Tesla model y LR vs SR

Startet av Sondrejt, ons 09. aug 2023, kl. 23:18

« forrige - neste »

Sondrejt

Tenker det blir å kjøpe en tesla model Y 2023 modell, men vet noen hva forskjellen er mellom long range og standard range utenom rekevidde og 4WD/2WD? Er hestekrefter annerledes eller f.eks. Noe annet?

geear

Specsa finner du på tesla.com om du klikker inn på Y og bestilling, og velger de forskjellige modellene. Men ja, SR har bare én motor, så nesten halve effekten og mye tregere.

VoltWay

Mye tregere faktisk. 6.9 mot 5.0 sekunder på 0-100. For de fleste er 6.9 mer enn godt nok. Med mindre effekt kjører du kanskje ikke like aggresivt som gjør at dekkene varer lengre.

I hovedtrekk er RWD/AWD og rekkevidde de avgjørende forskjellene.

geear

Sitat fra: VoltWay på tor 10. aug 2023, kl. 22:43Mye tregere faktisk. 6.9 mot 5.0 sekunder på 0-100. For de fleste er 6.9 mer enn godt nok. Med mindre effekt kjører du kanskje ikke like aggresivt som gjør at dekkene varer lengre.

I hovedtrekk er RWD/AWD og rekkevidde de avgjørende forskjellene.
38 % tregere er MYE, pluss dårligere grep.

At du mener rekkevidde og drivhjul er de avgjørende forskjellene betyr ikke at andre gjør det. Hvorfor eksisterer det store og små motorer i fossilbiler om ingen bryr seg om ytelsen og kun tenker forbruk? Eller er solgt Performance-utgaver av Teslaer i titusentallet i Norge?

SR har samme ytelse som Niro, og det opplever jeg tregt. EQC 400 er litt raskere, men syns den også er treg. Y LR har ok ytelse når den først aksellerer, men den har dårlig gassrespons.

turfsurf

Sitat fra: VoltWay på tor 10. aug 2023, kl. 22:43Mye tregere faktisk. 6.9 mot 5.0 sekunder på 0-100. For de fleste er 6.9 mer enn godt nok. Med mindre effekt kjører du kanskje ikke like aggresivt som gjør at dekkene varer lengre.
Jepp, det er mye tregere. Vi har en YP og en e-tron 50 i dag (ca samme som Y SR), og det er helt latterlig stor forskjell.

Men ellers er det jo akselerasjon på vinterføre ved igangsetting som er den virkelig store forskjellen.

Ladekurven er og forskjellig på disse, der SR har en noe mere anvendelig ladekurve med de nye batteriene, selv om den lader tregere på lav SOC
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

0-100 på 6,9 er kjemperaskt for de som er vant til at fossibiler gjør det samme på 10 sekunder. Spesielt kombinert med Teslas umiddelbare gassrespons.

Men for de av oss som er vant til raskere Teslaer er 6,9 veldig tregt. Jeg husker når jeg gikk over fra S90D med 0-100 på 4,4(?) til YLR med 0-100 på 5,0 og syns den var treg. Jeg ble faktisk litt sur når YSR kom, for jeg har friskt i minne da Elon Musk sto på scenen under lanseringen av Model 3 og "At Tesla we don't make slow cars", og det virker det dessverre som de har gått bort fra.

Til daglig bruk er det ikke verdt det å ha en bil som gjør øvelsen på 2, 3 eller 4 sekunder IMO, men forskjellen opp til nesten 7 sekunder er enorm. For en som er vant til tregere biler er den sikkert flott, men som samboeren min sier: en av hennes favoritt-ting med å kjøre Tesla er at hun ikke lenger trenger å være nervøs når hun skal ut på motorveien, siden hun alltid vet at hun klarer å komme opp i riktig fart.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Radial

Vi har både LR og SR Y, eneste praktiske forskjellen er RWD vs 4wd og manko på grøftelys (Grøftelysa bruker vi forresten omtrent aldri).

Rekkevidden er i praksis lik, siden du lader RWD 100% og LR til ~80 i det daglige, men får selvsagt 4-5mil med ekstra med å lade LR til 100% for langturer.

Så hvis du vil spare 80k+, ikke må hurtiglade raskest mulig (RWD er fremdeles raskere enn det meste annet), og ikke trenger en >5sekunders bil, awd eller grøftelys, er det ikke ett dumt valg med SR/RWD.
Nye RWD fra Berlin blir også bygget i mye mer aluminium, noe som er positivt fra ett rust perspektiv i det lange løp.

Det er digg med skyvet fra LR (og sikkert enda mer på Performance), men RWD'n er mer enn godt nok. Kjører Chill mode som standard, ellers ryker lappen alt for fort.

Annet:
Skal jeg si noe som er mye bedre på LR'n så er det at 2021 modellene har mye bedre lyd i anlegget.
Tesla skifta fra 15 til 14 høytalere i Y i 2022 ett sted, og gikk trolig ned på noen dimensjoner/kvaliteter, for det er mye mer crispy og klar lyd i 2021 vs 2023 "premium" anleggene.
Men da må man altså kjøpe en gammel bil for å få bedre lyd, det vil jeg dog ikke si det er verdt😝
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

Vi har kjørt SR (3) 40 000 km hittil. Inkl. autobahn i sommer. Jeg synes SR fungerer bra i praksis. Elsker bakhjulsdriften. Vi klarer fint 300 km i 100 km/t + om sommeren.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

OleBrum2

Har SR, nær familie har long range.

Det er samme bil utenom
Motor og batteri, samt at SR ikke har tåkelys.   

Forskjeller:
Forbruk: klarte 122kw per km i sommer landevei, dvs 490 km maks rekkevidde på SR. Familie klarte 142 på deres LR, rundt 520 km rekkevidde. Rekkevidden blir dermed ganske nær i praksis i alle fall på sommer.
Batteri: SR har LFP batteri, som fint kan lades til 100% rgm, og normalt skal ga bedre levetid. Skal visstnok fungere noe dårligere enn LR batteri i sterk kulde
Lading: LR skal kunne lade litt raskere, men liten forskjell i praksis det jeg kan se.
Motor: LR har enda mer krefter. Vi føler dog begge to at bilene uansett har mer enn nok, vi har begge parkert den i chill mode slik at motoren ikke fullt utnyttes og en får «penere» kjøring.

I grunn bør du la behov for 4wd avgjøre valget avhengig av hvor du bor og kjører. Ulempe med litt kortere rekkevidde kompenseres fort av en batterikjemi som kan lades til 100% rgm og som også teoretisk beholder kapasitet lenger.

SR spesielt er vanvittig mye bil for prisen, men vi er fornøyde begge to, familiemedlemmet trengte 4wd.

Sondrejt

Mye gode svar her! Er fare for at valget faller på en short range grunnet den store prisforskjellen. Er det dog noen som vet om model y SR kommer med matrix ready lys? Eller er dette kun på long range versjonen?

RJK

Sitat fra: Sondrejt på man 14. aug 2023, kl. 10:11Mye gode svar her! Er fare for at valget faller på en short range grunnet den store prisforskjellen. Er det dog noen som vet om model y SR kommer med matrix ready lys? Eller er dette kun på long range versjonen?
Tesla selger ikke "short range". ;) De kalte det tidligere SR=Standard Range, som uansett var lengre enn de fleste konkurrenter ble levert med.

Nå kalles de for RWD=Rear Wheel Drive", som i bakhjulsdrevet i motsetning til AWD=All Wheel Drive, og 2 motorer, samt større batteri.

Legg dog merke til at i Norge, bruker de norske betegnelser på hjemmesidene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OleBrum2

Sitat fra: Sondrejt på man 14. aug 2023, kl. 10:11Mye gode svar her! Er fare for at valget faller på en short range grunnet den store prisforskjellen. Er det dog noen som vet om model y SR kommer med matrix ready lys? Eller er dette kun på long range versjonen?

Det er akkurat samme bil utenom batteri, 4wd, og tåkelys. Du får samme lykter som LR på standard, de er meget gode.

(Evt små forskjeller Berlin vs Shanghai produsert, som ikke spiller noen rolle per nå)

Rosstopher

Sitat fra: OleBrum2 på man 14. aug 2023, kl. 13:58Ps! Trenger du referral for prisavslaget på 5000, så send bare pm.

Evt. bruk koden til en som følger reglene og kun reklamerer i den dedikerte tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=63996.msg
(ser nå at reglene ikke fremkommer så godt der som de gjorde tidligere)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Radial

Eksakt like lys som LR.
Med unntak av Awd, batteriet og grøftelys er de prikk like... Varme i ratt,seter, alt.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Er det ladehastighets-forskjeller mellom SR og LR?

Sånn utenom det så er det nesten 86000 i forskjell mellom LR og SR. De som har hytte på en dårlig brøytet vei / bratt bakke på slutten, eller de som trenger å kjøre 20 mil til hytten ville jeg rådet å kjøpe LR, men for andre så tipper jeg SR må gjøre jobben bra. Strøm på hytte / superladere er jo en del dyrere enn hjemme, pga strømstøtte. Men Model Y er enormt bra aerodynamisk, og ruller lett. F.eks. kjørte jeg 41,5 mil fordelt på 2 dager, hvor jeg hadde sykkel på kroken i over 15 mil, og da hadde jeg 70km igjen på batteriet da jeg kom hjem, og fikk ladet med billig strøm hjemme igjen. Dersom jeg hadde hatt SR så hadde det ikke vært så mange tikroninger jeg måtte ladet med for å komme meg hjem. Men er jo litt digg å slippe å lade og. Men ikke så digg at det er verdt 86.000....kanskje... Model Y LR statistikk nederst:
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA