AUTOPASS - kan man velge leverandør?

Startet av tepe2, torsdag 17. august 2023, klokken 14:52

« forrige - neste »

TB

Kan løses ved å varsle abonnenten om brikken ikke leses. Blir brikken montert eller byttet pga feil på brikken tillegges ikke gebyr.

Fortsetter abonnenten å kjøre uten legges det til gebyr.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

geear

Hadde vært interessant å se et regnestykke for forbrukeren på brikkeadministrasjon og kostnader, sammenlignet med ekstra kostnader på skiltgjenkjenning om ingen hadde brikker (de fleste leses selvfølgelig helt fint og det er kun noen få som må til manuell behandling).

I mine øyne er vi i 2023 og det er på tide at hele brikkene fjernes. Det er unødvendig bruk av ressurser, både transport, produksjon, e-avfall, og så videre.

RJK

Det som og er interessant, er at de brikkene sannsynligvis bare koster de noen få kroner per stykk i produksjon og frakt til Norge. Den største kostnaden er å sende ut brikkene fra eget lager og ut til kunden.

Dog, de har pakket de så det går som brevpost, og med avtaler for de som sender ut masse i slengen, så får de og gode rabatter i Norge. Pakking og adressering koster nok likevel mest, men jeg vil bli overrasket om det alt i alt koster de mer enn ca 20,- NOK for absolutt alt, produksjon og distribusjon i Norge.

Alt snakket om hvor dyrt det er for de med å administrere brikker, er rett og slett BS, sagt for å prøve å rettferdiggjøre ordninger som gir de mer inntjening på siden av selve bompenge-innkrevingen.

Jeg er dog med på at det kan være endel kostnader rundt manuell kontroll av skiltgjenkjenning, men da først og fremst pga saltsørpe som har dekket skiltene, og dermed gjør de vanskelig å lese. OCR-teknologien er nå så god at skiltlesingen bør ellers gå som en drøm, og at også det merarbeidet er (sterkt) overdrevet.

Synes Staten bør gå inn og se over regelverket og se på hvilke smutthull som finnes, og få tettet disse. For ellers går vi bare til at disse selskapene vil fortsette og "utvide deres mandat", og tre inn på fortolkninger som gir de merinntekter utover den tjenesten de er satt til å gjøre.

Det het seg så fint at bominnkrevingen skulle gjøres så effektiv og billig som mulig, slik at det vi betaler inn, hovedsakelig går til det som bominnkrevingen skulle gå til, nemlig å dekke inn lånene for "brukernes andel" av veiutbyggingen.

Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.

Men slik blir det vel fort når det viser seg at enkelte politikere har gått inn i disse selskapene.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper

https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264

Sånn bare for å vise noen kjappe eksempler på hvorfor jeg mener det er sterkt problematisk at ikke innkrevingen gjøres av Staten selv, til "nullkost" og ingen som skal ha bonuser eller "smøreturer" eller "firmaevents i syden"...

Dog, alt kommer jo ned på at så lenge det ikke tas over skatteseddelen, så blir det kastet bort penger unødvendig. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Tidligere var det svært mange bomselskap i Norge. Idag er det 5 selskap. Dette resulterte antallet styrer som ble lønnet med bompenger. De gjenværende har trolig høyere lønn enn de mindre selskapene, men det er nok en innsparing her.

I følge artikkelen er det et forholdsvis høy andel uten (fungerende) brikke.

I følge tidligere artikler var det en periode der Fremtind Service ikke byttet ut brikker som var tom for strøm, pga begrenset tilgang på nye brikker. Det skal være løst slik jeg forstår.

"Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres."

Artikkelen omtaler ekstra gebyret til 0,5 - 1 kr.

Nå er det Bomselskapene som må behandle bildene. Utsteder selskapet vil stå for innkreving av bompenger fra sine kunder, men de mottar informasjonen om passeringer fra bomselskapene. Skal Fremtid Service kreve inn dette ekstra gebyret bør det gå videre til bomselskapet som har den faktiske kostnaden.

https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-fungerer-bompenger/
Lørenskog

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31
Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?

Fikk ny bombrikke fra Fremtind nylig og som er montert slik den skal men ser at bare skiltnummer kommer opp i oversikten over passeringer og ikke brikke nummer. Tror dermed det er noe galt med brikken, men når jeg spør support hos Fremtind får jeg ikke svar....eller jeg fikk svar om hvordan den skal monteres og ikke det jeg spurte om 😀
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Svein_H

Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 12:43Tidligere var det svært mange bomselskap i Norge. Idag er det 5 selskap. Dette resulterte antallet styrer som ble lønnet med bompenger. De gjenværende har trolig høyere lønn enn de mindre selskapene, men det er nok en innsparing her.

I følge artikkelen er det et forholdsvis høy andel uten (fungerende) brikke.

I følge tidligere artikler var det en periode der Fremtind Service ikke byttet ut brikker som var tom for strøm, pga begrenset tilgang på nye brikker. Det skal være løst slik jeg forstår.

"Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres."

Artikkelen omtaler ekstra gebyret til 0,5 - 1 kr.

Nå er det Bomselskapene som må behandle bildene. Utsteder selskapet vil stå for innkreving av bompenger fra sine kunder, men de mottar informasjonen om passeringer fra bomselskapene. Skal Fremtid Service kreve inn dette ekstra gebyret bør det gå videre til bomselskapet som har den faktiske kostnaden.

https://skyttelpass.no/nyhetsmagasin/hvordan-fungerer-bompenger/

Fremtind Service kan da ikke kreve gebyr for andre enn sine egne kunder, noe annet er helt uhørt!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

TB

Sitat fra: Svein_H på lørdag 16. september 2023, klokken 17:37Fremtind Service kan da ikke kreve gebyr for andre enn sine egne kunder, noe annet er helt uhørt!
Er det jeg mener - Fremtind Service må følge utstederforskriften. Om det blir funnet de kan kreve inn et ekstra gebyr pga. brikken ikke leses må dette gebyr sendes videre til det respektive bomselskap som må benytte skiltgjenkjenning, det er der kostnaden ligger.

I følge artikkel er det på østlandet bruken av brikker er lavest, dvs. det er Fjellinjen som må benytte større andel skiltgjenkjenning. Dette nye gebyret vil kompensere eventuelle ekstra kostnader som bomselskapet har.

Gebyret må da være av en størrelse som tilsvarer de faktiske ekstra utgiftene lesing av autopass brikke vs skiltgjenkjenning skaper. Om det viser seg utgiftene er svært små, eller ikke tilstede bør brikker avvikles, da det fordyrer hele prosessen. Mye kan skje med skiltgjenkjenning, ulike typer skilt, lysforhold, vær, skitt og snø - vil anta autopass gir en høyere sjanse for å lese riktig.

Feil skaper kostnader i form av tap, men også i form av feil kjøretøy blir feilaktig belastet. Høyere andel brikke burde gi mindre feil, men naturligvis kan også brikkene feile, ved at selve brikken feiler, eller systemene rundt.
Lørenskog

TB

Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 12:39Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.

Men slik blir det vel fort når det viser seg at enkelte politikere har gått inn i disse selskapene.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Kv5wo/frp-politikere-faar-betalt-fra-bomselskaper

https://www.nrk.no/norge/bompengeselskap-handlet-med-firma-toppsjefen-var-medeier-i-1.14720264

Sånn bare for å vise noen kjappe eksempler på hvorfor jeg mener det er sterkt problematisk at ikke innkrevingen gjøres av Staten selv, til "nullkost" og ingen som skal ha bonuser eller "smøreturer" eller "firmaevents i syden"...

Dog, alt kommer jo ned på at så lenge det ikke tas over skatteseddelen, så blir det kastet bort penger unødvendig.
Det var ca 50 bompengeselskaper i Norge. Dette ble fra 2019 endret til 5 fylkeskommunalt eide selskaper.

Bompengeselskap Nord AS (Nord-Norge)
Ferde (Sør og Vestlandet)
Fjellinjen (Oslo)
Vegfinans (Østlandet)
Vegamot (Trøndelag og Møre og Romsdal)

Kjøretøy som ikke har opprettet avtale vil motta regning direkte fra disse fem selskaper.

Samtidig ble det opprettet tre utstederselskap. Disse har ansvar for å sende ut brikker og kreve inn bompenger fra sine abonnenter. Selskapene må stille garantier for betaling til bompengeoperatørene.

De mottar en fast sats om er regulert i forskriften som godtgjørelse for innkreving. Denne er 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. 100 kr i bompenger gir 1,75 kr til utstederselskapet.

De tre utstederselskapene er:
Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS

Til sammenligning tar Vipps 1,99 - 2,99% i gebyr fra utsalgssted for å gjennomføre en betaling.
Sats for kredittkortselskaper ligger også rundt samme nivå.
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 21:01
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 12:39Når de nå har fragmnentert dette opp så man ikke bare har ett statlig selskap som gjør dette, men nå skal det minst to ledd som skal leve (driftes) OG ta utbytte til eierne, for å kreve inn denne avgiften. Da sier det seg selv at det går en langt større andel til annet enn nedbetaling.

Det var ca 50 bompengeselskaper i Norge. Dette ble fra 2019 endret til 5 fylkeskommunalt eide selskaper.

Bompengeselskap Nord AS (Nord-Norge)
Ferde (Sør og Vestlandet)
Fjellinjen (Oslo)
Vegfinans (Østlandet)
Vegamot (Trøndelag og Møre og Romsdal)

Kjøretøy som ikke har opprettet avtale vil motta regning direkte fra disse fem selskaper.

Samtidig ble det opprettet tre utstederselskap. Disse har ansvar for å sende ut brikker og kreve inn bompenger fra sine abonnenter. Selskapene må stille garantier for betaling til bompengeoperatørene.

De mottar en fast sats om er regulert i forskriften som godtgjørelse for innkreving. Denne er 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. 100 kr i bompenger gir 1,75 kr til utstederselskapet.

De tre utstederselskapene er:
Flyt
Fremtind Service
SkyttelPASS

Til sammenligning tar Vipps 1,99 - 2,99% i gebyr fra utsalgssted for å gjennomføre en betaling.
Sats for kredittkortselskaper ligger også rundt samme nivå.
Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.

En ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.

Dette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.

Og nå er det blitt enda mere utvannet. https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/jernbane_og_jernbanetransport/jernbaneorganisering/id2344653/

Og samme greiene med strømnettet vårt nå er delt opp mellom produsentene, nettleverandørene og strømselskapene som faktureringsorgan.

Jeg kan tildels skjønne visse oppdelinger, men resultatet blir gjerne at ansvaret pulveriseres, og at det fort blir dyrere for sluttkunden, uten at man direkte ser noen fordeler med dette nettopp som sluttkunde.

F.eks. om toget ikke kommer, så er det uvesentlig for sluttkunden om det er BaneNor, Vy eller et annet av de involverte selskapene som er ansvarlig. Helper ikke at Vy ikke helt vil ta ansvaret, når de kan skylde på en av de andre selskapene.

Summasumarium., vi sluttkundene skal blø, enten det er via ett stort sår, eller mange små. Selv om det er værre å klage på og fikse på, om det er mange små.
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:31Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.
Det er bra, opplever svært mange ikke ser sammenhengen. ;D

SitatEn ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.
Nøyaktig årsak til utsteder selskapene virker være politisk bestemt. To av dem er kommersielle, Flyt og Fremtind.
Skyttel AS eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.

En fordel den nye ordningen har medført er at en trenger bare en avtale, og vil få rabatt i alle bommene i hele Norge. Men, dette ville en klart med et nasjonalt selskap også.
Det har blitt mange flere bompengeprosjekter, med høyere takster.

SitatDette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.
Er helt enig i at oppdeling gir pulverisering av ansvar. Tok ofte tog før, men det har blitt så "komplisert" senere årene - enklere og mer fleksibelt å kjøre - i mange tilfeller også billigere - som burde ikke være tilfelle - tog burde være en effektiv og rimelig transportform pga det store antallet reisende.
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på lørdag 16. september 2023, klokken 21:48
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:31Jeg er gammel nok og opplyst nok til å ha fått med meg historikken her.
Det er bra, opplever svært mange ikke ser sammenhengen. ;D

SitatEn ting du glemmer/utelater, er at fra de ca 50 selskapene til man gikk ned til de 5 bomselskapene, så var det ingen "utstederselskaper". Jeg var selv kunde hos Fjellinjen i mange år, før nye regler gjorde at man måtte ha utstederselskaper. Nå var det ikke lengre bomselskapene som skulle fakturere.
Nøyaktig årsak til utsteder selskapene virker være politisk bestemt. To av dem er kommersielle, Flyt og Fremtind.
Skyttel AS eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.

En fordel den nye ordningen har medført er at en trenger bare en avtale, og vil få rabatt i alle bommene i hele Norge. Men, dette ville en klart med et nasjonalt selskap også.
Det har blitt mange flere bompengeprosjekter, med høyere takster.

SitatDette er samme type utvanning av ansvarsstrukturen som vi har sett fra vi hadde "gode gamle" NSB, til man delte dette opp i 3 selskaper, NSB (nå Vy), Jernbaneverket (avviklet) og BaneNor.
Er helt enig i at oppdeling gir pulverisering av ansvar. Tok ofte tog før, men det har blitt så "komplisert" senere årene - enklere og mer fleksibelt å kjøre - i mange tilfeller også billigere - som burde ikke være tilfelle - tog burde være en effektiv og rimelig transportform pga det store antallet reisende.
Er helt klart regler fra politisk hold som gjorde at man måtte ha egne "utstederselskaper", og at bomselskapene ikke fikk lov å fortsette med fakturering av sluttkunder.

Samme type politisk beslutning som gjorde at man delte opp i nettselskap og strømselskap, hvorav nettselskapene nettopp utgikk fra strømprodusentene.

8)
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:54Er helt klart regler fra politisk hold som gjorde at man måtte ha egne "utstederselskaper", og at bomselskapene ikke fikk lov å fortsette med fakturering av sluttkunder.

Samme type politisk beslutning som gjorde at man delte opp i nettselskap og strømselskap, hvorav nettselskapene nettopp utgikk fra strømprodusentene.
Vil si det er mer ryddig med tre utstederselskaper enn med alle de ulike strømselskap som finnes. Jeg har lenge fundert over at det er lønnsomt med så lange selskaper som selger strøm i et land med 5,5 million innbyggere.

At utstederselskapene nå forsøker å være kreative ang. hvilken gebyr de skal finne på er ikke noe sammenlignet med hva strømselskapene har funnet på for å øke sine marginer.

Her er en sak fra idag:
https://www.nrk.no/nyheter/fjordkraft-ma-tilbakebetale-kunder-etter-ny-angrerett-tabbe-1.16559940

Ellers vi er helt enige.  :D
Mitt mål var å oppklare fordelingen mellom bomselskaper og utstederselskap - og at en står fritt til å velge utstederselskap.
Lørenskog

turfsurf

"Fordelen" med at det er bare tre utstederselskap er jo og at det er lettere å argumentere for å innføre bompenger ett nytt sted. Ikke noe ekstra byråkrati, bare none nye antenner, kamera og så får vi bare en ekstra regning i posten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?

Det er jo poenget, man klarer ikke å skille mellom en dårlig lesing (feil på utstyr), eller manglende brikke i bilen.

Da blir det feil å belaste kunden for manglende lesing av brikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 17. september 2023, klokken 09:14
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?

Det er jo poenget, man klarer ikke å skille mellom en dårlig lesing (feil på utstyr), eller manglende brikke i bilen.

Da blir det feil å belaste kunden for manglende lesing av brikke.
Blir sikkert annerledes om man registrerer f.eks. 50 % av passeringene på brikke, og 50 % på skilt, enn om det er 0 % og 100 % respektivt.

I det første tilfellet er det kanskje greit å sjekke om skilt stemmer overens med bil registrert på brikken. Er vel fremdeles noen som jukser ved å ha brikken registrert på elbilen, men putter brikken i diesel-SUVen, så man får elbiltakst på begge.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA