Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Denne veiprisingen som Vedum har takket nei til er en avgift som bla skal dekke opp for veivedlikehold og kostnader ved trafikkulykker. Klimagassutslipp-avgifter har en annen post.
Vi elbilfolk skal vel være glad for at vi slipper CO2-avgift for klimagassutslipp ved produksjonen av elbiler ettersom utslipp ikke ser landegrenser i atmosfæren og utslippet er høyere for elbiler pga energikrevende batteriproduksjon i kullkraft-land og utvinning av mineraler, eller er det noen som vet om det faktisk finnes en slik avgift for produksjon av biler?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Electric cars in Norway

#136
Tv2 laget sin variant av denne saken - se her
https://www.tv2.no/broom/skroter-omstridt-bilavgift/17126509/

Kopi av er avsnitt:

  • Forslaget har tidligere møtt motstand fra NAF og Elbilforeningen, som foretrakk et veiprising-system basert på kjøretid og -sted fremfor en flat kilometeravgift.

arthur

Sitat fra: Boikott My Ass på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:59
Sitat fra: arthur på onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:21Hva er galt i prinsippet at forurenser skal betale (mer)?

Fordi at folk må lære seg å tenke selv. At penger, lover og regler skal bestemme / styre dette burde være unødvendig.

Hadde folk tenkt fornuftig selv og tatt de riktige valg / miljøhensyn så hadde dette regulert seg selv.

Men det ser ut til å være så vanskelig at Staten må inn med lover, reguleringer osv.

Ja, når folk selv ikke kan styre seg så må de styres, helt klart. Og at folk IKKE kan styre seg er åpenbart. Men så er det det vanskelige spørsmål: Hva er i praksis det å¨ta riktige valg/miljøhensyn og hvem skal bestemme hvor listen skal legges? Med andre ord er det helt nødvendig med noen form for overordnet organ, i vårt tilfelle folkevalgte gjennom et representativt demokrat som er det beste av mange dårlige(re) alternativer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. oktober 2024, klokken 18:07
Sitat fra: arthur på onsdag 30. oktober 2024, klokken 16:21Hva er galt i prinsippet at forurenser skal betale (mer)?
Det er feil spm ;D spør heller hvor mye skal forurenser betale. Det begynner jo allerede i dyr tid å bli dyrt nå

De skal betale så mye at de ser fornuften i å tenke fornuftig!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:13Denne veiprisingen som Vedum har takket nei til er en avgift som bla skal dekke opp for veivedlikehold og kostnader ved trafikkulykker. Klimagassutslipp-avgifter har en annen post.
Vi elbilfolk skal vel være glad for at vi slipper CO2-avgift for klimagassutslipp ved produksjonen av elbiler ettersom utslipp ikke ser landegrenser i atmosfæren og utslippet er høyere for elbiler pga energikrevende batteriproduksjon i kullkraft-land og utvinning av mineraler, eller er det noen som vet om det faktisk finnes en slik avgift for produksjon av biler?
Det er jo avgifter på energiforbruk. Det står de enkelte land/unioner for. Det blir helt rart å tenke at man skal skattelegge det som lages. Direkte forbruk av energi er vesentlig enklere å skattelegger og treffer alle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Boikott My Ass på onsdag 30. oktober 2024, klokken 17:59Fordi at folk må lære seg å tenke selv. At penger, lover og regler skal bestemme / styre dette burde være unødvendig.

Right, kardemommelov hadde vært fint. Da kunne vi avskaffet politiet og.

Folk er seg selv nærmest, noe som ofte ikke er ønskelig for samfunnet som helhet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#141
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:13Denne veiprisingen som Vedum har takket nei til er en avgift som bla skal dekke opp for veivedlikehold og kostnader ved trafikkulykker. Klimagassutslipp-avgifter har en annen post.
Vi elbilfolk skal vel være glad for at vi slipper CO2-avgift for klimagassutslipp ved produksjonen av elbiler ettersom utslipp ikke ser landegrenser i atmosfæren og utslippet er høyere for elbiler pga energikrevende batteriproduksjon i kullkraft-land og utvinning av mineraler, eller er det noen som vet om det faktisk finnes en slik avgift for produksjon av biler?

Det du må forstå er at Europa prøver å få bilkjøperne til å velge elbil, siden det forurenser mindre. Dersom en hadde puttet på masse avgifter i Europa på elbil ville folk valgt diesel-bil, og da øker den totale forurensingen. Så enkelt er det.

Det du og må vite er at i mange land så endres energimixen drastisk. Det som før var kull blir i større grad vind og sol. Det gjør at også elbilen i seg selv også etter produksjon blir renere. I Tyskland, hvor det lages masse elbiler, har en f.eks. denne fantastiske energimix-endringen, hvor solpaneler og vindmøller har overtatt for kull.

Så de "sannhetene" som "Resett" og andre publiserte for 5 år siden var tvilsomme da, og usanne nå.
I tillegg har elbilprodusentene blitt flinkere på f.eks. å redusere cobolt-bruk osv.  :D
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

#142
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. oktober 2024, klokken 14:03
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:13Denne veiprisingen som Vedum har takket nei til er en avgift som bla skal dekke opp for veivedlikehold og kostnader ved trafikkulykker. Klimagassutslipp-avgifter har en annen post.
Vi elbilfolk skal vel være glad for at vi slipper CO2-avgift for klimagassutslipp ved produksjonen av elbiler ettersom utslipp ikke ser landegrenser i atmosfæren og utslippet er høyere for elbiler pga energikrevende batteriproduksjon i kullkraft-land og utvinning av mineraler, eller er det noen som vet om det faktisk finnes en slik avgift for produksjon av biler?

Det du må forstå er at Europa prøver å få bilkjøperne til å velge elbil, siden det forurenser mindre. Dersom en hadde puttet på masse avgifter i Europa på elbil ville folk valgt diesel-bil, og da øker den totale forurensingen. Så enkelt er det.

Det du og må vite er at i mange land så endres energimixen drastisk. Det som før var kull blir i større grad vind og sol. Det gjør at også elbilen i seg selv også etter produksjon blir renere. I Tyskland, hvor det lages masse elbiler, har en f.eks. denne fantastiske energimix-endringen, hvor solpaneler og vindmøller har overtatt for kull.

Så de "sannhetene" som "Resett" og andre publiserte for 5 år siden var tvilsomme da, og usanne nå.
I tillegg har elbilprodusentene blitt flinkere på f.eks. å redusere cobolt-bruk osv.  :D
Det du må forstå er jeg skrev om batteriproduksjon, som det er mest av i Kina, og at Kina som enkeltland står for 56 % av verdens kullforbrenning hvor mye av denne energien går til å produsere disse batteriene, også må du vite at jeg spurte retorisk om noen vet om slikt utslipp er avgiftsbelagt feks mot elbilproduksjonen.

Finnes det noen gode grunner til å lese Resett?  Den ble forøvrig avviklet i desember 2022.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

daktari

Det blir uansett galt å pålegge kjøper ekstra avgifter for produksjon. Det blir dyrt for bensin også, jfr daglig helikopter-transport til oljeplattformer. Og vanlig biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 31. oktober 2024, klokken 15:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. oktober 2024, klokken 14:03
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 30. oktober 2024, klokken 19:13Denne veiprisingen som Vedum har takket nei til er en avgift som bla skal dekke opp for veivedlikehold og kostnader ved trafikkulykker. Klimagassutslipp-avgifter har en annen post.
Vi elbilfolk skal vel være glad for at vi slipper CO2-avgift for klimagassutslipp ved produksjonen av elbiler ettersom utslipp ikke ser landegrenser i atmosfæren og utslippet er høyere for elbiler pga energikrevende batteriproduksjon i kullkraft-land og utvinning av mineraler, eller er det noen som vet om det faktisk finnes en slik avgift for produksjon av biler?

Det du må forstå er at Europa prøver å få bilkjøperne til å velge elbil, siden det forurenser mindre. Dersom en hadde puttet på masse avgifter i Europa på elbil ville folk valgt diesel-bil, og da øker den totale forurensingen. Så enkelt er det.

Det du og må vite er at i mange land så endres energimixen drastisk. Det som før var kull blir i større grad vind og sol. Det gjør at også elbilen i seg selv også etter produksjon blir renere. I Tyskland, hvor det lages masse elbiler, har en f.eks. denne fantastiske energimix-endringen, hvor solpaneler og vindmøller har overtatt for kull.

Så de "sannhetene" som "Resett" og andre publiserte for 5 år siden var tvilsomme da, og usanne nå.
I tillegg har elbilprodusentene blitt flinkere på f.eks. å redusere cobolt-bruk osv.  :D
Det du må forstå er jeg skrev om batteriproduksjon, som det er mest av i Kina, og at Kina som enkeltland står for 56 % av verdens kullforbrenning hvor mye av denne energien går til å produsere disse batteriene, også må du vite at jeg spurte retorisk om noen vet om slikt utslipp er avgiftsbelagt feks mot elbilproduksjonen.

Finnes det noen gode grunner til å lese Resett?  Den ble forøvrig avviklet i desember 2022.

Siden du spurte "retorisk" så mener du at du ikke ønsker svar på spørsmålet ditt?
Jeg velger likevel å kommentere siden du skrev at vi burde være heldige for ikke å betale CO2-avgift, som jeg er uenig i. Uten alle fordelene ville vi aldri gått over til elbiler. Folk ville dermed ikke reddet verden. Jeg tror ikke folk ville kjøpt elbil uten batteri. Det blir alt for slitsomt. Da blir det jo en sånn Flintstone-bil, hvor en selv må løpe. Jeg så de prøvde 20km med det på Alle-mot-1, og det fristet ikke.

Kina trenger ikke forholde seg til CO2-utslipp på samme måte som f.eks. Tyskland, siden de er definert som utviklingsland, og utviklingsland trenger ikke forplikte seg til utslippsreduksjon. I tillegg subsidierer staten de kinesiske bil-selskapene slik at de skal utkonkurrere europeiske biler.

Når det er sagt så REDUSERER Kina kullkraftens andel i energimixen kraftig, og er det landet som installerer desidert mest solkraft i verden....siden det er dritbillig der borte. Så Kina er verdens foregangsland i det grønne skiftet. Klart de ikke klarer å skifte ut kull på en dag, men jaggu gjør de et godt forsøk. Det vi holder på med i Europa er bare piss i forhold. Kan virke som at det er Kina som skal bli nøkkelen til det grønne skiftet, om ikke amerikanske og europeiske politikere setter opp for høye tollbarrierer.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatNår det er sagt så REDUSERER Kina kullkraftens andel i energimixen kraftig, og er det landet som installerer desidert mest solkraft i verden....siden det er dritbillig der borte. Så Kina er verdens foregangsland i det grønne skiftet. Klart de ikke klarer å skifte ut kull på en dag, men jaggu gjør de et godt forsøk. Det vi holder på med i Europa er bare piss i forhold. Kan virke som at det er Kina som skal bli nøkkelen til det grønne skiftet, om ikke amerikanske og europeiske politikere setter opp for høye tollbarrierer.
ToWalk...det der med å vurdere Kina sine forsøk er slik jeg ser det bare en lek med tall... uten å være sikker mener jeg at jeg leste et sted at det er feil med selve registeringene der borte så de tallene vi får blir som å stole på tallene fra norsk tipping pakket inn i SSB logo  ;D trur eg.....

ToWalkOrDrive

Jeg leste at solcellene ble underrapportert, på lik linje som i Norge. Hvis noen er Off Grid i Norge blir det ikke registrert. Også solceller  vanlige hus  er utelatt fra offisielle statistikker...
https://www.reuters.com/sustainability/climate-energy/china-monthly-economic-reports-understate-power-output-small-scale-renewables-2024-09-20/

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. oktober 2024, klokken 14:03Det du og må vite er at i mange land så endres energimixen drastisk. Det som før var kull blir i større grad vind og sol. Det gjør at også elbilen i seg selv også etter produksjon blir renere. I Tyskland, hvor det lages masse elbiler, har en f.eks. denne fantastiske energimix-endringen, hvor solpaneler og vindmøller har overtatt for kull.
Vel og bra med energimiks, men hvis man ser på den totale mengden kraft generert fra fossilt drivstoff, så har den økt siden 2001. Så utslippet fra strømproduksjonen i Tyskland har ikke gått ned vesentlig (noe skifte fra kull til gass). Hadde de beholdt kjernekraften kunne de halvert kraften fra kull.

Forhåpentligvis har den økte produksjonen gått med til å erstatte annet forbruk av fossil energi.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. november 2024, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. oktober 2024, klokken 14:03Det du og må vite er at i mange land så endres energimixen drastisk. Det som før var kull blir i større grad vind og sol. Det gjør at også elbilen i seg selv også etter produksjon blir renere. I Tyskland, hvor det lages masse elbiler, har en f.eks. denne fantastiske energimix-endringen, hvor solpaneler og vindmøller har overtatt for kull.
Vel og bra med energimiks, men hvis man ser på den totale mengden kraft generert fra fossilt drivstoff, så har den økt siden 2001. Så utslippet fra strømproduksjonen i Tyskland har ikke gått ned vesentlig (noe skifte fra kull til gass). Hadde de beholdt kjernekraften kunne de halvert kraften fra kull.

Forhåpentligvis har den økte produksjonen gått med til å erstatte annet forbruk av fossil energi.
Ja "energimix" er jo det nye fyndt ordet det ;D brukes ofte av politikere og andre når de skal fremsnakke akkurat sitt foretrukne strømalternativ. 
Hørte det nettopp nå på radioen. 

Ja det du skriver om Tyskland er helt korrekt. De "Tyskerne" de var jo en del av den "perfekte stormen" som oppstod ifm Putin, gasseledning, krigen og nettopp shutdown av disse kjernekraftanleggene i Tyskland

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 03. november 2024, klokken 08:12
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. november 2024, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. oktober 2024, klokken 14:03Det du og må vite er at i mange land så endres energimixen drastisk. Det som før var kull blir i større grad vind og sol. Det gjør at også elbilen i seg selv også etter produksjon blir renere. I Tyskland, hvor det lages masse elbiler, har en f.eks. denne fantastiske energimix-endringen, hvor solpaneler og vindmøller har overtatt for kull.
Vel og bra med energimiks, men hvis man ser på den totale mengden kraft generert fra fossilt drivstoff, så har den økt siden 2001. Så utslippet fra strømproduksjonen i Tyskland har ikke gått ned vesentlig (noe skifte fra kull til gass). Hadde de beholdt kjernekraften kunne de halvert kraften fra kull.

Forhåpentligvis har den økte produksjonen gått med til å erstatte annet forbruk av fossil energi.
Ja "energimix" er jo det nye fyndt ordet det ;D brukes ofte av politikere og andre når de skal fremsnakke akkurat sitt foretrukne strømalternativ.
Hørte det nettopp nå på radioen.

Ja det du skriver om Tyskland er helt korrekt. De "Tyskerne" de var jo en del av den "perfekte stormen" som oppstod ifm Putin, gasseledning, krigen og nettopp shutdown av disse kjernekraftanleggene i Tyskland

Jeg er ikke enig i det dere skriver.
ALDRI har det blitt produsert mindre kullkraft i Tyskland enn i 2023. Gass er ca uendret.

Renewables øker vanvittig i Tyskland.

Dette på tross av at brutto nasjonalprodukt i Tyskland har økt ca 145% siden 1990 med stor økning i strømforbruk.

Mange interessante statistikker her:
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA