Hvor lenge lever en elbil?

Startet av EiSvIn, fredag 08. september 2023, klokken 09:08

« forrige - neste »

TB

Første generasjon Tesla Roadster var plaget med hovedbatteri ble ladet helt ut. Men, det ble rettet i senere utgaver.

Vil anta alle senere biler, merker og modeller har beskyttelse mot å tømme batteriet helt.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Vaduz

Tesla roadstere forsøkes selges på Finn for 1.5 mill om dagen så de har jo holdt seg veldig godt;)

E_S

Husk at de voldsomme prisene er prisene for bytte av batteri på merkeverksted. Om motoren konker på en 15 år gammel fossilbil er det heller ingen som setter den bilen på merkeverksted for bytte av komplett motor. Det ville kostet det samme som et nytt hovedbatteri. (for 12 år siden kostet en ny motor til en Passat diesel nesten 150k ferdig montert hos Møller!) Man kjøper en brukt del eller får den defekte man har, reparert. Det er prisen på det man må kalkulere med *kan* dukke opp på et eller annet tidspunkt, ikke prisen for en helt ny del hos merkeverksted.
:)

Stig-Arne

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 08. september 2023, klokken 20:39
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 08. september 2023, klokken 20:14
Sitat fra: Svk på fredag 08. september 2023, klokken 19:40Finnes vel flere batteri verksteder inorge.
En i oslo som tar Tesla etc
Og Hellstøm som tar div annet

Om du fikk med deg essensen i det jeg skrev, så bor faktisk ikke alle sør i landet. Så 1300 km for å få reparert batteriet er ikke noe kjekt :)

Men flere verksteder kommer, men det tar tid.
Ting kan vel plukkes ut lokalt og sendes. Vi får nok noen som blir spesialister på batteri slik noen er spesialister på glass...Bilen din ble neppe kjørt fra fabrikken  :D

Det gjør man nok absolutt, men pr dags dato er det ikke mange slike verksteder her i nord. Og da er nok "frykten" reell for høye kostnader og evt vraking av biler som er 7-8 år eller eldre som får havari på batteri, uansett hvor billig de faktisk kan repareres på ett uavhengig verksted.
For produsentene av bilene bytter jo bare hele batteriet og dytter regningen til kunden, så man kan jo alltids håpe på at det endrer seg. Man hiver ikke fossilmotoren bare pga. dysene må byttes f.eks
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

geear

Sitat fra: E_S på lørdag 09. september 2023, klokken 21:15Husk at de voldsomme prisene er prisene for bytte av batteri på merkeverksted. Om motoren konker på en 15 år gammel fossilbil er det heller ingen som setter den bilen på merkeverksted for bytte av komplett motor. Det ville kostet det samme som et nytt hovedbatteri. (for 12 år siden kostet en ny motor til en Passat diesel nesten 150k ferdig montert hos Møller!) Man kjøper en brukt del eller får den defekte man har, reparert. Det er prisen på det man må kalkulere med *kan* dukke opp på et eller annet tidspunkt, ikke prisen for en helt ny del hos merkeverksted.
En av de store forskjellene her er nok at mange biler med motorhavari nok reddes av privatpersoner. Det er ikke SÅ rocket science å hive en brukt motor fra en høgger på en henger og skifte hjemme i garasjen, iallfall mange som er kompetente til det, sånn er det ikke med hovedbatteri. Dessuten har også hovedbatteriet en ganske høy verdi selv når det feiler - fordi det som regel bare er en liten enkeltfeil som er årsaken og resten av modulene kan brukes til andre formål. Da blir terskelen for skroting lavere.

Personlig håper jeg at EU kommer til fornuft og setter krav til standardisering av drivlinja på elbiler også, som de har gjort til USB-C lading av mobiltelefoner, og som det vel er på vei med tanke på utskiftning av mobilbatterier også? Dette burde ikke være rocket science. Enkelt å lage en standard interface, krav til at "alle" skal kunne skifte pakken og at pakker er reparerbare.

Svk

Hadde sikkert holdt/vært enklere om eu satte krav til 10-12års garanti på batteri.
Toyota har vel allerede 10år

lightscribe

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. september 2023, klokken 15:52Det kan også gå bra, som i eksempelet her:

Etter 10 år hadde deres LFP batteri 30% igjen. Det var overraskende bra men jeg har aldri sett Coda Electric i Norge.

Mange her har Tesla, for eksempel, og de mister jo cirka 1% hver dag:

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-long-term-parking/
https://motorandwheels.com/how-long-can-teslas-sit-uncharged/

TB

Tesla sitt forbruk når bilen står parkert gjelder bilens systemer, 4G, overvåking, kamera, batteri varme/kjøling osv.

Faktisk selvutladning av batteri cellene er neppe høyere på Tesla enn andre med tilsvarende kjemi?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

egleh

Sitat fra: EiSvIn på fredag 08. september 2023, klokken 09:08Men el-bil er noe nytt for meg. Og man leser jo "skrekkhistorier" om batterier som dør, og ganske voldsomme verkstedregninger som følge av det. Er dette en myte? Hvor lenge kan en elbil egentlig leve? Jeg har sett på eldre elbiler, rundt 2014 modeller.
det er som du tenker fremdriftsbatteriet som er spørsmålet. alt det andre på en elbil er likt eller bedre enn fossilbil med tanke på levetid. færre bevegelige deler, du har ikke turbo,girkasse,startmotor,drivreimer,tennplugger osv å tenke på, det er en elmotor med elektronikk, 12v batteri, bremser og klimaanlegg vil ofte være samme, og med de samme problemer som i fossilverden. vi har ikke hatt masseproduserte elbiler i familestørrelse mer enn ca 12 år, nissan leaf var vel først, før tesla model s kom et par år senere. så det er veldig begrenset med verkstederfaring og aftermarket deler som kan holde eldre elbiler i live like lenge som gjennomsnittelig alder på fossile før de vrakes, det er vel oppunder 20 år nå såvidt jeg husker. så om du trenger nytt batteri blir det vanligvis dyrt, det stemmer, med mindre du er heldig og har en lokal mekaniker med kompetanse og tilgang på bruktdeler. statistikken viser vel at det for nissan leaf sin del er levetid på ca 10 år på fremdriftsbatteriet.
...
Sitat fra: EiSvIn på fredag 08. september 2023, klokken 09:08Jeg skal ikke så veldig langt, til og fra jobb er ca 8 mil til sammen. Men man skal jo gjerne komme hjem når det er -15 grader ute også. Og gjerne da med varmeapparatet påskrudd. Hva bør jeg se på som "minimum" av batteri?
8 mil, med en gjennomsnittelig ikke supereffektiv elbil er 16kwh. 8 mil i norge tar gjerne 1.5 timer til sammen, om vi sier varmeapparatet bruker 3kw, så er det ca 5kwh for å runde opp. når det er kaldt mister du 10-20% batterikapasitet. du trenger med andre ord 16+5+ ca 4kwh=25kwh. så trenger du litt sikkerhetsmargin, jeg liker 30%. runder du litt med så er du på 30kwh batteri helt grovt regnet. en gammel elbil kan ha 30% reduksjon i opprinnelig batterikapasitet, dvs at om bilen er oppunder 10 år med originalt batteri så trenger du 40kwh (netto utnyttbar) nykapasitet på bilen for å være sikker på at alt er med,  slik jeg liker å tenke.

EiSvIn

Takk for gode innspill, mye å tenke på her. :-) Jeg skal bruke de neste ukene til å titte litt, så får jeg se hva som dukker opp.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: EiSvIn på søndag 10. september 2023, klokken 20:52Takk for gode innspill, mye å tenke på her. :-) Jeg skal bruke de neste ukene til å titte litt, så får jeg se hva som dukker opp.

Ser at If har forsikring på hovedbatteri inntil 200.000km. Vet ikke noe om betingelsene/unntakene. Men er batteriet som er det kritiske. Verdt å sjekke ut.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

EliseBaki

Levetiden til en elektrisk bil kan variere avhengig av faktorer som bruk, vedlikehold og teknologiske fremskritt. I gjennomsnitt kan elektriske biler vare i 8 til 10 år eller mer. Batteriet, en viktig komponent, beholder vanligvis omtrent 70-80% av sin opprinnelige kapasitet etter 8-10 år, men fremskritt innen batteriteknologi kan forlenge denne levetiden i fremtiden.

Loff

Min 12 år gamle i-MiEV lever sikkert ei god stund til..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA