2023.32.x

Startet av sjokomelk, fredag 08. september 2023, klokken 22:42

« forrige - neste »

førategangtesla

Jeg har hatt min MYP i 11 mnd og har ikke opplevd skikkelig fantombremsing enda, men det har hendt en gang i blant at jeg har kjent at bilen begynner å "nøle" litt. Stort sett hvis det er en stor skygge på veien, parti med nyasfalt e.l. Rekker fint å ta foten på gassen og hjelpe den over "kneika"  :laugh:

turfsurf

Virker som om fantombremsing for møtende biler har forsvunnet med de siste oppdateringene. Har ikke opplevd det på lang tid, tidligere skjedde det flere ganger hver hyttetur.

Har blitt mere skeptisk til skygger og slikt på motorveien, men har ikke hatt noe som ligner på nødbrems på lang tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Kjørte 60 mil i helgen, veldig lite to-felts, mye ACC. Ganske bra resultat på fantombremsing. De tilfellene det skjer ser jeg stort sett komme, stor bil i mot i ugunstig sving e.l. Auto-visk var ivrig med skitten rute og motsol, men kan heldigvis skru av med s3xy buttons.
'21 3LR

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. oktober 2023, klokken 05:26Virker som om fantombremsing for møtende biler har forsvunnet med de siste oppdateringene. Har ikke opplevd det på lang tid, tidligere skjedde det flere ganger hver hyttetur.

Har blitt mere skeptisk til skygger og slikt på motorveien, men har ikke hatt noe som ligner på nødbrems på lang tid.
Fra versjon 2023.20.x og nyere er den gamle Autopilot-programvaren forkastet og bortevekk. Så nå er det FSDß-koden som brukes på alle biler både med og uten FSD. Så antageligvis er det derfor oppførselen er annerledes nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Har det alltid vært sånn på Model Y 2021, eller er dette fra ny software:

1 - Kan justere rattvarmen med to nivåer - trodde det bare var av og på før? Var digg å kunne sette den på 1, og få passe lunk.

2 - Da det var kaldt (ca 2 varmegrader) og bilen var kald så var det 0 regenerering. Trodde det alltid var litt regenerering. Da bilen ble varm så ble regenereringen som normalt, også når det var 2 varmegrader. Var litt skummelt da jeg skulle ned fjellet og bilen skjøt fart....eller føltes sånn. Så at det var ingen grønn regenereringsstrek selv når foten var helt av pedalen.
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. oktober 2023, klokken 11:41Har det alltid vært sånn på Model Y 2021, eller er dette fra ny software:

1 - Kan justere rattvarmen med to nivåer - trodde det bare var av og på før? Var digg å kunne sette den på 1, og få passe lunk.

2 - Da det var kaldt (ca 2 varmegrader) og bilen var kald så var det 0 regenerering. Trodde det alltid var litt regenerering. Da bilen ble varm så ble regenereringen som normalt, også når det var 2 varmegrader. Var litt skummelt da jeg skulle ned fjellet og bilen skjøt fart....eller føltes sånn. Så at det var ingen grønn regenereringsstrek selv når foten var helt av pedalen.

2 nivå på rattvarme kom med en oppdatering forrige vinter. Jeg var happy for den fordi tidligere så synes jeg det ble altfor varmt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: førategangtesla på mandag 30. oktober 2023, klokken 12:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. oktober 2023, klokken 11:41Har det alltid vært sånn på Model Y 2021, eller er dette fra ny software:

2 nivå på rattvarme kom med en oppdatering forrige vinter. Jeg var happy for den fordi tidligere så synes jeg det ble altfor varmt.

Kult! Det er et eksempel på at bilen har blitt bedre enn da den var ny. Syntes og varmen ble for varm før, og brukte den bare til å varme opp rattet til det var ok, og så skru det av, men nå med nivå 1 så kunne jeg ha det på hele tiden.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: OlaM på mandag 30. oktober 2023, klokken 10:41Kjørte 60 mil i helgen, veldig lite to-felts, mye ACC. Ganske bra resultat på fantombremsing. De tilfellene det skjer ser jeg stort sett komme, stor bil i mot i ugunstig sving e.l. Auto-visk var ivrig med skitten rute og motsol, men kan heldigvis skru av med s3xy buttons.
Er dette egentlig "fantombremsing"? Trodde det var når det ikke var noen klar årsak til fartsdemningen, og at den var temmelig kraftig? Hvor går egentlig grensen for hva er hva her?

Klart at systemene reagerer når den ser "noe" komme inn i veibanen, så lenge den ikke har fulgt objektet over litt tid og "skjønner" at det er i motsatt fil, som kanskje og er fysisk adskilt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: RJK på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:16Er dette egentlig "fantombremsing"?

Jeg er ikke så veldig nøye på subtyper av irritasjonsmoment. Det er forumslang for at bilen bremser når den ikke skal. Hvis noen vil dikte opp strenge definisjoner og klassifiseringer så dem om det.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:16Er dette egentlig "fantombremsing"? Trodde det var når det ikke var noen klar årsak til fartsdemningen, og at den var temmelig kraftig? Hvor går egentlig grensen for hva er hva her?

Klart at systemene reagerer når den ser "noe" komme inn i veibanen, så lenge den ikke har fulgt objektet over litt tid og "skjønner" at det er i motsatt fil, som kanskje og er fysisk adskilt.
Det andre engelske begrepet er "Ghost braking" og beskriver situasjoner der bilen bremser for farer som ikke kan ses (spøkelser). Altså at bilen "uten åpenbar grunn" bremser kraftig. Eks: "an unexpected and sudden vehicle deceleration or braking without an apparent reason or danger on the road". Veldig ofte brukes også begrepet "slams the brakes"
Jeg er derfor enig i at situasjoner der man kan forvente at bilen bremser ikke nødvendigvis bør defineres som phantom braking. Heller ikke hastighetsreduksjoner uten bruk av mekaniske bremser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:47Jeg er derfor enig i at situasjoner der man kan forvente at bilen bremser ikke nødvendigvis bør defineres som phantom braking. Heller ikke hastighetsreduksjoner uten bruk av mekaniske bremser.
Greit nok, men det er like fullt irriterende, selv om man lærer seg å forutse det og putter en fot på pedalen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:47
Sitat fra: RJK på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:16Er dette egentlig "fantombremsing"? Trodde det var når det ikke var noen klar årsak til fartsdemningen, og at den var temmelig kraftig? Hvor går egentlig grensen for hva er hva her?

Det andre engelske begrepet er "Ghost braking" og beskriver situasjoner der bilen bremser for farer som ikke kan ses (spøkelser). Altså at bilen "uten åpenbar grunn" bremser kraftig. Eks: "an unexpected and sudden vehicle deceleration or braking without an apparent reason or danger on the road". Veldig ofte brukes også begrepet "slams the brakes"
Jeg er derfor enig i at situasjoner der man kan forvente at bilen bremser ikke nødvendigvis bør defineres som phantom braking. Heller ikke hastighetsreduksjoner uten bruk av mekaniske bremser.
Ja, fantom eller phantom på engelsk er jo synonym til ghost, så man kunne like gjerne kalt det "spøkelsesbremsing" på norsk.

Og det er derfor jeg bruker denne forståelsen av begrepet. At det må være en plutselig og kraftig nedbremsing for noe man selv ikke er i stand til å se.

Dersom den bremser ned fordi bilen tror den ligger plutselig på kryssende vei med lavere fartsgrense, så kan jeg være med på at den inngår i begrepet, spesielt der veien tilsynelatende ikke finnes.

Bremser den ned fordi den tror fartsgrensen er lavere pga kartdata, så ser man jo det ved at fartsskilt-symbolet endres til den lavere farten, og da er det jo kun om fartsforskjellen er stor, at den blir hard og plutselig. Ubehagelig den og.
Sitat fra: turfsurf på mandag 30. oktober 2023, klokken 17:00
Sitat fra: Handyman på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:47Jeg er derfor enig i at situasjoner der man kan forvente at bilen bremser ikke nødvendigvis bør defineres som phantom braking. Heller ikke hastighetsreduksjoner uten bruk av mekaniske bremser.
Greit nok, men det er like fullt irriterende, selv om man lærer seg å forutse det og putter en fot på pedalen.
Ja, det er jeg helt enig i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. oktober 2023, klokken 17:00
Helt enig i at det er irriterende, men at det er like fullt irriterende som nødbrems er jeg totalt uenig i. Nødbrems ikke bare mye mer irriterende, det kan også være skremmende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: Mobileum på søndag 29. oktober 2023, klokken 11:20Ja, seriøst! Hva slags veier kjører du normalt på? Jeg kjører ca. 70% på motorvei.

Vi snakker om 3 typer fantombremsing.

Den som helt uprovosert hogger inn bremsene på en motorvei i stor hastighet.
Den som pent og pyntelig reduserer farten når den tror det skal være slik på grunn av feil i navdatabasen.
Den som inntreffer når den tror den treffer en stor eller bred  bil i en sving.

Det er den første som er ille. Da barnebarna var yngre, holdt de seg for ørene hver gang det skjedde i frykt for å høre ukvemsord fra sjåføren. "Fantombjems" var et kjent begrep.

Den andre er bare irriterende, og den tredje kan av og til unngåes.

Jeg skal moderere meg til ukentlig fordi det har blitt noe bedre gjennom tidene. Fikk min første fantombrems av den værste typen på vei hjem fra Drammen etter henting av bilen 29 sept. 2018. Var på vei til å snu for å levere den tilbake. Burde kanskje ha gjort det....

Jeg kjører mye på motorvei/landevei, og skjønner godt at folk utfordrer seriøsiteten. Det er nesten fristende å tro at du faktisk har levert den fra deg, eller at det foreligger en form for kalibreringsfeil. For det er få som kjenner seg igjen i beskrivelsen din slik autopilot ter seg i disse dager.

Du har ikke vurdert service for kalibrering?
TMYP HW4 / TM3P Atom

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 30. oktober 2023, klokken 18:09Helt enig i at det er irriterende, men at det er like fullt irriterende som nødbrems er jeg totalt uenig i.
Jeg skriver da heller ikke det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA