Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. september 2024, klokken 20:45
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. september 2024, klokken 20:40
Sitat fra: daktari på tirsdag 17. september 2024, klokken 20:30
Sitat fra: hELgenen på fredag 13. september 2024, klokken 10:54Legger inn dette som feil fordi det er så tafatt tullete at det ikke kan sees på som annet enn feil.

Når man endrer kjøremodus så blir ikke siste valgt modus stående etter bruk. Mao den resettes til comfort ved hver start..Så hver bidige gang man starter opp så må man gå inn å velge sin preferanse...Må være designet med vilje fra en IT utvikler som vil sikre seg mer jobb senere...
valgt kjøremodus ble stående igjen på min med v3.5. Hvilken sw har du?

4.1

Kan ikke huske å hatt samme problem på andre versjoner - så det kan jo være en "feature" på denne nye versjonen.
Har du prøvd individual-valget? Mulig det er en ny bug?

Har forsøkt alle og uansett hva du velger så starter en opp med comfort igjen. Akkurat som for hastighetsvarsel.

Jeg velger forøvrig individuell modus etter oppstart av bil hver gang nå.

Har egentlig aldri opplevd hverken 2.4,3.0,3.1 osv som problematisk,men denne siste feilen på den nyeste ID.4 er bare voldsomt irriterende fordi comfort modus har en ekkel motor styring med voldsomt moment det første sekundet ved igangsetting. Derfor satt opp en individuell som bruker ECO som motorstyring og resten en blanding av sport og comfort.ECO mode mhp motor  gir et jevnere trykk mhp moment og gjør bilen rett og slett mer komfortabel..Bare så synd man ikke kan lagre innstilling som default ved oppstart

hELgenen

Nok en feil oppdaget. Mulig noen vil kalle dette en feature eller filleting,men bilen stoppet i natt på 79% lading og ikke 80% som angitt som grense. Det kan sikkert være noe tull mhp hvordan man måler dette,men jeg forventer 80% når det settes til 80%,og ikke 79%. I prinsippet er 79% like galt som 100% eller 5% når man definerer 80% som grense. Forhåpentligvis er dette noe som retter seg selv og ikke opptrer fast.

vinterdekk

Innimellom får jeg følelsen om at bilen går langt før den faller til 79%, andre ganger er den kort tid på 80%. Kan det tenkes at det foregår en kalibrering av batteriet slik at prosenttallet kan avvike litt?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 07:36Innimellom får jeg følelsen om at bilen går langt før den faller til 79%, andre ganger er den kort tid på 80%. Kan det tenkes at det foregår en kalibrering av batteriet slik at prosenttallet kan avvike litt?

Jeg har ingen teorier om hvorfor,men jeg tror dette uansett kunne blitt fikset i software slik at bilen ikke stoppet før displayet også rapporterte 80%. Om man da måtte lade til 80.5% istedenfor 79.5%.eller 79.8%  er ikke så interessant. Ber jeg om 80 så vil jeg ikke ha joker nord 80%

vinterdekk

#139
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. september 2024, klokken 07:43
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 07:36Innimellom får jeg følelsen om at bilen går langt før den faller til 79%, andre ganger er den kort tid på 80%. Kan det tenkes at det foregår en kalibrering av batteriet slik at prosenttallet kan avvike litt?

Jeg har ingen teorier om hvorfor,men jeg tror dette uansett kunne blitt fikset i software slik at bilen ikke stoppet før displayet også rapporterte 80%. Om man da måtte lade til 80.5% istedenfor 79.5%.eller 79.8%  er ikke så interessant. Ber jeg om 80 så vil jeg ikke ha joker nord 80%

Det var bare en teori, men din avrundingsforklaringen er like god som noen annen her inne.

——

Tilbake til kjøreprofil:

Du mente i tidligere innlegg at kjøreprofil nullstilles er en feil, det er ikke det, som jeg påpekte. Det er gjort med vilje, se skjermdump fra manualen fra min 24 modell i vedlegg.

Dette gjelder til dels også for tidligere årsmodeller men der endres drivlinje og ikke hele kjøreprofilen. Det var beskrevet i manualen for 23 modellen men ikke på en like tydelig måte. Jeg kontaktet forhandleren om dette og de ville ta bilen inn for undersøkelse, men det hadde nok ikke ført til annet at jeg hadde vært uten bil i noen timer (og kanskje noen tusenlapper lettere). Ikke verdt det med andre ord..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 14:48
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. september 2024, klokken 07:43
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 07:36Innimellom får jeg følelsen om at bilen går langt før den faller til 79%, andre ganger er den kort tid på 80%. Kan det tenkes at det foregår en kalibrering av batteriet slik at prosenttallet kan avvike litt?

Jeg har ingen teorier om hvorfor,men jeg tror dette uansett kunne blitt fikset i software slik at bilen ikke stoppet før displayet også rapporterte 80%. Om man da måtte lade til 80.5% istedenfor 79.5%.eller 79.8%  er ikke så interessant. Ber jeg om 80 så vil jeg ikke ha joker nord 80%

Det var bare en teori, men din avrundingsforklaringen er like god som noen annen her inne.

——

Tilbake til kjøreprofil:

Du mente i tidligere innlegg at kjøreprofil nullstilles er en feil, det er ikke det, som jeg påpekte. Det er gjort med vilje, se skjermdump fra manualen fra min 24 modell i vedlegg.

Dette gjelder til dels også for tidligere årsmodeller men der endres drivlinje og ikke hele kjøreprofilen. Det var beskrevet i manualen for 23 modellen men ikke på en like tydelig måte. Jeg kontaktet forhandleren om dette og de ville ta bilen inn for undersøkelse, men det hadde nok ikke ført til annet at jeg hadde vært uten bil i noen timer (og kanskje noen tusenlapper lettere). Ikke verdt det med andre ord..

Ok,da er dette en feature slik at utviklere senere kan komme med en fiks. Jeg har jobbet med tyske software utviklere som faktisk synes det var en bra ting dersom softwaren de laget måtte fikses og rettes på inn i evigheten. De synes det var en fin ting fordi de da hadde nye oppgaver å se frem til. Jeg ble helt kvalm,opprørt og forbannet på holdningene på vegne av egen arbeidsgiver..Glemmer det aldri og kanskje det er slik hos VW også? Uansett er det jo høl i huet å ikke kunne lagre denne type innstilling og det er jeg 100% overbevist om at software utviklerene til VW vet.

vinterdekk

#141
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. september 2024, klokken 18:35
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 14:48
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. september 2024, klokken 07:43
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 07:36Innimellom får jeg følelsen om at bilen går langt før den faller til 79%, andre ganger er den kort tid på 80%. Kan det tenkes at det foregår en kalibrering av batteriet slik at prosenttallet kan avvike litt?

Jeg har ingen teorier om hvorfor,men jeg tror dette uansett kunne blitt fikset i software slik at bilen ikke stoppet før displayet også rapporterte 80%. Om man da måtte lade til 80.5% istedenfor 79.5%.eller 79.8%  er ikke så interessant. Ber jeg om 80 så vil jeg ikke ha joker nord 80%

Det var bare en teori, men din avrundingsforklaringen er like god som noen annen her inne.

——

Tilbake til kjøreprofil:

Du mente i tidligere innlegg at kjøreprofil nullstilles er en feil, det er ikke det, som jeg påpekte. Det er gjort med vilje, se skjermdump fra manualen fra min 24 modell i vedlegg.

Dette gjelder til dels også for tidligere årsmodeller men der endres drivlinje og ikke hele kjøreprofilen. Det var beskrevet i manualen for 23 modellen men ikke på en like tydelig måte. Jeg kontaktet forhandleren om dette og de ville ta bilen inn for undersøkelse, men det hadde nok ikke ført til annet at jeg hadde vært uten bil i noen timer (og kanskje noen tusenlapper lettere). Ikke verdt det med andre ord..

Ok,da er dette en feature slik at utviklere senere kan komme med en fiks. Jeg har jobbet med tyske software utviklere som faktisk synes det var en bra ting dersom softwaren de laget måtte fikses og rettes på inn i evigheten. De synes det var en fin ting fordi de da hadde nye oppgaver å se frem til. Jeg ble helt kvalm,opprørt og forbannet på holdningene på vegne av egen arbeidsgiver..Glemmer det aldri og kanskje det er slik hos VW også? Uansett er det jo høl i huet å ikke kunne lagre denne type innstilling og det er jeg 100% overbevist om at software utviklerene til VW vet.

Noen sier at dette har med harmoniseringsregler å gjøre. Driver med utvikling selv og har ingen tro på at dette er gjort for å sikre egen jobb eller ved en glipp. Men det hadde jo vært bedre om bilen husket innstillingene mellom hver kjøretur.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

#142
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 19:57
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. september 2024, klokken 18:35
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 14:48
Sitat fra: hELgenen på onsdag 18. september 2024, klokken 07:43
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 18. september 2024, klokken 07:36Innimellom får jeg følelsen om at bilen går langt før den faller til 79%, andre ganger er den kort tid på 80%. Kan det tenkes at det foregår en kalibrering av batteriet slik at prosenttallet kan avvike litt?

Jeg har ingen teorier om hvorfor,men jeg tror dette uansett kunne blitt fikset i software slik at bilen ikke stoppet før displayet også rapporterte 80%. Om man da måtte lade til 80.5% istedenfor 79.5%.eller 79.8%  er ikke så interessant. Ber jeg om 80 så vil jeg ikke ha joker nord 80%

Det var bare en teori, men din avrundingsforklaringen er like god som noen annen her inne.

——

Tilbake til kjøreprofil:

Du mente i tidligere innlegg at kjøreprofil nullstilles er en feil, det er ikke det, som jeg påpekte. Det er gjort med vilje, se skjermdump fra manualen fra min 24 modell i vedlegg.

Dette gjelder til dels også for tidligere årsmodeller men der endres drivlinje og ikke hele kjøreprofilen. Det var beskrevet i manualen for 23 modellen men ikke på en like tydelig måte. Jeg kontaktet forhandleren om dette og de ville ta bilen inn for undersøkelse, men det hadde nok ikke ført til annet at jeg hadde vært uten bil i noen timer (og kanskje noen tusenlapper lettere). Ikke verdt det med andre ord..

Ok,da er dette en feature slik at utviklere senere kan komme med en fiks. Jeg har jobbet med tyske software utviklere som faktisk synes det var en bra ting dersom softwaren de laget måtte fikses og rettes på inn i evigheten. De synes det var en fin ting fordi de da hadde nye oppgaver å se frem til. Jeg ble helt kvalm,opprørt og forbannet på holdningene på vegne av egen arbeidsgiver..Glemmer det aldri og kanskje det er slik hos VW også? Uansett er det jo høl i huet å ikke kunne lagre denne type innstilling og det er jeg 100% overbevist om at software utviklerene til VW vet.

Noen sier at dette har med harmoniseringsregler å gjøre. Driver med utvikling selv og har ingen tro på at dette er gjort for å sikre egen jobb eller ved en glipp. Men det hadde jo vært bedre om bilen husket innstillingene mellom hver kjøretur.

Enig. Galt å skylde på utviklere her. Her har de nok tatt et valg at slik skal det være, og da tenker jeg du heller må skylde på produktansvarlig og ikke utviklerne. Samme med OK knappen ved oppstart. Bevist valg. Og som det ikke ville tatt lang tid for en utvikler å endre. Vil nok ikke sikret arbeidsplassen, selv hos vw.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Petter58

Når det gjelder batteri %, så når vel laderen dette med en noe forhøyet batteri temperatur og % kan synke litt når temperaturen på batteriet har fått "rom temp.".
Det er min erfaring med Hyundai Kona, ID4 1st Max og nå ID4 Pro 4Motion Highline.  :)

daktari

Tilbakestilling av kjøremodus: våre europeiske ID.-eiere klager på samme sak som @hELgenen på FB. Svaret ligger visst i EU-lov om at bilen alltid skal starte i tilstanden den er homologisert til, altså wltp-status. En bug i tidligere modeller gjorde at man i individual ble lurt til å tro at bilen var i sport pga visning, men drivlinjen var faktisk i comfort under panseret.
https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/worldwide-harmonised-light-duty-vehicles-test-procedure-wltp-and-real-driving-emissions-rde.html

PS kan nevne at iX har samme oppførsel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på fredag 20. september 2024, klokken 08:33Tilbakestilling av kjøremodus: våre europeiske ID.-eiere klager på samme sak som @hELgenen på FB. Svaret ligger visst i EU-lov om at bilen alltid skal starte i tilstanden den er homologisert til, altså wltp-status. En bug i tidligere modeller gjorde at man i individual ble lurt til å tro at bilen var i sport pga visning, men drivlinjen var faktisk i comfort under panseret.
https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/summary/worldwide-harmonised-light-duty-vehicles-test-procedure-wltp-and-real-driving-emissions-rde.html

PS kan nevne at iX har samme oppførsel.

Stemmer nok dette da det er den mest logiske forklaringen, men lenken beskriver harmonisering for biler med eksospotte. Kan hende reglene burde omtale nullutslippbiler, om de ikke gjør det allerede?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

gte-bjørn

Jeg har ikke prøvd med min egen ID.3 men den jeg prøvekjørte sommeren '21 var definitivt innstilt på Sport. Merket det veldig tydelig idet jeg tråkket inn gassen for å smette ut på veien fra Møller. :o Greide å finne knappen for å skifte til Comfort. Jeg mener også at min (2022-modell) husker om jeg har stilt inn på Eco eller Comfort. Jeg testes begge men syntes ikke jeg merket noen forskjell.

Rexen

Jeg er i ferd med å bytte ut min GTX kjøpt i oktober 21 med 4motion Pro Highline. I den forbindelse har jeg fått tilstandsvurdering og pris fra Sulland Tromsø.
De viste til riss i venstre baklykt og mente at dette får jeg ikke dekt av fabrikken da det trolig var årsaket av trykk mot glasset fra utsiden.
NAF har gjort sin vurdering og mener at dette ikke stammer fra ytre påvirkning da ikke alle riss kan kjennes med negler på utsiden av glasset.
Noen som har erfaring eller synspunkter?
 
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Boikott My Ass

Samme på min Bmw 530i, 2017. Går alltid tilbake til Comfort. (Dette er mulig å programere om via Bimmmers App)
Bmw 530i G30

vinterdekk

#149
Sitat fra: Rexen på lørdag 21. september 2024, klokken 12:47Jeg er i ferd med å bytte ut min GTX kjøpt i oktober 21 med 4motion Pro Highline. I den forbindelse har jeg fått tilstandsvurdering og pris fra Sulland Tromsø.
De viste til riss i venstre baklykt og mente at dette får jeg ikke dekt av fabrikken da det trolig var årsaket av trykk mot glasset fra utsiden.
NAF har gjort sin vurdering og mener at dette ikke stammer fra ytre påvirkning da ikke alle riss kan kjennes med negler på utsiden av glasset.
Noen som har erfaring eller synspunkter?
 

For meg ser det ut til at det er sprekk i glasset. Spørsmålet er vel om det har skjedd nå eller en tid tilbake. Man står sterkere i garantisaker om man sier ifra med en gang og ikke venter for lenge.

Om det er tvil her, så kanskje Sulland Bardufoss gir en bedre pris?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA