Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Treg lading fra USB-C i midtkonsoll

Startet av Pitmairen, lørdag 02. september 2023, klokken 17:45

« forrige - neste »

Pitmairen

Er det bare meg eller er det veldig lite effekt i USB-C kontaktene i rommet i midkonsollen?


Har en SR+ fra november 2021.


Hvis jeg lader telefonen via kontaktene inni midtkonsolle så øker knapt prosenten. Hvis skjermen er på så øker ikke prosenten.


Kontaktene mot baksetene er mye bedre, der går ladingen ganske fort og telefonen rapporterer det som fast-charging. Kontakten i hanskerommet funker også greit, men er litt tregere enn de bak.



Noen andre som opplever det samme, eller er det noe feil her?


førategangtesla

Jeg har en 2023 model y så usikker på likhetene, men uansett så lader telefonen raskt og greit med kabel i midtkonsollen.

OlaM

Min lader raskt fra midtkonsollen. Kanskje det kan være en løs ledning bak USB kontakten?
'21 3LR

Pitmairen

Det er liv i kontaktene, så vil tro ledningene er koblet til.

Jeg prøvde å koble til en macbook, og den rapporterer at den lader med 27W fra alle portene. Hvis det er riktig så er det kanskje noe med telefonen som gjør at det går sakte i de fremre portene.

Må nesten teste med noen flere telefoner da før jeg evt kontakter tesla. 

geear


Pitmairen

Ja, har prøvd flere kabler, og samme kabel lader raskt bak, men ikke forran.

I portene forran får jeg mulighet til å dele filer osv, men bak er det bare lading, så det er mulig det har noe med det å gjøre.

Per Blomst

Tesla oppgir 15w per port, men denne infoen er vel generell for alle årsmodeller kanskje (https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-7F07443D-5107-4A5A-A9F1-E02FF14E4A9A.html)

Men portene i 2021 modellen har blitt målt til 27w (https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7383132/)

2022 modellene skal dessuten ha blitt oppdatert med 36w foran og fremdeles 27w bak.

Uansett burde selv 15w fungere relativt greit til lading og portene foran skulle vel ikke yte noe dårligere enn de bak slik du opplever.

Hideyowife

Du må ta av deksel på mobilen. "Tesla feature". Leverte inn vår bil i vinter og krevde ny ladeplate på garanti men ble avvist. iPhone telefoner slutter å lade pga overopphetning også. Så vi har gitt opp ladeplate i både Model 3 og vår Y. Venter på at det skal komme no kult 3. parts deler jeg kan kjøpe som gjør no kult. Lader telefon på USB i bilene våre vi nå
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

geear

Nå har vel ikke deksel så mye å si når man lader med kabel, akkurat?

Når det gjelder ladeplatene så har jeg deksel på min iPhone 14 Pro Max og den lader helt fint. Syns ladeplatene er helt kanon.

Handyman

Min iPhone 12 lader ustabilt med deksel, men helt fint uten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Jeg lader min Samsung Z Flip 3 med deksel og det funker flott, akkurat som det gjorde med forrige Samsung jeg hadde. Mulig visse telefoner er mer pirkete enn andre på når de vil lade?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Hideyowife på fredag 22. september 2023, klokken 08:36Du må ta av deksel på mobilen. "Tesla feature". Leverte inn vår bil i vinter og krevde ny ladeplate på garanti men ble avvist. iPhone telefoner slutter å lade pga overopphetning også. Så vi har gitt opp ladeplate i både Model 3 og vår Y. Venter på at det skal komme no kult 3. parts deler jeg kan kjøpe som gjør no kult. Lader telefon på USB i bilene våre vi nå
Er vel et kjent problem her inne at spesielt noen typer iPhone får problemer pga at spolene i mangnetplata ikke treffer riktig i forhold til tilsvarende på de iPhones som er problematiske.

Å snu telefonen på hodet eller å legge noe under så telefonen kommer litt høyere og derved "treffer" bedre, skal være en workaround.

https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/z3o94p/fix_for_tesla_iphone_wireless_charger_not_working/

Noe sånt som dette kan være en ok løsning også, gjerne montert under skjermen så den kan holde telefonen horisontalt om man foretrekker det:

https://magbak.com/products/magbak-for-tesla
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Pitmairen

Jeg skaffet meg en strømmåler og testet med noen flere telefoner, og det ser ut til at det er noe med min telefon.

Min telefon (oneplus) lader bak med ca 10w, men forran ca 2w.


Jeg testet med et par andre telefoner og de får samme fart i alle porter, rundt 10w. Testet også med en pc som fikk opp mot 27w i alle portene.


Så virker som om portene fungerer som de skal, men noe rart som skjer med den ene telefonen.


Stig-Arne

Er vel noen telefoner som er mer kresen på både lader og kabel. Så kan jo være ett problem med OnePlus?


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA