Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på å skifte bakseter etron

Startet av alpefiol, lørdag 09. september 2023, klokken 19:23

« forrige - neste »

alpefiol

Jeg har ødelagt baksetene på min 2020 e tron 50 (alcantara sport uten varme). Veske fra 4 pølser med fuktsluker fra biltema som skulle ligget i bøtter har sevet inn i setene og skinnet er totalskadet + dette tørker aldri inn.

Har fullkasko men usikker på om det er verdt det med tanke på premietap. Jef har funnet brukt fra høgger sørfra til ca. 10k eks frakt som passer. Noen som har en formening om hva det evt vil koste å få dette byttet?

Er mildt sagt fortvilet over min egen tabbe og alle råd her mottas med enorm takknemlighet.

geear

Bare sitteputa? I så fall er den vel sikkert kjapp og enkel å skifte selv. Så da er spørsmålet hva ca. 11k er i forhold til egenandelen på forsikringen og bonustap, eller om du eventuelt har egenandelsfri skade eller skade uten bonustap. Du får neppe noen forringelse i verdi på bilen av å sette inn et brukt baksete, så dette er nok fort noe som er gunstigst å ordne selv...

alpefiol

Takk for svar. Setene er fullstendig marinerte i stoffet. Ryggen og alt. Det har trukket inn fra bagasjerommet over lang tid. Til og med dørken er marinert. Dørken er imidlertid ikke skadet da det er en type filt eller mikrofiber så her jobber jeg med oljeoppsamlingsduker samt tålmodighet.. Usikker på vilkårene rundt forsikringa. Skal sjekke, men tviler på at det lønner seg i lengden.

geear

Sikker på at ikke dette baller på seg såpass at teppet bør ut? Hva med bilbeltene? Kan fort bli dyrt. Usikker på Audi, men det er ikke uvanlig med elektronikkmoduler i gulvet.

Orbit

Ryggen er heller ikke store jobben å bytte. Tipper det er kurant å bytte komplett sete på en time selv om det er første gang, men kan være greit å være to for å løfte seter ut og inn av bil. Jeg sender deg (de-)monteringsanvisning på PM om litt.

Det er heldigvis lite elektronikk under bakseteputen dersom det har rent noe ned der, kun modulen for nødkommunikasjon (#5).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alpefiol

Å tusen takk for så utfyllende informasjon! Jeg kan helt ærlig ingen verdens ting om dette.

Orbit

Slike fuktslukere er normalt "bare" kalsiumklorid, dvs det samme som veisalt. Det må derfor vaskes grundig bort for å unngå at du får innvendig rust i etterkant.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alpefiol

Tusen takk for svar. Jeg har meldt inn til forsikringsselskapet for å få en vurdering, men blir vel mest sannsyngligvis dyrere enn å gjøre det selv med tanke på egenandel+bonustap.

I tillegg har jeg sendt en så behersket epost som jeg overhodet klarte til biltema for det jeg mener er helt latterlig manglende merking om konsekvensene som kan oppstå ved å få dette stoffet på avveie i bilen. Emballasjen er for øvrig tydelig merket med at den er beregnet på bruk i bil. Har overhodet ingen tro på at biltema kommer til å ta noe som helst ansvar og særlig ikke med tanke på de potensielle kostnadene som ville følge dersom en skulle få dette reparert hos merkeverksted (75k+?).

Vanlige fuktslukere basert på silica/silisiumdioksid oppfører såvidt jeg vet seg ikke på samme måten. Så en kan jo lett bli forledet (som meg) til å tro at dette er samme greia sånn rent bortsett fra den lave prisen som kanskje burde gjøre at det ringer noen bjeller. Uansett det hjelper fint lite når setene har gått ad dundas. For å være helt ærlig så kjenner jeg at jeg nesten går ned i kjelleren hvis jeg tenker for mye på dette.


daktari

En sak å tenke på er om det har kommet gjennom baksetet og ned i teppet og inn i støydempingen under teppet. I så fall må hele bilen tømmes og tørkes. Da vil jeg tenke forsikring er smartest. Du får starte med å ta av dørkarmen og se om du får en hånd under teppet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

alpefiol

Takk for innspill daktari. Det har det helt garantert da dørken er helt gjennomvåt. Jeg har veldig begrenset med tid til å holde på med å fikse dette på fritiden så med tanke på det potensielle omfanget her så heller jeg vel mot å bare kjøre det på kaskoen.

alpefiol

Update; forsikringsselskapet tar ikke denne skaden.

elektro

Sitat fra: alpefiol på torsdag 14. september 2023, klokken 22:54Update; forsikringsselskapet tar ikke denne skaden.

Hæ!? Bytt selskap. Håper du har masse forsikringer der.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: alpefiol på torsdag 14. september 2023, klokken 22:54Update; forsikringsselskapet tar ikke denne skaden.
Ja, de er hyggelige når du skal tegne ny forsikring og tverre når du har fått skade. Men i dette tilfellet så er det trolig slik at de vurderer at det er noe du har lagt inn i bilen som har skadet bilen og dermed dekkes det ikke av en forsikring.

Er nok et tvilstilfelle dette her.

Tips:
- Prøv å Google saker på forsikrings(klage)nemda? sine nettsider og se om du finner noen lignende saker der.

- jeg husker jeg leste en gang om en som sølte ut ny maling (eller malings kjemikaler?) på bilgulvet fra et nytt metallspann (der lokket spratt av) nettopp kjøpt i malingsbutikken, og det hadde laget store skader i teppet under en lang kjøretur og jeg mener han fikk skaden dekket (etter mye krangling). Prøv å Google på dette.

Klarer du å finne noen lignende skader via Google som har endt i kundens favør så har du en sterkere sak.

Håper det ordner seg for deg :+1:

Klykken

Sitat fra: alpefiol på torsdag 14. september 2023, klokken 22:54Update; forsikringsselskapet tar ikke denne skaden.
Gjerne opplys hvilket selskap du har forsikret bilen i da det er av allmenn interesse å unngå slike man må krangle med. Antar det er toppforsikring?

Ville i finkjemmet vilkårene og dekningene og prøvd på nytt hvis du fortsatt finner det urimelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TB

Sitat fra: alpefiol på torsdag 14. september 2023, klokken 22:54Update; forsikringsselskapet tar ikke denne skaden.
Hvilken type forsikring har du?
Med tanke på bilen er 2020 modell er det naturlig med kasko med høy dekning, derav en dyrere forsikring.
Den burde også dekke selvpåført skade. Vil være tap av bonus og egenandel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA