med Google Maps-kartet!
- Tre 12V uttak (for de som trenger det)
- Rullegardin innfelt i bakdørene (GT-utgave)
- 3-seterader! Med ok plass. Bemerk at seterad 2 må litt frem hvis en voksen skal sitte bakerst.

Middels:
- Ok matriselykter. Har prøvekjørt ID4 med IQ light og de føler jeg er raskere og klarere
- Bagasjerommet er mindre enn en skulle tro. Det er oppgitt 750l, men jeg mistenker at 200 av dem er under gulvet i en grop helt bakers + en 15cm høy hule under 3. seterad en må ha en egen skuff for å bruke. Med seterad 3 nede så det nesten ut som om det er bedre plass i ID4 (ikke medregnet plass under gulv og seter).
- Litt trang cockpit, føles nesten som om en sitter i et jagerfly. Ikke ubehagelig, bare litt trangere enn det jeg er vant med.
- Litt irriterende ACC-kontroll. I ID4 kan jeg stille inn ACC til å følge fartsgrensene. Det funker ikke i E-5008, der må du manuelt trykke "OK" hver gang fartsgrensen endrer seg. I tillegg er det ingen indikasjon på om bilen ser kantlinjer (aner ikke om det er fordi bilen ikke har selvkjøring).
- Varsel om for høy fart. Hvis en legger ADAS som snarvei på I-toggle så er det tre trykk for å skru av varselet.

Dårlig:
- Irriterende mange menyer i infotainment, med ulogiske funksjoner. Eksempelvis finnes seter under klima (for varme og kulde), men da får du ikke stilt inn massasje. Først hvis du går på Seter i hovedmenyen kan du også stille massasje.
- I-toggles er i utgangspunktet en fordel siden en kan ha snarveier til de mest brukte funksjoner. Men jeg kunne ikke legge til Seter der, men jeg kunne legge til "kulde i seter" eller "varme i seter", ikke begge deler.
- Litt lite utsikt ut bakrute
- Ingen mobillomme eller holder til mobil i baksetene
- De kapasative knappene kan de kaste på sjøen. Og jeg har det (og er en av de få som liker det) i ID4, men de på E-5008 føles veldig billige ut. Masse "klikkelyder" og ingen sveiping. I tillegg er det samme ingeniøren i Peugeot som i ID4 som har laget "neste/forrige og volum opp/ned" oppsett. Hvem mener at opp skal være neste og høyre skal være volum opp!?
- Taleassistent er like god som i ID4. De eneste taleassistentene som korrekt navigerer hjem til meg er Tesla og Android Auto. Alle andre jeg har prøvd vil ha meg til Rygge flyplass. Bemerk at jeg tror at hvis du har et abonnement på telematikktjenester så skal taleassistenten ha ChatGPT innebygd.
- Hakkete Android Auto, selv om den er kjapp å koble opp så hakket AA ved panorering i kart og slik.

Usikre momenter:
- Selvkjøring, aner ikke hvor bra det funker, men ønsker det
- Grip control på 2WD på vinterstid. Satser på å evt. kjøpe 4-hjulstrekk
- V2L kunne heller ikke selgeren si så mye om
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA