AUTOPASS - kan man velge leverandør?

Startet av tepe2, torsdag 17. august 2023, klokken 14:52

« forrige - neste »

arthur

Betyr dette at man kan velge mellom å betale fem kroner per måned (Flyt og Fremtind) eller 200 kroner som et engangsbeløp (SkyttelPASS) sånn i all enkelhet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 18:38Betyr dette at man kan velge mellom å betale fem kroner per måned (Flyt og Fremtind) eller 200 kroner som et engangsbeløp (SkyttelPASS) sånn i all enkelhet?
Ja, det skal stemme bra.

Slik jeg leser vil Flyt først bruke opp innbetalt 200 kr i depositum for brikken. Depositumet er brukt opp etter 40 måneder med 5 kr pr mnd. Dvs. etter litt over 3 år etter april 2023 vil 5 kr pr mnd. legges på regningen.

Om Fremtind har tenkt å gjøre det på samme er naturlig å anta, men har ikke verifisert dette. De starter fra 1. november, nettsidene er ikke oppdatert med informasjon rundt dette pr. nå.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

arthur

SÅ da gidder jeg ikke ta bryet med å bytte siden det jo ikke har noen hensikt egentlig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Sitat fra: arthur på søndag 03. september 2023, klokken 20:25SÅ da gidder jeg ikke ta bryet med å bytte siden det jo ikke har noen hensikt egentlig.

Om en ønsker å bytte er et valg en må ta.

Jeg byttet selv mer pga. Fremtind Service er svært store, eid av SpareBank 1 Gruppen (65%) og DNB (35%).
Hva de vil finne på fremover gjenstår av å se.

Flyt er et datterselskap av Gjensidige ASA, og har vist seg mer kreative enn Fremtind Service.

SkyttelPASS AS er den minste pr idag, eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
De har enkle nettsider, kan eksportere ut passeringer (som Fremtind Service fjernet en periode) og de svarer raskt om det er spørsmål. De 200 kr en må betale for brikken er tjent inn på litt over 3 år - den siste bomring er neppe borte innen den tid..
Lørenskog

geear

Er jo bare småpenger, men har fire biler, og liker bedre tanken på engangssum enn den der evige tappingen. Får vel igjen depositumet på 200,- per brikke fra Flyt, så sånn sett går det bare over til Skyttelpass og så er jeg "ferdig" med det. Eneste faren er om jeg ikke trenger så mange brikker før det har gått tre år, da er det tap.

Eneste som frister med Fremtind er at det ser ut som de har sorte brikker. Fæle de hvite jeg allerede har fra Flyt. Ikke optimale de blå fra skyttelpass heller.

Takk for god info!

RJK

Nytt for meg at de har sorte brikker. Har fått hvit brikke som erstatning for min opprinnelige, hvite brikke. Riktignok noen år siden, da.

Må i tilfelle være nylig de har levert ut sorte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Er iallfall sort brikke de viser på nettsidene sine:

https://fremtindservice.no/privat/nyhetsarkiv/ingen-rabatt-uten-bombrikke

Forøvrig enda en positiv ting med Skyttelpass, det går an å registrere abonnementet med trekk mot kredittkort som alternativ til faktura. Kjekt å få bonuspoeng for bompengene.  :laugh:

TB

Skyttelpass har også rabatter ved BilXtra og Hurtigruta Carglass.  8)
Lørenskog

Ingeniøren

Det som ikke er så bra er at de nå vurderer å kreve leie av brikken. Spiller nok ikke så mye for de som er innenfor bomhælvete men oss som bare trenger den nå og da gjør nok det at jeg kaster den jeg har og gir beskjed om det (litt avh. av hva dette medfører).

Brikken både til Skyttelpass og Fremtind har vel nå en hvit og en svart side.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. september 2023, klokken 08:36Det som ikke er så bra er at de nå vurderer å kreve leie av brikken. Spiller nok ikke så mye for de som er innenfor bomhælvete men oss som bare trenger den nå og da gjør nok det at jeg kaster den jeg har og gir beskjed om det (litt avh. av hva dette medfører).

Brikken både til Skyttelpass og Fremtind har vel nå en hvit og en svart side.
Mener du at Skyttelpass også har meldt at de vurderer å hoppe på modellen med leie av brikke?

Fremtind Service er det lenket til, og Flyt har allerede startet med det. Men råttent om Skyttelpass nå følger etter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Ikke noe tyder på at Skyttelpass skal innføre leie av brikke.

Å kaste brikken vil ikke gjøre en unngår leien. En må si opp avtalen med utsteder selskapet for å unngå leien. (Eller bytte til Skyttelpass)

Eventuelle passeringer vil uten avtale bli fakturert direkte av bomselskapet uten 20% rabatt og uten 10% rabatt for ferge.

Kjører en ikke ofte igjen bomring kan det lønne seg, men skal ikke mange passeringer til før rabatten vil forsvares.
Lørenskog

Marzo

Sett i sammenheng med e-avfall bør vi snart kunne gå bort i fra bruk av brikke.

Av egen erfaring er det få passeringer som ikke registreres, sannsynligvis vesentlig lavere kostnad enn forvaltning av brikkene.

TB

Helt klart alt for mye utstyr som har svært kort levetid før det kasseres.

Ref artikkel i Motor mener Fremtind Service manglende bruk av brikker er en merkostnad for bomselskapet ved innkreving av bompenger. Om brikken mangler må OCR benyttes, der manuell behandling av bilder også er nødvendig for et utvalg bilder.

Om OCR teknologien blir bedre vil behovet for brikke bli mindre, men pr dag er ikke teknologien god nok slik jeg leser.

Mange selskaper benytter kamera ved parkering. Hvor høy feilrate de opererer med er jeg usikker på.
Lørenskog

TB

Oppdatert sak ang. nytt gebyr om brikke ikke er montert.
Mange bestillinger av fester hos Fremtind Service til bombrikkene tyder på det en del bare har "ikke kommet så langt"..

https://www.motor.no/aktuelt/vegvesenet-vil-granske-ekstra-bompengegebyr/256140
SitatBombrikkebruk: Vegvesenet vil granske ekstra bomgebyr
Altfor mange dropper å montere bompengebrikken. Derfor må et høyt antall bompasseringer granskes med bilder som tas av passeringene. Det koster tid og penger, og nå truer bompengeselskapet Fremtind Service med å gebyrlegge bilister som ikke monterer brikken i bilen.

Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Premium dropper
Bompengeselskapene som utsteder bompengebrikkene og krever inn bompenger, har nylig innført et månedlig gebyr for å abonnere på bompengebrikken (Flyt), eller at kundene må kjøpe bompengebrikken (Fremtind og Skyttel), i stedet for at den kan leies mot et depositum – slik det har vært til nå.

Det største av disse selskapene, Fremtind Service, vurderer ytterligere et gebyr for alle som ikke har montert bompengebrikken.

Cirka hver fjerde bompassering i Oslo og Viken skjer uten at bombrikke registreres. Spesielt eiere av premiumbiler som BMW og Audi dropper å montere brikken, av estetiske hensyn.

– Rimelig forhold
Dersom ikke bruken av bompengebrikken tar seg kraftig opp, vil Fremtind Service plusse på et ekstra gebyr per passering – i størrelsesorden 50 øre til én krone.

Fremtind Service har uttalt til Motor at Autopass-regelverket gir mulighet til å gebyrlegge bilister uten bombrikke montert.

Motor har spurt Statens vegvesen, som er usikre. Martin Berger Holm sier at det kan være lovlig i henhold til utstederforskriften, som bompengeselskapene må følge.

– Men dette har vi ennå ikke tatt endelig stilling til, skriver Berger Holm – som understreker at gebyret dessuten skal stå i rimelig forhold til ekstrakostnadene for granskning av bilder.

Tidobling
Etter at Fremtind Service gikk ut med truslene om bompengegebyret, har mange kunder bestemt seg for å montere bompengebrikken, ifølge selskapet selv.

– De siste syv dagene har vi hatt mer enn en tidobling av besøk på nettsiden som beskriver hvordan bombrikken skal monteres. Vi har også fått veldig mange bestillinger av nye fester til bombrikkene, sier kommersiell direktør Svein Skovly hos Fremtind Service, og legger til:

– Dette er en indikasjon på at folk flest ønsker å gjøre det som er rett, å montere brikken i bilen i tråd med brukeravtalen.

Skovly understreker at målet ikke er å gebyrlegge, men å få opp bruken av bompengebrikker.

Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA