AUTOPASS - kan man velge leverandør?

Startet av tepe2, torsdag 17. august 2023, klokken 14:52

« forrige - neste »

tepe2

Heisan. Opplever elendig kundebehandling og elendige nettsider hos Fremtind Service. Har byttet bil, og det er mye styr med å få byttet brikken over til ny bil. Det var også mye styr med innlogging.

Etter jeg slettet den gamle bilen, og skal legge til ny, ser det ut til at jeg må betale for å få tilsendt ny brikke. Fordi jeg antakelig burde ha lagt til den nye bilen, FØR jeg slettet den gamle, er min avtale slettet. Så kan ikke bruke min gamle brikke. Må ha ny brikke, da med kostnader både i forbindelse med tilsending, og at det går ca 5 virkedager før den nye trer i kraft.

Kan jeg velge en annen leverandør? Hvis ja, hvilken er å anbefale?

RJK

Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 14:52Heisan. Opplever elendig kundebehandling og elendige nettsider hos Fremtind Service. Har byttet bil, og det er mye styr med å få byttet brikken over til ny bil. Det var også mye styr med innlogging.

Etter jeg slettet den gamle bilen, og skal legge til ny, ser det ut til at jeg må betale for å få tilsendt ny brikke. Fordi jeg antakelig burde ha lagt til den nye bilen, FØR jeg slettet den gamle, er min avtale slettet. Så kan ikke bruke min gamle brikke. Må ha ny brikke, da med kostnader både i forbindelse med tilsending, og at det går ca 5 virkedager før den nye trer i kraft.

Kan jeg velge en annen leverandør? Hvis ja, hvilken er å anbefale?
Du må nok opprette ny avtale, men at du ikke har fått tilsendt ny brikke før om noen dager, er egentlig uvesentlig.
Rabatten får du fordi du har avtale, uavhengig av om den leser fra skilt eller brikke, for passeringer etter at du inngikk ny avtale.
Og ja, du kan selvsagt velge fritt fra alle Autopass-innkrevende selskaper i Norge.
Foruten den du ikke vil være hos fremdeles, så vær obs på at ene leverandøren har begynt med "leie-pris" for brikke, og ikke depositum. Sjekk de du tror er aktuelle, om hvilken praksis de har her. Jeg vil gjerne unngå slike griske selskaper. Dette gjelder Flyt.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BWk4EQ/hittil-har-flyt-kunder-betalt-depositum-for-bombrikken-naa-endres-det-til-maanedsgebyr
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Du kan fritt velge selskap. Jeg byttet til SkyttelPASS for å slippe Fremtind.
Det har fungert helt flott, og de svarer også på spørsmål, i motsetning til Fremtind.
SkyttelPASS krever ikke månedsabonnement for sin brikke.

Annet alternativ er Flyt, som har månedsabonnement på brikken.

SkyttelPASS AS er eid og driftet av Skyttel AS, som eies av fylkeskommunene Vestland, Rogaland og Agder.
https://skyttelpass.no/om-skyttelpass
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

tepe2

Takk for tilbakemeldinger.

Dette får jeg opp:

"Brikkedepositum på 200kr legges på første faktura.
Rabatt gjelder fra bombrikken blir registrert i sentralsystemet, typisk 1-5 dager etter bestillingsdato"

Om det skal ta 5 dager før rabatten virker, så bruker jeg vel opp mot 1000-lappen i bombpenger. Bru. Mener det er 113 kr pr passering uten brikke. Heia norske politikere.

Bor i Nordland fylke. Er alle rabatter lik, og fungerer likt overalt. Samme rabatt på ferger også, uavhengig av hvor jeg bestiller?

(Fremtind har 3 timer tlf.tid om dagen. Svarer ikke på e-post)

TB

Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 15:58"Brikkedepositum på 200kr legges på første faktura.
Rabatt gjelder fra bombrikken blir registrert i sentralsystemet, typisk 1-5 dager etter bestillingsdato"

Om det skal ta 5 dager før rabatten virker, så bruker jeg vel opp mot 1000-lappen i bombpenger. Bru. Mener det er 113 kr pr passering uten brikke. Heia norske politikere.

Bor i Nordland fylke. Er alle rabatter lik, og fungerer likt overalt. Samme rabatt på ferger også, uavhengig av hvor jeg bestiller?
Så snart bilnummer er registeret vil normalt rabatten registreres. Om det vil bli tilbakeført tviler jeg på, så ikke noen grunn å vente... bare å bestille...

Det er bare disse tre utstedere en kan velge mellom, rabatter er lik for alle.

Kjører du uten gyldig AutoPASS-avtale vil du få regning uten rabatter fra bompengeselskapet du passerer.
Lørenskog

geear

Flyt har fungert veldig fint for min del. Både app og helt grei nettside der alt av overføringer og bestilling av brikke kan administreres. I overgangsfaser så flytter jeg bare brikka til ny bil i systemet, og beholder brikka i den gamle bilen, sånn at den ene blir lest på brikka og den med aktiv avtale på skilt.  :laugh:

tepe2

Litt oppdatering herfra. Har holdt på med dette ei stund utover dagen, og ettermiddagen. Lurer nesten på om noen fra Fremtind sin kundeservice har fulgt tråden her. Fikk plutselig svar på mail. Ikke bare en mail. Men flere. Attpåtil litt etter kl 16.

Resultat: Kan beholde gamle brikken. Den var satt på vent. Så jeg mistet ikke muligheten til å registrere brikken på ny bil. Det kan hende passeringer gjort med ny bil de neste to dager, blir registrert på den gamle bilen. Men brikken er aktivert på ny bil og rabatten gjelder.

Jeg var vel ca 10-15 minutter fra å bli kunde hos Skyttelpass. :D

Og igjen: takker så mye for tilbakemeldinger

Ingeniøren

Fikk ny brikke fra Fremtind for litt siden da den gamle mulig var tom for strøm- 6-8 år. De svarte kjapt og ny brikke kostet ikke noe. De slettet den gamle og sa det kunne ta inntil 10 dager å få ny. Spiller ingen rolle da skilt leses. Brikken kom etter 2 dager.

Forstår ikke problemet 😁
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

TB

Godt Fremtind Service har blitt bedre.

De er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,3 millioner norske bilister som kunder.
Utsteder mottar en godtgjørelse på 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. Utgjorde 115 millioner i 2022.
Lørenskog

tepe2

Ingeniøren her er det mye du ikke har forstått, skjønner jeg. Med mindre ditt innlegg er ironisk ;)

Kommunikasjonen på deres nettsider er ett problem.
Du fikk brikke gratis. Jeg fikk via nettsiden annen beskjed.
Om de hadde kommet til å kommunisere noe annet på telefon, var vanskelig å vite, da de ikke er tilgjengelig på telefon. Det er også et problem. Tungvint mailsystem, med automatisk genererte mailer, man først må svare på, for deretter å vente og se om de kommer med svar skrevet av et menneske, og ikke generert av en pc. Tungvint kommunikasjon. Det er også et problem.

Du sier at skiltene leses, så det spiller ingen rolle. Ja kanskje der du kjører. Men ikke her. Her fungerer det slik, at uten aktivert brikke i bilen betaler jeg full pris over brua. I motsetning til gratis. Blir fort tusen kr på få dager. Det er jo et aldri så unødvendig lite problem, er det ikke?

Og hvis du tror at det er mulig å få noe som helst sendt i posten, på bare to dager til Nord-Norge. Ja da tror du grundig feil. 7 dager er ikke unormalt.

hELgenen

Sitat fra: tepe2 på torsdag 17. august 2023, klokken 18:22Og hvis du tror at det er mulig å få noe som helst sendt i posten, på bare to dager til Nord-Norge. Ja da tror du grundig feil. 7 dager er ikke unormalt.

Skal vel ikke så mange milene utenfor ring 3 i Oslo før posten leverer kun et fåtall dager i uken..og alt skal jo sendes frem og tilbake til ulike sorteringssentraler før det skal ligge der en stund og samles opp før det til slutt kjøres ut.

Skyttelpass er min favoritt - liker ikke gi penger til et forsikringsselskap..........

Svein_H

Jeg hadde brikker fra Fjellinjen i mange år, men da Fremtind tok over fikk jeg etter hvert nok av elendig kundeservice og gikk over til Skyttelpass på alle bilene mine. Byttet ble gjort på dagen, og det var heller ikke nødvendig med noen fysisk brikke i bilen, rabatten gjaldt umiddelbart.

Sjekk også hvem som eier de ulike selskapene. SkyttelPASS eies av 3 fylkeskommuner og er altså offentlig eid mens Fremtind eies av Sparebank1 og DnB. Hvem tror du tyner mest penger ut av kundene sine?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

førategangtesla

Tara

Vi har også skyttelpass, vet ikke helt hvorfor, var de vi valgte da bomringen ble innført. Har funket smertefritt så langt, nå skal vi i løpet av mnd teste å bytte bil, men det bør vel også gå bra

TB

Sitat fra: Svein_H på torsdag 17. august 2023, klokken 19:15Sjekk også hvem som eier de ulike selskapene. SkyttelPASS eies av 3 fylkeskommuner og er altså offentlig eid mens Fremtind eies av Sparebank1 og DnB. Hvem tror du tyner mest penger ut av kundene sine?

Siterer meg selv fra innlegg nr 8:
Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,3 millioner norske bilister som kunder.
Utsteder mottar en godtgjørelse på 1,75% av innkrevde bompenger og ferjebilletter. Utgjorde 115 millioner i 2022.

Dvs, Fremtind Service tar like mye betalt som SkyttelPASS og Flyt.
Etter det jeg kan se er det bare SkyttelPASS som har telefon nummer på nettsiden.
Det er bare som Flyt tar abonnement for selve bombrikken.
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA