TWC gen3, faser etc.

Startet av Radial, mandag 18. september 2023, klokken 20:53

« forrige - neste »

Radial

Pensjonistene i familien klinker til med XC40 Recharge, og ser på hjemmelader.
I utgangspunktet ønsker de seg Easee, men med konkursspøkelse og pågående myndighets-utfordringer så tør de ikke det... dyr har den også blitt.

De har derfor notert seg Tesla Wall Connector, med 7,5m kabel til en ganske attraktiv pris og attraktivt utseende.

- har noen sett samsvarserklæringen til TWC3? Ser den ikke noe sted?
- Kan twc skifte mellom 1 og 3 fas i software?
- Er det kommet en måte å "låse" boksen slik at bare de som har autorisasjon kan lade? Må man da eventuelt starte lading via app?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

(Men det går fint å lade med 1-fas selv om den er satt opp som 3-fas, både på IT og TN-nett)

TU-12

Tesla har relativt kort samsvarserklæring. Noko som er smart da det blir mindre å ta dei på. Unntak er evnt samsvar med div radio-direktiv som NKOM hadde merknad om ang Easee. Blir interessant når NKOM er ferdige med sin testrunde.
I NAF sin test av "ladebokser" var samsvarserklæring etterspurt. Tesla skriv "har innebygget RCD Type A + DC 6 mA". Samme som Easee oppga. Naf dvs ladeeksperten påpeiker at det ikkje er underbyggd i samsvarseklæring på dette. Og det er her Easee gjer ein stor feil, dei endrar samsvarserklæring til å omfatte standarden for jordfeilvern A og DC vern. Tesla bryr seg mindre, og har "Sjekk med lokale forskrifter hva du trenger av jordfeilvern" i inst veiledning. Dermed blir det opp til elektriker å vurdere kva som er i "ladeboksen" (er det eks tilfredsstillende DC vern?) for at han i sin tur kan skrive sin samsvarserklæring.
https://tff-forum.de/t/datenblatt-und-konformitaetserklaerung-fuer-twc-gen-3/115971/6
(I NAF sin test fann dei ikkje TWC3 sin DoC så den er ikkje lett tilgjengeleg)

Radial

Hmm, så TWC3 er altså eeegentlig i samme blindgate som Easee, men ikke fått myndighetene på nakken enda.

XC40 støtter offesielt ikke 3fas, så man er avhengig av å kunne software låse til 1-fase, noe tydelig vis bare Easee kan?

Er jo så jækla dumt å legge opp 1-fas når jeg VET det kommer en 3fas kompatibel bil der om kort tid... begge disse pensjonistene er interessert i høye ladeeffekter, da de er langreiste og travle folk som på død og liv skal ha en "tørst" Volvo🙈
Huset har 3fas IT anlegg og 63A hovedsikring, som det meste fra 70tallet har.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TU-12

Nja.. det er vel umogleg for myndigheiter å ta TWC3 på noko. Da dei ikkje har noko referanse i DoC til standarder dei ikkje overheld.
(Med som nevnt eit lite forbehald mangel ang radioteknologi /frekvensbruk som virkeleg er NKOM sin heimebane)
Men i ytterste konsekvens blir det vanskeleg å installere den utan B-vern framfor (for å tilfredsstille NEK400)

Radial

Hmm, noen som har sett Defa Power?

https://www.defa.com/product/defa-power/

Ser dessverre ikke hva som er av valg og funksjoner i installasjonsappen.

Koster litt mer, men har jo vel så mange greie funksjoner som Easee, og flere enn Tesla, og ~6m kabel integrert.
De skryter av full dynamisk lastbalansering, så da må det vel være mulig for software valg av fase...og det listes opp tilkobling av 3fas IT i manualen.
Kan legge inn RFID autentisering ser jeg også, nyttig..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Sitat fra: Radial på tirsdag 19. september 2023, klokken 11:00Er jo så jækla dumt å legge opp 1-fas når jeg VET det kommer en 3fas kompatibel bil der om kort tid...
Det er mulig å be elektriker legge opp kabel for 3-fas, men ikke koble til L2 i boksen og/eller sikringskapet. Og når tiden er moden så får du han til å komme ut og koble til denne på 5 minutter.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TU-12

Defa power; Usikker på om den støtter 3-fas på IT nett. 3-fas og IT er framleis litt kontroversielt.

geear

Sitat fra: Radial på tirsdag 19. september 2023, klokken 11:00Hmm, så TWC3 er altså eeegentlig i samme blindgate som Easee, men ikke fått myndighetene på nakken enda.

XC40 støtter offesielt ikke 3fas, så man er avhengig av å kunne software låse til 1-fase, noe tydelig vis bare Easee kan?

Er jo så jækla dumt å legge opp 1-fas når jeg VET det kommer en 3fas kompatibel bil der om kort tid... begge disse pensjonistene er interessert i høye ladeeffekter, da de er langreiste og travle folk som på død og liv skal ha en "tørst" Volvo🙈
Huset har 3fas IT anlegg og 63A hovedsikring, som det meste fra 70tallet har.

Hvis den ikke lader når den plugges i en ladeboks som tilbyr 3-fas 230, så er det den første bilen jeg kjenner til som ikke takler det. Alle 1-fas biler jeg har plugget i mine veggbokser med 3-fas, har ladet helt fint på 1-fas. E-Golf, Niro, EQC og sikkert andre..

Radial

XC40 "takler" 3fas, den går i åpen delta.
Men åpen delta er ikke støttet av Volvo rent garantimessig...selv om konsensøster og komponent-tvilling Polestar 2 støtter det.

Så av praktiske årsaker ville det vært enklere om software kunne styrt 1 og 3fase valgene, slik som Easee kan.

Har sendt mail til Defa om saken nå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Hadde ikke brydd meg et pøkk om det jeg men.. lader den så lader den.

Radial

Er nok litt storm i vannglass, men om elektriker'n som skal montere sakene er enig, er noe helt annet😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Jeg plugga TWC-en rett i splitter ny EQC her hos meg. Så lenge den ladet og ikke klaget, så tenkte jeg tut og kjør.

Er det ikke uansett ganske usannsynlig at en lader blir grilla (som i faktisk skadet, utover å gi feilmelding) av 230 volt mellom fasene og fase og N, når den kan ta imot 400 mellom fasene/230 mellom fase og N?

Radial

Jeg har 0tro på skader i åpen delta jeg heller.
N-leder benyttes til 32A i 1-fase også, så det må jo være dimensjonert deretter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA