Blir EX30 RWD Core en Tesla 3 RWD killer?

Startet av Moas, ons 20. sep 2023, kl. 08:55

« forrige - neste »

Øyvind.h

Skal en være veldig etisk korrekt og prinsippfast kan en verken kjøpe Tesla eller Volvo, men med rett pris og produkt blir det gjerne kjøp uansett.

Volvo-appen har jeg bare hørt gode ting om. Service i app er vel avhengig av kjede en handler hos. Jeg bestiller time i app for biler fra VAG/Møller og regner med Vovlo har noe lignende. Alternativt bare ringer man inn og avtaler en passende tid. Jeg ringer helst for å høre litt om forventet tidsbruk, lånebil, om jeg kan vente og jobbe mens de ser på bilen og andre detaljer. Da får jeg som oftest en avtale som passer best mulig. På den annen side er besøk på verksted noe som skal inntreffe ca annenhvert år, så det er ikke kritisk.

Mellom EX30 og Model 3 hadde jeg nok helt klart foretrukket EX30, men jeg har ikke kjørt den så det blir å forskuttere komfort/lys/praktiske løsninger/kvalitet. EX30 er vel litt høyere også, noe jeg har merket at jeg foretrekker. Model 3 er veldig lav. Model 3 er uansett uaktuell pga karosseriform, høyde, rammeløse dører og håndtak mm. Maks rekkevidde og ytelse er ikke høyt på kriterielisten lenger så lenge begge deler er "godt nok". Bil er så mye mer enn bare rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søn 24. sep 2023, kl. 17:30
Sitat fra: daktari på søn 24. sep 2023, kl. 13:37
Sitat fra: turfsurf på søn 24. sep 2023, kl. 09:55Uansett, EX30 er jo en kinabil, så er mange som ikke vil kjøpe den p.g.a. det. Noen vil glatte over med at det står Volvo på fronten.

Man kan jo hevde at Tesla er et Amerikansk/Saudi-eiet merke, med stor produksjon i Kina, eiet og ledet av en høyreradikal, anti-fagforening-fyr som tror på russernes propaganda.

Ja, man kan jo hevde så mangt uten at det nødvendigvis er sant.
Det er vel nærmere sannheten enn det motsatte dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på søn 24. sep 2023, kl. 19:48
Sitat fra: turfsurf på søn 24. sep 2023, kl. 17:30
Sitat fra: daktari på søn 24. sep 2023, kl. 13:37
Sitat fra: turfsurf på søn 24. sep 2023, kl. 09:55Uansett, EX30 er jo en kinabil, så er mange som ikke vil kjøpe den p.g.a. det. Noen vil glatte over med at det står Volvo på fronten.

Man kan jo hevde at Tesla er et Amerikansk/Saudi-eiet merke, med stor produksjon i Kina, eiet og ledet av en høyreradikal, anti-fagforening-fyr som tror på russernes propaganda.

Ja, man kan jo hevde så mangt uten at det nødvendigvis er sant.
Det er vel nærmere sannheten enn det motsatte dessverre.
Så vidt jeg vet eier vel det saudiske oljefondet knapt en aksje i Tesla (etter å ha solgt seg ned fra 5%), eller har du annen informasjon?

At børsnoterte selskap sine aksjer er eid av investorer i forskjellige land gjør de vel ikke til selskap av den nasjonaliteten. Da er det mange norske selskap rundt om kring, mtp at oljefondet eier 1% av alle aksjer på internasjonal børs.

Det eneste som er verifiserbart sant her er vel at de har stor produksjon i Kina.

Så er det jo selvfølgelig mye man kan diskutere om EM, uten at det påvirker min mening om selskapet Tesla så mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Kan vi kanskje si at tesla er norsk og dermed verdens mest etiske bilprodusent? ;)

Høyreradikal er et uttrykk jeg ikke har hørt før, men fagforeninger er ikke nødvendigvis positivt, de kan ta livet av bedrifter og dermed hugge grenen de sitter på ved å gjøre dem ekstremt ulønnsomme. Bare spør britisk bilindustri anno 1970.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på ons 27. sep 2023, kl. 09:07Høyreradikal er et uttrykk jeg ikke har hørt før, men fagforeninger er ikke nødvendigvis positivt, de kan ta livet av bedrifter og dermed hugge grenen de sitter på ved å gjøre dem ekstremt ulønnsomme. Bare spør britisk bilindustri anno 1970.
Ja, det er en gjenganger. De er ofte motstandere mot automasjon og effektivisering, og saboterer gjerne dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

Fra volvocars.com så er prisene klare for alle abonnentstyper:

For storbrukere så tilbyr Volvo f.eks. ned til 88 øre per overkjørte kilometer for leasing/leie.

Pris med alt inkl. (også dekk-hotell) m/ s/v-dekk fra: 7390,- mnd. 75000 km på 3 år.

Det tilsier eierkost på 3,6 kr per km (pluss strøm).
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på tir 28. nov 2023, kl. 13:09Fra volvocars.com så er prisene klare for alle abonnentstyper:

For storbrukere så tilbyr Volvo f.eks. ned til 88 øre per overkjørte kilometer for leasing/leie.

Pris med alt inkl. (også dekk-hotell) m/ s/v-dekk fra: 7390,- mnd. 75000 km på 3 år.

Det tilsier eierkost på 3,6 kr per km (pluss strøm).

Den billigste EX30 popper opp til over 9000 per mnd om du velger 25.000km per år. Da har du betalt 324.000 på 3 år. Begynner å bli litt dyrt...
Tesla Model Y                         2021-

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på ons 29. nov 2023, kl. 14:107390 med 25000 km

Ja, ok. Jeg så på de ferdig-konfigurerte bilene. Kanskje de hadde noe mer utstyr.
Ser prisen blir nesten det samme med en Ford Mustang SR. Ikke verst med 5 års service på 3 års leasing...da bør du jo kunne selge to års service  :D
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Vaduz

Bare synd jeg ikke får plass i xc40 en gang, så dette blir vel helt uaktuelt selv som bil nummer to. Ellers hadde den vært høyt oppe på lista.

Kaptein Sabeltann

At EX30 kommer til å selge godt tror jeg nok, men noe TM3-killer (som for øvrig er et latterlig uttrykk) kommer den ikke til å bli. Den kommer mange år for sent og blir etter alt å dømme i minste laget for veldig mange. Problemet for de fleste modeller som liksom skal ta rotta på Tesla har det til felles at de mangler det essensielle som skal til; pris. EX30 starter på 320K-ish, men det er den kjipeste modellen. Det er vel 3 - 4 ulike modeller med diverse ekstra utstyr samt 50K ekstra for 4WD. Tesla derimot har tillegg kun for 4WD (og eventuelt diverse selvkjørende funksjoner). Når man har lagt til alt ekstra-utstyret på en EX30 for å få det samme som Tesla tilbyr som standard er prisen stort sett lik, om ikke høyere. Ingen god oppskrift spør du meg.

Tesla på sin side vil fortsette å nyte godt av markedets beste app, lade-nettverk og en designavdeling som fortsetter å utvikle og forbedre bilen også etter at du har kjøpt den. Det er selvsagt mye å mislike ved Tesla, men til dags dato er det ingen som har lyktes med å lage noen "Tesla-killer", men mange har forsøkt og feilet grovt.

hELgenen

Sitat fra: Kaptein Sabeltann på søn 03. des 2023, kl. 00:26Tesla på sin side vil fortsette å nyte godt av markedets beste app, lade-nettverk og en designavdeling som fortsetter å utvikle og forbedre bilen også etter at du har kjøpt den. Det er selvsagt mye å mislike ved Tesla, men til dags dato er det ingen som har lyktes med å lage noen "Tesla-killer", men mange har forsøkt og feilet grovt.

Hmmm..en designavdeling som fortsetter å utvikle bilen etter at den er levert var nytt for meg. Er det en mobil service som kommer hjem til deg og bytter ut karosseri,lykter og slikt dette da? Eller er det en feature at bilen skifter utseende selv og fjerner f.eks lakk,fyller vann i lykter osv slik vi har sett misfornøyde kunder klage over? Selvkjørende funksjoner uten lovpålagt redundans ut over kamera i EU vil altså bli fikset ved ettermontering av f.eks radar?

Vaduz

Jeg tror du skjønner hva som ble ment her. Det er også riktig, min 2018 modell s er betydelig oppgradert siden jeg kjøpte den.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på søn 03. des 2023, kl. 05:49
Sitat fra: Kaptein Sabeltann på søn 03. des 2023, kl. 00:26Tesla på sin side vil fortsette å nyte godt av markedets beste app, lade-nettverk og en designavdeling som fortsetter å utvikle og forbedre bilen også etter at du har kjøpt den. Det er selvsagt mye å mislike ved Tesla, men til dags dato er det ingen som har lyktes med å lage noen "Tesla-killer", men mange har forsøkt og feilet grovt.

Hmmm..en designavdeling som fortsetter å utvikle bilen etter at den er levert var nytt for meg. Er det en mobil service som kommer hjem til deg og bytter ut karosseri,lykter og slikt dette da? Eller er det en feature at bilen skifter utseende selv og fjerner f.eks lakk,fyller vann i lykter osv slik vi har sett misfornøyde kunder klage over? Selvkjørende funksjoner uten lovpålagt redundans ut over kamera i EU vil altså bli fikset ved ettermontering av f.eks radar?

Endring av GUI og knappe-layout går i hvert fall innunder design. Kanskje spill og funksjoner også kan det. Jeg skjønner at du forsto hva han mente og bare prøvde å være spydig, men du tok altså feil også.

Innlegget ditt var likevel nyttig da det gir et godt bilde av legacy-produsentenes tankegang og hvorfor det er så vanskelig for de å utvikle software.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA