Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tester og anmeldelser av Ocean

Startet av batterimannen, tirsdag 01. august 2023, klokken 12:35

« forrige - neste »

batterimannen

Jeg regner med at det kommer en del tester og anmeldelser av bilen i løpet av de neste månedene. Her kan man legge inn og diskutere tester/anmeldelser og etterhvert erfaring fra egne prøvekjøringer

Ser lovende ut fra motor sin side:

https://www.motor.no/bil/ocean-provekjort-fisker-med-napp-pa-forste-forsok/253217
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

THE

Ser jo ut som dette kan bli en bra bil.

Det jeg er mest spent på er nok om jeg får stilt inn ratt og seter slik jeg vil da det virker som det er begrensede justeringsmuligheter basert på det de skriver i testen. https://www.elbil24.no/tester/fisker-ocean-blir-markedets-beste/80005741
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

batterimannen

Sitat fra: THE på torsdag 03. august 2023, klokken 14:22Ser jo ut som dette kan bli en bra bil.

Det jeg er mest spent på er nok om jeg får stilt inn ratt og seter slik jeg vil da det virker som det er begrensede justeringsmuligheter basert på det de skriver i testen. https://www.elbil24.no/tester/fisker-ocean-blir-markedets-beste/80005741


Det virker som at setet ikke har noen justeringsmulighet for korsryggstøtte eller forlenger for lår,som en del biler har.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Wired var litt mindre entusiastiske etter å ha testet, da de synes det var endel som ikke virket "produsjonsklart".

https://www.wired.co.uk/article/fisker-ocean-first-drive-review

Så får man lese og vurdere om det er noe man vil ta til etterretning eller ei.

Synde de droppet frunk og HUD, og at de gikk for FWD istedet for RWD på 2WD-utgaven. Synd, for ellers virket den veldig interessant ut til den lavere prisen.

Er noe usikker på om jeg synes merkostnaden for større batteri og de andre forskjellene er  litt for mye, selv om jeg gjerne skulle hatt rekkevidden. Men alt i alt, spennende bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Ja, synd de droppet HUD. Hadde lett byttet bort California-modus som er en gimmick med HUD som er et nyttig verktøy.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på lørdag 05. august 2023, klokken 10:20Ja, synd de droppet HUD. Hadde lett byttet bort California-modus som er en gimmick med HUD som er et nyttig verktøy.
Hm, HUD er mere en gimmick for min del. California mode er fint om sommeren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. august 2023, klokken 17:16
Sitat fra: batterimannen på lørdag 05. august 2023, klokken 10:20Ja, synd de droppet HUD. Hadde lett byttet bort California-modus som er en gimmick med HUD som er et nyttig verktøy.
Hm, HUD er mere en gimmick for min del. California mode er fint om sommeren.
For min del kan gjerne HUD og California mode være tilleggsutstyr slik at bilen blir rimeligst mulig. Ser ikke for meg å kjøre med alle vinduene nede i norsk regnvær. Fordelen med regnvær er at da fungerer i alle fall HUD siden jeg slipper å bruke solbriller. HUD er egentlig genialt, men det fungerer ikke i kombinasjon med polariserte briller, så da er mye av poenget borte for min del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektro

Jeg har en reservasjon, men kommer ikke til å ta den ut pga. begrenset bagasjeplass - og så virker MMI vanvittig tregt. Kjøreopplevelsen er  visstnok også så der.. og føles forhjulsdrevet til tross for firehjulstrekk (preproduksjon).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

torerik

Danske Granturismo Cars (på YouTube) var ikke så imponert, mente prisen var for høy vs. det man får. Mente også at et så stort batteri i en så «liten» bil ødelegger kjøreegenskapene (mye krenging pga høy vekt).
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Vix

MKBHD (Marques Browniee) var ikke veldig imponert heller:


turfsurf

Som vanlig er det software som er hovedproblemet. Virker som om den ble lansert ett år for tidlig.

De skulle lansert den som en betaversjon for spesielt interesserte med litt avslag i prisen. Så kunne de stabilisert og lansert ny funksjonalitet fortløpende.

Er en gjenganger dette med software, både i bilverdenen og ellers. Man er så opptatt med å pøse på med funksjonalitet og bling at man ikke får fokus på det fundamentale. Stabilitet, ytelse og oppgraderbarhet. Har man det solid på plass kan man rulle ut ny funksjonalitet fortløpende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Er helt enig i at denne bilen ikke skulle blitt lansert med alle feil som er. Samtidig er det vel ikke solgt mer enn ca 10' biler totalt. Man kan kjøpe bilen og få den ila kort tid, selv denne first edition varianten (og de hadde altså over 100' potensielle kunder med depositum, hvis jeg ikke husker feil).

Fisker har lovt gull og grønne skoger i lang tid og måtte til slutt lansere. De har ikke råd til å vente med å lansere en bil som feks Porsche med Macan (som vel skulle lanseres minst et år tidligere, om ikke to, pga softwaretrøbbel). Blir spennende å se, men hvis de ikke får orden på software snart og dermed får solgt noen biler, ender det nok opp med konkurs nok en gang. Henrik har fått kjøpt seg et hus til 200 mill denne gangen da, så han er vel uansett fornøyd ;)

Virker som de fleste eiere på facebook er fryktelig tålmodige og nesten er inneforstått med å være betatestere. Alle software feil skal være fikset ila året ifølge Fisker, men en gang i tiden var de lengst framme og like ved å lansere faststoffbatterier også...

Kan ikke skjønne hvordan bilen får 5 på terningen fra VG, da har de isåfall vært ekstremt heldige med bilen. Fra tester på youtube (også de som har fått låne bilen av Fisker) er det mange som opplever kontinuerlige sensorfeil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Rettelse: det er solgt ca 5' biler og de (Magna) har produsert 10', så de har ca 5' på lager. Heller mer og mer mot at Fisker ikke klarer å overleve.

Veldig synd for alle som kjøpte bilen ift garanti og annenhåndsverdi. Enda mer synd på de som i tillegg til bilen, kjøpte aksjer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Vix


vinterdekk

Nissan er interesserte i Alaska, så det ser ut som at Fisker kan komme over kneika.

https://www.elbil24.no/nyheter/nissan-kan-bli-redningen-for-fisker/81065965

Tradisjonelle bilmerker har mye å tjene på å samarbeide med nye kapitalsultne aktører, slik at de kan øke egen innovasjonstakt. Volkswagen har jo inngått samarbeid med Xpeng for eksempel.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA