Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

geear

#15
Tydelig at vi har helt forskjellige opplevelser eller måter å bruke elbilene våre på. Fem timers kjøring i ett strekk tror jeg fortsatt jeg har til gode med elbil. Etter seks år. Og to av de har hatt WLTP over 500. Har vel klart nærmere 40 mil i Norge før jeg måtte lade, men tror ikke vi bikka fem timer. Normalen er lading etter 3-4 timer (og henger et kapittel for seg).

På autobahn var vår "50-mils" elbil nede i 25 mils rekkevidde, så det var lading etter 1,5 time eller noe, man bør helst stoppe der det er en ladestasjon, ikke stå gatelangs med tomt batteri. Og da starta vi med 100. Og i farta lader vi ikke fullt...

vinterdekk

For egen del kjører vi bare over flere dagsetapper i forbindelse med ferie og har til gode å kjøre på authobahn. Har sluttet helt med 12-14 timers dagsetapper, tar meg tid til overnatting. Begynner å bli gammel.

Toyota ser for seg at vi vil se elbiler som går 120 mil på en lading og ladestopp på 10 minutter, men 60 mil teoretisk rekkevidde og 10 minutters lading ville holdt lenge for meg. https://www.toyota.no/toyotas-verden/nyheter/aktuelt/fremtidens-elbil

Tror ikke på at 120 mils rekkevidde vil bli det folk vil etterspørre så lenge ladenettverkene holder tritt med elbilutbedredelsen, og ladestasjonene blir universelt utformet (hvorfor er det så vanskelig å få ladet med tilhenger i Norge?).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rosstopher

Ja, elbil kan fortsatt ikke gjøre alt en fossilbil kan. Jeg har selv kjørt lange etapper. 15 timer i bil er ikke noe problem hvis det er om å gjøre å komme seg fort fram, men det er ikke noe jeg savner med elbil. Jeg har nok realistisk rundt 40 mil rekkevidde og kjører jevnlig 60 mil. Da holder det med et stopp, og før alle har rukket å gå på do har bilen ladet mer enn nok. Med en pall med ved på hengeren holder det også med ett stopp, men da et litt lengre stopp. Det er fortsatt ikke noe problem IMO, og turen tar maks et kvarter mer enn det ville ha gjort med fossilbil.

Per i dag kan man ikke kjøre 100 mil uten pauser verken med eller uten henger, men de aller fleste har jo ikke behov for det. De fleste har godt av å ta seg 10-15 minutters pause i blant og ikke bare sitte bak rattet i mange timer i strekk. Sånn det er i dag dekker nok elbiler behovet til de aller fleste, og hvis noen få prosent har behov for å kjøre 1500 km per dag eller å komme seg fort frem med store hengere så kan de kjøre fossilbil. Det er ikke det lille mindretallet som ødelegger for elektrifisering.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

#18
Det høres fint ut, helt til du har en unge som ikke er helt synkronisert med ladestedene eller bilens SoC og forvarming av batteripakke, eller det er ladekø, eller man ender med å stå på en 50 kW lader, eller man ikke har riktig ladebrikke, eller man ikke har gjort tilstrekkelig forarbeid før en utenlandstur, eller lignende. Har uendelig med historier om små situasjoner som har irritert underveis, og senest på Norge/Europa-ferie nå i sommer så var det fire situasjoner som krevde ekstra planlegging/irritasjon fordi det ikke var tilgjengelig nok lading (x2), god nok betalingsløsning/info eller defekt lader. Selvfølgelig har vi valgt å leve med det, og syns elbil har vært helt fint, er en grunn til at vi har to elbiler (og bruker begge til langtur), men jeg har ingen illusjoner om at det å være elbileier er helt irritasjonsfritt. Det er det heller ikke å være fossilbileier, bare en annen type irritasjoner.

Rosstopher

Sitat fra: geear på tirsdag 08. august 2023, klokken 08:52Det høres fint ut, helt til du har en unge som ikke er helt synkronisert med ladestedene eller bilens SoC og forvarming av batteripakke, eller det er ladekø, eller man ender med å stå på en 50 kW lader, eller man ikke har riktig ladebrikke, eller man ikke har gjort tilstrekkelig forarbeid før en utenlandstur, eller lignende. Har uendelig med historier om små situasjoner som har irritert underveis, og senest på Norge/Europa-ferie nå i sommer så var det fire situasjoner som krevde ekstra planlegging/irritasjon fordi det ikke var tilgjengelig nok lading (x2), god nok betalingsløsning/info eller defekt lader. Selvfølgelig har vi valgt å leve med det, og syns elbil har vært helt fint, er en grunn til at vi har to elbiler (og bruker begge til langtur), men jeg har ingen illusjoner om at det å være elbileier er helt irritasjonsfritt. Det er det heller ikke å være fossilbileier, bare en annen type irritasjoner.

Ja, våre barn trenger også stort sett flere stopp enn bilen. Må vi stoppe et sted det ikke er lader så er jo det helt greit. Jeg trenger ikke å lade hver gang jeg stopper, da bare lader jeg på neste stopp. Ellers høres det ut som de fleste utfordringene du beskriver løses av å kjøre Tesla. Ellers er jeg helt enig i at å kjøre elbil ikke er noen utopi uten utfordringer, men de utfordringene som er der er såpass små at jeg ikke gidder å irritere meg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

arthur

Har hatt elbil siden 2012, nå to elbiler (ingen fossilbil) og har til gode å hurtiglade noe sted. Nå skal jeg om en times tid kjøre 275 kilometer og hvis jeg skal stoppe så er det for å strekke på beina eller gjøre et nødvendig ærend.
Kjøring på Autobahn er litt utelukket for min del da jeg heller setter meg på et billig fly og leier en bil som gjøre at jeg sparer både tid, og penger. Ser ellers at mange har vørt sydover med egen elbil og at det har fungert ganske greit?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Roma

Sitat fra: RJK på tirsdag 08. august 2023, klokken 00:40
Sitat fra: Roma på mandag 07. august 2023, klokken 23:10Vi har idag en Nissan Leaf som står for 85% av kjørte km i husholdningen og et eldre dieseldyr som står for de resterende 15%. Sistnevnte går nå snart av med pensjon og jeg lurer veldig på hva jeg skal kjøpe.

Først hadde jeg tenkt å bytte ut dieseldyret med enten en bmw i4 eller i5. Men jeg lurer på om jeg jaggu meg ikke kommer til å savne en fossilbil til langkjøring om sommeren. Dieseldyret la tilbake 2500km i på sommertur. Det er litt ok å slippe den ladinga. Så nå ser jeg litt på brukte BMW 530e. Mye pent å se på :). Aner ikke hva jeg ender opp med  ;D
Når du begynner å få 500 km rekkevidde og oppover, så passer det gjerne med pause når batteriet trenger påfyll, da det tross alt er snakk om rundt 5+ timer kjøring. Å ta en kombinert lade og spisepause da, fungerer veldig fint. Største problemet er nok at bilen er klar før man er ferdig spist, og må ut og flytte bilen.

Jeg pleide å si akkurat det samme som deg, og jeg er jo fremdeles enig i det. Har kjørt rundt i Tesla Model s i nesten hele Europa. Har til og med fartet rundt på Norges tur i 30kwh Leaf.

Men det var noe mer sutalaust å kjøre rundt i dieselbil på ferie allikevel. Når vi i 2021 var på sommertur til sverige i nissan leafen var det merkbart med ladekø. Enkelte steder var det nesten 1 time ladekø. Det gjorde i praksis til at vi var innom flere ladestasjoner enn vi ønsket kun for å toppe opp til 80% i tilfelle kaos på den neste. Nå er det litt mindre fleksibelt å kjøre Leaf.

Nei vi får se. Jeg tror som sagt at min neste bil blir en bmw. Og jeg liker looken på 5 serien som kom i 2021. Den elektriske I5 som kommer nå ser litt traust ut synes jeg.

Roy Aasen

Har ganske enkelt parkert elbilen hjemme. Er på tur i Tyskland med dieselvogna. Det er en lettelse på alle måter, ingen stadige stopp for å lade, kunne gi gass uten å tenke på forbruk i forhold til lademuligheter. Sistenevnte tar for lang tid er overhodet ikke interessert i å sitte og glo opp i luften 20-30 minutter hver gang jeg skal "fylle tanken"
I tillegg så kjører vi mye i området hvor vi oppholder oss og det er dårlig med lademuligheter, typisk å kjøre ett strekk til nærmeste hurtiglader, sitte det og glo mens en venter på å få ladet, gjerne til 100%, og så kjøre tilbake igjen.

Det blir nok lenge til elbilen kommer på langtur igjen.

Må nevne at vi har kjørt elektrisk i hele Skandinavia samt Tyskland i flere år, men nå orker vi ikke mer.

vinterdekk

Slipper å bruke tid på kø, apper og ulike abonnementer med den ene eller doble prisen per kWh, med bensin og dieselbil. Men 21-25 kroner literen svir når man fyller opp full tank og det er ingen vei utenom. Er privilegert nok til å ha rimelig lademulighet både hjemme og på jobb, og den fleksibiliteten med flere steder å hente strøm vil man jo ikke ha om man går tilbake til bensin og dieselbil. Men skjønner jo at noen vil lengte tilbake til tiden når man fylte tanken, lukket øynene for sluttsummen, og ikke tenkte på rekkevidde og stoppet der man følte for det.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

filtvet

Vi har både eldre "fossilbil" og tesla 3. Klart det "svir" å fylle 40 liter bensin men det svir også å avskrive 9.000,- pr mnd på tesla (det den har tapt seg første 18 mndr). Eller 3-dobbelt pris på forsikring.

Du skal betale uansett.

geear

Nettopp, for noen år siden var dette lett å regne hjem, men det er ikke lenger åpenbart at ulempene med en elbil oppveier den lille ekstrakosten det nå er med fossilbil. Iallfall ikke om man åpner dørene for en rimelig brukt fossilbil, som tross alt kan gjøre samme jobben som man gjerne må kjøpe en ny elbil for.

Da vi ralla rundt med 15 øre per kWh, gratis superlading, null bompenger, null årsavgift, ingen servicekostnader og på toppen av det hele omtrent ikke verditap, så var det enklere å akseptere litt ekstra hurtigladetid.

Det som gjør valget vanskeligst for min del er at nåværende Tesla Y Performance har en del egenskaper man egentlig ikke kan få i fossilverden, og mange av de krever biler helt andre priser (f.eks ytelsene), og at det er egenskaper jeg setter høyt på prioriteringslista. Men mange elbiler har ikke disse faktorene heller, så da sitter man igjen med reduserte drivstoffkostnader og halve bompenger, pluss masse ulemper, som argument.

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 08. august 2023, klokken 06:56For egen del kjører vi bare over flere dagsetapper i forbindelse med ferie og har til gode å kjøre på authobahn. Har sluttet helt med 12-14 timers dagsetapper, tar meg tid til overnatting. Begynner å bli gammel.
Toyota ser for seg at vi vil se elbiler som går 120 mil på en lading og ladestopp på 10 minutter, men 60 mil teoretisk rekkevidde og 10 minutters lading ville holdt lenge for meg. https://www.toyota.no/toyotas-verden/nyheter/aktuelt/fremtidens-elbil
Tror ikke på at 120 mils rekkevidde vil bli det folk vil etterspørre så lenge ladenettverkene holder tritt med elbilutbedredelsen, og ladestasjonene blir universelt utformet (hvorfor er det så vanskelig å få ladet med tilhenger i Norge?).

Det vil alltids være de som forventer såpass rekkevidde, så jeg tror det kommer. Men tror det først og fremst er de som kjører mye med tilhenger på tur, typisk folk med campingvogn som ennå ikke har byttet til bobil, som vil se dette som et gode. Og mange i den kundegruppen har både pengene og betalingsviljen til det.

Men man trenger gjerne bra med batterikapasitet dersom man ønsker en elektrisk bobil. Ikke først og fremst for de lange etappene, da man kanskje selv foretrekker oftere stopp. Men for å kunne være "off grid" og ikke være avhengig av å være plugget inn på en campingplass.

Da gjelder det å balansere kapasitet med forbruk i den modusen, og hva man får til å fylle på med hjelp av solceller på taket. Klarer de å dekke det daglige forbruket og at på til gi et bidrag til fremdrift, så er vel vanntanken og toalettets kapasitet et større problem.

Sitat fra: Roma på tirsdag 08. august 2023, klokken 10:22
Sitat fra: RJK på tirsdag 08. august 2023, klokken 00:40
Sitat fra: Roma på mandag 07. august 2023, klokken 23:10Vi har idag en Nissan Leaf som står for 85% av kjørte km i husholdningen og et eldre dieseldyr som står for de resterende 15%. Sistnevnte går nå snart av med pensjon og jeg lurer veldig på hva jeg skal kjøpe.
Først hadde jeg tenkt å bytte ut dieseldyret med enten en bmw i4 eller i5. Men jeg lurer på om jeg jaggu meg ikke kommer til å savne en fossilbil til langkjøring om sommeren. Dieseldyret la tilbake 2500km i på sommertur. Det er litt ok å slippe den ladinga. Så nå ser jeg litt på brukte BMW 530e. Mye pent å se på :). Aner ikke hva jeg ender opp med  ;D
Når du begynner å få 500 km rekkevidde og oppover, så passer det gjerne med pause når batteriet trenger påfyll, da det tross alt er snakk om rundt 5+ timer kjøring. Å ta en kombinert lade og spisepause da, fungerer veldig fint. Største problemet er nok at bilen er klar før man er ferdig spist, og må ut og flytte bilen.

Jeg pleide å si akkurat det samme som deg, og jeg er jo fremdeles enig i det. Har kjørt rundt i Tesla Model s i nesten hele Europa. Har til og med fartet rundt på Norges tur i 30kwh Leaf.
Men det var noe mer sutalaust å kjøre rundt i dieselbil på ferie allikevel. Når vi i 2021 var på sommertur til sverige i nissan leafen var det merkbart med ladekø. Enkelte steder var det nesten 1 time ladekø. Det gjorde i praksis til at vi var innom flere ladestasjoner enn vi ønsket kun for å toppe opp til 80% i tilfelle kaos på den neste. Nå er det litt mindre fleksibelt å kjøre Leaf.
Nei vi får se. Jeg tror som sagt at min neste bil blir en bmw. Og jeg liker looken på 5 serien som kom i 2021. Den elektriske I5 som kommer nå ser litt traust ut synes jeg.
Poenget mitt var ikke at man må vente med å lade til det er lunch eller middagstid, men at med såpass rekkevidde så stopper man når man selv har behovet.

Og da er ikke ladepausen et stort problem. Bilen fylles opp mens du pauser. Faktisk er det som antydet at ladingen fort er ferdig med pausen før sjåfør og passasjerer.

Med biler som Ioniq 5 og 6, samt Kia EV6, så er sannsynligvis bilen klar når man har fått gått på do og fått bladd gjennom menyen, så kan man få flyttet den til glede for neste, før maten kommer på bordet. Eller så tar man bare en kaffe/te og et horn, så er begge klar samtidig.

Kommer man fra kortrekkevidde-elbil, så er man mer enn godt vant med at man må stoppe fordi bilen trenger det, mer enn sjåføren. Dette er altså er forbigått stadium med langrekkevidde-elbiler.

Men jeg må nok innrømme at personlig så liker jeg å kjøre i lange strekk, og da fort kjører 4-5 timer i strekk når jeg skal langt og bilen tåler det, og ikke har med meg noen som vil ha pause tidligere.

Og når man har elbil som går såpass langt, så er heller ikke fordelen til en icebil så veldig stor, kanskje bortsett fra når man kjører med tilhenger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Om sommeren er ikke rekkevidde noe problem med tesla 3.

Om vinteren begynner det kanskje å bli utfordring ved -15 og kaldere. Da må du lade mer og oftere. Uansett er bilkjøring en "jobb" for meg. Ikke så mye glede lenger så om vi skal langt frister fly eller tog.


ToWalkOrDrive

#28
Hvis noen spurte meg: "Skal vi putte i 30 kWh ekstra batterier i bilen din? Det veier 150kg ekstra. Gratis". Da tror jeg at jeg hadde sagt: "Kan jeg få 10 heller?", pga vekt. Men hadde Toyota kommet med faststoffbatterier som veier veldig mye mindre så blir det jo annerledes. Men føler sommerferier kommer såpass sjeldent at dagens løsning er helt grei.

Model Y med 19" (dølle) aero felger ruller sinnsykt bra. En ting er at rekkevidden er bra, men og forbruket per mil, sånn at hver kWh rekker lenger, og det blir billigere. Glad jeg har disse felgene om sommeren. Nå hadde jeg riktignok sykkel bakpå bilen, som øker forbruket, men følte at lading var problemfritt i sommer, og at forbruket var veldig lavt. Og sånne funksjoner som "dog mode", "climate on", kjøling fra app før en går til bilen er utrolig digg. Ja, og så er jo bagasjeplassen sinnsyk bra inni denne bilen (la fra meg begge bagasje-gulvplatene hjemme, som gir mye ekstra plass). Trengte ikke takboks en gang på over en ukes Norgesferie med hele familien. Ville ikke byttet mot bensin/diesel-bil.
Tesla Model Y                         2021-

vesttrønder

Eg er jo ein av dei som har sete på gjerdet lenge, fram til i fjor/i år. Vi treng ikkje to bilar og vi køyre nokre få lange turar til div gokk i året og vi har hytte 100+ km unna utan lademoglegheit (verken treig eller hurtig). Pluss at vi vart ferdig med barnevogn ca rundt pandemi-start. Så då var det på eit vis lite vits med ein Soul eller Leaf eller noko slikt, for vi hadde ikkje komme unna behov for større bil om sommaren. Kunne køyrt minste Leaf heile vinteren, men det går ikkje opp. Og dei første "store" bilane var for dyre.

Klart det no kjennest tildels jævla kjipt å "hive seg på bølga" rett i tide til at "alle" fordelar er borte, og kjøpe rett på topp der det har gått lenge utan verditap til å no truleg måtte ta eit stort eitt. Heldigvis har nybilpris på EV6 gått mykje opp :D. Men i fjor når dieselbilen på 13 år konka, og det faktisk fanst/var på veg ein del bilmodellar store nok og med nok rekkevidde, var ikkje lysta på ny 5+ år gamal bruktbil til 200-300k så stor. Fordi då er det berre å vente på neste 30k verkstadrekning. Reknestykket var jo lett i fjor då verditapet såg greitt ut, om det er like bra no er vanskeleg å seie.

Køyrekomfort for oss som kom frå halvgamal bil er jo hinsides. Vi kan køyre minst fem timar utan å lade på norsk veg, kanskje seks. Må definitivt ha pause minst ein gang innimellom der uansett. Og eg klarer no ein heil dag i bilen (600 km) utan å kjenne meg sliten slik som før.

Det økonomiske er vel berre å ignorere. Og eg får tenkje at eg no kunne unne meg dette, sidan vi no kan det (kunne ikkje det for nokre år sidan). Og smile kvar gang eg ladar heime til mellom 2-30 kroner pr gang. Fint å tenkje på sparte hundrelappar medan verditapet susar forbi ;)

Oppsummert: Kjipt å komme seint på festen, men det hadde ikkje funka før. Lading på langtur kjem til å vere ei ulempe, men er levbart. Komfort og køyreglede kostar i pengar men er vanskeleg å sette pris på. Håpar *kryssar fingrane* for høveleg problemfritt bilhald ei stund. Det er det viktigaste. Bil er dyrt, og for oss som berre har middels innsikt og har middels Excel-skills og risikovilje blir det slik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA