Ioniq 5 LR RWD på vinterføre / snø?

Startet av spectryx, man 07. aug 2023, kl. 21:59

« forrige - neste »

spectryx

Hei.
Vi vurderer flere brukte elbiler om dagen har sett på noen brukte Ioniq 5 LR RWD.
Hva slags erfaring har dere med denne på vintern og i snø? Har den grei fremkommelighet i bakker og slikt? Har ingen erfaring med RWD elbil så alle innspill tas imot  :+1:

Eladdin - Elbilfareren

Har hatt noen episoder der det var et svare strev å komme løs med min rwd I5, men det ville nok awd også hatt, på våt is med piggfritt. I dag er det så stor prisforskjell på awd og rwd at jeg ville valgt rwd og heller vært mer selektiv med sted å parkere, ikke valgt de bratteste bakkene osv de får gangene det trengs.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

vinterdekk

Sitat fra: Exit elbil på lør 12. aug 2023, kl. 14:11I dag er det så stor prisforskjell på awd og rwd at jeg ville valgt rwd og heller vært mer selektiv med sted å parkere, ikke valgt de bratteste bakkene osv de får gangene det trengs.

Liten tvil om at AWD gir best framkommelighet, og gjerne med piggfritt også. Men kan man først unngå de vanskeligste bakkene eller dagene, så har man strengt tatt ikke behov for AWD. Da kan man ha noen gode kjettinger og strøsand i nød. Men for egen del så dekker bilen så mange daglige behov at bilen må ut av garasjen så og si uansett føre. Også på mer ordinære dager kunne jeg bli stresset av den gamle bilen som spant i motbakkene fra oktober til mars pga. frossen rim eller is. Som regel behøver man AWD når man vet det selv uten å spørre. Er man i tvil så behøver man det ikke. :)

Men det hjelper veldig å prøve begge deler. Det fjernet all tvil når jeg prøvekjørte (i mitt tilfelle) ID.4/5 med RWD og AWD under like forhold sist vinter.

Tvi tvi.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA