AUTOPASS - kan man velge leverandør?

Startet av tepe2, tor 17. aug 2023, kl. 14:52

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på lør 15. nov 2025, kl. 08:43Disse selskapene er på linje med strømselskapene. Blodigler som ikke bidrar med noe som helst.
Og tilsvarende her som grunnen til at nettselskapene og/eller strømprodusentene ikke lengre fikk lov å fakturere sluttkundene direkte, Staten har bestemt at de selskapene ikke får både selge tilgang til Autopass OG fakturere for passeringene, så det måtte skilles ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eikerkongen

Sitat fra: TB på fre 14. nov 2025, kl. 16:26AutoSync har mange kunder pga. de kjøpte Fjellinjens utstedervirksomhet i 2020.
Den gang het selskapet Fremtind Service.

At de nå øker prisen på brikken vil trolig gjøre en del bytter. Dette har AutoSync gjort en vurdering av, og funnet det trolig ikke er så mange som vil bytte og dermed går de i pluss totalt sett.

https://www.fjellinjen.no/bompenger/autopass har en fin oppsummering:

Autosync (Tidligere Fremtind Service)
Kostnad for brikke: Brikkeabonnementet koster 5 kroner i måneden. (Nettsiden ikke oppdatert til 10 kr.)
Eier: Fremtind Forikring, som igjen eies av DNB og Sparebank1

Flyt
Kostnad for brikke: Brikkeabonnementet koster 5 kroner i måneden.
Eier: Gjensidige

SkyttelPASS
Kostnad for brikke: Engangssum på 200 kroner
Eiere: Fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder
https://skyttelpass.no

Takk for oversiktlig sammenlikning!
Brikke til min EX40 2026 er nå bestilt hos SkyttelPASS!

TB

Sitat fra: turfsurf på lør 15. nov 2025, kl. 08:43Disse selskapene er på linje med strømselskapene. Blodigler som ikke bidrar med noe som helst.

I følge https://www.hvakosterstrommen.no/stromleverandorer er det 71 strømselskap.

https://www.fjellinjen.no/bompenger/autopass er det 6 selskaper som tilbyr AutoPASS-brikke, der 3 er ordinære selskaper.

For noen år siden var det ca 60 bompengeselskaper, der hvert selskap utførte egen innkreving.

Når er det 5 bompengeselskaper. De sender regning direkte om en ikke har autopass avtale.

Bompengeselskaper:
Fjellinjen: Dekker Oslo og Akershus.
Vegfinans: Dekker Akershus, Buskerud, Innlandet, Vestfold, Telemark og Østfold.
Ferde: Dekker Agder, Rogaland og Vestland.
Vegamot: Dekker Møre og Romsdal og Trøndelag.
Bompengeselskap Nord: Dekker Nordland, Troms og Finnmark.

Utstederselskap:
Autosync (Tidligere Fremtind Service)
Flyt
SkyttelPASS
Tolltickets (utland)
ØresundPAY  (utland)
Ayvens      (leasingbiler)

Se https://bfinfor.atlas.vegvesen.no/ for oversikt over bompengeinnkreving i Norge.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

MrBacardi

Det er nok en del som kommer til å bytte leverandør nå i disse dager, ref dagens sak i VG om temaet: https://www.vg.no/nyheter/i/V6l1l3/bompengebrikke-autosync-as-dobler-maanedsprisen

Her finnes også en kalkulator som hvilken brikke som er billigst gitt bruken: bompris.no
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

ProsjektX

Men, vi har jo tross alt betalt for en eller flere brikker allerede, hvordan kan de da plutselig ta et abonnement for samme brikker..?
2025 Tesla Model Y LR, 2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: ProsjektX på fre 21. nov 2025, kl. 11:39Men, vi har jo tross alt betalt for en eller flere brikker allerede, hvordan kan de da plutselig ta et abonnement for samme brikker..?
De fjerner depositumet med abonnementskostnaden til depositumet er "brukt opp". Først måneden etter at depositumet er null, vil du se at prisen øker med den summen!

Så bytt til Skyttelpass så snart du kan, så får du ev. rest fratrukket siste regning ev. tilbakebetalt, dog nå er det vel så lenge siden at jeg tipper ingen har rest på depositumet igjen!

Men likevel, bytt så du ikke blir flådd unødvendig!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Fikk nettopp kreditert 2 x 75 kroner og har bestilt skyttelpass.

Svein_H

Jeg klarer ikke fatte hvorfor folk fortsatt tviholder på en brikke fra Fremtind/Autosync, med tanke på all kritikken gjennom mange år og de alternativene som finnes. Men men, det får være opp til hver enkelt hvor mye penger de vil kaste bort.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

daktari

Jeg for min del trodde jeg ikke fikk igjen depositummet, så det ikke var noe vits å bytte.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svein_H

Sitat fra: daktari på fre 21. nov 2025, kl. 17:25Jeg for min del trodde jeg ikke fikk igjen depositummet, så det ikke var noe vits å bytte.

Det er nettopp dét; du "trodde ikke". For min del virker det som at Fremtind/Autosync utnytter sin posisjon som største aktør for å skvise enda litt mer penger ut av kundene sine, kunder som gjerne er litt i dvale og går på automodus etter mange år, og ikke tenker over at det finnes bedre alternativer.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

daktari

Sitat fra: Svein_H på fre 21. nov 2025, kl. 17:54
Sitat fra: daktari på fre 21. nov 2025, kl. 17:25Jeg for min del trodde jeg ikke fikk igjen depositummet, så det ikke var noe vits å bytte.

Det er nettopp dét; du "trodde ikke". For min del virker det som at Fremtind/Autosync utnytter sin posisjon som største aktør for å skvise enda litt mer penger ut av kundene sine, kunder som gjerne er litt i dvale og går på automodus etter mange år, og ikke tenker over at det finnes bedre alternativer.
Ja, det er noe svineri. Godt Skyttelpass finnes.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

TB

Alle utstederselskapene mottar 1,75% for jobben. En bompenge regning på 286 kr gir 5 kr til utstederselskaet, 1,75% av 286 er 5 kr.

AutoSync startet å ta betalt for brikken 1.11.2023. 5 kr ekstra betyr AutoSync på en 286 kr regning tjener totalt 10 kr, mot før 5.

Når de nå ønsker å øke til 10 kr vil de på samme kunden som betaler 286 kr tjene totalt 15 kr, derav 5 kr i utstedergodtkjørelse og 10 kr for brikken. De har med andre ord tredoblet inntjeningen på denne kunden.

For en kunde som har regning på 572 kr tjente de før 10 kr, nå tjener de 20 kr - en dobling. AutoSync hadde et driftsresultat på ca 80 millioner i 2024. Dette trikset vil gjøre de vil øke sitt driftsresultat.

Men, nå det ikke sikkert AutoSync kan flytte alle kundene til denne abonnementsordningen, de må få kundene til å ta et aktivt valg. Da vil de bli få som aktivt velger løsningen.

Eneste årsak til AutoSync har mange kunder er pga de kjøpte Fjellinjens utstedervirksomhet i 2020. Den gang het selskapet Fremtind Service. Nå kan en velge selskap fritt, det er ingen forskjell i hvor mye bompenger en betaler.

"Pause" funksjonen AutoSync skryter av finnes også hos SkyttelPASS, de tar ikke betalt for brikken en gang, men ikke løpende. En brikke som ikke benyttes har ingen kostnad, dvs. den er da automatisk i pause.

I praksis er SkyttelPASS beste alternativ så lenge en ikke roter bort brikken ofte.
(Og roter en bort brikken ofte kan også AutoSync ta betalt for brikken..)
Lørenskog

hELgenen

"Fremtind Service har endret navn til AutoSync. Kundene møter et nytt navn og nytt utseende på nettsider og fakturaer, ellers er alt som før. "

Selskaper som bytter navn og bruker penger på slikt må jo ga en grunn? Her slet fremtind service voldsomt noen år. Kunder fikk ikke kontakt med dem og alt var kaos.

https://www.vg.no/nyheter/i/z767EO/kunder-fortviler-over-fremtind-service-helt-hinsides

Kort sagt leverte de ikke noe service..ikke da..og ikke nå i fremtiden som man jo skulle få inntrykk av gjennom navnet..mao total fallitt.

Så da var nok navnet så belastet at de følte de måtte brenne bort ennå mer penger på å skaffe seg et nytt..AutoSync er vel nok et navn som peker i retning av at nå vil de automatisk loppe deg for penger..der belastning for brikke og passeringer går helt synkront..ja pengene vil jo renne avgårde selv om man ikke kjører en meter..

Selskaper med slik mangel på forretningsetikk bør man rett og slett komme seg bort fra.

Jeg flyttet i sin tid fra fjellinjen til skyttelpass da jeg aldri så noen fremtid i fremtind..

Jeg forsøker alltid å snakke frem gode selskaper og Skyttelpass har alltid vært enkelt..bytter jeg bil så er det såre enkelt å flytte brikken på nettsiden deres. Aldri noe tull med regninger og selskapet tjener penger for fellesskapet.

Rosstopher

Gikk inn på Autosync i går for å sjekke og så at jeg hadde flere gamle brikker registrert på meg som nå koster meg penger hver måned. Ingen måte å kansellere de på selv. Måtte ringe eller chatte for å fikse det. Sånt tjener de sikkert store penger på nå. Sikkert mange som har en gammel ubrukt brikke liggende (eller som er kastet for lengst).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

TB

Ubenyttede brikker kan sammenlignes med kredittkort og kontantkort som ikke benyttes. Det er naturlig en (lang nok) tid uten bruk fører til gebyr, eller at avtalen sies opp.

Det ville være enkelt for Autosync å gjøre tilsvarende, men å ta løpende betalt er bedre for deres inntjening.
Nå vil forhåpentligvis dette med gebyr på brikker bli stoppet som standardtjeneste. Å gjøre det mulig å velge som en tjeneste er ok, men ikke å flytte alle kunder over på denne løsningen som standard.

En annen observasjon:
Flyt gir rabatter hos Gjensidige og REDGO. Flyt og REDGO er datterselskap av Gjensidige Mobility Group AS.
Skyttelpass gir rabatt hos BilXtra og Hurtigruta Carglass. SkyttelPASS AS er eid og driftet av Skyttel AS, som eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.

Men, AutoSync ikke har noen faktiske kundefordeler. De er et datterselskap av Fremtind, som er eid av SpareBank 1, DNB og Eika gruppen. At de ikke ønsker å gi noen kundefordeler på forsikring og banktjenester viser de er mest opptatt av egen inntjening.
Lørenskog

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA