Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq og 20 cm nysnø.

Startet av Vaffeljeger, torsdag 07. september 2023, klokken 08:44

« forrige - neste »

Vaffeljeger

Jeg er i den lange prosessen med å kjøpe min første elbil og jeg vingler fram og tilbake på biltyper.

Nå har jeg fått litt sansen for en pent brukt 2019-modell Hyundai Ioniq. Den ser fryktelig lav ut og spørsmålet til dere som vet blir: hvordan takler Ioniq 20 cm nysnø? For ganske ofte på vinteren så må jeg ut å kjøre til jobb før brøytemannskapet har kommet seg ut. Min nåværende Toyota Avensis som er bortimot like lav takler 20 cm nysnø veldig dårlig

RJK

Sitat fra: Vaffeljeger på torsdag 07. september 2023, klokken 08:44Jeg er i den lange prosessen med å kjøpe min første elbil og jeg vingler fram og tilbake på biltyper.

Nå har jeg fått litt sansen for en pent brukt 2019-modell Hyundai Ioniq. Den ser fryktelig lav ut og spørsmålet til dere som vet blir: hvordan takler Ioniq 20 cm nysnø? For ganske ofte på vinteren så må jeg ut å kjøre til jobb før brøytemannskapet har kommet seg ut. Min nåværende Toyota Avensis som er bortimot like lav takler 20 cm nysnø veldig dårlig
Lav bil betyr som regel trøbbel når man skal kjøre i mye nysnø, og spesielt når den er våt og tung. Men tror ikke denne er værre enn avensisen, tvert i mot. Har dog ikke kjørt Avensis, og bare prøvekjørt Ioniqen på tørre sommerveier.

Det hjelper nok på dersom Ioniqen er tyngre enn Avensisen, men det er nok ikke så klart. Ioniq 28 kWh står til 1420 kg, og en avensis III (2012-2015) "klokker inn" på 1410 kg. Dog, modellen før veide derimot hele 1545 kg ifølge oversikten under, så sjekk egenvekta på din: 

https://www.evspecifications.com/en/model/f21a6d

https://bililib.com/dimensjoner/toyota/avensis.html

Så må det gjerne sies at elbiler som regel er veldig mye lettere å styre "gasstrykket", slik at man kan være veldig fintfølende når man setter i gang å kjøre, og elektronikken sørger for at hjulene holdes god kontroll på ellers.

Nå er riktignok Ioniqen forhjulsdrevet, og en elbil er som regel mye mere vektbalansert, og vil ha fordel av å være bakhjulsdrevet, noe som kan være en ulempe her.

Men bilen er et unikum på forbruk og lading, ikke like bra på lading for 38 kWh-utgaven (den lader treigt), så her synes jeg du bare skal slå til. Beste billige elbilen du får kjøpt! ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasD

Ved 20cm nysnø så må samboeren min (som kjører vår Ioniq til vanlig) kjøre min 4-hjulstrekker eller bli kjørt/hentet på jobb av meg. Det er ikke noe å vurdere en gang.
Utover dårlige egenskaper på slapseføre eller dyp snø så er det en knall bil!
'23 Skoda Enyaq iV80x SportLine
'17 Hyundai Ioniq electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA