Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Camping, overnatting, tur i Tesla, erfaringer?

Startet av NightOwl, søndag 27. august 2023, klokken 01:55

« forrige - neste »

Handyman

Samme som grear sier. Det skal være svært stille om du skal høre den. Vi hadde den i nedre trunk mens vi sov i bilen, og jeg kunne av og til bare så vidt høre at den startet før jeg sovnet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: NightOwl på søndag 27. august 2023, klokken 19:21Er takknemlig for alle innspill, og selv om jeg ikke svarer hver av dere, blir det lest og tatt med i vurderingene!

Et par spørsmål.

1. Hvor mye lyd lager et kompressorkjøleskap av denne typen? Hører man det om det står bak framsetene ved normal kjøring?

2. Når det gjelder solskjermning, kan disse vendes? Altså dise som er sølvfarget på den ene siden og svart på den andre. Tenker det er mere anonymt å ha den svarte siden ut i stedet for det blanke som lyser lang vei at her er det noen som sover i bilen. Kommer uansett til overnatte lite på høysommeren, blir mest på våren og høsten, så å holde solvarmen ute blir ikke så veldig viktig.
1. har du vel fått svar på. De er normalt ganske stille når de allerede er kalde. Kan bråke litt når de er under nedkjøling, men ikke ved "vedlikeholdskjøling"...

2. Det kommer litt an på innfestningsmetoden. Men normalt sett går det. De med sugekopp må du da feste sugekoppen motsatt vei, de venstre skal til høyre etc. Men er det stort problem? Når det er mørkt synes de nesten ikke uansett, om man ikke går veldig nært opptil. Og om dagen så er det jo bare om du går litt nært.

Men da må du regne med de skjønner at det mest sannsynlig er folk inni, så da går de fleste med skummel hensikt videre, og sjekker neste bil i stedet. Og da skal du jo være ganske sentrumsnært tenker jeg, om slike er ute og sjekker. På en rasteplass langs veien, er det nok heller tvilsomt om noen sjekker biler slik.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

NightOwl

Sitat fra: RJK på mandag 28. august 2023, klokken 00:22Men da må du regne med de skjønner at det mest sannsynlig er folk inni, så da går de fleste med skummel hensikt videre, og sjekker neste bil i stedet. Og da skal du jo være ganske sentrumsnært tenker jeg, om slike er ute og sjekker. På en rasteplass langs veien, er det nok heller tvilsomt om noen sjekker biler slik.
Jeg tenkte mest de man leser om som gasser campingvogner og bobiler med "sovegass" før de stjeler alt som kan stjeles. Om natta når det er mørkt, vil sølvfargen reflektere lys lettere enn om det bare er helt svart, og kan få disse til å komme med gassen sin. Mulig dette ikke er noe særlig problem med personbiler, da det er mindre som kan stjeles i forholdt til en større bobil/campingvogn?

Handyman

Sitat fra: NightOwl på mandag 28. august 2023, klokken 01:16
Sitat fra: RJK på mandag 28. august 2023, klokken 00:22Men da må du regne med de skjønner at det mest sannsynlig er folk inni, så da går de fleste med skummel hensikt videre, og sjekker neste bil i stedet. Og da skal du jo være ganske sentrumsnært tenker jeg, om slike er ute og sjekker. På en rasteplass langs veien, er det nok heller tvilsomt om noen sjekker biler slik.
Jeg tenkte mest de man leser om som gasser campingvogner og bobiler med "sovegass" før de stjeler alt som kan stjeles. Om natta når det er mørkt, vil sølvfargen reflektere lys lettere enn om det bare er helt svart, og kan få disse til å komme med gassen sin. Mulig dette ikke er noe særlig problem med personbiler, da det er mindre som kan stjeles i forholdt til en større bobil/campingvogn?
Hvis dette er en bekymring så kjøper du en gassalarm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på mandag 28. august 2023, klokken 08:51
Sitat fra: NightOwl på mandag 28. august 2023, klokken 01:16
Hvis dette er en bekymring så kjøper du en gassalarm.
...eller tar inn på hotell istedet.
Bosted Oslo

NightOwl

Jeg registrerer at det å være bekymret for innbrudd i bilen mens man sover ikke faller i god jord, så lar det temaet ligge.

Jeg sliter en del med å finne en kjøleboks som passer i bilen. I gulvet foran baksete er det begrenset bredde pga at bakenden på midtkonsollen stikker langt bak slik at det er bare 22-23cm mellom denne og baksete. Bredden blir da begrenset til ca 55cm og bør heller ikke være veldig høy da framsete lener ganske mye bakover. I bagasjerommet er det begrenset høyde helt bak til vinduet, en mulighet er da å stroppe den fast til baksiden av bakseteryggen. I selve baksete, festet med sikkerhetsselene, hadde muligens vært den beste løsningen? Ser for meg en kjøleboks på rundt 20 liter. Hva bruker dere og hvordan plasseres den?

PS, har forøvrig bestilt madrass og hodestøtteplata nevnt innledningsvis i tråden.

geear

Hvis de er villige til å gasse noen er de sikkert ikke fremmed for å knuse ei rute og slå deg ihjel heller. Tror heller jeg ville unngått å campe der man må bekymre seg for slikt.

RJK

Sitat fra: NightOwl på mandag 28. august 2023, klokken 17:01Jeg registrerer at det å være bekymret for innbrudd i bilen mens man sover ikke faller i god jord, så lar det temaet ligge.

Jeg sliter en del med å finne en kjøleboks som passer i bilen. I gulvet foran baksete er det begrenset bredde pga at bakenden på midtkonsollen stikker langt bak slik at det er bare 22-23cm mellom denne og baksete. Bredden blir da begrenset til ca 55cm og bør heller ikke være veldig høy da framsete lener ganske mye bakover. I bagasjerommet er det begrenset høyde helt bak til vinduet, en mulighet er da å stroppe den fast til baksiden av bakseteryggen. I selve baksete, festet med sikkerhetsselene, hadde muligens vært den beste løsningen? Ser for meg en kjøleboks på rundt 20 liter. Hva bruker dere og hvordan plasseres den?

PS, har forøvrig bestilt madrass og hodestøtteplata nevnt innledningsvis i tråden.
Ang. innbrudd. Svaret mitt var nok litt flåsete, men jeg har aldri hørt om noen som har brukt "sovegass" for å bryte seg inn i Norge ihvertfall. Kanskje det er en større bekymring i Sverige eller nedover kontinentet, men generelt er det ganske så trygt å campe i Norden. Som @geear skriver, da er det nok vel så vanlig at man slår inn ruter. Og jeg er mer bekymret for innbrudd i en parkert bil der den virker forlatt og ingen er tilstede, selv midt i byen. Jeg er derfor temmelig nøye merd å ikke ha liggende noe fremme som virker fristende.

Når det kommer til kjøleboks, det er kanskje lettere å finne plass bak passasjer enn fører, da passasjer normalt sett er fruen, og hun ofte er kortere enn sjåføren. Det sagt, det kan gjerne være motsatt og nå er det vel og sjanse for at det er to menn, så da er kanskje ikke det et poeng. Men når bil står parkert for natten, bør man nok få lass til kjøleboksen der ved å skyve setet frem.

Men under transport, så skal man pakke de tyngste tingene fremst, altså nærmest mulig seteryggen slik at de ikke forflytter seg enda mere fremover ved bråstopp f.eks. ved en kollisjon. Og en kjøleboks med drikke og matvarer for en tur, er fort det tyngste man frakter med seg. Kanskje med unntak av et kraftig telt, men ved å campe i bilen så er det i verste fall bare et suv-telt som man bør ta samme type hensyn til.

Uansett, har man transporttrekk over bagasjerommet, skal vel bil hoppe godt eller trille rundt før den  kkjøleboksen flytter seg over seteryggen, så tenker det er greit å ikke strappe det mere fast. Selv om jeg vet det er endel som mener man uansett burde legge alt under bagasjeromsnett, og gjerne stroppet fast.
Bosted Oslo

NightOwl

Etter nøye gjennomgang av spesifikasjoner og ytre mål på ulike kjølebokser, havnet jeg til slutt på en Dometic CFF20 hvor man kan ta av håndtakene for å få den kortere. Den vil passe både i bagasjerommet og på gulvet bak framsete. I bagasjerommet vil den passe mer eller mindre over alt, også med hattehylla på plass. På gulvet bak framsete må håndtakene av og muligens framsete kjøres litt frem, eventuelt ryggen rettes opp litt, likevel vil det være relativt god plass i framsete.

kodax

Har overnattet endel i X-en. Med en HS X-box på hengerfestet som får plass til det meste av bagasjen, slipper vi å ommøblere når det er leggetid. Den er også fin å bruke til matlagingsbord.
Det jeg gjerne skulle hatt var en bakluke-tarp spesialtilpasset X-en som gjorde at FWD-ene fortsatt kunne brukes greit. Har testet med diverse tarp-løsninger, men de blir litt jalla, særlig hvis det blåser litt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Trådstarter har Model S, så ikke sikkert han har krok, men det som uansett er irriterende med ting på kroken er at det er egentlig greiest å bruke bakluka til å gå inn og ut. Litt bedre på X enn de andre mtp. falkevingedørene.

kodax

Ja, så (etterhvert) at trådstarter har S, men vil han at man bare skal diskutere S, så får han oppdatere emnet ;)
Og FWD syns jeg fungerer bra ift å gå inn/ut. I tillegg har man jo tak når man står utenfor.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

NightOwl

Jeg la tråden her under "felles Tesla" istedet for modellspesifikk underkategori for at det kanskje kan bli en fellestråd for flere. Ser ikke nødvendigvis denne som "min" tråd.

NightOwl

Når det gjelder bakluketarp, så kunne jeg ha tenkt meg en som ikke festes i bilen, men som har en hesteskoløsning som går over bilen i bakkant, slik at det er 5-10cm klaring mellom tarpen og bilen. Finnes dette?

Lucifer-

Vil vel tro at det kanskje er vanskelig å få noe som er solid nok til at det ikke slår innpå bilen ved vindkast, mye regn osv. Men en god tanke :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA