Lading for gammel Nissan Leaf og Tesla Y

Startet av FrTr, onsdag 02. august 2023, klokken 12:24

« forrige - neste »

FrTr

Jeg har 2 elbiler(Leaf og model y) og har nå lagt inn 3 fase - og det er da klart for at ny ladeboks skal på plass.

Har dere noen anbefalinger på ladeboks som fungerer både på en gammel leaf og model Y ?
Finnes det ladere som kan lade 2 biler samtidig ?
Må ta 3-fase.

Trekkoppbil

Før du ser etter utstyr,  bør du vurdere hvordan du vil fordele strømmer og effekt, og hva du har tilgjengelig, og om du ønsker å lade begge biler samtidig, eller en og en om gangen.

Dillemma ved å lade en enfase og en trefase-bil samtidig på samme kurs:

-Trefasebilen suger like mye strøm på hver av de 3 fasene.
-Enfasebilen suger strøm på en av fasene.
Man må passe på at den fasen som enfasebilen er på, ikke blir overbelasta.
Hvis du f.eks har en kurs 16A, så kan ikke enfasebilen og trefasebilen suge mer enn 16A til sammen.
-Lader du trefasebilen aleine på 16A, får den 11kw.
-Lader du enfasebilen aleine på 16A, får den 3,6kw.
-Fordeler du 10A til enfasebil og 6A til trefasebil, får de hhv 2,3 og 4,1 kw.
-Fordeler du 6A til enfasebil og 10A til trefasebil, får de hhv 1,4 og 6,9 kw.
-Fordeler du 8A til begge, får de hhv 1,8 og 5,5 kw.
Dillemmaet er at lader du med X Ampere på enfasebilen, så er det X ampere du ikke kan bruke på de 2 andre fasene.
Har du kurs på 32A, så blir det dobbelt så mye tilgjengelig.

Det var litt enklere den gangen man kun hadde enfase-biler. Sjølv bor jeg i et gammelt hus med kun 16A kurser som ikke var prosjektert for lading. Det jeg fikk modifisert, var å få installert 3 enfasekontakter på hver sin fase i garasjen, for da kunne man lade opptil 3 biler uavhengig av hverandre, på opptil 16A hver på samme kurs, og man behøvde ikke ta hensyn til hvor mye strøm som andre biler lada på.
Med kombinasjon av 3-fasebil og enfasebil blir det en vanskeligere kabal å få til å gå opp.

I framtida når man har kun 3-fasebiler, så får man utnytta nettet aller best.

Hensyn til strømprisene
Det kan være noen få timesintervaller i løpet av uka, hvor strømmen er billig, og ellers kan prisen fort bli ei eller flere kroner dyrere.
Min erfaring for en famile, er at man bør lade med full effekt for å utnytte ressursene på den måten, og da kan det være behov for å lade enfasebilen og trefasebilen på hver sin kurs.

Dillemma med effektariff

For ett år sida, fikk mange abonnenter innført effektariff. Med vanlig 16A lading, hvor 3-fasebilen får 11kw, og enfasebilen 3,6 kw, kan de bruke 15,6 kw og lader man det noen få timesintervaller, så kan du komme opp en en effeklasse opptil 20kw, og  man får høy effektavgift fra everket for hele den måneden.  Det kan fort koste hundrelapper eller mer. Lader du med 32A, så kan det bli mye dyrere.

Derfor lønner det seg typisk å strupe ladeeffekten og ikke lade for mye når strømprisene er låge.

Skånsom lading for bilen

• Er batteriet varmt, så taper batteriet seg mye av å stå fullada.  Derfor bør man lade det opp kort tid før avreise, med litt høy effekt, men ikke så høy effekt at betteriet blir enda varmere.
  • Er batteriet kjølig, med kun noen få grader, bør man ha låg ladeeffekt om man lader over 80%
  • Er batteriet iskaldt, bør det lade med svært låg effekt også på lågere nivåer, om man trenger å lade.
  • Skal man lade ute i kulda, gjelder det å lade opp før batteriet rekker å bli kaldt etter kjøretur.
  • I torgensesongen trenger man å rekke å lade opp i sikre perioder, så man ikke går fra lading i fare for uvær.
Erfaringen min med Leaf, er at batteriet kan holde seg godt i mange år, dersom man behandler det skånsomt, men det taper seg fort, hvis man låner bort bilen til klønete bilister om sommeren.

Jeg kjenner ikke til hva som er tilgjengelige av EVSEer på markedet. Man kan betale masse penger for funksjoner som wifi og fjernstyring.
Det er så mange hensyn å ta når man skal lade, at jeg synes det enkleste er å bruke enkle billige EVSEr, for å justere inn ladestrøm manuellt for hver gang. Men det finnes vel ladesystemer som skryter på seg å kunne fordele effekten mellom samtidige ladinger.

geear

Sitat fra: FrTr på onsdag 02. august 2023, klokken 12:24Jeg har 2 elbiler(Leaf og model y) og har nå lagt inn 3 fase - og det er da klart for at ny ladeboks skal på plass.

Har dere noen anbefalinger på ladeboks som fungerer både på en gammel leaf og model Y ?
Finnes det ladere som kan lade 2 biler samtidig ?
Må ta 3-fase.
230 V eller 400 V 3-fas?

Charge Amps Aura har to type 2 uttak, men måtte jeg ladet to biler samtidig hadde nok jeg personlig valgt to separate bokser. Men hvor stort behov har du egentlig for å lade en Model Y hver dag? Skal kjøre bra langt hver dag før det er nødvendig. Vi har lagt opp til to ladebokser, men foreløpig kun installert én, og ser at vi lader bilene gjerne en gang eller maks to i uka (455 og 514 km WLTP), så det er absolutt ingen konflikt med kun én ladeboks.

Ja, de fleste bokser med type 2 uttak kan lade begge bilene, men du har vel type 1 ladeport på Leafen og må da ha en type 2 til type 1 ladekabel som brukes på Leafen. Godt mulig det finnes en overgang til type 2-kabel, som gjør at du også kan bruke ladebokser med fast kabel, som Tesla Wall Connector 3. Hvis ikke må du velge en ladeboks uten fast kabel, og altså bruke to forskjellige kabler til hver sin bil.

Rosstopher

Vi har en gammel Soul og en Model Y og klarer oss fint med én ladeboks med 16A enfas. Du skriver ikke noe om kjøremønster, men hvis du kjører såpass mye at en av bilene må lade hver eneste dag så innebærer jo det at du må ut og koble om hver kveld. For min egen del var det vel et par ganger i vinter at begge bilene trengte å lade samme dag så jeg bytta om før leggetid, men i de aller fleste tilfeller holder det å lade hver av de annenhver dag.

Og ja, det fins overganger fra Type 2-kabel til Type 1-kontakt, men jeg er usikker på om det er lovlig. Man skal jo ikke ha noen skjøter eller adaptere i stikkontakt-enden av en lader så jeg mistenker at det samme gjelder på bil-enden av laderen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA