Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradering av bremser

Startet av Norse Machine Service, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:36

« forrige - neste »

Norse Machine Service

Ser vi har fått e-post med mulighet for oppgradering av bremser på Model-X Plaid. Men jeg kan ikke finne noe informasjon om pris. Noen som vet noe eller har vært i kontakt med Tesla om dette?
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

geear

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-lr-and-plaid-brake-upgrade-now-available.311444/

$2700 i USA for samme pakke til S ser det ut som på denne tråden. Send en melding i app slik han der har gjort?

Dank

#2
Hei,

jeg var innom SC på torsdag den uken og spurte om prisen for denne oppgraderingen. Det kunne de ikke svare på siden de heller ikke hadde info om det.

Dette begynner å ligne på det minnebrikke/emmc-problemet de hadde på de gamle MCUene, hvor de først påsto at det ikke var et problem emmc, og senere tilbød de ulike "oppgraderinger" som koster fra 20 000, deretter 5 800 og så til slutt gratis for kun bytte av minnebrikken.

Jeg har selv opplevd et par skumle situsajoner på veien pga svake bremser, og har vurdert å kjøpe track pack. Ja, 200k for track pack er mye penger, men sikkerheten er kanskje verdt det.

Hvis den nye pakken med røde kalipere og klosser ikke koster altfor mye nå, så tror jeg at jeg muligens kommer til å slå til. Jeg trenger ikke toppfart eller de fancy felgene i track pack, så denne oppgraderingen er noe som passer meg perfekt, evt. kun bytte til nye klosser hvis det er en opsjon for det til noen tusenlapper.

Ellers kan man jo også håpe at Tesla tilbyr nye klosser gratis en gang i fremtid, slik det har skjedd med emmc, men det spørs om man ønsker å gamble på det med sikkerhet som innsats.
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

geear

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-x-owners-brake-pad-caliper-upgrades/amp/

I følge denne så har Plaid bygget etter 12. januar allerede både de røde kalipperne og de nye klossene. Har du en eldre plaid kan du vel bare skifte klosser, kalipperne er sikkert de samme?

Men bremsene dine skal uansett klare å låse hjulene så ABS kicker inn, da hjelper det ikke på en engangsbrems å oppgradere. Det er som regel for å øke tåleevnen for høy temp osv., det kan du og gjøre med nye klosser og bremsevæske...

Dank

Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 14:43Men bremsene dine skal uansett klare å låse hjulene så ABS kicker inn, da hjelper det ikke på en engangsbrems å oppgradere. Det er som regel for å øke tåleevnen for høy temp osv., det kan du og gjøre med nye klosser og bremsevæske...

Takk for innspill, geear ! Det stemmer akkurat som du har beskrevet her.

Vi kjørte fra Oslo til Bergen via Hemsedal i sommer. Bremsene var bra i starten da vi kjørte fra Hemsedal, men virket som de ble svakere og svakere etterhvert som vi kjørte videre i en noe "inspirert" stil ... Det var faktisk litt skummelt på vei ned mot Flåm ...

Ja, jeg har en eldre Plaid dra 2022. og forslaget ditt om nye klosser+bremsevæske er sannsynlig det beste valget for meg. Jeg skulle ønske det finnes en OEM oppgr.pakke med større skiver+bedre klosser uten å måtte gå opp i størrelse på felg. Det finnes sikkert gode 3.parts løsninger, men så er det med garanti/reklamasjon da.... jeg får vente litt til neste bremseservice(om noen måneder) og se hva Tesla har å tilby da.   



2023 Model S Plaid
2024 i4M50

geear

Jeg har ikke plaid selv, men kjører du dragracing fra sving til sving på norske svingeveier med nærmere 2,5 tonn og 1022 gamp er det ikke rart du opplever bremsefade. Det kan være både glasserte klosser og kokende bremsevæske. Det er en bil med helt hinsides mye krefter og samtidig høy vekt, finnes vel knapt noe sammenlignbart i fossilverden. Selv en Panamera Turbo S er iallfall et par hundre kilo lettere og har i tillegg mindre effekt.

Kjørte du i track mode med redusert regen? Det redder bremsene litt om du kjører med full regen, men batteripakke/drivverk blir desto varmere. På ringen for eksempel så kjøres ofte Teslaene med redusert regen for å ikke få (merkbar) effektreduksjon, men det gir tilsvarende varmeutfordringer for bremsene.

Ser ikke ut som EBC eller Ferodo leverer klosser til Plaid enda, men ser du får Pagid Street+ til de fremre bremsene:

https://bnshop.no/bremser-bremsedeler_foran-bremseklosser/pagid_street_by_pagid_racing_brake_pad_set__TDM100030-845520707162019-7901096

Tviler på det løser problemet helt, men mulig de tåler litt høyere temp, og sammen med bremsevæske med høyere koketemp kan bedre det uten å øke diameter på skiver og koste en arm? Stålomspunnede bremseslanger er kanskje neste steg...

Marzo

Plaid bremsene er under dimmensjonerte for hestekreftene i bilen.
Her bør man oppgradere hvis man skal få ut noe av potensiale.

Komplett kit
https://unpluggedperformance.com/product/model-s-plaid-carbon-ceramic-brake-kit/

Evt skiver og klosser:
https://unpluggedperformance.com/product/model-s-plaid-big-sweep-rotor-pad-kit/

Vaduz

Du må jo kjøre hinsides hardt om ikke regen er nok brems før en sving? Tror aldri jeg har vært borti bremsene på landeveien foruten ned fra fjellet om jeg har glemt varme batteriet før avreise.

Klykken

Sitat fra: Vaduz på søndag 29. oktober 2023, klokken 19:24Du må jo kjøre hinsides hardt om ikke regen er nok brems før en sving?
Det er jo en merkelig påstand. Kan jo være mange årsaker til at man må bruke bremsepedalen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Ja, men at du bruker de så mye at de fader pga varme fordi du har kjørt «inspirert» fra oslo til Bergen, da har du dratt på noe helt ekstremt. Selv ned til Rjukan fra Gaustatoppen med iskaldt batteri uten regen har jeg ikke opplevd fade av bremser, men da tok jeg det med ro selvfølgelig.

geear

Hvis man har tilstrekkelig retardasjon i regen, så kjører man fryktelig langt fra hardt. Hard kjøring er maks pådrag der man kan, og hard oppbremsing når man må. Med 1022 gamp på skikkelig svingete heieveier kan man fremprovosere bremsefade rimelig kjapt om man vil. Jeg blir normalt ikke bilsyk, men eneste bilen jeg har klart å kjenne tendenser til uvelhet selv som sjåfør er i Tesla under inspirert kjøring.

Vanlig triks på Tesla P-modeller er dessuten å sette i track mode og redusere regen ganske kraftig (eller sette til 0) for å unngå kraftbegrensning på grunn av høy temp i batteripakken, eventuelt iallfall utsette det, og da altså kun benytte bremser, men gjelder altså ikke i dette tilfellet siden X er den eneste P-modellen som ikke har track mode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA