Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange Tesla-eiere planlegger å kjøpe facelift 2024 Tesla 3?

Startet av Moas, fredag 01. september 2023, klokken 13:28

« forrige - neste »

SurSnasen

Man kan klage mye på andre bilprodusenter som har ekstrautstyrslister som en Biltemakatalog. Men Tesla tar nok kaka når man må bestille ekstrautstyr fra tredjepart for å få en brukbar blinklysfunksjon...

gammalost

Ikke aktuelt fordi:
1. Rundkjøringer overalt.
2. Overivrig salting av veier som gjør at man konstant trenger å vaske ruta
3. Ønsker fysisk "gir"

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. september 2023, klokken 15:51Mye "frykt for alt nytt" her. Selv gleder jeg meg til bil uten de hersens spakene. Blir nok en opplæringsprosess med knappene, og kanskje blir blinkingen mere knotete, men kjekt å slippe spaker.
Etter å ha hatt Tesla i 5 år, ligger den allerede noe ned på listen blant nybilønsker. Uten spaker havner den helt på bunn. Tror ikke dette er gjort for å spare penger, men bare for å finne på noe nytt. Samme som med yoke hvor deres løfte om at S/X aldri ville komme med rundt ratt. I dag er det standard.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Moas

Det blir spennende å se når de første eierne får sin facelift. Blir det mange som velger å returnere disse blir det kanskje gode tilbud etterhvert?

Selv har jeg sansen for luft i setene foran da det etter sist sommer på europa-turen vår ble ganske klamt bak der.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Mobileum

Sitat fra: Moas på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 08:55Selv har jeg sansen for luft i setene foran da det etter sist sommer på europa-turen vår ble ganske klamt bak der.
Det er riktig at det bare er luft, og ingen kjøling i Tesla-setene. Riktig betegnelse er vel ventilerte seter. Ventilerte seter ligner på kjølte seter ved at de bruker vifter og kanaler plassert inne i setet for å sirkulere luft til setepassasjeren. I motsetning til kjølte seter, bruker imidlertid ventilerte seter aldri kjølt luft. Noen ventilerte seter suger luft inn i setet, og skaper en fordampende effekt som kan kjøle ned kroppen. Andre bruker vifter for å blåse luft direkte på setepassasjeren.

JPM

Synes oppgraderingen er helt OK. Klarer ikke engasjere meg voldsomt i dette hendelhysteriet. Tipper begge deler funker helt OK.

For meg handler det mer om at renta er høy, og stigende, så jeg sitter nok på min M3 en god stund til.

Moas

Sitat fra: JPM på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:22Synes oppgraderingen er helt OK. Klarer ikke engasjere meg voldsomt i dette hendelhysteriet. Tipper begge deler funker helt OK.
Kanskje det, men når Tesla går for langt i "slankingen" av bilene sine, så kan endringene bli reversert raskt. Da blir eierne av yoke ratt og andre morsomheter bli sittende med biler folk ikke vil kjøpe etterpå.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

marud

Tesla har registrert første Highland idag, på seg selv. Er nok en demobil, så ikke utenkelig at det ikke er lenge før de åpner for prøvekjøring  8)
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Håvar

Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:11Kanskje det, men når Tesla går for langt i "slankingen" av bilene sine, så kan endringene bli reversert raskt. Da blir eierne av yoke ratt og andre morsomheter bli sittende med biler folk ikke vil kjøpe etterpå.
Tesla har dessuten begynt å ta 11 000 kr pluss moms for yoke, så det virker strengt tatt ikke som om de vil at folk skal velge det.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:11
Sitat fra: JPM på mandag 09. oktober 2023, klokken 10:22Synes oppgraderingen er helt OK. Klarer ikke engasjere meg voldsomt i dette hendelhysteriet. Tipper begge deler funker helt OK.
Kanskje det, men når Tesla går for langt i "slankingen" av bilene sine, så kan endringene bli reversert raskt. Da blir eierne av yoke ratt og andre morsomheter bli sittende med biler folk ikke vil kjøpe etterpå.
Yoke er nå enkelt å kvitte seg med, og én mutter for å bytte, så risikoen er liten (noen tusenlapper for et nytt ratt), mens mangelen på spaker (og p-sensorer) fort kan være litt mer komplisert å korrigere. Jeg avventer iallfall. Ser S Plaid er nede på 800-tallet på Finn nå.

THE

Sitat fra: geear på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 20:38
Sitat fra: Moas på mandag 09. oktober 2023, klokken 12:11
Yoke er nå enkelt å kvitte seg med, og én mutter for å bytte, så risikoen er liten (noen tusenlapper for et nytt ratt), mens mangelen på spaker (og p-sensorer) fort kan være litt mer komplisert å korrigere. Jeg avventer iallfall. Ser S Plaid er nede på 800-tallet på Finn nå.
Prøvde en MX Plaid for første gang i går med prøvekjøring i bystrøk med 90 graders svinger, rundkjøringer og litt landevei. Jeg må si at jeg følte meg overraskende komfortable med både yoke, blinklysknapper, vindusviskerknappen og giring på skjerm. Det mest uvante var den firkantede bunnen/undersiden av rattet. Ellers så tror jeg kanskje det kan være enkelere å holde kontroll på blinklysknappene på et yoke-ratt enn på et rundt ratt siden det er enkelt å vite hva som er opp på rattet uansett hvilken vinkel det står i. Med et rundt ratt tror jeg kanskje man må tenke mer på hva som er riktig blinklysknapp i hvert enkelt tilfelle. Jeg har tidligere sagt at fjerning av spakene gjør ny Tesla uaktuell for min del uten at jeg får testet systemene grundig først. Nå var det bare en kort prøvetur, så jeg har ikke fått testet grundig, men jeg er ikke like negativ lenger. Kanskje jeg til og med ble litt positiv til fjerning av hendlene....

Det jeg mislikte mest var plassering av langlys-knappen som ble litt langt fra tommelposisjon for min del. Jeg prøvekjørte på dag, så det ble bare en liten test, men føler at jeg må bevege hånda litt for mye for å nå knappen for å slå av/på fullys. Og ja, jeg slår av/på fullys manuelt. Lysautomatikken til Tesla (og alle andre biler jeg har prøvd med auto av/på) er katastrofalt dårlig. Eneste grunn til å ha automatikk på fullys er hvis det er matrix-lys.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

Sitat fra: THE på onsdag 01. november 2023, klokken 08:39Det jeg mislikte mest var plassering av langlys-knappen som ble litt langt fra tommelposisjon for min del. Jeg prøvekjørte på dag, så det ble bare en liten test, men føler at jeg må bevege hånda litt for mye for å nå knappen for å slå av/på fullys.
Første bil jeg kjørte hadde en knapp ved venstre fot for nærlys/langlys. Kanskje det kunne være en løsning? Også for blinklys?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Mobileum

Fungerte supert med denne knappen. Blir nok vanskelig for blinklys  ;)

Mobileum

Men min første Mercedes 220S 1960 hadde løsningen for blinklys. Man roterte på hele den blanke ringen. Alltid tilgjengelig. (bildet er hentet fra nettet, og ikke min modell)

THE

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA