Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tenningen slås på, men bilen nekter å bli satt i gir

Startet av AlMe, tirsdag 12. september 2023, klokken 08:58

« forrige - neste »

AlMe

Jeg har tre ganger i løpet av det siste halvåret opplevd at bilen nekter å la seg sette i gir etter start. Ingenting ser ut til å hjelpe, heller ikke slå av, låse bilen og prøve på nytt. Det eneste som da nytter er å løsne den ene batteripolen. Jeg fikk imidlertid beskjed fra forhandler i dag at dette er en innmeldt sak hos Hyundai, og at de håper på å få en fiks på dette problemet. Fikk også tips om at man kan unngå å kople vekk batteripolen, men heller slå på tennning (uten å ha foten på pedalen), og deretter holde inne startknappen en lang stund.

(Det hjalp heller ikke på da jeg opplevde dette problemet på fjellet (uten å ha med verktøy) og da jeg ringte Hyundai assistanse kunne de ikke hjelpe, da de påstod at forhandler ikke hadde meldt inn at bilen hadde vært på service, og at assistanse dermed ikke var gyldig. Sjekket med forhandler, men de sier at de hadde meldt inn service digitalt på vanlig måte. Stoler derfor ikke helt på Hyundai assistanse etter dette).

TB

#1
Du kan selv sjekke om service er registrert elektronisk via myHyundai app.
https://www.hyundai.com/no/service/tjenester/myhyundai.html

For min bil er 1, 3 og 4 service registert. Den 2. mangler, men jeg har det fysiske serviceheftet.

Har blitt spurt om jeg ønsket å videreføre Hyundai Assistanse, det er frivillig, men koster ikke noe ekstra så lenge en tar service på merkeverksted.

SitatHyundai Motor Norway i samarbeid med anerkjente redningsselskaper ønsker å gi deg best mulig trygghet i trafikken. Derfor får du fritt medlemskap i to år (24 måneder) med Hyundai Assistanse, betjent av ARC/SOS International Norge, når du kjøper en ny Hyundai.
Forhåpentligvis får du ikke behov for Assistanse, men det er betryggende å vite at dersom noe uforutsett skulle inntreffe, er det bare å ringe Hyundai Assistanse på telefon 800 31 337.
Det er viktig å følge vedlikeholdsprogrammet på din Hyundai som er beskrevet i serviceheftet. Se forøvrig mer informasjon i Hyundai Assistanse-brosjyren som ligger sammen med instruksjonsboken og serviceheftet som følger bilen når du mottar den.
Det er mulig å forlenge Hyundai Assistanse avtalen i inntil 10 år fra bilens 1. gangs registreringsdato. Dette er frivillig, og gjøres hos forhandleren du kjøpte bilen hos eller hos ditt Hyundai-verksted. 
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ørjan

Har opplevd dette noen ganger selv.
Med litt trykking av og på så går den av tilslutt.

Jeg har funnet ut at dette skjer når jeg er for rask med å vri i Drive for å begynne å kjøre etter oppstart. Det virker som bilen ikke er "klar" og når jeg setter den i "gir" så låser det seg. Etter  jeg ble bevisst dette har det ikke skjedd igjen. Vent til bilen er "startet opp og den viser klar i displayet!
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA