Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 23. mars 2024, klokken 14:52Selv har jeg fått byttet rundt 2/3 av forsøkene i vinteren, 4/5 ville vært innafor.

Jeg gjør ingen forsøk på å skjule at jeg er negativ til batteribytte, men at 4/5 er innafor høres ut som fanboy-snakk. Trur du virkelig det er greit for folk flest å ikke få byttet batteri 20% av gangene? Jeg tenker 1% failrate er innafor, og det meste over er uakseptabelt, altså omtrent som med hurtiglading.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck


turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 23. mars 2024, klokken 16:27Jeg gjør ingen forsøk på å skjule at jeg er negativ til batteribytte, men at 4/5 er innafor høres ut som fanboy-snakk. Trur du virkelig det er greit for folk flest å ikke få byttet batteri 20% av gangene? Jeg tenker 1% failrate er innafor, og det meste over er uakseptabelt, altså omtrent som med hurtiglading.
Veldig enig i dette, jeg syne og 1% ikke er innafor. 0.1% kanskje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 23. mars 2024, klokken 16:27
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 23. mars 2024, klokken 14:52Selv har jeg fått byttet rundt 2/3 av forsøkene i vinteren, 4/5 ville vært innafor.

Jeg gjør ingen forsøk på å skjule at jeg er negativ til batteribytte, men at 4/5 er innafor høres ut som fanboy-snakk. Trur du virkelig det er greit for folk flest å ikke få byttet batteri 20% av gangene? Jeg tenker 1% failrate er innafor, og det meste over er uakseptabelt, altså omtrent som med hurtiglading.
Leaf eiere er også negative til CSS. Sånn er det nå engang med fremskritt. Nå kjøper ikke folk flest NIO, og batteribytte må bli mer robust uten tvil, men vi kan lade...de fleste av oss for det meste gratis.

THE

For min del så er ikke batteribytte interessant, men jeg orker ikke å legge så mye energi i å argumentere om hvorfor. De som ønsker å bruke batteribytte kan gjerne gjøre det for min del. Jeg vil nok heller aldri kjøpe en bil med leasing på batteripakke. Enten kjøper jeg bil og batteri, eller så leaser jeg bil og batteri.

Hvis man kan regne med å få gjennomført batteribytte bare 2 av 3 eller 4 av 5 ganger så må jeg vel si at det høres ut som det er veldig stor feilrate på byttesesjoner ennå, men som det blir sagt så vil nok Nio bruke erfaringene fra denne vinteren til å gjøre prosessen mer robust til senere vintre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

SolEL

Er dere sikre på at Nio trekker seg ut av Danmark. Odd på YouTube melte det men nå hevder han at det ikke stemmer.

daktari

Det var oppslag i et dansk blinyhet-sted som skrev inngående om det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SolEL

The Odd Investor, i Canada. er referansen. Norske aner med det navnet. noen som vet? Han er etter min mening en av de stødigste på YouTube om Nio. 

https://www.youtube.com/watch?v=4bZLXmqIMkg
Marcel i Tyskland, også blant de beste, sier at det er ett rykte, men drar inn Norge også.

https://www.youtube.com/watch?v=jN01JBbuUq8&t=169s

BubbaJoFet

Sitat fra: SolEL på søndag 24. mars 2024, klokken 19:33Er dere sikre på at Nio trekker seg ut av Danmark. Odd på YouTube melte det men nå hevder han at det ikke stemmer.
De trekker seg ikke ut som sådan, men flytter administrasjonen til Sverige...men ser det ut som en spade er som oftest en spade.
 
Synd for de ansatte som har mistet jobben, for eierne/abonnentene har det lite betydning.


BubbaJoFet

#129
Sitat fra: THE på søndag 24. mars 2024, klokken 19:18For min del så er ikke batteribytte interessant, men jeg orker ikke å legge så mye energi i å argumentere om hvorfor. De som ønsker å bruke batteribytte kan gjerne gjøre det for min del. Jeg vil nok heller aldri kjøpe en bil med leasing på batteripakke. Enten kjøper jeg bil og batteri, eller så leaser jeg bil og batteri.

Hvis man kan regne med å få gjennomført batteribytte bare 2 av 3 eller 4 av 5 ganger så må jeg vel si at det høres ut som det er veldig stor feilrate på byttesesjoner ennå, men som det blir sagt så vil nok Nio bruke erfaringene fra denne vinteren til å gjøre prosessen mer robust til senere vintre.

Det har vært for mye nedetid og det innrømmer NIO, men at batteribytte ikke fungerer og at biler sitter fast som hevdes å være fakta lengre oppe i tråden må tas med en klype salt. 2/3 vil ikke si at jeg har kjørt til stasjonen og ikke fått byttet, men at stasjonen jeg ville bruke ikke var tilgjengelig pga. vedlikehold. Så jeg måtte lade hjemme eller på en hurtiglader (som NIO betaler for) i stedet. Ikke verdens undergang ei heller en falitt erklæring for batteribytte, men definitivt rom for mye forbedring.

Har ikke noen problemer med at andre ikke synes batteribytte er noe for de eller synes BaaS er for mye risiko og sistnevnte er noe NIO må jobbe med.

Men at batteribytte er bortkastet, ikke bærekraftig, feilet teknologi eller humbug er jeg ikke enig i.

Batteribytte stasjonen brukes i Danmark for å opprettholde stabilitet i strømnettet som ett forsøk, hvis en ikke forstår hvorfor dette er ett problem ved overgangen til vind/sol/bølge/håndkraft bør lese seg litt opp på grid stability.

Biler med batteribytte kan billigere repareres ved skade på batteriet, det er enklere å resirkulere batteriene og det vil antagelig gi en lengre levetid på kjøretøyet om kvaliteten på bilen er god. Om NIO leverer god kvalitet er noe en må se over tid, men etter over 2 år eierskap har bilen holdt seg meget godt. Langt bedre enn andre kameraters bilkjøp av mer populære merker før moms ble introdusert.   

Når en i tillegg kan potensielt få levert 1,5 MWh/h så det år foran hva lading kan gi, og det uten større belasting på strømnettet enn hva en gruppe hurtigladere har.


Øyvind.h

#130
Tilgang til batteribytte ser jeg ikke på som noe problem bortsett fra litt bortkastede råvareressurser.
Behovsmessig vil det fort gå noen år mellom hver gang det er aktuelt for oss.

Derimot tenker jeg det kan være positivt ift kostnad ved reparasjon, universelle pakker etc. Om mange samles rundt samme løsning/standard åpner det for spennende muligheter, korttidsleie, lettere å installere fra kondemnert bil uten skade på batteri +++.

Ikke helt utenkelig at standardisering rundt batterier blir et tema i fremtiden selv om vi er et godt stykke unna per i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

SitatIkke helt utenkelig at standardisering rundt batterier blir et tema i fremtiden selv om vi er et godt stykke unna per i dag
Enig. Og jeg håper det går raskt med standardisering.

daktari

Men ulempen med standardiserte batteripakker er at alle bilene må være like store. Sjekk Nioene, de er like breie uansett segment. Ikke sikkert dette drar ned kostnadene. 
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Det er mange skjær i sjøen før batteribytte kan standardiseres. Både tekniske, forretningsmessige og politiske.

Å standardisere på en teknologi som eies av et enkelt selskap vil nok sitte langt inne for mange bilprodusenter. At selskapet er kinesisk gjør ikke situasjonen bedre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

BubbaJoFet

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. mars 2024, klokken 22:27Tilgang til batteribytte ser jeg ikke på som noe problem bortsett fra litt bortkastede råvareressurser.
Behovsmessig vil det fort gå noen år mellom hver gang det er aktuelt for oss.

Derimot tenker jeg det kan være positivt ift kostnad ved reparasjon, universelle pakker etc. Om mange samles rundt samme løsning/standard åpner det for spennende muligheter, korttidsleie, lettere å installere fra kondemnert bil uten skade på batteri +++.

Ikke helt utenkelig at standardisering rundt batterier blir et tema i fremtiden selv om vi er et godt stykke unna per i dag.

Absolutt, så om MB og Geely adopterer teknologien på noen av sine produkter er det ett første steg.
Men aller helst bør batteribytte bli mer modulært og fleksibelt, å ha en minimum dimensjon på bredde og akselavstand, som i dag, tillater ikke mindre biler, som igjen begrenser modellutvalget.

Ikke at jeg anser meg selv som en testpilot, vil påstå at nær 400k biler i det kinesiske markedet er en bedre testgruppe, men noe aksept for at teknologien ikke er fullt ut testet i nordiske klima kan en tåle når det er åpenhet om det. Tidligere kommunikasjon fra NIO har vært uheldig og lagt mye ansvar over på eierne for å vurdere bilens tilstand før bytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA