Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Egil S

Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 15:42Men hva er markedsverdi? Med bolig ser man jo stadig at enkelte boliger går for langt over "forventet" salgspris.

Markedsverdi vil nok helt sikkert settes konservativt, da markedsverdi definitivt er utsatt for lavkonjunktur som vi f.eks. har nå.

Det betyr jo ikke at man ikke kan regne med det er god gevinst over "markedsverdi" for endel av disse, om man treffer rett på timingen eller har spesielle egenskaper som kan trekke pris opp, men som man ikke trenger å ta så mye hensyn til når markedsverdien skal settes, nettopp fordi det kan oppfattes veldig individuelt.

I mitt tilfelle satte jeg samme verdi som jeg har forsikret bilen for.
Jeg har veteranbil forsikring gjennom AmCar og da måtte jeg sette en verdi på bilen, jeg satte da 350.000kr basert på hva disse bilene ble solgt for og hva det ville koste meg å få kjøpt en erstatningsbil.
Når jeg måtte sette ligningsverdi valgte jeg å sette samme 350.000kr.
Men før den ble veteran var verdien 1000kr.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Sitat fra: arthur på lørdag 02. desember 2023, klokken 18:02
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. desember 2023, klokken 00:06
Sitat fra: arthur på tirsdag 29. august 2023, klokken 10:43Jeg velger å se på bolig som en investering med et tidsaspekt noe lenger enn nesetippen så å hevde at boligverdiene IKKE har steget i takt med inflasjonen blir vel nokså feil.

Denne ideen om at en bolig er en investering, er veldig fremmed for meg! Hvis det er en investering, så er det vel noe som en gang skal realiseres for å ta inn gevinsten. Men da har man jo ikke noen bolig lenger! Skal en flytte inn i telt? For meg er det enkelt. Jeg har kjøpt bolig av to grunner 1) Jeg trenger et sted å bo 2) Det er billigere i det lange løp å eie i stedet for å leie. Jeg vil tro de fleste tenker som meg. At det finnes relativt få som ser bolig primært som et investeringsobjekt, er naturligvis tilfelle. Men det som er merkelig at noen påstår at dette gjelder for de fleste (i media er det nærmest et etablert faktum).

Det er mange mulighetet her:

1. Man skal f.eks nedskalere, flytte til noe mindre, eksempelvis når barna har flyttet ut og kanskje en livspartner har gått bort. Man vil da frigjøre kapital, rene kontanter, som kan brukes til å hjelpe barn inn i boligmarkedet, bistå med penger til utdannelse (barn og/eller barnebarn), realisere noen drømmer som f.eks å reise bort osv

2. Man begynner sitt voksne liv som leietager og betaler f.eks 2.000 per måned i leie, et beløp som etter 30 år har økt til 15.000 per måned. Alternativet hadde vørt kjlp som medførte en mpnedlig utgift på f.,eks 3.500 fra start av hvorav 1.500 gikk til nedbetaling av lån (økt egenverdi/kapital), et beløp som over tid ble stående flatt da låpnet var nedbetalt, ingen renter å betale, men utgifter til vedlikehold.

Ser du forskjellen, eller poenget?

3. Kanskje ønsker man å flytte hjem til dit man kom fra og hvor boligprisene er halvparten av det man betaler der man har flyttet til og nå flytter fra. Derved har man frigjort et betydelig beløp som man fritt kan disponere til å realisere andre drømmer, kanskje kjøpe en dyr Tesla som man betaler kontant.

4. Eller man har ledig kapital til å kjøpe en hytte, eller båt eller bobil?

5. Eller ønsker å flytte til utlandet på eldre dager, Spania som mange gjør, og da har man egenkapital til å kjøpe bolig der samt spe på pensjonen.

Fortsatt uklart?

PS
Tror du (ut)leieprisene nå reflekterer en rente på boliglån på fem prosent eller 1,85% som man kunne bundet renten på eget boliglån hvis man hadde opptrådt og rasjonelt fornuftig som jeg har påpekt en rekke ganger?

Nå skal man ha mest sannsynlig ha hatt en bolig svært lenge før man har mye kapital til overs etter et salg, det er ikke umulig, men tror kanskje ikke det er så vanlig.

Jeg er på full fart mot 50 år så jeg har levd en stund.
for 23 år siden leide jeg for 4000kr i måneden.
for 20 år siden kjøpte jeg min første bolig, denne fikk jeg godt igjen for etter 7år, så mye at jeg kunne oppgradere til en enebolig for 12 år siden.
Denne har jeg senere innredet utleie del i som jeg har en "inntekt" på 9000kr/mnd på, inntekt i anførsel fordi det var en stor investering å innrede utleie delen som jeg må få tilbake, jeg regnet med 5,5år med utleie før den hadde betalt seg og jeg i realiteten begynner å tjene penger på den.

Jeg kunne selvfølgelig brukt sikkerheten i boligen jeg har å kjøpt en bolig til for utleie, da kunne den "betalt seg selv" og jeg kunne solgt den senere og tatt ut profitt, sånn sett en investering.

Så for Arthur's #1, bytte til mindre bolig.
For meg er ikke dette aktuelt, jeg kan selge min bolig å flytte inn i en mindre bolig, men problemet er at den mindre boligen ikke er spesielt billigere enn det jeg kan selge huset for.
Kan sikkert få 6,6-6,7 millioner for huset, men en ny blokkleilighet i samme område koster 6-7 millioner.
Jeg vil derfor ha ca samme belåning på en leilighet som jeg har på eneboligen min, MEN, jeg har ikke leieinntekten lengre, så summa summarum blir det dyrere for meg å flytte inn i en leilighet.
Dette regnestykket ser kanskje noe annerledes ut om 10 år, når jeg er i slutten av 50'årene.

#2. enig her, men stort sett bytter folk bolig 2-3 ganger i ynger år, man kjøper en liten bolig, så oppgraderer man til større bolig de neste 10-15 årene, da følger lånet etter, de fleste har ennå huslån når de blir pensjonister.

#3 flytte hjem.
Vel, jeg har bodd i Rogaland siden år 2000, jeg har grodd fast her, tanken på å flytte tilbake til en liten by i Trøndelag frister overhode ikke.
Føler dette er noe studenter gjør, ikke middelaldrende mennesker.

#4 hytte/båt/bobil o.l.
Dette har jeg inntrykk av at de aller fleste finansierer over boliglånet eller tilgjengelig sikkerhet i boliglånet, ikke med midler de har.

#5 utenlandsbolig.
Igjen føler jeg dette er noe folk finansierer som #4, mange er nok i samme situasjon som meg i #1. Det er ikke nok kapital å selge en enebolig, flytte i leilighet og ha penger til overs til en bolig i Spania.

Oddaa

Erfaring fra #1: Flyttet nylig fra enebolig i god stand til en ny leilighet, nær 100 m2 mindre og litt lenger unna sentrum. Måtte ut med 3 mill mer...
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

ToWalkOrDrive

Hos BN Bank har de laget et lån beregnet på å kapitalisere på eiendomsinvesteringen. Da kan du få utbetalt et månedlig lånebeløp med sikkerhet i boligen, og renter blir og bare lagt på lånet. Du kan og velge et engangsbeløp.

Har du enebolig til 12 mill nedbetalt kan du leve lenge med SeniorLån

https://www.bnbank.no/lan/seniorlan/
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Sitat fra: Oddaa på lørdag 02. desember 2023, klokken 23:22Erfaring fra #1: Flyttet nylig fra enebolig i god stand til en ny leilighet, nær 100 m2 mindre og litt lenger unna sentrum. Måtte ut med 3 mill mer...

Mine pensjonerte foreldre gjorde noe tilsvarende, solgte en eldre nedbetalt enebolig for ca 3 millioner og kjøpte prosjektert leilighet på drøye 100kvm for ca 6,5millioner nær sentrum, de satt i realiteten bare med fellesgjelden på boligen, huset de solgte dekket innskuddet på leiligheten.

geear

Vedlikeholdskostnader og egeninnsats vil vel typisk gå ned ved overgang fra enebolig til en nyere leilighet. Selv om investeringskosten er opp.

Jeg var faktisk på nippet til å by på en leilighet her om dagen, men har tre hjemmeboende barn og er ikke klar til å gi slipp på muligheter for å reparere ting... får ta en ny vurdering om 30 år. 😬

Electric cars in Norway

Oddaa

Sitat fra: geear på søndag 03. desember 2023, klokken 13:07Vedlikeholdskostnader og egeninnsats vil vel typisk gå ned ved overgang fra enebolig til en nyere leilighet. Selv om investeringskosten er opp.

Jeg var faktisk på nippet til å by på en leilighet her om dagen, men har tre hjemmeboende barn og er ikke klar til å gi slipp på muligheter for å reparere ting... får ta en ny vurdering om 30 år. 😬

Forventer lavere kostnader til vedlikehold ja, helt klart. Det bør være noen år før vi trenger å gjøre noe her.

Ett av barna er med på lasset, de andre har flyttet ut. Det er flere ting jeg savner ved å ha enebolig, men fikk ikke bestemme helt alene😉
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

02jan

Ang. Enebolig vs Leilighet, ser jeg (mine tanker) at ved beregning av utgifter og energiforbruk målt opp mot hverandre, så er en andel av kostnad & energiforbruk utelatt fra regnskapet for leilighet vs enebolig.

Hva mener jeg med dette ? Dette er noe jeg selv tenker og sikkert feil og utenfor fakta, men her kommer det :

Enebolig , så betaler du for vedlikehold av hele eiendom selv, dvs gårdsplass, soilrør i grunn inn til hus , bygningsmasse utvendig og innvendig ,kjeller til loft ,pipeløp og takstein osv.

For leilighet tenker man at det kun er litt tapet og maling evt ny benkeplate.  Nye vinduer, Soilrør, takstein, fasade etc holdes gjerne utenfor, de faste felleskostnader kan dekke en del ,men ofte har jeg sette at det taes opp nye lån på type 30-50år og bakes enten inn med oppjustert felleskostnad eller separat nedbetaling.

Det samme gjelder energibruk enebolig vs leilighet, da strøm for fellesareal, kjeller, fellesboder, vaskerom, felles garasje ikke er med i forbruk for leilighet. Heller ikke energi som vaktmester/feie/rydde firma bruke når disse tjenester leies/kjøpes inn. I enebolig er så er disse typer arealbruk og tjenester med i energiregnskapet.

(Litt på siden , ville jeg sette energi kostnadene på materialbruk for bygningsmasse, betongbygg vs gammelt trehus bygget for hånd av trær felt&kløyvd i nærliggende skog.)

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Oddaa

Sitat fra: Egil S på søndag 03. desember 2023, klokken 12:16
Sitat fra: Oddaa på lørdag 02. desember 2023, klokken 23:22Erfaring fra #1: Flyttet nylig fra enebolig i god stand til en ny leilighet, nær 100 m2 mindre og litt lenger unna sentrum. Måtte ut med 3 mill mer...

Mine pensjonerte foreldre gjorde noe tilsvarende, solgte en eldre nedbetalt enebolig for ca 3 millioner og kjøpte prosjektert leilighet på drøye 100kvm for ca 6,5millioner nær sentrum, de satt i realiteten bare med fellesgjelden på boligen, huset de solgte dekket innskuddet på leiligheten.

Mer enn dobbelt pris ja. Pristillegget utgjorde «bare» ca 35% her. Selv om det selvsagt ikke hadde vært noe problem å finne en dyrere leilighet.

Vi har flyttet i leilighet relativt tidlig, 50 nettopp passert😉
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Egil S

Om 30 år har jeg vært pensjonist en stund, anser det som 30-40% sjanse for at jeg har tatt på meg tredressen og parkert tøflene for godt.

Vedlikeholdskosten på en bolig avhenger litt av alderen.
Min bolig er fra 2010/11, men grunnet valg av dårlig materielaer (for å spare kost), en vindusprodusent som hadde store kvalitetsproblemer i akkurat den perioden, samt mye dårlig faglig utført arbeide, har jeg hatt en vedlikeholdskostnad på 375.000kr i år for utskifting av 9 vinduer og 3 terrasse dører, samt kledningen på den ene veggen pga fukt og råte fordi de ikke har hatt god nok lufting.
Jeg regner med at jeg må ta kledningen på èn fasade til, et terrasserekkverk, ytterdør og de siste 4 vinduene på huset i løpet av 2-5år. Kledningen på de to siste veggene tror jeg kan holde opp mot 10 år til.

Kledning er jo ikke noe man forventer å måtte ta før etter 20-25år, men jeg må altså ta mye av min etter 12-15år.

Er vel også en viss fare for at jeg i løpet av de neste 5 årene må se litt på badene, kjøkkenet og gulvene inne i huset også.

Man kan vel si at man normalt må regne med større vedlikehold hvert 20-30år på en enebolig. På nyere boliger kan det være oftere, ser ut som mye av det som ble bygget i perioden 2005-2015 har lavere kvalitet enn hus fra 80 og 90-tallet og at man får kostnaden etter 10-15 år isteden for 20-25år.

I leilighet betaler man jo jo for vedlikeholdet via fellesutgiftene, i snitt sikkert 2-3000kr i måneden, gjerne 30.000kr i året, over 10 år har man betalt inn 300.000kr for vedlikehold, 20 år blir 600.000kr, noe som er omtrent det samme som å bytte noen vinduer og kledning på en enebolig i samme tidsperiode.
Fordelen med å bo i leilighet er jo at man slipper å gjøre noe selv.

Egil S

Sitat fra: Oddaa på søndag 03. desember 2023, klokken 15:48
Sitat fra: Egil S på søndag 03. desember 2023, klokken 12:16

Mer enn dobbelt pris ja. Pristillegget utgjorde «bare» ca 35% her. Selv om det selvsagt ikke hadde vært noe problem å finne en dyrere leilighet.

Vi har flyttet i leilighet relativt tidlig, 50 nettopp passert😉

Jeg har vurdert leilighet, men som jeg sa tidligere så er det pga utleie billigere for meg å bo i huset.
Skulle jeg flyttet i leilighet måtte jeg nok i tillegg ha kjøpt meg en sånn lagringsgarasje i et garasjeanlegg, ser de selger sånne for 1,6-1,9 millioner her i området jeg bor. Er problematisk med plass når jeg har 2 biler og MC, samt at madammen har sin bil. Da må jeg ha en egen plass til veteranbilen og MC, så kan man jo håpe det er mulig å få to P-plasser i leiligheten til bruksbilene.

02jan

Helt klart verdi i å slippe å være egen vaktmester, brøytemannskap, maler (utvendig med lift) ++.

Ang. kvalitet på bygg, så er nok hus 1980- 1990 så er det nok mange robuste hus, samtidig med "moderne" nok standard. Foreldrene mine kjøpte nytt i 1982, typisk tidlig 80 talls, 2 etg, 190 m2 bra. Betongsåle.  Varmekabler alle rom u.etg, flis på gulv bad med panel vegg og parkett i 1.etg.  Vi var 3 unger som vokste opp der, selv ny generasjon med barnebarn ++ har ikke klart å slite ut huset. Parketten og tapet, ovner, fliser ++ er fortsatt det samme , Sigdal kjøkkenet fra 1982 katalogen har overlevd mange trend skifter og fungerer like fint som i 1983.
Er fortsatt skru sikringer, men alt det eklektiske fungerer som det skal ink. de lave termostyrt styret panelovnene. Ingen behov for varmepumpe da huset er designet med vindu for mye sollys inn.
Mener det fortsatt står "Frideland" på ringeklokken. Det har vørt byttet kran på kjøkkenet, noen vannbord og ny maling på de liggende panel hvert 10 år.
Største "renovering" var for 4 år siden med å rense og legge på ekstra forsegling på taksten.  De bor fortsatt i huset, som ligger nær kollektiv transport (lokaltog) for sent for de å flytte til leilighet både barnebarn og nå oldebarn bruker huset som base.

Mange unge ink min egen generasjon ville nok ha revet ut og bygget om både for 20 og 10 år siden til svakere kvalitet - selv AEG toppmater (variomatic ?) i kjelleren (som har vært kjørt hardt i mange 10 år.

* vi er litt ute av elbil vs fossil, men ligger noe i det at en solid bygget fossil kan i mange sammenheng være fornuftig å beholde som ekstra bil. Har f.eks behold vår 20 år gamle Honda CRV 4x4, isteden for å selge den ut for å bli shippet ut av landet for å så bli kjørt nye 200-500'km de neste 20 år i en annen del av verden.

Når alle skal kjøre moderne elbiler - er det noen som helst har satt krav til at produsentene at disse skal kunne ha en levetid på minst 30 år ? 
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

jkirkebo

Sitat fra: 02jan på søndag 03. desember 2023, klokken 18:38Er fortsatt skru sikringer, men alt det eklektiske fungerer som det skal ink. de lave termostyrt styret panelovnene. Ingen behov for varmepumpe da huset er designet med vindu for mye sollys inn.

Mener du at du får noe særlig bidrag fra sola til oppvarming på disse tider? Den er jo knapt over horisonten...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 02jan på søndag 03. desember 2023, klokken 14:32Ang. Enebolig vs Leilighet, ser jeg (mine tanker) at ved beregning av utgifter og energiforbruk målt opp mot hverandre, så er en andel av kostnad & energiforbruk utelatt fra regnskapet for leilighet vs enebolig.

Hva mener jeg med dette ? Dette er noe jeg selv tenker og sikkert feil og utenfor fakta, men her kommer det :

Enebolig , så betaler du for vedlikehold av hele eiendom selv, dvs gårdsplass, soilrør i grunn inn til hus , bygningsmasse utvendig og innvendig ,kjeller til loft ,pipeløp og takstein osv.

For leilighet tenker man at det kun er litt tapet og maling evt ny benkeplate.  Nye vinduer, Soilrør, takstein, fasade etc holdes gjerne utenfor, de faste felleskostnader kan dekke en del ,men ofte har jeg sette at det taes opp nye lån på type 30-50år og bakes enten inn med oppjustert felleskostnad eller separat nedbetaling.

Det samme gjelder energibruk enebolig vs leilighet, da strøm for fellesareal, kjeller, fellesboder, vaskerom, felles garasje ikke er med i forbruk for leilighet. Heller ikke energi som vaktmester/feie/rydde firma bruke når disse tjenester leies/kjøpes inn. I enebolig er så er disse typer arealbruk og tjenester med i energiregnskapet.

(Litt på siden , ville jeg sette energi kostnadene på materialbruk for bygningsmasse, betongbygg vs gammelt trehus bygget for hånd av trær felt&kløyvd i nærliggende skog.)

Du nevner soilrør, men da vil jeg nevne avløpsrør mellom hus og kumme for eneboliger. Eller drenering rundt hus. Forventet levealder er vel rundt 30 år. I en boligblokk kan kostnaden deles på alle boligene. På et hus må du gjerne ta en kostnad på 300.000 selv.

På et hus mister du varme i 6 retninger (4 sider + opp og ned). I en leilighet kan du slippe unna med 2 retninger om du er heldig, dersom du har leilighet både over, under og på sidene. Klart det blir mindre kostnader.

Kan og være relativt vedlikeholdsfrie flater, og igjen, mange flere å dele takvedlikeholdskostnader på (hvis en f.eks har 8 etasjer).

Kommer selvfølgelig an på type leilighetsbygg, men ser mye besparelse på leiligheter. Renovasjon har jo og blitt veldig dyrt om en må ha 4 forskjellige søppelbøtter i hus (kommunale avgifter).
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA