Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snart refresh TMY?

Startet av kodax, fredag 01. september 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

kodax

Nå som TM3 kom i ny utgave, hvor lang tid tar det før det kommer en "ny" TMY?
Hva er det nye TM3 har utenom skjerm i baksetet som TMY ikke har i dag?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

#1
Over 10% mer rekkevidde på nye Model 3:
https://ev-edition.com/2023/08/breaking-tesla-has-officially-unveiled-the-all-new-model-3/

Ser at noen mener det kommer en nyere versjon av Model Y i (oktober) 2024, men alt er veldig unøyaktig info med mye "maybe" og "might". Er visst under kode "Juniper", eller "Panda". Spekuleres i andre dempere, lengre rekkevidde og høyere ladefart, men alt er bare spekulasjoner. Men når de klarte så my forbedring med Model 3....kanskje 6-7% lengre rekkevidde med Model Y? Siden de ikke kan bekjempe det store arealet, og Model Y allerede er enormt aerodynamisk?

https://ev-edition.com/2023/08/breaking-tesla-has-officially-unveiled-the-all-new-model-3/
https://topelectricsuv.com/news/tesla/2024-tesla-model-y-facelift/
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: kodax på fredag 01. september 2023, klokken 09:44Nå som TM3 kom i ny utgave, hvor lang tid tar det før det kommer en "ny" TMY?
Hva er det nye TM3 har utenom skjerm i baksetet som TMY ikke har i dag?
Ventilerte seter, støydemping i alle glass, nye hjulbuer som reduserer veistøy, ingen hendler (!) så alt styres fra skjerm/ratt som på S/X 2023, nye lys foran og bak, ingen tåke/grøftlys i front, nye felger, stemningslys innvendig, større lydanlegg (17 høyttalere mot tidligere 14) og nytt ventilasjonanlegg med flere valg, bedre utnyttet hovedskjerm med mindre kant. Sikkert mer og.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

ToWalkOrDrive, Mer enn 10 % lenger rekkevidde? LR AWD hadde 614 km og har nå 629 km WTLP. Tror du må friske opp prosentregningen din...  ;D

Hideyowife

Om TMY kommer i refresh neste år alt er jeg glad vi rakk å få nåværende utgave. Strålende fornøyd med vår nye MY og jeg er ikke klar for bil uten hendler på ratt.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

hELgenen

Sitat fra: Hideyowife på fredag 01. september 2023, klokken 11:25Om TMY kommer i refresh neste år alt er jeg glad vi rakk å få nåværende utgave. Strålende fornøyd med vår nye MY og jeg er ikke klar for bil uten hendler på ratt.

Samme her - gidder ikke tenke på å sitte å knote med knapper på ratt for å blinke samt trykke på skjermen for å sette bilen i revers. Det heter seg at man kan tilpasse seg til det meste,
men før eller siden så treffer man på noe som oppleves som vanskelig å overkomme. Jeg tror dette handler om kostnader - men en kan jo spare seg til fant som det heter også. Tipper det vil være en del som føler Tesla har gått litt vel langt her.

OlaM

Det er jo ganske digg når man kan endre fra R til D før bilen har stoppet helt opp, og mens man har blikket i speil e.l. Å måtte trykke på skjermen er et skritt tilbake i smidig bruk, selv om man blir vant til det.
'21 3LR

Klykken

Girvelgeren er småtterier i forhold til bortfall av hendel til blinklys. Men alt er en vanesak vil jeg tro.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TheRealCoinman

Jeg tror det går minst 1år.
Jeg lå merke til at ved ny model 3, og cybertruck har det de siste to månedene florert bilder på internett med biler under trekk osv som så ut på en model 3. Jeg tror at det samme skjer med y, og foreløpig har jeg ikke sett noen spionbilder av ny y, så først når det kommer vil jeg anta det er nærme lansering.

ToWalkOrDrive

#9
Sitat fra: geear på fredag 01. september 2023, klokken 11:14ToWalkOrDrive, Mer enn 10 % lenger rekkevidde? LR AWD hadde 614 km og har nå 629 km WTLP. Tror du må friske opp prosentregningen din...  ;D

Nei, du tar feil.
Jeg har ikke regnet meg frem til 10% mer rekkevidde - det sto i avisen. På de norske Tesla-sidene så står det at for SR med 18" hjul er tallet økt fra 510km til 554km = 9% økning.

For LR med 18" hjul er ny estimert rekkevidde økt fra 626km til 678km = 8,3% økning.
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

629 er med 19"



Tviler på de har hentet alt det fra en mer aerodynamisk snute, er vel noen flere wattimer under dørken og.
'21 3LR

Marzo

Jeg tror det kommer ny Y ganske snart.

Ikke bare pga mye av jobben er gjort allerede ved Model 3.

Men mange av kundene som vurderer å kjøpe Model Y fremover, avventer nå i håp om at ny Y er like om hjørnet.
Tesla burde ikke ha noen store utfordringer med å oppgradere Model Y allerede til neste kvartal.

hELgenen

Sitat fra: Marzo på fredag 01. september 2023, klokken 12:46Jeg tror det kommer ny Y ganske snart.

Ikke bare pga mye av jobben er gjort allerede ved Model 3.

Men mange av kundene som vurderer å kjøpe Model Y fremover, avventer nå i håp om at ny Y er like om hjørnet.
Tesla burde ikke ha noen store utfordringer med å oppgradere Model Y allerede til neste kvartal.

Mulig det blir avslag på eksisterende model Y også for de som vil ha hendel...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. september 2023, klokken 12:52
Sitat fra: Marzo på fredag 01. september 2023, klokken 12:46Jeg tror det kommer ny Y ganske snart.

Ikke bare pga mye av jobben er gjort allerede ved Model 3.

Men mange av kundene som vurderer å kjøpe Model Y fremover, avventer nå i håp om at ny Y er like om hjørnet.
Tesla burde ikke ha noen store utfordringer med å oppgradere Model Y allerede til neste kvartal.

Mulig det blir avslag på eksisterende model Y også for de som vil ha hendel...

Det sto i en avis at oktober 2024 var tiden. Det tar tid å endre en halv bil.
https://electrek.co/2023/08/31/tesla-model-3-highland-officially-unveiled-with-new-design-and-more-features/
Tesla Model Y                         2021-

Thalgar

Tipper dei òg ser kva som skjer med salet av Model 3 før dei gjer store endringar på bilen dei sel absolutt mest av...
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA