Ny Tesla, samme utfordringer?

Startet av Model3-Tromso, tor 17. aug 2023, kl. 09:38

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Mobileum på fre 18. aug 2023, kl. 15:33
Sitat fra: Handyman på fre 18. aug 2023, kl. 13:47
Sitat fra: førategangtesla på fre 18. aug 2023, kl. 06:05...Samt at bilen av og til ønsker å kjøre inn i påkjøringsfelt hvis her er dårlig oppmerket....
Slik var det også da RADAR var i bruk, til og med mye verre, og er ikke noe som skyldes overgangen til Vision.
Klart det. Radar ser vel ikke malingstriper?
Selvfølgelig ikke. Jeg kommenterte dette fordi det kunne forstås at vingling i akselerasjonsfelt var en konsekvens av overgangen til Vision. For de som ikke vet det, kunne det jo virke slik.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

"The most common error of a smart engineer, is to optimize a thing that shouldn't exist" - Elon Musk

Om dette kommer opprinnelig fra Elon Musk eller om han har tatt det fra noen andre aner jeg ikke, men det intervjuet har brent seg fast i hodet mitt, og er et en fantastisk setning som kan stå seg lenge i produktutviklingsverden. Her har Tesla vært helt ekstraordinære, men igjen, prisen for nyskapning/nytenkning er å iblant trå litt feil, havne et steg tilbake.

hELgenen

Sitat fra: geear på fre 18. aug 2023, kl. 15:47"The most common error of a smart engineer, is to optimize a thing that shouldn't exist" - Elon Musk

Om dette kommer opprinnelig fra Elon Musk eller om han har tatt det fra noen andre aner jeg ikke, men det intervjuet har brent seg fast i hodet mitt, og er et en fantastisk setning som kan stå seg lenge i produktutviklingsverden. Her har Tesla vært helt ekstraordinære, men igjen, prisen for nyskapning/nytenkning er å iblant trå litt feil, havne et steg tilbake.

Det er akkurat det...Dersom man slanker bort egenskaper folk setter pris på - vel da begynner jo folk å se etter alternativer. Og det føles som om Tesla står ved et veiskille nå....

geear

Jeg ser heller ikke bort fra at et valg om å gå helt bort fra hendler på 3 og Y i tillegg til mangel på parkeringssensorer kan være skjebnesvangert, at det bikker mange over på annet, men da tror jeg Tesla fort havner inn på sporet igjen. Det beste signalet man som kunde kan gi, er å ikke kjøpe bilene i disse periodene, og Tesla kan snu fort om nødvendig. For eksempel tok det ikke så lang tid før man fikk rundt ratt til X og S igjen, etter kontroversene rundt yoket.

PS: Jeg mener helt oppriktig at akkurat nå er 2022 Y den beste Y-en, og bestiller ikke en ny Tesla nå, med mulige mangel på parkeringssensorer mulige facelifter/endringer osv. på vei, da venter jeg heller.

turfsurf

Sitat fra: geear på fre 18. aug 2023, kl. 16:34PS: Jeg mener helt oppriktig at akkurat nå er 2022 Y den beste Y-en, og bestiller ikke en ny Tesla nå, med mulige mangel på parkeringssensorer mulige facelifter/endringer osv. på vei, da venter jeg heller.
Enig. Men knapper på rattet kan jeg nok leve med. Parkeringssensorer må det komme alternativer til, f.eks 360 kamera.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thebadger

- Opplever dere at vindusviskerne gjør jobben som man forventer på en ny og moderne bil?
Ja

- Fungerer regnsensor på vindusviskerne bra, også i snøvær?
Nei

- Fungerer automatiske fjernlys bra?
Nei

- Er bilene blitt bedre på vinter? Eller slipper bakenden på bilen veldig lett når det er litt glatt? (Jeg vet automatikken henter bilen inn igjen, men jeg forstår fruen når hun sier at det er ubehagelig)
Jeg er vant til bakhjulstrekk, så tenker ikke over det engang. Man må venne seg til å kjøre bil med 400+ hestekrefter, det er ikke en Corola.

- Er det kommet bedre og mer behagelige dempere på Long Range?
Ja, men jeg vurderer å sette på KW for å slippe krengingen og få ned høyden litt

- Funker Tesla Vision tilfredsstillende, evt har positiv utvikling per softwareoppdatering?
Absolutt ikke. Autopilot går greit, men avstandsmåling er helt på jordet og objekter som er lavere enn panseret er usynlig for bilen hvis man svinger inn mot dem.

Elsker å kjøre Tesla, men hadde vært utrolig bra om de har blitt bedre på dette. Tror svært mange vil sette pris på gode svar her.
Disse spørsmålene gir ikke et inntrykk av hvordan det er å eie en Tesla, det gir et inntrykk av hva problemene er med å eie en. Jeg skulle ønske disse tingene var bedre, men jeg er fortsatt strålende fornøyd med hva jeg har fått i en bil til drøyt 500k

Autowinder

Kommentar: Det er underkommunisert at mesteparten av valgene på skjermen kan styres med stemmestyring etter å holde inne høyre rulleknapp på rattet og si «øk hastighet på vinduspussere» eller «senk temperatur» for inneklimaet osv. Funker om en lærer seg kommandoene og gir meget god sikkerhet ved kjøring. Det bare virker.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Mobileum

Er også et pinned innlegg helt først i "Tesla SW og AP".
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Radial

Sitat fra: Autowinder på lør 19. aug 2023, kl. 20:17Kommentar: Det er underkommunisert at mesteparten av valgene på skjermen kan styres med stemmestyring etter å holde inne høyre rulleknapp på rattet og si «øk hastighet på vinduspussere» eller «senk temperatur» for inneklimaet osv. Funker om en lærer seg kommandoene og gir meget god sikkerhet ved kjøring. Det bare virker.

Stemmekommando fungerer helt elendig syns jeg.
Ligger feks ungene å sover i baksetet, kan ikke far hyle ut at det dugger på rutene... Er man tilfeldigvis i en tunnell uten 4g funker ikke stemmekommandoene heller.
Glemmer ofte hva som egentlig er riktig kommando for funksjonen... Og gjenkjenningen på hva jeg sier er 90% feiltolket.

Artigste er å sende sms mens man kjører, ser ut som en barneskolegutt som sender meldinger😂

Nei gi meg en knapp eller SPAK for helt essensielle funksjoner.
Tesla er på absolutt minimum nå, og  skjermbruken må egentlig komme seg ned gjennom at automatikken faktisk fungerer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mobileum

Disse kommandoene tilsvarer 100% av min bruk:

Rattvarme på/av
Defroster på/av
Defroster bak på/av

Skulle gjerne hatt til å virke:

Navigasjonsinstruker av/på
Taklys (virker på, men ikke av - eller var det omvendt?)

Handyman

Sitat fra: Radial på lør 19. aug 2023, kl. 20:17...Og gjenkjenningen på hva jeg sier er 90% feiltolket...
Jøss. Sliter du med en alvorlig talefeil eller snøvlet uttale? Spøk til side... jeg er nemlig imponert over at den så sjelden feiltolker hva jeg sier. Enten har vi svært forskjellige forventninger eller så er bilene forskjellige.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Kim-

Jeg syns stemmekommandoene fungerer utrolig bra, og svært sjeldent jeg må si det igjen. Bergenser her. Det gjelder dog ikke å sende sms. Der er det helt natt.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Radial

Sitat fra: Handyman på lør 19. aug 2023, kl. 23:19
Sitat fra: Autowinder på lør 19. aug 2023, kl. 20:17...Og gjenkjenningen på hva jeg sier er 90% feiltolket...
Jøss. Sliter du med en alvorlig talefeil eller snøvlet uttale? Spøk til side... jeg er nemlig imponert over at den så sjelden feiltolker hva jeg sier. Enten har vi svært forskjellige forventninger eller så er bilene forskjellige.

Vet joggu ikke hva det er, haha, snøvler ikke heller tror jeg😂

Men jeg mistenker det er en kombinasjon av at man må snakke ganske høyt, i kombinasjon med mye hjulstøy i TMY (e6 nord for Oslo, mye grov asfalt), varierende 4G dekning i området (faktisk), og at man rett og slett må treffe de helt riktige kommando-ordene.

Feilprosenten er høy.

Fikk en skummel episode i 2022 der vi kjørte drammenstunellen(e134) ,og selvsagt begynte det å dugge på ruta. Talekommando virka da plutselig ikke pga 4G ikke funker der nede, måtte da i all hast gjennom 2-3 tastetrykk for å finne riktig "knapp" med heftig dugg på vinduene mens man kjørte på med vindusvisker med knappen inne, etc.

Nå er dette tilgjengelig direkte gjennom venstre scroll, som default, uansett 4G dekning eller ei.
Herregud så mye mer trafikksikkert med fysiske knapper innimellom.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Kim-

Hvis en tenker trafikksikkerhet så legger du opp de mest nødvendige knappene i bunn av skjermen, som front og rear defroster. Da er det et trykk på skjermen.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA