Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Baltikum - erfaringer

Startet av stefse, fredag 28. juli 2023, klokken 11:57

« forrige - neste »

stefse

Her er man litt tilbake 6-7 år i tid i Norge. Ladere finnes faktisk, og incentiver til elektrisk kjøring er på plass. Men man må finne frem til ladere selv. Vi brukte appen til Plugshare, den dekker det meste. Fartsgrenser respekteres i varierende grad, men om man vil spare strøm finnes det alltids lastebilkonvoier og legge seg bak, hvilket også gjør ferden tryggere.

Latvia
Det anbefales å lade fullt opp før man kommer til landet med ferge.
Tesla har 2 superladere, en i Riga og en i Rezekne. Den i Riga har 4 staller og alle 4 er omtrent konstant okkupert. Ventetiden varierer mellom 30 og 5 min, bilens navigasjonssystem anbefaler å bruke en annen lader pga stor pågang, dog finnes det ingen andre Tesla ladere i nærheten.
Alternativet til Tesla i mitt tilfelle er å laste ned appene "E-Mobi" "Elektrum" og muligens en til. Ladestasjonene deres er stort sett single 50kW'ere og ligger spredt rundt omkring. Pågangen på dem er forholdvis liten, de fungerte stort sett greit og prisene er ikke avskrekkende.
Langs motorveiene observerte jeg også noe som så ut som Ionity ladere på et par bensinstasjoner, 2-4 i antall pr destinasjon, men siden jeg ikke har abonnement der testet jeg ikke dette, og kan ikke gå god for informasjon om disse.
Circle K tilbyr også lading på enkelte stasjoner, jeg prøvde med Circle K appen, men den fungerte ikke, heller ikke ladebrikken. Endte opp med å betale med QR kode og bankkort på nettleseren til mobiltelefonen. Prisene her er litt høyere, men fremdeles OK (3-4kr /kWh)


Estland
Tesla har ingen superladere i dette landet pussig nok, da det faktisk finnes endel Tesla. Det skal være en under bygging i Parnu, som vil fungere bra ved kjøring mellom Tallin og Latvia. Håper bare det blir fler enn 4 staller.
Circle K har ladere med god effekt, men igjen, Circle K appen funker ikke.
Sporadiske ladere spredt rundt om kring, igjen mye 50kW men noen har faktisk opp til 200kW.
Appen "Enefit Volt" dekker en god del ladere her, og prisene lå ned mot 2kr/kWh pluss gebyrer.

I sum var det litt "småknotete" å lade her, destinasjonslading eller stikkontakter for lading virket ikke til å være utbredt på noe vis og man blir henvist til 50kW hurtigladere som i praksis er 43kW.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Moas

Takk for infoen. Da er dette fortsatt "no-go-sone" for våre elbiler.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Hjortefot

Interessant. Da trenger vi bare en Litauen-ekspert før Prosjekt Østersjøen Rundt kan settes i verk.  :)
Model 3 LR - 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA