AUTOPASS - kan man velge leverandør?

Startet av tepe2, torsdag 17. august 2023, klokken 14:52

« forrige - neste »

daktari

Bra myndighetene er "proaktive"?
https://www.motor.no/aktuelt/vegvesenet-vil-granske-ekstra-bompengegebyr/256140
SitatDersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det,
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

TB

Sitat fra: RJK på søndag 17. september 2023, klokken 10:07Blir sikkert annerledes om man registrerer f.eks. 50 % av passeringene på brikke, og 50 % på skilt, enn om det er 0 % og 100 % respektivt.

I det første tilfellet er det kanskje greit å sjekke om skilt stemmer overens med bil registrert på brikken. Er vel fremdeles noen som jukser ved å ha brikken registrert på elbilen, men putter brikken i diesel-SUVen, så man får elbiltakst på begge.

Motor har skrevet om dette tidligere:
https://www.motor.no/aktuelt/stadig-like-enkelt-a-jukse-i-bompenge-stasjonene/198103

Dette er et argument mot ekstra gebyr der brikken ikke montert da informasjonen som leses av fra brikken må sjekkes mot skilt på bil for å avdekke tilfeller der brikken er flyttet til annen bil.

Nå trenger ikke alle passeringer leses med kamera, vil kunne avdekke dette med at et vist antall passeringer blir sjekket, en stikkprøvekontroll. I følge artikkelen ble skilt lest i 4 av 15 bomstasjoner, 26 %.

Det virker ikke som det er noen form for konsekvens om brikken settes (bevist, eller ubevist) inn i feil bil?

Lastebiler med totalvekt over 3,5 tonn som benyttes i næringsvirksomhet må være utstyrt med gyldig bombrikke og avtale. Brytes dette påbudet vil medføre gebyr på 8 000 kr, ved gjentakelse innen to år blir gebyret doblet.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

i3/RSiV

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. september 2023, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. september 2023, klokken 09:31
Sitat fra: TB på fredag 15. september 2023, klokken 22:14Dersom gebyret innføres, vil Statens vegvesen undersøke lovligheten av det, opplyser Martin Berger Holm på avdelingen for brukerfinansiering i Statens vegvesen.

Hva med de tilfellene der bombrikke er montert, men ikke leses allikevel?
Og det ser du hvordan ?

Fikk ny bombrikke fra Fremtind nylig og som er montert slik den skal men ser at bare skiltnummer kommer opp i oversikten over passeringer og ikke brikke nummer. Tror dermed det er noe galt med brikken, men når jeg spør support hos Fremtind får jeg ikke svar....eller jeg fikk svar om hvordan den skal monteres og ikke det jeg spurte om 😀

Jeg fikk svar fra Fremtind på dette, og det er en feil i deres systemer som gjør at alle passeringer vises i oversikten som kameralest, men de bekreftet til meg at min brikke fungerte selv om det vises annerledes i deres systemer. Jeg kommer uansett til å bytte til Skyttelpass, trenger ikke være kunde hos et selskap som truer med ekstragebyr og som innrømmer systemfeil, hvordan skal de da håndtere dette riktig!?

TB

Jeg har benyttet SkyttelPASS fra Fremtind Service endret web siden sin høsten 2021.

Hos SkyttelPass kan kan en enkelt søke opp passeringer på min side.
Kan også filtrere på passeringer med bilde.

Det er så langt i år to passeringer registrert med bilde, en passering på ferge i sommer og en passering i Oslo i august.

Alle andre passeringer er lest via brikken.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Nihon

Jeg byttet nettopp til SkyttelPASS fra Fremtind jeg også.

Har hatt mye problemer med Fremtind gjennom årene og når jeg logget inn nå for å fjerne bilen/brikken så var ikke avtalen synlig i min profil. Heldigvis så hadde jeg en gammen e-post fra dem hvor avtale nummeret stod.

Takk for tipset.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA