Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 22:34
Sitat fra: automat på søndag 17. mars 2024, klokken 16:54Hvis du kom hjem med over 60% så kom du jo hjem med mye mer strøm enn nødvendig. Man trenger jo ikke større margin enn 5% når man har kommet hjem. Forutsatt hjemmelading, og at du ikke skal ut å kjør igjen med en gang. Hvor mye hadde du ladet hvis det ikke var en byttestasjon der? 30kWh? Hadde det tatt noe særlig mer enn et kvarter?

Mulig ditt batteri har andre kvaliteter en mitt, men ved 5% SoC så er effekten batteriet leverer til motorene betydelig redusert og bilen begynner å slå av klimaanlegg. Digg å kjøre om vinteren uten varme. Tilbake til Think da, som en kniste litt av der eierne kjøpte seg saueskinn til setet og floss til rattet, for å kunne komme seg til og fra jobb.


Så øk sikkerhetsmarginen til 10% da. Det utgjør neppe så mange minuttene med forskjell i ladetid.

Nå er det ikke så ofte jeg kjører ned til 5%, men kan ikke si at jeg ha har merket noe til mangel på varme eller vesentlig redusert effekt (som påvirker normal kjøring).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

BubbaJoFet

#106
Sitat fra: automat på søndag 17. mars 2024, klokken 23:14
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 22:34
Sitat fra: automat på søndag 17. mars 2024, klokken 16:54Hvis du kom hjem med over 60% så kom du jo hjem med mye mer strøm enn nødvendig. Man trenger jo ikke større margin enn 5% når man har kommet hjem. Forutsatt hjemmelading, og at du ikke skal ut å kjør igjen med en gang. Hvor mye hadde du ladet hvis det ikke var en byttestasjon der? 30kWh? Hadde det tatt noe særlig mer enn et kvarter?

Mulig ditt batteri har andre kvaliteter en mitt, men ved 5% SoC så er effekten batteriet leverer til motorene betydelig redusert og bilen begynner å slå av klimaanlegg. Digg å kjøre om vinteren uten varme. Tilbake til Think da, som en kniste litt av der eierne kjøpte seg saueskinn til setet og floss til rattet, for å kunne komme seg til og fra jobb.


Så øk sikkerhetsmarginen til 10% da. Det utgjør neppe så mange minuttene med forskjell i ladetid.

Nå er det ikke så ofte jeg kjører ned til 5%, men kan ikke si at jeg ha har merket noe til mangel på varme eller vesentlig redusert effekt (som påvirker normal kjøring).

Hvorfor skal jeg gjøre som du gjør når du ikke engang merker om bilen yter dårligere og det gjør den, batterier fungerer sånn. Hvorfor skal alle elbilister gjøre nøyaktig det samme? Er en merkverdig mentalitet som jeg ikke forstår logikken bak.

Poenget mitt er fremfor å lade akkurat nok til å komme seg hjem, gir batteribytte deg tilnærmet fullt batteri. Men om bilkjøring kun dreier seg om kroner og øre, da er det viktig å få ladet mest mulig med strømstøtte. De 80 kronene en har spart er vel verdt det...
(Strengt talt tjente jeg 80 kroner, siden jeg har gratis strøm fra NIO når jeg lader på veien)

automat

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 23:47Hvorfor skal jeg gjøre som du gjør når du ikke engang merker om bilen yter dårligere og det gjør den, batterier fungerer sånn. Hvorfor skal alle elbilister gjøre nøyaktig det samme? Er en merkverdig mentalitet som jeg ikke forstår logikken bak.

Poenget mitt er fremfor å lade akkurat nok til å komme seg hjem, gir batteribytte deg tilnærmet fullt batteri. Men om bilkjøring kun dreier seg om kroner og øre, da er det viktig å få ladet mest mulig med strømstøtte. De 80 kronene en har spart er vel verdt det...
(Strengt talt tjente jeg 80 kroner, siden jeg har gratis strøm fra NIO når jeg lader på veien)

Jeg skrev ikke at det ikke var noen effektreduksjon, men at den var uten praktisk betydning for normal kjøring på min bil. At den ikke klarer 0-100 på under 6 sekunder ved 5% SOC lever jeg fint med.

Du fremhevet tidsbesparelsen ved batteribytte. Mitt poeng er at den besparelsen ikke nødvendigvis er så stor, hvis man lader så effektivt som mulig. To biler i batteribyttekø spiste sannsynligvis opp mesteparten av din tidsbesparelse.

Så må du selvfølgelig bytte batterier så mye du vil, og argumentere for at det er bekvemt. Men bekvemt er noe annet enn tidsbesparende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: daktari på søndag 17. mars 2024, klokken 21:34
Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. mars 2024, klokken 17:02
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.

Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.

Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Ja, det fins noen som kjører enormt lange dagsetapper og bare stopper for å gå på do. For de fleste andre så er hurtiglading mer enn raskt nok. Jeg kjørte selv på langtur i går. Starta i snøkaoset på Østlandet og stoppet uten å lade på første stopp. Tok et uplanlagt stopp i ti minutter for å lade på Nebbenes. Etter det måtte vi ikke stoppe for å lade en eneste gang. Vi stoppa for å handle og bilen var fulladet før vi var klare. Gadd ikke å lade på neste stopp. Så stoppet vi for å spise middag og bilen var igjen fulladet før vi hadde spist opp. På siste stopp ladet vi heller ikke. På denne turen brukte vi altså 10 minutter på lading, pluss et par minutter på å koble til de andre gangene. Sistnevnte burde egentlig ikke telles med, for mens jeg koblet i satt barna og kledde på seg, så det tok ikke noe ekstra tid.
Stoppet du 5 ganger på hvor mange timer, hvorav 2x lading a ca. 10+30 minutter?

Jeg tenker at med ca 3 timers rekkevidde så er det greit med 20-30 min lading. Noen vil kanskje kjøre 4 timer i strekk.
Batteribytte gir kanskje mest mening nå man kjører så fort at rekkevidden er nede i under 2 timer. (Kontinentet)

Det ble totalt 6 stopp, men det første var ikke relevant for historien. 8 timer effektiv kjøretid. Total tid ble nesten 14 timer denne gangen, men det var fordi to av stoppene uten lading var på besøk og det ble lange stopp.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BubbaJoFet

#109
Sitat fra: automat på mandag 18. mars 2024, klokken 00:34
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 23:47Hvorfor skal jeg gjøre som du gjør når du ikke engang merker om bilen yter dårligere og det gjør den, batterier fungerer sånn. Hvorfor skal alle elbilister gjøre nøyaktig det samme? Er en merkverdig mentalitet som jeg ikke forstår logikken bak.

Poenget mitt er fremfor å lade akkurat nok til å komme seg hjem, gir batteribytte deg tilnærmet fullt batteri. Men om bilkjøring kun dreier seg om kroner og øre, da er det viktig å få ladet mest mulig med strømstøtte. De 80 kronene en har spart er vel verdt det...
(Strengt talt tjente jeg 80 kroner, siden jeg har gratis strøm fra NIO når jeg lader på veien)

Jeg skrev ikke at det ikke var noen effektreduksjon, men at den var uten praktisk betydning for normal kjøring på min bil. At den ikke klarer 0-100 på under 6 sekunder ved 5% SOC lever jeg fint med.

Du fremhevet tidsbesparelsen ved batteribytte. Mitt poeng er at den besparelsen ikke nødvendigvis er så stor, hvis man lader så effektivt som mulig. To biler i batteribyttekø spiste sannsynligvis opp mesteparten av din tidsbesparelse.

Så må du selvfølgelig bytte batterier så mye du vil, og argumentere for at det er bekvemt. Men bekvemt er noe annet enn tidsbesparende.
Har sagt at batteribytte er kjappere og bedre enn lading. Hvordan en sparer tid eller bruker tid er vanskelig å si noe om. Det er også langt mer bekvemt. Når ett batteribytte kan potensielt gi deg 1440 kWh/h (10-90% SoC) i effekt med siste gen PSS som bruker 3 minutter på ett bytte, da er avstanden til hurtiglading stor i uoverskuelig fremtid.

Rosstopher

Hvis bilen trenger 14 timer på 8 timers effektiv kjøring er det altfor lenge ja. Det er vel ingen moderne elbiler som trenger i nærheten av det? Min erfaring er at bilen trenger mye mindre pauser enn familien, men hvis du kjører hele dagen og aldri tar pauser eller spiser, så er jeg helt enig i at batteribytte er best for deg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

#111
BubbaJoFet-innlegget (det siste) må vel ha manglet noe tekst, Det går jo ikke an å bruke 14 timer fra Bergen til Oslo.

For Tesla Model Y:
A Better Routeplanner foreslår å kjøre 4 timer, lade 13 minutter på Gol West (Tesla Supercharger), hvor du kan spise to knekkebrød med makrell, og så kjøre 2 timer og 22 minutter til Oslo.

Så 6 timer og 42 minutter inkl lading fra Bergen til Oslo. Dersom en hadde startet med nesten tomt batteri ville det tatt ca en halv time lenger.

Er det noe / en sammenheng jeg ikke har forstått her?
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Av det jeg leste, inkluderte de 14 timene 2 lengre stopp som ikke hadde noe med lading eller pause fra bilkjøring, som da tilsier personlige avtaler/planer.

Det var det tydeligvis få andre som har fått med seg, og man henger seg opp i at 14 timer var mye lengre enn det bør ta.

Ja, uten de personlige ærendene, så var det vel mye. Men ikke når man fikk med seg den vesentlige informasjonen som lå i det som ble sagt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Ja, beklager hvis det ble for mange tall å forholde seg til og det var vanskelig å lese teksten mellom. Det at turen tok 14 timer var høyst relevant, siden det viser at det ikke var ladingen som sinket oss.

Hvis det er tid brukt på lading som er interessant så brukte vi ca 1:45 på lading. Det er faktisk ikke noe interessant, siden vi ladet til 100% den ene gangen og til 91% en annen gang, altså veldig ineffektiv lading. Det er også uinteressant fordi vi kom fram med ca 40% SOC.

Hele poenget med innleggene mine var at lading ikke gjør at turen tar noe ekstra tid, og på vår 14 timers tur her om dagen ville vi ha spart 10 minutter hvis vi hadde kjørt fossilbil (med full tank ved avgang). Med batteribytte hadde vi sikkert spart noen minutter på første stopp, men brukt noen minutter mer på et senere stopp siden man ikke får gjort andre ting mens man bytter batteri.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BubbaJoFet

#114
Rota til kommentaren min, leste først feil før jeg fikk orden på stoppene. Så ikke at det hang igjen over sitatet, har ryddet nå, sorry.

Bergen til Oslo referansen var at det er ca 8 timer effektiv kjøring via E16.

Men med batteri bytte istedenfor lading kunne en potensielt ha brukt 1 time mer på ærend😁

Dog er det som tidligere påpekt på motorvei det virkelig hjelper, når vi kjører til Gøteborg så kan vi swappe ved Kungselv og ankomme Liseberg området med nær fullladet batteri. Trenger da 15 minutter topup for å komme til Vestby på hjemturen.

Så tur retur Gøteborg med 25 minutter ladetid, hadde jeg ladet 25 minutter så kanskje uten stopp på Vestby. Men lading i Sverige er ikke en dans på roser etter min erfaring, foruten litt få ladere så må en hanskes med nye svenske elbilägare og swap er bedre. Det blir en swap til ved Fredrikstad innen året er slutt, om NIO Norway er solvente, vel og merke 😁

Electric cars in Norway

SitatMed batteribytte hadde vi sikkert spart noen minutter på første stopp, men brukt noen minutter mer på et senere stopp siden man ikke får gjort andre ting mens man bytter batteri.

Ja viktig poeng. Jeg ser de står jo utenfor å venter på nytt batteri. Så effektivt på den måten er det jo ikke. Men det går raskt da. Veldig raskt.

Otkristo

Status fra NIO Norge

Store problemer i vinter.
Batteribytting virker ikke ;
- hvis kamera er tildekket med skit.
- snø og is under bilen som faller ned i luken for batteribytte.
- salt og strøsand under bilen som renner ned i luken for batteribytte.

Flere tilfeller i vinter med biler som henger fast under batteribytte pga salt, snø og grus.
Stasjonene har vært veldig ofte under vedlikehold for rengjøring. 






Electric cars in Norway

#117

 
SitatStore problemer i vinter. 
Batteribytting virker ikke ;
- hvis kamera er tildekket med skit.
- snø og is under bilen som faller ned i luken for batteribytte. 
- salt og strøsand under bilen som renner ned i luken for batteribytte. 

Flere tilfeller i vinter med biler som henger fast under batteribytte pga salt, snø og grus. 
Stasjonene har vært veldig ofte under vedlikehold for rengjøring.  
Not so good :laugh:

BubbaJoFet

Haters will hate... 8)

Robustheten er en problemstilling, men NIO skal ha ære for å være åpne om utfordringene og publiserer det på internett så alle kan meske seg. Nå er det vår og siden ingeniørene i NIO uten tvil er kompetente tror jeg de finner løsninger til neste vinter.

Selv har jeg fått byttet rundt 2/3 av forsøkene i vinteren, 4/5 ville vært innafor.

Electric cars in Norway

#119
SitatHaters will hate... 8)
Bubba... :+1: Spot on

Btw følger du NIO aksjen? Har kursen gått ned som følge av dette? Jeg følger ikke den så jeg vet ikke


Edit, sjekka sjæl nå på nyse. Ned 45% på et år  ???

https://finance.yahoo.com/quote/NIO/key-statistics

Nio went public at $6.28 per American depositary share in 2018, soared to a record high of $62.84 in early 2021, but dropped back to $5.

Det brenner på dass, (for NIO) sa vi i brakka rett før inspeksjon fredag før perm. Som regel måtte vi utsette perm med noen timer hver fredag for ingen på rommet hadde jo vaska rydda.  He he


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA