Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-5008

Startet av daktari, fredag 22. september 2023, klokken 17:48

« forrige - neste »

Daniel_0007

Det jeg er mest interessert i er åssen lyd anlegget er i bilen, i motsetning til 3008 hvor du kan oppgradere lyd anlegget så er ikke det valget der for 5008, noen her som har testa standard anlegget i 3008?
Ja er rimelig sikker på at vinterpakka bare bytter ut sommer hjula med helårs dekk, vinterhjul separat er nok rundt 30 000.
Model 3 2019 LR Rwd

Suverin

#31
Sitat fra: knightrider på torsdag 05. september 2024, klokken 15:35Ved et tidligere tilfelle så jeg på vinterpakka, kan ha vært på danske sider, og der forstod jeg det som at du bytta ut sommerdekka dine med helårsdekk, at man ikke fikk begge to. Hvis det er vinterdekk på felg så er det jo en god pris, og hyundai tar 4 gangen for sine, og forhandlerene min ga 0 i avslag, ikke bra.

Det var et godt spørsmål, jeg tok det bare for god fisk at man fikk vinterdekk i tillegg til sommer  :o 

Inne og sjekket hva det faktisk står på tilvalget "Vinterpakke 1" nå:
«Grip Control og 19'' alufelger Lulea, Orbital med sort blank finish og dekkskum, oppvarmet frontrute og bagasjenett til tak»

Ikke mye klokere av det, men man får dekkskum i hvertfall  :laugh:
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Daniel_0007

Sitat fra: suverin på torsdag 05. september 2024, klokken 15:53
Sitat fra: knightrider på torsdag 05. september 2024, klokken 15:35Ved et tidligere tilfelle så jeg på vinterpakka, kan ha vært på danske sider, og der forstod jeg det som at du bytta ut sommerdekka dine med helårsdekk, at man ikke fikk begge to. Hvis det er vinterdekk på felg så er det jo en god pris, og hyundai tar 4 gangen for sine, og forhandlerene min ga 0 i avslag, ikke bra.

Det var et godt spørsmål, jeg tok det bare for god fisk at man fikk vinterdekk i tillegg til sommer  :o 

Inne og sjekket hva det faktisk står på tilvalget "Vinterpakke 1" nå:
«Grip Control og 19'' alufelger Lulea, Orbital med sort blank finish og dekkskum, oppvarmet frontrute og bagasjenett til tak»

Ikke mye klokere av det, men man får dekkskum i hvertfall  :laugh:

Sjekk i prislisten

Vinterpakke 1: J6JE 7 900 7 900
Grip Control med 19'' Lulea alufelger, M+S dekk og Hill Assist Decent Control (DX02)
Oppvarmet frontrute (LW02)
Bagasjenett til tak (NM01)

m+s=helårs dekk.
Mener samme diskusjonen var på 3008 og men forhandler sa at man får bare et sett dekk.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

4% rabatt for Akademikerne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

knightrider

Så for å få hillassist må du bytte ut sommerdekk med helårs, som ikke er anbefalt av noen. Som sagt, merkelige kombinasjoner i pakkene deres.

Akademikerne har også kia (muligens kun på ev9) men ingen har Hyundai?

Suverin

Derfor SpaceToureren min hadde m+s på "sommerdekkene" altså, den hadde grip control 😂 Men de var også merket med "3 peak mountain snowflake", så de var veldig fine i overgangssesongen da om ikke annet ;)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

batterimannen

Idiotisk å ha helårsdekk i vinterpakke. Regner med at flere kunne tenke seg hill assist og oppvarmet frontrute. Men så får man helårsdekk som er dårligere på sommerføre (og nesten ubrukelige på vinterføre), og man må allikevel kjøpe vinterdekk. Regner med at folk som legger på vinterpakke vil ha en bil som takler vinteren bedre... 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Sitat fra: batterimannen på torsdag 05. september 2024, klokken 22:29Idiotisk å ha helårsdekk i vinterpakke. Regner med at flere kunne tenke seg hill assist og oppvarmet frontrute. Men så får man helårsdekk som er dårligere på sommerføre (og nesten ubrukelige på vinterføre), og man må allikevel kjøpe vinterdekk. Regner med at folk som legger på vinterpakke vil ha en bil som takler vinteren bedre... 
Åpenbart en pakke som egner seg for kontinentale kunder. Burde vært forhandlet inn deler eller hele pakken som standard i Norge av importøren.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Sitat fra: daktari på fredag 06. september 2024, klokken 09:10
Sitat fra: batterimannen på torsdag 05. september 2024, klokken 22:29Idiotisk å ha helårsdekk i vinterpakke. Regner med at flere kunne tenke seg hill assist og oppvarmet frontrute. Men så får man helårsdekk som er dårligere på sommerføre (og nesten ubrukelige på vinterføre), og man må allikevel kjøpe vinterdekk. Regner med at folk som legger på vinterpakke vil ha en bil som takler vinteren bedre... 
Åpenbart en pakke som egner seg for kontinentale kunder. Burde vært forhandlet inn deler eller hele pakken som standard i Norge av importøren.

Jepp som varmepumpen er ekstra lenger sør i europa men standard her, burde vært gjort samme med vinterpakka, m+s dekk burde egentlig strengt tatt vært ulovlig om vinteren i Norge men tipper er noen eu regler som stopper det.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. september 2024, klokken 12:00m+s dekk burde egentlig strengt tatt vært ulovlig om vinteren i Norge men tipper er noen eu regler som stopper det.
Det er ulovlig gitt at forholdene tilsier det. Loven sier at bilen skal være skodd etter forholdene. Med M+S kan ikke bilen sies å være det på is og snø.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 07:51
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 06. september 2024, klokken 12:00m+s dekk burde egentlig strengt tatt vært ulovlig om vinteren i Norge men tipper er noen eu regler som stopper det.
Det er ulovlig gitt at forholdene tilsier det. Loven sier at bilen skal være skodd etter forholdene. Med M+S kan ikke bilen sies å være det på is og snø.

Etter EØS regler så jo...
Norge har vel ikke egne regler på dette så vidt jeg vet.



Suverin

Kun m+s er vel ikke godkjent som vinterdekk i Norge? Må også ha alpesymbol. Så om forholdene tilsier vinterføre aka snø og is, må man ha godkjente vinterdekk for å være skodd etter regelverket.

"Et godkjent vinterdekk skal være merket med bokstavene M+S (for «mud and snow»), men må også være merket med et snøkrystall inne i et fjell. Dette kalles «Three-Peak Mountain Snowflake» eller «alpesymbol». Alpesymbolet indikerer at vinterdekket er spesielt utviklet for nordiske klimatiske forhold"
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

turfsurf

Lovdata sier dette:

"Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er dekk som av produsenten eller regummieringsvirksomheten er merket med «Mud and snow» (M+S, MS, M&S, M-S) eller «3 peak mountain snowflake» (3PMSF/alpesymbolet). Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel og traktor"

Det er vanskelig å argumentere for at rene M+S sikrer "tilstrekkelig veggrep i forhold til føret" på snø og is.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. september 2024, klokken 08:37Lovdata sier dette:

"Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er dekk som av produsenten eller regummieringsvirksomheten er merket med «Mud and snow» (M+S, MS, M&S, M-S) eller «3 peak mountain snowflake» (3PMSF/alpesymbolet). Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel og traktor"

Det er vanskelig å argumentere for at rene M+S sikrer "tilstrekkelig veggrep i forhold til føret" på snø og is.

Vel,det er ennå vanskeligere å argumentere mot forhandler at dekkene ikke er lovlig å bruke som vinterdekk i Norge når loven sier de er lovlig. Dette er jo ennå er typisk knefall for EU gjort med viten og vilje av våre politikere hvis oppgave er å arbeide for Norge og Norges befolkning.

Radial

M&S dekk på ny bil fra en norsk nybil-forhandler, jiises..🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA