Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremseklosser. Nullstille sensor?

Startet av mariusse, onsdag 16. august 2023, klokken 18:43

« forrige - neste »

mariusse

I februar en gang byttet jeg bremseskiver og klosser foran. Her om dagen fikk jeg melding i bilen om at bremsekloss foran må skiftes i løpet av 2000 km eller så. Det er bare ~3000km kjørt siden de ble skiftet så jeg tenker kanskje det er noe nullstilling som ble glemt på verkstedet (som forøvrig ikke var offisielt BMW verksted).

Er det noen som vet og har tips? Er det en enkel greie jeg kan fikse selv på noe vis?


Orbit

Sensor er i praksis en ledning bakt inn i litt plast, som blir slitt ned når det er lite klosser igjen slik at ledningen brytes. Når du får dette varselet, er det brudd i denne ledningssløyfen. Dersom du ikke hadde varsel rett før eller etter klossebytte, er det ikke noen nullstilling som mangler fra den gang.

Mest sannsynlig har verkstedet montert sensoren skjevt, slik at den har blitt slitt ned før klossene er utslitt. Det kan også være dårlig kontakt der sensoren plugges inn (inni hjulhuset). Dersom klossene er OK, er bytte av sensor en rask og billig sak (og da må du nullstille varsel etterpå). Ditt tilfelle kan være et resultat av dårlig jobb. 08:15 ut i videoen lenket nendenfor ser du hvor sensor/slitasjevarsler er plassert (ett hjul per aksel). Dersom denne står feil, kan den komme borti bremseskiven før tiltenkt.


https://www.youtube.com/watch?v=zHb3HQtkaOA
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mariusse

Takk for knallgodt svar!
Får se om jeg orker styre med verkstedet eller om jeg bare ignorerer det til EU-kontrollen en vakker dag igjen vil ha meg til å skifte.

mariusse

Om noen andre skulle komme over den her i fremtiden å få samme ide, så har det nå etter x antall km kommet en rød og faretruende melding om å kjøre til verksted i rolig fart. Ganske irriterende for man må scrolle og trykke den vekk ved hver oppstart, og det er rødt i displayet til enhver tid.

geear

Tror det er 5000 km bilen begynner å telle ned fra det øyeblikket det blir slitt gjennom plasten på sensoren.

Tenker det kan være to ting her:

1. Sensoren kan allerede ha vært slitt ned og hvis de da ikke skiftet den, så må du få byttet sensor og nullet intervallet for bremseservice før du får bort varselet.

2. Sensoren var slitt ned og ble byttet samtidig med klossene (det er normalt å gjøre), men de har glemt å resette bremseintervallet, da vil varselet fortsette selv om sensoren er skiftet. Hvis det er dette som har skjedd så er det nok bare en reset som er nødvendig. Jeg kjenner ikke i3, men i alle andre BMWer gjør du dette selv fra instrumentpanelet, på nyere modeller er det kun én knapp i instrumentpanelet (nede til venstre), du slår på tenningen og holder knappen inne en god stund til du får opp en meny, du blar i menyen med enkelttrykk på knappen og velger med å holde inne. Der skal du finne service, bremseklosser og kunne velge resett. Bare prøv, fungerer det så er sensoren byttet og alt OK fra nå av, fungerer det ikke får du feilmelding og må mest sannsynlig skifte sensoren også (koster bare en god hundrelapp, men du må av med hjulet og kanskje av med kalipper/bremseklosser).

Ingeniøren

Sitat fra: mariusse på mandag 09. oktober 2023, klokken 16:55Om noen andre skulle komme over den her i fremtiden å få samme ide, så har det nå etter x antall km kommet en rød og faretruende melding om å kjøre til verksted i rolig fart. Ganske irriterende for man må scrolle og trykke den vekk ved hver oppstart, og det er rødt i displayet til enhver tid.

Det dreier seg om din og andre sin sikkerhet - respekter slike varsler og ikke fjoll det bort. Tror det er best at du får noen til å ta jobben...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

mariusse

Sitat fra: geear på mandag 09. oktober 2023, klokken 18:27Tror det er 5000 km bilen begynner å telle ned fra det øyeblikket det blir slitt gjennom plasten på sensoren.
Hm interessant. Jeg har merket meg ta ved oppstart så har det stått noe ala "3200km 2024/03 service". Lurt litt på hva det kilometer-tallet er. Kan det være de 5000 fra sensoren ble slitt gjennom? For det troooor jeg var der før bremsene ble skiftet, så kanskje det er hold i den nullstillingsteorien. Jeg gir det et forsøk. Ellers så har verkstedet sagt det bare er å komme innom, det har bare ikke passet enda, og det hadde vært deilig å slippe.

mariusse

Sitat fra: geear på mandag 09. oktober 2023, klokken 18:27Tror det er 5000 km bilen begynner å telle ned fra det øyeblikket det blir slitt gjennom plasten på sensoren.

(...)

2. Sensoren var slitt ned og ble byttet samtidig med klossene (det er normalt å gjøre), men de har glemt å resette bremseintervallet, da vil varselet fortsette selv om sensoren er skiftet. Hvis det er dette som har skjedd så er det nok bare en reset som er nødvendig. Jeg kjenner ikke i3, men i alle andre BMWer gjør du dette selv fra instrumentpanelet, på nyere modeller er det kun én knapp i instrumentpanelet (nede til venstre), du slår på tenningen og holder knappen inne en god stund til du får opp en meny, du blar i menyen med enkelttrykk på knappen og velger med å holde inne. Der skal du finne service, bremseklosser og kunne velge resett. Bare prøv, fungerer det så er sensoren byttet og alt OK fra nå av
Det ser ut som du traff spiker'n på huet for jeg var innom den menyen og resatte det og vips så var alt som det skal. Takk for tipset!

geear

Så bra, og ja, det stemmer, de har konstruert det slik at den sliter gjennom sensoren lenge før klossen faktisk er utslitt, og estimerer da hvor langt du har igjen å kjøre. God tanke for å gi varsling, i stedet for å varsle samme øyeblikk som man må skifte klosser, men derfor kan slike ting som dette skje.

Ingeniøren

@ Mariusse

Beklager, leste ikke godt nok og trodde du bare ville utsette skiftet så lenge som mulig selv om du fikk varsel på varsel. Ser klosser ble bytte nylig og at det skyldes et resett problem...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA