Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

geear

Ingen som ville kommentere regnestykket på e-tronen. Her er et annet eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316369283

1-eiers fire år gammel X Long range med FSD, 7-seter og 22", må vel være tett på 500k i verditap på fire år og 56 000 km, om ikke over? Og det er ikke en performance engang, som har tapt seg enda mer.

500 000,- / 56 000 km = blir 9,- per kilometer, kun i verditap. Så kan man legge på rentekostnader, strøm, forsikring, bompenger, evt. service, i tillegg, og dette blir brått nærmere 500,- per dag selv over fire år.  :o  (bare litt mindre enn e-tronen i forrige innlegg).

Selv solgte jeg X i 2021, med rett over 200k i verditap på omtrent lik tid og kilometer, så dette viser bare hvor mye som har forandret seg med tanke på verditap. På toppen av det hele var det da omtrent bompengefritt, hadde gratis superlading og strømmen var omtrent gratis...

Når man altså nærmer seg 500,- kroner per dag for å eie en e-tron eller Model X, så kan en kjøre en relativt grei fossilbil for det samme. Og slippe hurtigladingen.

RJK

Det bør vel ikke overraske at dyre biler er dyre å eie, og drifte. Og at det mest fornuftige er å legge seg på en mer folkelig pris om det er kostnader man er mest bekymret for.

I andre enden av skalaen, så kan man jo se på biler som fremdeles kan fylle rollen som familiebil, selv om de verken er like stor eller like raske.

Nissan Leaf på kampanje ligger på 200 K, og er nesten betalt ned fullstendig på ett år. En Peugeot e-2008 ligger på startpris 343 K, så man begynner så smått og nærme seg 2 år til nedbetalt. Og en ID.4 Pro starter på 460 K, og er stortsett nedbetalt på 2 og et halvt år.

Men den som ser på e-Tron GTX eller TMX i hvilken som helst utgave, ville vel blitt uvel av tanken om å skulle klare seg med en av alternativene i lavere prisklasse. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marzo

Hvis man tar utgangspunkt i e-tron tallene og sammenligner med en tilsvarende fossil så vil den med beskjedne 0,8l pr mil hatt 52.000,- i ekstra utgifter kun i drivstoff. I tillegg sannsynligvis høyere bom og service kostnader.

Spørsmålet man må stille seg er om 500,- pr dag er mye.
De færreste av oss har nok et forhold til hva bilen koster pr dag. Fasiten vil nok overraske de fleste.

geear

Sitat fra: RJK på tirsdag 22. august 2023, klokken 15:31Det bør vel ikke overraske at dyre biler er dyre å eie, og drifte. Og at det mest fornuftige er å legge seg på en mer folkelig pris om det er kostnader man er mest bekymret for.

I andre enden av skalaen, så kan man jo se på biler som fremdeles kan fylle rollen som familiebil, selv om de verken er like stor eller like raske.

Nissan Leaf på kampanje ligger på 200 K, og er nesten betalt ned fullstendig på ett år. En Peugeot e-2008 ligger på startpris 343 K, så man begynner så smått og nærme seg 2 år til nedbetalt. Og en ID.4 Pro starter på 460 K, og er stortsett nedbetalt på 2 og et halvt år.

Men den som ser på e-Tron GTX eller TMX i hvilken som helst utgave, ville vel blitt uvel av tanken om å skulle klare seg med en av alternativene i lavere prisklasse. ;)
Helt klart enormt verditap om man kjøper en fossil-SUV til en million også, men tidligere kunne man kjøpe og eie en splitter ny elbil til en million, og den kostet ikke mer i drift og verditap enn en tilsvarende fossilbil til 150 lapper. Dette er garantert en av grunnene til elbilens utbredelse. Mange regnet det hjem. Nå ser det ut for å være snudd helt om, og nå kan man heller si at en ti, en to år for den skyld, gammel X5 eller Q7 eller whatever, også gjør jobben til en Model X eller e-tron. Og tilsvarende for andre elbiler.

For egen del er ikke en e-2008 eller en Leaf et alternativ til X eller Y, det er pent brukte fossilbiler.

Sitat fra: Marzo på tirsdag 22. august 2023, klokken 15:35Hvis man tar utgangspunkt i e-tron tallene og sammenligner med en tilsvarende fossil så vil den med beskjedne 0,8l pr mil hatt 52.000,- i ekstra utgifter kun i drivstoff. I tillegg sannsynligvis høyere bom og service kostnader.

Spørsmålet man må stille seg er om 500,- pr dag er mye.
De færreste av oss har nok et forhold til hva bilen koster pr dag. Fasiten vil nok overraske de fleste.
I siste store elbilundersøkelse hadde 64% av de spurte nettopp økonomi som viktigste årsak til at de kjøpte elbil, så da er det vel implisitt at man har kjøpt elbil for å spare penger? Jeg har inntrykk av at en ganske stor andel av elbilkjøperne har kjøpt ny bil for første gang. Fordi det har fremstått økonomisk. Noen vil oppdage at situasjonen har endret seg underveis.

Og ja, jeg føler meg ganske trygg på at flertallet av Norges befolkning syns at 500,- per dag er mye.

RJK

Klar over at man i starten kunne kjøpe elbil og selge den etter 1-3 år, og kanskje til og med tjene på det med tanke på salgspris. Men man har vel hatt nisselua godt ned over både ører og øyne om man trodde det ville vedvare.

Største problemet var vel at det varte så lenge at en god del trodde det ville fortsette som en egen sær sannhet for elbiler. Mens mange, og kanskje den gruppen som i størst grad kjøpte pga økonomi, hadde ikke hatt økonomi til å kjøpe bil til 700 K+, selv om mange har spart mye penger på daglige driftskostnader med bompengefritt og billig drivstoff.

Tror de fleste var klar over at dette ville snu og har forholdt seg til det, men det er så klart alltid noen som ikke klarer å spotte skyene selv når de nærmer seg faretruende. Men klart, det var en relativt kjapp overgang fremmet av avgiftsendring, høye strømpriser, økt inflasjon og på toppen av det hele, hyppig økende renter.

Så jeg skjønner mange ikke så dette komme nå. Men elbilene skal nok bli enda billigere, så jeg tenker at det fremdeles vil være et godt marked både for rimelige og dyrere elbiler straks situasjonen stabiliserer seg igjen.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 22. august 2023, klokken 14:42Ingen som ville kommentere regnestykket på e-tronen. Her er et annet eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316369283

1-eiers fire år gammel X Long range med FSD, 7-seter og 22", må vel være tett på 500k i verditap på fire år og 56 000 km, om ikke over? Og det er ikke en performance engang, som har tapt seg enda mer.

500 000,- / 56 000 km = blir 9,- per kilometer, kun i verditap. Så kan man legge på rentekostnader, strøm, forsikring, bompenger, evt. service, i tillegg, og dette blir brått nærmere 500,- per dag selv over fire år.  :o  (bare litt mindre enn e-tronen i forrige innlegg).

Selv solgte jeg X i 2021, med rett over 200k i verditap på omtrent lik tid og kilometer, så dette viser bare hvor mye som har forandret seg med tanke på verditap. På toppen av det hele var det da omtrent bompengefritt, hadde gratis superlading og strømmen var omtrent gratis...

Når man altså nærmer seg 500,- kroner per dag for å eie en e-tron eller Model X, så kan en kjøre en relativt grei fossilbil for det samme. Og slippe hurtigladingen.

Jeg synes verdifallet på Model X er passende. Hva er det du får på en 4+ år gammel Model X som du ikke får på en flunk ny Model Y? Enorm risiko for høyere service-kostnader og takbjelker å skalle hodet i? Ok, du får høyere hengervekt og 2 seter ekstra. Men kanskje markedet ikke er så stort for akkurat de to tingene når du tross alt får ok plass til 5 og har 1600 kg på Model Y, som kan kjøre opp til ca 900kg henger på med B-sertifikat (avhengig av årsmodell).

Og Audi e-tron 50 har nok og et ganske begrenset marked med sin 320km rekkevidde på en "hoved-bil" / "bil nr 1".

Føler disse bilene er litt avleggs, forbigått og passè, noe som og gjenspeiles i nybilsalget....

For de som trenger 7 seter så ruller jo det ene etter andre alternativet inn og, med f.eks. Kia EV9 og Nio ES8 som eksempler.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Model X er bedre enn Y på en god del:

- Mer komfortabelt understell
- Mer bagasjeplass
- 6/7-seter
- Opplevd plass også som 5-seter
- Høydejusterbart understell
- Oppleves tryggere på vinterføre
- 650 kg høyere hengervekt
- Står ikke i annenhver oppkjørsel i nabolaget, og halvparten av bilene på p-plassen på jobb er ikke en X
- Instrumentpanel
- Bakluka bruker høydesensoren i taket (for FWD) så man slipper at den smeller i ting oppover
- Mye større døråpninger, enklere å spenne fast barn osv.

Det jeg kom på i farten.

Vet ikke hvor du får det å skalle i takbjelker fra, det er helt prima å gå inn og ut av X, de fleste folk kan GÅ rett inn i baksetet, altså stige inn i bilen som man går i en trapp, og sette seg rett ned.

Men JA, jeg er helt enig i at det måtte forventes stort verdifall, og det var en av grunnene til at jeg solgte, og også en av grunnene til at jeg ikke har kjøpt ny - mener den er kraftig overpriset og "gammel". Det var også kunstig høyt salg av den de første årene fordi det ikke fantes alternativer, så selv folk uten barn kjøpte Model X fordi de trengte egenskaper kun den bilen kunne gi - men som det nå finnes alternativer til.

Og Audien i eksempelet var en 55, ikke 50.

THE

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 10:54Model X er bedre enn Y på en god del:

- Mer bagasjeplass
- 6/7-seter
- Står ikke i annenhver oppkjørsel i nabolaget, og halvparten av bilene på p-plassen på jobb er ikke en X
- Instrumentpanel
- Bakluka bruker høydesensoren i taket (for FWD) så man slipper at den smeller i ting oppover

Det jeg kom på i farten.

Vet ikke hvor du får det å skalle i takbjelker fra, det er helt prima å gå inn og ut av X, de fleste folk kan GÅ rett inn i baksetet, altså stige inn i bilen som man går i en trapp, og sette seg rett ned.

Men JA, jeg er helt enig i at det måtte forventes stort verdifall, og det var en av grunnene til at jeg solgte, og også en av grunnene til at jeg ikke har kjøpt ny - mener den er kraftig overpriset og "gammel". Det var også kunstig høyt salg av den de første årene fordi det ikke fantes alternativer, så selv folk uten barn kjøpte Model X fordi de trengte egenskaper kun den bilen kunne gi - men som det nå finnes alternativer til.

Jeg forventet også stort verditap på TMX da jeg kjøpte i 2017, og jeg planla derfor å kjøpe bilen for å ha den lenge. På ganske nøyaktig 6 år har jeg sannsynligvis hatt ca. 600000,- i verditap og kanskje noe mer, men det er en TMX100D med høy km. stand. De som har 75D eller biler med lavere km. har nok hatt noe lavere tap. Det siste ca. 1,5 året har brukte TMX rast i verdi. Det er nok som følge av at de holdt seg unormalt godt i pris fram til det begynte å komme alternative biler på bruktmarkedet i noe volum, samt som følge av prisreduksjoner på nye biler som f.eks. TMY, ID4 osv.

Jeg vurderte å bytte i TMY for ca 2 år siden, men fant ut at TMY ikke var noen god erstatning for min del, og lista over oppsummerer mye av det jeg endte opp med av konklusjoner også. Nå blir det mindre og mindre behov for plassen i TMX, men beholder den nok til det dukker opp en annen bil som det frister å kjøpe. Håper jo veldig på at NEVS sin Emily GT blir produsert av et europeisk selskap slik det ryktes. Inntil videre blir det å ratte rundt i en tilårskommen TMX for min del. Fossilbil er i alle fall uaktuelt for min del annet enn som et hobbyprosjekt, men jeg skjønner at mange som ikke har tatt steget over til elbil ennå er skeptiske pga. endring i fordeler, innføring av avgifter osv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Marzo

Sitat fra: geear på tirsdag 22. august 2023, klokken 15:57Og ja, jeg føler meg ganske trygg på at flertallet av Norges befolkning syns at 500,- per dag er mye.

https://www.finanssans.no/billan/sa-mye-penger-koster-det-a-ha-bil

Ford Mondeo koster 310,- per dag. Taycan ligger vel på rundt 1000-1500,-

Jeg tror befolkningen syns 310,- for en Mondeo også er mye, men forskjellen opp til en elbil uten avgifter til 500 er verdt mellomlegget.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 10:54Model X er bedre enn Y på en god del:

- Mer bagasjeplass
- 6/7-seter
- Instrumentpanel

Det jeg kom på i farten.

Jeg prøvesatt i en Model X, men den var for liten, så jeg måtte kjøpe meg Model 3.
Da jeg tok setet helt bak der jeg ville på X, med rette vinkel, så skallet jeg bakre del av hodet i måkevinge-bjelken. Nå er jo jeg over snittet høy, så går sikkert greit for de fleste.

Har hørt at Model X skrangler som en blikkboks, og måtte ha mange verkstedsbesøk, men det var gjerne bare før, og litt overdrevet, eller?

Jeg bryr meg ikke om alle biler er Model Y, så lenge ingen tar min Model Y.

Model X er jo så bred at du nesten må ha en drone foran deg for å varsle om det kommer motgående trafikk på smale veier....og lett å komme ut av er gjerne ikke så gjeldende på kjøpesenter for føreren, etter at en annen Model X står på siden av deg?

Synes og det er nok instrumenter i Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Høres ut som du ikke har lyst til å like X, alltid lett å finne argumenter mot noe når man leter etter det. :)

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. august 2023, klokken 13:55

- Mer bagasjeplass
- 6/7-seter
- Instrumentpanel

Det jeg kom på i farten.

Jeg prøvesatt i en Model X, men den var for liten, så jeg måtte kjøpe meg Model 3.
Da jeg tok setet helt bak der jeg ville på X, med rette vinkel, så skallet jeg bakre del av hodet i måkevinge-bjelken. Nå er jo jeg over snittet høy, så går sikkert greit for de fleste.

Har hørt at Model X skrangler som en blikkboks, og måtte ha mange verkstedsbesøk, men det var gjerne bare før, og litt overdrevet, eller?

Jeg bryr meg ikke om alle biler er Model Y, så lenge ingen tar min Model Y.

Model X er jo så bred at du nesten må ha en drone foran deg for å varsle om det kommer motgående trafikk på smale veier....og lett å komme ut av er gjerne ikke så gjeldende på kjøpesenter for føreren, etter at en annen Model X står på siden av deg?

Synes og det er nok instrumenter i Model Y.
Er det trangt, noe det fort blir med en TMX, er det jo kjempeglimrende å kunne gå ut bakdøra istedet for å slå døra i bilen til "sidemannen".

Noe lettere å gjøre på en 6-seter da.

;)
Bosted Oslo

geear

Ikke så j.... enklelt å klatre over midtkonsollen enten det er 5, 6 eller 7-seter.

Ofte når det er trangt er det uansett også høydebegrensninger, da er FWD ganske ubrukelig. Heldigvis kan man velge hvor man parkerer, og for egen del parkerer jeg på endeparkeringer enten jeg kjører X, Y eller noe helt annet.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 23. august 2023, klokken 19:50Heldigvis kan man velge hvor man parkerer, og for egen del parkerer jeg på endeparkeringer enten jeg kjører X, Y eller noe helt annet.
Ikke på ferger. Eller, det blir fort sure miner hvis man prøver å være kreativ. Men, opplevde aldri problemer med å komme meg ut av TMX, enten det var på ColorLine eller i Monaco.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Mange her er nok litt "vant" med gamle priser.

Hva er egentlig en dyr bil i dag?

Ser jeg tilbake til min ungdom på tidig 90-tallet kunne man få en flett ny Opel Vectra med 2 liters bensinmotor for 240.000kr (1993). Dette var en helt ok midt på treet familiebil.
I 1993 var snittlønnen 207.000kr.
Så kan man velge om man skal regne opp mot % av årslønn (116%) eller antall ganger lønnsstigning.

2022 var snittlønnen 664.000kr, en "Opel Vectra" skulle derfor kostet 770.000kr
Lønnsstigningen har været 3,2 ganger siden 1993, noe som tilsier at Vectra'en skulle kostet 662.000kr.
Egentlig er det smått utrolig at man kan kjøpe ny bil for 3-400.000kr i dag.

I forhold til 1993, er ikke en bil til 600.000kr en dyr bil i dag.
Det tilsvarer vel en Hyundai Elantra e.l. den gangen.
En bil til 1 million i dag tilsvarer vel en greit motorisert BMW 3-serie på tidlig 90-tall.
Rentene lå vel også oppe rundt 7-9% i 1993 om jeg ikke husker feil, riktignok med et høyere rentefradrag.

I garasjen min står det en gammel BMW, i 1990 kostet denne 1,4 millioner kr, det var en hinsides dyr bil den gangen og ville tilsvart ca 4.5 millioner i dag.

Mulig jeg er "rar", men etter å ha sett litt tilbake i tid og justert for prisvekst er faktisk ikke en bil til en million særlig dyrt historisk sett.

Jeg husker også bensinpris nede på 4kr/literen på tidlig 80-tall, en cola til 6kr for en flaske, en krone-is til 4-5kr, i dag er det vel 30kr for både krone-isen og colaen.

@Geear.
Verditapet på e-Tron'en er som forventet.
Jeg solgte en i3s i Mars, 2020 modell med 18.000km, for moro skyld regnet jeg på kostnad pr mil.
Verditap + lånekost + forsikring + strøm over 2 år fordel på 18.000km.
66kr mila kostet den bilen meg.
Den bilen jeg har nå har jeg kjørt 10.000km på 8 måneder, satser på jeg kan fordele kosten over 30.000km når jeg selger den slik at kosten pr. mil ser litt bedre ut.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA