Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatTror ikke de gir opp Norge i 2024/-5 (selv om jeg synes batteribytte ikke vil klare seg / være nyttig på sikt).
Enig. Jeg tror de blir permanent i Norge. Norge er jo utstillingsvinduet til NIO overfor resten av verden. 

BubbaJoFet

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 07:11
SitatDet som da er interessant, er hvordan det forholder seg til de som har kjøpt bil med batterileasing/byttestasjonsavtale i kontrakten. Vil de få tilbud om å kjøpe batteriet til en god pris, eller rett og slett bare få beholde batteriet uten noe mere fuzz?
Ja jeg tror de får beholde batteriet gratis i Danmark
Det er lite trolig, avtalen om BaaS er ikke med NIO DK, men Instant Power, NIOs felles europeiske batteripool.

Electric cars in Norway

SitatDet er lite trolig, avtalen om BaaS er ikke med NIO DK, men Instant Power, NIOs felles europeiske batteripool.
Men kan ikke de to selskapene bare ordne opp i batterikost økonomien seg imellom da? Uten å bry Nio bileieren?

automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 09:24
SitatDet er lite trolig, avtalen om BaaS er ikke med NIO DK, men Instant Power, NIOs felles europeiske batteripool.
Men kan ikke de to selskapene bare ordne opp i batterikost økonomien seg imellom da? Uten å bry Nio bileieren?
Hva har Nio å tjene på å gi bort batteriet vederlagsfritt til bileierne? De har vel tapt nok penger allerede, og vil nok begrense ytterligere tap så mye som mulig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SolEL

Nå sier ryktet at Nio har en deal på gang med Mercedes om batteri swapping. Lading eller swapping det er spørsmålet. Det er to be or not too be for Nio og elbilens seier, ikke faststoff batterier. Uansett batteri eller drivstoff for øvrig, alt må lades / fylles. Lading kan aldri bli raskere enn swapping. Snakket nettopp med en Uber sjåfør som påpekte elbil og smilte så må man stå der å lade når man er på langtur, det er ikke aktuelt. Jeg fortalte om Nio, som han ikke hadde hørt om, som kan swappe og det syns han var smart. Det var i Dubai. Snart Nio sjokk i Dubai!

https://www.youtube.com/watch?v=ebTU9BJu0wc

BubbaJoFet

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 09:24
SitatDet er lite trolig, avtalen om BaaS er ikke med NIO DK, men Instant Power, NIOs felles europeiske batteripool.
Men kan ikke de to selskapene bare ordne opp i batterikost økonomien seg imellom da? Uten å bry Nio bileieren?

Forstår ikke helt hva du mener. Når du tegner en BaaS avtale er ikke det med NIO Norge/Danmark/Sverige/Tyskland/Nederlsnd, men ett felles firma for hele Europa som heter Instant power. Så forsikrer det lokale markedet (?) batteriene i BaaS poolen, eller så forsikrer IF alle batteriene i Europa. Jeg vet bare at IF forsikrer BaaS batteriet mitt for NIO.

Så om du har kjøpt en bil i DK med BaaS løper avtalen som vanlig uavhengig hvem som er avtale part for selve bilkjøpet. NIO har fabrikkgaranti i hele Europa og hadde antagelig en partner på plass i Danmark for reparasjon og service, den avtalen vil jeg tro står, men administreres nå fra Sverige. I Norge er dette Frydenbø i tillegg til NIO Service senter på Ensjø.

Har du abonnement av bil og batteri er avtalepart NIO Danmark og disse kan helt sikkert nå sies opp uavhengig av hvem som overtar disse avtalene.

Det er kanskje ett tema om selve kjøpene av en NIO i Danmark kan heves, men kjenner ikke forbrukerlovgivning godt nok i Danmark til kunne si noe der.

I Norge er det antagelig ett tema, siden vi ikke er med i EU og lokal tilstedeværelse er vektlagt mer, vi har egne forbrukerlover mm. 

BubbaJoFet

#96
Sitat fra: SolEL på søndag 17. mars 2024, klokken 11:48Nå sier ryktet at Nio har en deal på gang med Mercedes om batteri swapping. Lading eller swapping det er spørsmålet. Det er to be or not too be for Nio og elbilens seier, ikke faststoff batterier. Uansett batteri eller drivstoff for øvrig, alt må lades / fylles. Lading kan aldri bli raskere enn swapping. Snakket nettopp med en Uber sjåfør som påpekte elbil og smilte så må man stå der å lade når man er på langtur, det er ikke aktuelt. Jeg fortalte om Nio, som han ikke hadde hørt om, som kan swappe og det syns han var smart. Det var i Dubai. Snart Nio sjokk i Dubai!

https://www.youtube.com/watch?v=ebTU9BJu0wc

Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.

Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.

Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Electric cars in Norway

#97
Sitat fra: automat på søndag 17. mars 2024, klokken 09:44
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. mars 2024, klokken 09:24
SitatDet er ......

Hva har Nio å tjene på å gi bort batteriet vederlagsfritt til bileierne? De har vel tapt nok penger allerede, og vil nok begrense ytterligere tap så mye som mulig.
Fordi det gir kunde lojalitet. Det er skaper en trygghet for kunder og fremtidige kunder i andre land der Nio selger biler. Og Nio slipper juss-mat cases.

automat

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Hvis du kom hjem med over 60% så kom du jo hjem med mye mer strøm enn nødvendig. Man trenger jo ikke større margin enn 5% når man har kommet hjem. Forutsatt hjemmelading, og at du ikke skal ut å kjør igjen med en gang. Hvor mye hadde du ladet hvis det ikke var en byttestasjon der? 30kWh? Hadde det tatt noe særlig mer enn et kvarter?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.

Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.

Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Ja, det fins noen som kjører enormt lange dagsetapper og bare stopper for å gå på do. For de fleste andre så er hurtiglading mer enn raskt nok. Jeg kjørte selv på langtur i går. Starta i snøkaoset på Østlandet og stoppet uten å lade på første stopp. Tok et uplanlagt stopp i ti minutter for å lade på Nebbenes. Etter det måtte vi ikke stoppe for å lade en eneste gang. Vi stoppa for å handle og bilen var fulladet før vi var klare. Gadd ikke å lade på neste stopp. Så stoppet vi for å spise middag og bilen var igjen fulladet før vi hadde spist opp. På siste stopp ladet vi heller ikke. På denne turen brukte vi altså 10 minutter på lading, pluss et par minutter på å koble til de andre gangene. Sistnevnte burde egentlig ikke telles med, for mens jeg koblet i satt barna og kledde på seg, så det tok ikke noe ekstra tid.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vaduz

Det er ingen tvil om at batteribytte er bedre enn vanlig lading per nå (gitt at det er åpent døgnet rundt, og ikke lang kø, og mange nok av dem), men spørsmålet er om det lønner seg å drive med for nio. Det er jo langt mer kostbart og sårbart. Spørsmålet er også om man er villig til å betale feks dobbelt så mye per kwt for å kompensere for det? Kanskje for noen av og til? Jeg tror ikke det blir en avgjørende greie, men kan bli et supplement på langtur lang europaveier feks.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. mars 2024, klokken 17:02
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.

Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.

Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Ja, det fins noen som kjører enormt lange dagsetapper og bare stopper for å gå på do. For de fleste andre så er hurtiglading mer enn raskt nok. Jeg kjørte selv på langtur i går. Starta i snøkaoset på Østlandet og stoppet uten å lade på første stopp. Tok et uplanlagt stopp i ti minutter for å lade på Nebbenes. Etter det måtte vi ikke stoppe for å lade en eneste gang. Vi stoppa for å handle og bilen var fulladet før vi var klare. Gadd ikke å lade på neste stopp. Så stoppet vi for å spise middag og bilen var igjen fulladet før vi hadde spist opp. På siste stopp ladet vi heller ikke. På denne turen brukte vi altså 10 minutter på lading, pluss et par minutter på å koble til de andre gangene. Sistnevnte burde egentlig ikke telles med, for mens jeg koblet i satt barna og kledde på seg, så det tok ikke noe ekstra tid.

Helt enig med deg, Rosstopher. Har akkurat samme erfaring med min Model Y LR.
Kan være vi er litt bortskjemte med veldig lavt forbruk til å være en så romslig bil, kombinert med høy ladefart, som fort gir 1000 km/t ladefart under visse intervaller.

I tillegg til dette er det jo veldi enkelt å bare plugge i en superlader uten noe appgreier, så lader den med en gang på en av de 123 Superladestasjonene i Norge. Nio-swappestasjoner er det jo bare noen få av, men sikkert flott for de som ikke kan lade hjemme.

Tesla Model Y                         2021-

daktari

#102
Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. mars 2024, klokken 17:02
Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 17. mars 2024, klokken 13:46Kunne ikke sagt det bedre selv, bytte tar kort tid, lading tar lang tid, så enkelt er det bare. Kjørte fra Bergen forrige helg og uten fullladet bil ved avreise så da blir det flere ladestopp og fåtallet av disse hadde gode fasiliteter i nærheten, latet vannet bak skur og busker eller gikk par hundre meter til nærmeste toalett, mens beistet sippet i seg elektroner.

Kunne sikkert ha planlagt hjemreisen bedre og funnet gode ladestopp, men er også vanskelig å planlegge når 3 personer trenger ett toalett.

Fikk swappet ved valdresporten og på tiden det tok fra jeg kjørte inn, til nytt batteri ble skrudd inn i bilen, var nesten samme som tiden en Tesla brukte på å rygge på plass, koble i ladekabel og sette seg inn i bilen igjen. Med 2 biler foran meg tok det 15 minutter å få 65 kWh, det tilsvarer 260 kWh/h, noe ingen elbiler klarer ved lading. Nå er Xpeng ganske nær med 200-220 kWh men det er ikke opp til 90%. Kom hjem med over 60% SoC. Hadde vi kunnet kjøre igjennom swap stasjonen fremfor automatisk rygging ville tiden blitt kortet ned med ytterligere 5 minutter, minst. Hadde det ikke vært kø ville jeg ha brukt 5 minutter og det tilsvarer 780 kWh/h.

Ja, det fins noen som kjører enormt lange dagsetapper og bare stopper for å gå på do. For de fleste andre så er hurtiglading mer enn raskt nok. Jeg kjørte selv på langtur i går. Starta i snøkaoset på Østlandet og stoppet uten å lade på første stopp. Tok et uplanlagt stopp i ti minutter for å lade på Nebbenes. Etter det måtte vi ikke stoppe for å lade en eneste gang. Vi stoppa for å handle og bilen var fulladet før vi var klare. Gadd ikke å lade på neste stopp. Så stoppet vi for å spise middag og bilen var igjen fulladet før vi hadde spist opp. På siste stopp ladet vi heller ikke. På denne turen brukte vi altså 10 minutter på lading, pluss et par minutter på å koble til de andre gangene. Sistnevnte burde egentlig ikke telles med, for mens jeg koblet i satt barna og kledde på seg, så det tok ikke noe ekstra tid.
Stoppet du 5 ganger på hvor mange timer, hvorav 2x lading a ca. 10+30 minutter?

Jeg tenker at med ca 3 timers rekkevidde så er det greit med 20-30 min lading. Noen vil kanskje kjøre 4 timer i strekk.
Batteribytte gir kanskje mest mening nå man kjører så fort at rekkevidden er nede i under 2 timer. (Kontinentet)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Sitat fra: Vaduz på søndag 17. mars 2024, klokken 18:06Det er ingen tvil om at batteribytte er bedre enn vanlig lading per nå (gitt at det er åpent døgnet rundt, og ikke lang kø, og mange nok av dem), men spørsmålet er om det lønner seg å drive med for nio. Det er jo langt mer kostbart og sårbart. Spørsmålet er også om man er villig til å betale feks dobbelt så mye per kwt for å kompensere for det? Kanskje for noen av og til? Jeg tror ikke det blir en avgjørende greie, men kan bli et supplement på langtur lang europaveier feks.

Nedsiden er helt klart tilgjengelighet, robusthet og pris. NIO er ikke etablert og kan antagelig ikke etablere seg som en premium aktør i Norge/Europa, men for kjøpere i dyrere segmenter, vil antagelig tjenesten føles vel verdt det. Så forstår godt hvorfor MB er interessert.
Vel og merke om tilgjengeligheten, som NIO ikke klarer å levere pga dårlig robusthet, er god nok.

Per i dag vil jeg måtte lade 2 ganger for å komme meg til Italia, resten av turen går med bytte. Til sommeren vil jeg tro det holder med 1 lading.


BubbaJoFet

#104
Sitat fra: automat på søndag 17. mars 2024, klokken 16:54Hvis du kom hjem med over 60% så kom du jo hjem med mye mer strøm enn nødvendig. Man trenger jo ikke større margin enn 5% når man har kommet hjem. Forutsatt hjemmelading, og at du ikke skal ut å kjør igjen med en gang. Hvor mye hadde du ladet hvis det ikke var en byttestasjon der? 30kWh? Hadde det tatt noe særlig mer enn et kvarter?

Mulig ditt batteri har andre kvaliteter en mitt, men ved 5% SoC så er effekten batteriet leverer til motorene betydelig redusert og bilen begynner å slå av klimaanlegg. Digg å kjøre om vinteren uten varme. Tilbake til Think da, som en kniste litt av der eierne kjøpte seg saueskinn til setet og floss til rattet, for å kunne komme seg til og fra jobb.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA