Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med SPARK Universal?

Startet av vinterdekk, torsdag 07. september 2023, klokken 22:32

« forrige - neste »

vinterdekk

Er Elbilgrossisten sin SPARK Universal en god «elektrisk jerrykanne» som kan anbefales?
 https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-universal

Har egentlig ikke et spesielt bruksområde for noe slikt annet enn i beredskap og utnyttelse av spontane lademuligheter på fritidsturer.

Jeg har fra før en schuko nødlader fra VW, som er kresen på hvilke kontakter den vil lade på, samt en kort type2 kabel sammenrullet i rommet under bagasjeromgulvet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

Når jeg startet å kjøre elektrisk var rekkevidden kort og det var to hurtigladere, en i Ole Deviks vei og en ved Billingstad. Da benyttet jeg overgang fra industrikontrakt til schuko noen ganger for å være sikret nok strøm til returen.

Idag har bilene lengre rekkevidde, kombinert med bedre tilgang på hurtigladere, og AC ladere.

15 tusen for en SPARK Universal eller (tilsvarende) ladekabel blir mye om en ikke har et konkret bruksområde.
Om en kjøper en slik for å lade fast noen steder kan det være mer økonomisk riktig, slipper elektriker og fastmontert utstyr.
(men, tror ikke det vil være innenfor å lade fast på industrikontrakt som ikke satt opp for lading?)

Til sammenligning, Ecoflow Batteri 2016Wh - Delta Max koster ca 18 tusen. Da har en strøm til verktøy o.l. på strømløs hytte - eller en kan lade "overalt", nok til noen få km, som kan være nok... Tesla Bjørn har vist dette i flere videoer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Kloke ord TB. Ja det er mye penger for noe jeg kanskje ikke får bruk for. Det var i forbindelse med gjennomgang av beredskapslager (https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/) i regi av Sivilforsvaret jeg begynte å tenke på litt på noen hva-visst scenarioer. Om internett uteblir så er jeg ikke sikker på om laderen i borettslaget vil fungere eller hurtigladere langs veien.

Og så har du problemet med nødlader som ikke fungerer når du trenger den, som Broom har skrevet litt om (https://www.tv2.no/broom/denne-ladekabelen-bor-du-kanskje-ikke-stole-pa/15747201/).

Et rimeligere alternativ er selvsagt å kjøpe en nødlader av bedre «nødlader-kvalitet» enn den VW leverer med bilene sine.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

#3
Det vil nok variere noe om anlegg i borettslag fungerer uten internett.
Her jeg bor har vi Zaptec ladebokser, de har en dynamisk offline verdi som er avhengig av hvor mye effekt hovedsikringen kan levere og hvor mange ladere en har. Vi har 6-9 A pr lader uten internett, men blir det flere ladere vil noen trolig få tildelt 0A - og ikke fungere.

Men, generelt uten nett går det sakte - det er ikke helt strømløst for alle.

Nødladere (EVSE) som ikke fungerer er kjent sak.
Årsak er gjerne pga. flere EVSE er laget for TN nett, som har 230 V og 0 V målt mot jord.
Norge har mye IT nett, der er det 230 V mellom fasene, og ca 130 V mot jord.
Da vil EVSE varsle dette som en feil, som er riktig om den er bygget for TN nett.
Noen kan justeres mellom TN og IT - andre støtter begge deler.

I andre tilfeller er årsaken at nødlader ikke fungerer at det er jordfeil i anlegget eller området, eller at jordleder helt mangler.

Generelt bør bilprodusenten levere en EVSE som fungerer i IT nett.
Har lest flere har måtte bytte inn EVSE for å få en som støtter IT nett, eller at den bare slutter å fungere.

SPARK Universal har adapter fra blå CEE trefase kontakt, det betyr den må støtte IT nett.
Men, det finnes også rimeligere utgaver som støtter IT nett.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

#4
Takk for forklaringen på nødladere utviklet for TN nett med 230 V og 0 V mot jord ikke alltid fungerer der det er IT nett og 230 V og 130 V mot jord. Skjønner ikke detaljene. Men det viktige som jeg tolker deg er at nødladeren må støtte begge deler eller justeres mellom begge, for at laderen ikke varsler feil der alt er i orden.

I produktbeskrivelsen til Defa eMove (https://www.bildeler.no/defa-portabel-mode-2-lader/v/90170) står det:
SitateMove fungerer sømløst på TN- og IT-nett.

Kanskje er Defa eMove ett bra alternativ om man bare skal ha en rimelig nødlader som man kan stole på at den fungerer i Norge?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

Sitat fra: vinterdekk på fredag 08. september 2023, klokken 17:09Det viktige som jeg tolker deg er at nødladeren må støtte begge deler eller justeres mellom begge, for at laderen ikke varsler feil der alt er i orden.
Det er riktig, kombinert med at det kan være jordfeil i IT nett som ikke er kritisk, men som enkelte nødladere / EVSE oppdager og nekter å lade. Varierer hvilke toleranser EVSE har.

SitatI produktbeskrivelsen til Defa eMove (https://www.bildeler.no/defa-portabel-mode-2-lader/v/90170) står det:
SitateMove fungerer sømløst på TN- og IT-nett.

Kanskje er Defa eMove ett bra alternativ om man bare skal ha en rimelig nødlader som man kan stole på at den fungerer i Norge?
Hvor sensitiv denne er kjenner jeg ikke, men vil anta den vil være et godt alternativ.

Et annet alternativ om bilen er under 5 år er å reklamere på EVSE som fulgte med bilen - den bør fungere i minst 5 år.

Eller, finne en brukt EVSE på finn, der kan en finne rimelige, der enkelte er knapt benyttet (derav de selges).

Utfordringen er å vite hvor sensitive de er, det vil variere mellom modeller. Det er enklere å spørre om dette mot en butikk / nettbutikk som selger nye varer enn en tilfeldig selger på Finn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Tenker jeg prøver ut en Defa eMove. Med bilxtra rabatt fra elbilforeningen så koster den 1/5 av prisen for SPARK Universal. Har dessverre ikke funnet brukererfaringer med Defa sin løsning, men Defa eMove er standardutstyr i Subaru Solterra så det går nok endel av disse rundt omkring.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Du har og et alternativ i Besen-lader, som er nesten tilsvarende som Spark Universal, men støtter maks 24A på 3-fas, så får vel ikke 22 kW på denne selv om strømpluggen skulle gi såpass.

Til gjengjeld kommer du på under 10 K for denne. ;)

https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søndag 17. september 2023, klokken 19:21Til gjengjeld kommer du på under 10 K for denne. ;)

Godt tips. Ser at prisen er 12 K med moms, men likevel rimeligere.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 17. september 2023, klokken 19:50
Sitat fra: RJK på søndag 17. september 2023, klokken 19:21Til gjengjeld kommer du på under 10 K for denne. ;)

Godt tips. Ser at prisen er 12 K med moms, men likevel rimeligere.
Darn, det la jeg ikke merke til.  ;)

Men fremdeles nesten 3K å spare, ja.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ser at noen har 400V rød til schuko adapter i sortimentet, og med en blå campingvogn adapter som selges overalt, tenker jeg nå at dyr evse med alle overganger ikke er verdt det i mitt tilfelle. Saken kunne sett annerledes ut med industrikontakt på jobb eller på en hytte for eksempel. :)

https://nordic-led.no/produkt/overgangsadapter-cee-fra-416-6-til-schuko/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

Enig i at så lenge en ikke har en egen industrikontrakt å lade på (og da skal en strengt tatt ikke bruke den regelmessig) vil behovet for en slik være begrenset.
 
Om en finner en tilfeldig industrikontrakt bør en spørre om lov først.. Kan ta mer tid å finne hvem som eier den, og be om lov enn å finne en ordinær type 2, eller css hurtiglader..

Et bruksområde er ved camping. Er ikke kjent med hvordan campingplasser stiller seg til lading av elbil når en overnatter?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Jeg har selv adapter liggende i bilen, just in case. Blå CEE til schuko har jeg brukt for å ta strøm til bruk i telt, men på campingplassen nært Kongeparken i Stavanger-området, spurte jeg om det var OK å lade elbilen der, forutsatt at jeg satte den på laveste effekt. Det var helt greit.

Andre steder opplyser de spesifikt at dette ikke er tillatt, så regelen må bli at man alltid spør. Kan jo være at anlegget sliter med langvarig belastning for alt over 1200/1500Wh/h (eller enda lavere), og derved er det stor risiko å bare ta seg til rette.

Tross alt, en campingvogn/bobil trekker relativt lite strøm over tid, så det er ikke helt sammenlignbart. I en gammel tråd så jeg at vogna trakk totalt 13,7 kWh på et døgn, som gir et snitt på 0,56 kWh/h eller 560 Wh/h. Så å trekke 10A vil gi 2,3kWh/h, som er grovt over det en vogn eller bobil trekker over tid.

Og om det oppdages, kan det i beste tilfelle bli at du bare får en vennlig melding om at "dette er ikke greit", i verste tilfellet ilegger de deg et gebyr, og kaster deg ut fra stedet.

Spør pent, altså. Og respekter svaret, selv om det er et klart og kontant "NEI" du får. Ved forhåndsbestilling av plass, så sjekk før du slenger inn bestillingen, så kan du velge en annen plass om du har det som et krav, og ikke bare "kjekt om de tillater".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Fikk Defa eMove nå.

Tok en runde i hus og garasje for å se om jeg hadde ett kontroll-stikk som VAG laderen ikke ville godta, men den fungerte overalt. Er bare hos en slektning at jeg har hatt problemer med VAG lader, og en Kia nødlader fungert fint på samme sted tidligere. Uansett..

Førsteinntrykket av Defa eMove er veldig bra. Den har QR-kode med lenke til brukermanual på norsk. Kablene er lettere å kveile opp slik at nødladeren pakkes lettere i bilen. Driftstemperaturen er ned til -40 grader. Den har tre moduser; maks/boost, normal og lav. Det beste er at jeg kan stille inn lavmodusen manuelt 6,7,8,9 amp og den husker hva jeg har valgt. Om jeg ikke vet hva slags elektrisk anlegg jeg plugger nødladeren inn i så vil jeg helst ha lavest tilgjengelige ampere og at nødladeren husker innstillingene.

Jeg får ikke verifisert om Defa eMove er mer eller mindre kresen enn VAG sin nødlader. Men jeg får anta at Defa er bedre ettersom det står i produktbeskrivelsen at den fungerer sømløst i TN og IT -nett. :P

Uansett tenker jeg dette var en oppgradering fra VAG sin nødlader som ikke har noen innstillinger på klatten, ikke er så lett å kveile og mangler krok for å henge opp for å avlaste stikk.

Da kan jeg plukke med meg en industrikontakt-overgang (eller to), som et enkelt beredskapstiltak.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA