Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opp et fjell på jakt etter «sannheten»

Startet av elektro, tirsdag 31. januar 2023, klokken 20:04

« forrige - neste »

geear

Hadde faktisk betydelig lavere forbruk med Y LR med takboks og henger uten påløpsbrems (317 Wt/km) enn Y P uten takboks og samme henger bare med påløpsbrems (369 Wt/km). Det var samme hjul på bilene og samme svingete opp-og-ned rute i godt driv (80-90 på strekkene og krappe svinger, så mye av/på gass). Dessverre en del andre faktorer (vær og føre) som gjør at det er altfor dårlig grunnlag til å konkludere, men det gir iallfall grunn til å mistenke at påløpsbremsen stjeler energi på visse type veier/hengervekt/kjøring. I USA er det vanlig med elektronisk styrt hengerbrems, noe slikt ville selvfølgelig vært mulig å programmere inn til å samhandle med bilens regen, og kun legge på hengerbrems ved behov for mer regen og/eller avhengig av føre/stabilitet.

RJK

Sitat fra: geear på torsdag 23. februar 2023, klokken 11:00
Hadde faktisk betydelig lavere forbruk med Y LR med takboks og henger uten påløpsbrems (317 Wt/km) enn Y P uten takboks og samme henger bare med påløpsbrems (369 Wt/km). Det var samme hjul på bilene og samme svingete opp-og-ned rute i godt driv (80-90 på strekkene og krappe svinger, så mye av/på gass). Dessverre en del andre faktorer (vær og føre) som gjør at det er altfor dårlig grunnlag til å konkludere, men det gir iallfall grunn til å mistenke at påløpsbremsen stjeler energi på visse type veier/hengervekt/kjøring. I USA er det vanlig med elektronisk styrt hengerbrems, noe slikt ville selvfølgelig vært mulig å programmere inn til å samhandle med bilens regen, og kun legge på hengerbrems ved behov for mer regen og/eller avhengig av føre/stabilitet.
Her har du to faktorer som spiller inn, ene er om takboksen fungerer som en takspoiler og dermed sender luftstrømmen mer mot toppen av vognen, fremfor at luftstrømmen dupper ned så mye bake, for så å treffe "veggen" som vogna utgjør.

Det andre er som du nevner påløpsbremsen, der denne spiser av den energien som kunne vært tilbakeført gjennom regenereringen.

Hadde du hatt tid og anledning og ikke minst lyst selv, hadde det vært interessant å sett en sammenligning med samme vogna og bilen, men med og uten takboks, for å se hvor stort bidrag takboksen gjør den ene eller andre veien. Gjerne og samme tur med og uten takboks, men nå med den andre vogna, for å se om takboks av eller på, påvirker disse vognene forskjellig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Fant en ekte sammenligningstest på nett, dvs. algoritmen fant den for meg.
Meget interessant resultat som ikke matcher NAF. Flat vei, regn, motorvei og landevei.
Y, Enyaq, EV6, Mustang og Polestar 2.
https://youtube.com/watch?v=7T8VZvyk55k&si=I-z2H1gtLvmljVas
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

Synes denne rekkeviddetesten var ganske bra også.

Konstant 75 mph (ca 121km/t) hastighet.
https://youtu.be/ynCaTDR4rDQ?t=153

Resultat utdrag modeller omregnet fra miles til km:
66okm: Lucid air
467km: Mercedes EQS AMG sedan (trolig 53 AMG)
467km: BMW iX50
450km: Tesla Model S Plaid
450km: Rivian R1T
402km: Mustang Mach-e GT
386km: Porsche Taycan cross turismo og Audi Etron GT
370km: Kia EV6
354km BMW i4 M50

De har riktignok rundet av rekkeviddetallene til nærmeste 10 miles, derfor treffer flere modeller samme rekkeviddekategori.

Slik test er vel så interessant spør du meg.

Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA