Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2023.32.x

Startet av sjokomelk, fredag 08. september 2023, klokken 22:42

« forrige - neste »

Lucifer-

Samme her, riktignok bare på TACC, men da bremset den ned før en uoversiktlig sving under ei jernbanebru. Bruker alltid TACC der, men aldri opplevd at den har bremset. Tydeligvis noe som har skjedd :)

Stort pluss at kameraene også er blitt mye bedre.. Men gjelder det også 2021-modeller?

Nihon

Har dere FSD eller EAP pakken?
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorEl

32.4 og FSD her.
Når jeg bruker AP så, synes jeg, at den kjører mer kontrollert. Litt bedre fartstilpassning og rattet blir "små-justert", samtidig som "sjåføren" er mer sikker på seg selv.

Regner ikke med at bilen skal klare noe nytt/mer, men er fornøyd med en litt bedre kjørefølelse. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Nihon

Jeg har FSD også, men lenge siden jeg har brukt AP på andre veier enn motorvei eller landveier så har ikke lagt merke til noe forskjell.

Har en ny bil i bestilling, men har bestilt den uten FSD og EAP. Driver å vurderer litt på om jeg skal endre på det, men det er ikke mye som er tilgjengelig til biler med bare Vision.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Chris Aurora

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Handyman

#21
Har fått testet litt mer nå, og den oppfører seg helt annerledes.
For ekempel før rundkjøringer, da senket bilen farten vel sent, men nå gjør den det vel tidlig og forsiktig. "Testsvingen min" kjører den nå så kontrollert (sakte) at det ikke er tvil. Forskjellene mellom SW-versjonene har vært ubetydelige i den samme svingen i flere år.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Da virker det ganske sannsynlig at deler av FSDß brukes i vanlig Autopilot også nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nihon

Kan høres slik ut, da er det enda mindre grunn til å skaffe seg FSD pakken før den er tilgjengelig i Norge.

Jeg testet på noen svingete veier i går og den kjørt veldig mye bedre enn før. Den minket hastigheten før krappe svinger hvor den før prøvde å ta dem med full fart og den hold lavere enn fartsgrensen enkelte steder hvor det var litt uoversiktig, men noen ganger gikk det litt for sakte i svingene (takket være EU som satte begrensning på rattuslag). Dette var i moderat regnvær så garantert at noe har endret seg med siste oppdatering.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Handyman

Sitat fra: Nihon på fredag 22. september 2023, klokken 08:47...takket være EU som satte begrensning på rattuslag....
Begrensningene gjelder sentrifugalkrefter og ikke rattutslag (heldigvis)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Sitat fra: Nihon på fredag 22. september 2023, klokken 08:47Kan høres slik ut, da er det enda mindre grunn til å skaffe seg FSD pakken før den er tilgjengelig i Norge.
Det har vel aldri vært noen grunn til å kjøpe FSD  :). Kanskje i den tiden den var momsfri. Ett av problemene man får med FSD Beta er at den ikke tilpasser seg forskjellige kjørestiler, men velger vel noe midt i mellom. Derfor vil nok de som liker aggressiv kjørestil bli veldig skuffet.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

turfsurf

Sitat fra: Handyman på fredag 22. september 2023, klokken 13:02
Sitat fra: Nihon på fredag 22. september 2023, klokken 08:47...takket være EU som satte begrensning på rattuslag....
Begrensningene gjelder sentrifugalkrefter og ikke rattutslag (heldigvis)
Sentripetal ikke sentrifugal. Sentrifugalkraft er imaginær.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. september 2023, klokken 15:26
Sitat fra: Handyman på fredag 22. september 2023, klokken 13:02
Sitat fra: Nihon på fredag 22. september 2023, klokken 08:47...takket være EU som satte begrensning på rattuslag....
Begrensningene gjelder sentrifugalkrefter og ikke rattutslag (heldigvis)
Sentripetal ikke sentrifugal. Sentrifugalkraft er imaginær.
Er ikke g-kraft (g-faktor) en bedre måleenhet? Det er vel iallfall den som blir brukt i ECC/EU-dokumentasjonen. Mener grensen for det tillatte er 0,3xx g.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

kaistian

#28
Sitat fra: Mobileum på fredag 22. september 2023, klokken 15:41
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. september 2023, klokken 15:26
Sitat fra: Handyman på fredag 22. september 2023, klokken 13:02
Sitat fra: Nihon på fredag 22. september 2023, klokken 08:47...takket være EU som satte begrensning på rattuslag....
Begrensningene gjelder sentrifugalkrefter og ikke rattutslag (heldigvis)
Sentripetal ikke sentrifugal. Sentrifugalkraft er imaginær.
Er ikke g-kraft (g-faktor) en bedre måleenhet? Det er vel iallfall den som blir brukt i ECC/EU-dokumentasjonen. Mener grensen for det tillatte er 0,3xx g.
Kraften heter sentripetalkraft så det er ingen måleenhet, men et navn og kan kan måles i antall g.

Mobileum

Wiki:

g-kraft er en måleenhet for akselerasjon. Betegnelsen «kraft» er derfor forvirrende. En bedre betegnelse kunne vært «g-faktor» idet g-kraft er forholdet mellom aktuell akselerasjon og standardakselerasjonen 1 g på jordoverflaten. g-kraft kan måles med et g-meter.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA