Hvor lenge lever en elbil?

Startet av EiSvIn, fredag 08. september 2023, klokken 09:08

« forrige - neste »

EiSvIn

Hei. Min kjære gamle bil overlevde ikke eu-kontrollen i år, og jeg må ha ny bil. Og da har jo tanken om å kjøpe el kommet. Men mitt "vanlige" mønster er å kjøpe en gammel kjerre, og så kjøre den til den ikke er noe mer. Jeg har vel aldri opplevd at det er er drivverket i en bil som dreper den, det er som oftest rust og foringer som gjør at biler dør.

Men el-bil er noe nytt for meg. Og man leser jo "skrekkhistorier" om batterier som dør, og ganske voldsomme verkstedregninger som følge av det. Er dette en myte? Hvor lenge kan en elbil egentlig leve? Jeg har sett på eldre elbiler, rundt 2014 modeller. Er det gambling å kjøpe noe slikt? Er det "kjøp så nytt som mulig" som er mantraet?

Jeg skal ikke så veldig langt, til og fra jobb er ca 8 mil til sammen. Men man skal jo gjerne komme hjem når det er -15 grader ute også. Og gjerne da med varmeapparatet påskrudd. Hva bør jeg se på som "minimum" av batteri?

Tar gjerne imot tanker og tips. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: EiSvIn på fredag 08. september 2023, klokken 09:08Hei. Min kjære gamle bil overlevde ikke eu-kontrollen i år, og jeg må ha ny bil. Og da har jo tanken om å kjøpe el kommet. Men mitt "vanlige" mønster er å kjøpe en gammel kjerre, og så kjøre den til den ikke er noe mer. Jeg har vel aldri opplevd at det er er drivverket i en bil som dreper den, det er som oftest rust og foringer som gjør at biler dør.

Men el-bil er noe nytt for meg. Og man leser jo "skrekkhistorier" om batterier som dør, og ganske voldsomme verkstedregninger som følge av det. Er dette en myte? Hvor lenge kan en elbil egentlig leve? Jeg har sett på eldre elbiler, rundt 2014 modeller. Er det gambling å kjøpe noe slikt? Er det "kjøp så nytt som mulig" som er mantraet?

Jeg skal ikke så veldig langt, til og fra jobb er ca 8 mil til sammen. Men man skal jo gjerne komme hjem når det er -15 grader ute også. Og gjerne da med varmeapparatet påskrudd. Hva bør jeg se på som "minimum" av batteri?

Tar gjerne imot tanker og tips. 

Ofte har jo batterier 8 års garanti, så det er gjerne ikke så mange som har måttet betale batteri-reparasjon ut av egen lomme, så det er nok ikke så mange som vet hvor mange som faktisk har måttet bytte batteri. Føler selv at prisen på mange 2014-2015-modeller er veldig høye i forhold til biler med dobbel rekkevidde som er noen år nyere. 8 mil til dagen utgjør ganske høy drivstoffkostnad, så kan fort lønne seg med elbil. Tror ikke jeg ville kjøpt noe med mindre enn 40kWh batteri.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Spørs jo hvor mye risiko du er villig til å ta. Hadde selv ikke gått for en elbil uten garanti om den ikke er veldig billig.

vinterdekk

Ny Nissan Leaf er vel det mest velprøvde og forutsigbare bilholdet på markedet nå. Om vi skal tro ekspertene. Jeg ville nok sett til utgaven med det store batteriet i det minste, men gode poenger i videoen under i at man gjerne kan vurdere innstegsmodellen om man er i markedet.

https://youtu.be/7I6tLGMLbsU
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

lightscribe

Jeg lå en bil stå parkert altfor lenge nå nylig.  Bilen hadde ingen problemer før.  Etterpå var batteri dødt, bremsene hadde låst seg og ett dekk hadde mistet luft og sprakk da jeg pumpet den opp igjen.

Med litt smøring, nytt batteri og nytt dekk funker den nå helt fint.

Frykter det hadde vært mye verre med elbil. Hvilken var det nå som er mest miljøvennlig? :o

vinterdekk

Sitat fra: lightscribe på fredag 08. september 2023, klokken 15:01Frykter det hadde vært mye verre med elbil. Hvilken var det nå som er mest miljøvennlig? :o

Hva frykter du skal skje?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TB

Sitat fra: lightscribe på fredag 08. september 2023, klokken 15:01Jeg lå en bil stå parkert altfor lenge nå nylig.  Bilen hadde ingen problemer før.  Etterpå var batteri dødt, bremsene hadde låst seg og ett dekk hadde mistet luft og sprakk da jeg pumpet den opp igjen.

Med litt smøring, nytt batteri og nytt dekk funker den nå helt fint.
Det samme ville skje med en elbil, bremser låser seg, 12V batteri vil bli ødelagt.
Så lenge som hovedbatteri ikke med overlegg blir ladet helt ut vil dette overleve lagringen.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Svk

Har hørt om de som har fått batteri problemer etter 8år.null garanti.
Siste saken jeg hørte om hadde bil eier elbil forsikring.bil kondemnert.penger inn på konto.

TB

Feil på batteri skjer. Kan sammenlignes med havari på motor eller girkasse. Samme vil kan skje da også om en har maskinskade forsikring.

Å bytte batteri pakken med en brukt batteri pakke er en mulighet som sammenlignet med brukt motor.

Utfordringen er tilgang på deler og arbeid til kostnad som står i stil med alder på bilen. Merkeverksted vil kan ikke konkurrere på pris med nye deler.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Stig-Arne

Utfordringene er absolutt noe å tenke over på når det kommer til brukte og litt eldre biler.

Problematikken er jo ofte at det som oftest skjer med en batteripakke, ofte er bagatellmessige feiler som fører til at hele pakken settes ut av spill.

F.eks Tesla sine batteripakker frem til rundt 2015 som røk pga. små defekter i BMS. Kan være en resistor til 50 øre som setter batteripakken ut av spill. Men å få reparert denne av noen som kan dette og kjenner til feilene trenger ikke koste all verden.
Men de verkstedene som kan dette vokser ikke på trær, og man må som oftest sør i landet for å finne de som gjør dette.
Skulle en av mine biler ryke på en slik feil, så er det merkeverksted som gjelder, og de bytter kun batteripakken. De gjør ingenting annet, og da er det gjerne kostnad på 100 000 +, og da kan det være en feil til 5000 kr.

Så enn så lenge er markedet litt for fersk for verkstedindustrien. Det koster masse å tilegne seg kunnskap og erfaringer for å jobbe på bilene. Og ofte må man utdanne seg på hver enkelt merke og modell for å få lovt å jobbe på de.

Selv jobber jeg med elektriske lastebiler, og her må vi utdannes for hver enkelt modell for å få lovt til å jobbe med de.
Men her er også tanken at vi som merkeverksted skal få lovt å bytte moduler i pakkene uten å sende hele pakken inn.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Svk

Finnes vel flere batteri verksteder inorge.
En i oslo som tar Tesla etc
Og Hellstøm som tar div annet

Stig-Arne

Sitat fra: Svk på fredag 08. september 2023, klokken 19:40Finnes vel flere batteri verksteder inorge.

Om du fikk med deg essensen i det jeg skrev, så bor faktisk ikke alle sør i landet. Så 1300 km for å få reparert batteriet er ikke noe kjekt :)

Men flere verksteder kommer, men det tar tid.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

Ingeniøren

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 08. september 2023, klokken 20:14
Sitat fra: Svk på fredag 08. september 2023, klokken 19:40Finnes vel flere batteri verksteder inorge.

Om du fikk med deg essensen i det jeg skrev, så bor faktisk ikke alle sør i landet. Så 1300 km for å få reparert batteriet er ikke noe kjekt :)

Men flere verksteder kommer, men det tar tid.
Ting kan vel plukkes ut lokalt og sendes. Vi får nok noen som blir spesialister på batteri slik noen er spesialister på glass...Bilen din ble neppe kjørt fra fabrikken  :D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Svk

Bor en langt nord,så blir det fort dyrt ja, er en del billigere å frakte ting i den sørlige delen.
Forstår godt at folk i nord kjører fossil pga lite ladere etc.

Kjørte en bensin bil med turbo,4x4 og manuell gir idag. Kos det

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA