Høyt forbruk?

Startet av IDChrister, man 18. sep 2023, kl. 13:38

« forrige - neste »

IDChrister

Hei alle!
Har hatt min ID4 i godt over ett år, og har hatt mange gode KM i den. Jeg har alltid undret litt på hvordan folk har klart å oppnå de lave forbrukene de har. På min daglige tur til/fra jobb ender jeg opp med 17-19 kWh/100 på dager med 20 grader+, og kan gjerne komme fram med 20-26 på vinteren, avhengig av kulde og vind etc. Turen er 20km ca, med landevei med både 80 og 60 soner, og bykjøring på slutten (ingen kø). Høyeste km jeg har hatt på 100% var 408km (30 grader).

Bilen er nå på verksted for oppdatering (...), og jeg fikk en ID3 som leiebil. Kjørte hjem med 8 grader, tok forbikjøringer, ingen tanke om å kjøre forsiktig som jeg bruker å gjøre for å oppnå lavere forbruk (det er jo gøy da!). Parkerte med 14.0! i tillegg kjører jeg min ID4 med ett dekktrykk på 3.2 bar i håp om bedre forbruk, men nei! Samme på vinteren.

I det siste har jeg syntes å høre en slags ulende lyd fra høyre framhjul, samt at jeg føler bilen sporer mye. (jeg hører mørke lyder dårlig). Bilen ble kræsjet i fjor, og reparert på den aktuelle siden. Har i tillegg fått byttet dekka bak for skjevslitasje, og fått det justert.

Noen som har tips om hva som kan være feil, evt hva jeg kan prøve for å bedre forbruk?

edit: Jeg har mistanke om hjullager, men klarer ikke høre noen nevneverdig forskjell om jeg svinger til høyre eller venstre.. Noe min hørsel kan ha skylden for :D

MinID

Ulyden høyre fremme kan være lenkestag som er gåent. Er en gjenganger hos id4. ID3 er nok en mye mindre energikrevende bil enn id4. Synes ikke forbruket du nevner er uvanlig. Om vinteren, så er stor forskjell på kortere turer og lengere, pga oppvarming av kupe. Her bruker id4 mye.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

IDChrister

aha, men SÅ stor forskjell hadde jeg ikke trodd at det var! er vel ikke så stor forskjell på wltp på de?

får kanskje sjekke verksted ang den ulyden hvertfall :) hadde kanskje håpet det var utslagsgivende for rekkevidden ;)

daktari

Synes det hørtes høyt ut. Ikke skiboks eller takstativ?  NAF brukte mindre på sin landeveistest. Nyland også. 2,6 kWh/mil er 130 km/h nivå.
Men du har kanskje forklaringen i feilstilte hjul som øker rullemotstand.  Evnt at du får falsk forhøyet forbrukstall fordi deler av batteriet er gåent men ikke regnes vekk fra netto tilgjengelig.

PS brukte 1,48 kWh/mil på en 90 km tur/retur med stopp på motorvei 100-sone/landevei 50-60-80-soner på Romerike nylig i ca 18 grader og tørt med GTX 23-modell.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

IDChrister

Verken takboks eller stativ nei.  er det noen måter å sjekke det selv på? er ett stykke å kjøre til verksted herfra så.. gj.snitt farten på strekningen min bruker å komme som 40-50km/h. Kjørte på motorvei i sverige i sommer,  kom glatt opp på 24kWh! riktignok 110 men.. ergerlig å se broderen kjøre samme strekning med tesla og nyter 15..

daktari

Sitat fra: IDChrister på man 18. sep 2023, kl. 20:39Verken takboks eller stativ nei.  er det noen måter å sjekke det selv på? er ett stykke å kjøre til verksted herfra så.. gj.snitt farten på strekningen min bruker å komme som 40-50km/h. Kjørte på motorvei i sverige i sommer,  kom glatt opp på 24kWh! riktignok 110 men.. ergerlig å se broderen kjøre samme strekning med tesla og nyter 15..

Noen bruker CarScanner og OBD adapter, men usikker.
Hvis ikke du har vært på service så kan det hende verkstedet har noen fikser som ligger og venter, inkl. sjekk av batteriet.
Mine I-Pace videoer

IDChrister

har vært på service (hos NAF). de nevnte ingenting hvertfall...

daktari

Sitat fra: IDChrister på tir 19. sep 2023, kl. 07:05har vært på service (hos NAF). de nevnte ingenting hvertfall...
Sjekker de servicebulletin (TPI) fra VW?
Mine I-Pace videoer

IDChrister

godt spørsmål, det aner jeg ikke.. skal se over papirene når jeg henter bilen idag.

Topsy

Oj, dette hørtes kjent ut. Kanskje vår også er dårlig. Klarer kun få snitt på bed mot 18-19 på gode sommerdager. Ellers ligger vi nesten alltid på 21-23, 25-26 om sommeren. Kjører ikke spesielt hardt, men ofte deler på motorvei med 90-110.

Har 21 mil ca til hytta (Hafjell). Motorvei nesten hele veien. Bruker vel rundt 75% til på en god sommer og 65% hjem (høydemeterforskjell). Da følger jeg fartsgrensene på E6. På vinteren er det samme omtrent 95% og 90%. Noen ganger ender vi opp med å lade for sikkerhetsskyld også på vei opp hvis det er litt føre som stjeler energi. Ingenting på utsiden av bilen normalt
Har ikke vært veldig imponert. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA