Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Id buzz på langtur?Hva med Mulitvan Hybrid?

Startet av Svk, torsdag 27. juli 2023, klokken 11:09

« forrige - neste »

Svk

Skal ha meg en større bil.kom til kort i danmark når jeg var på Lidl.
Ikke mange pils til 2.75DKK jeg fikk med meg.

Har sett litt på Buzz. Men ingen praktiske løsninger sånn som Multivan?
Baksete i Buzz er delvis benk.enkle brett på forseter.ikke flyttbare seter.

Men hvordan er multivan hybrid? Fortsatt et ok kjøp?kan jo kjøre elektrisk hjemme og bensin på langtur.uansett grisedyrt å lade på farten.

Noen som har erfaringer med multivan eller noe jeg ikke har fått med meg på buzz?

ToWalkOrDrive

I dag har Buzz maks 77kWh, mens de snart kommer med en lengre utgave med 100kWh. Den skal visst også fås i camper-versjon etter hvert (ca i 2025). https://elbil.no/id-buzz-kommer-i-camper-utgave/

I England er det noen som har spesialisert seg på å bygge om dagens Buzz til camper-van:
https://buzzcampervan.co.uk/

Men, klart...koster masse penger...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Svk på torsdag 27. juli 2023, klokken 11:09Skal ha meg en større bil.kom til kort i danmark når jeg var på Lidl.
Ikke mange pils til 2.75DKK jeg fikk med meg.

Har sett litt på Buzz. Men ingen praktiske løsninger sånn som Multivan?
Baksete i Buzz er delvis benk.enkle brett på forseter.ikke flyttbare seter.

Men hvordan er multivan hybrid? Fortsatt et ok kjøp?kan jo kjøre elektrisk hjemme og bensin på langtur.uansett grisedyrt å lade på farten.

Noen som har erfaringer med multivan eller noe jeg ikke har fått med meg på buzz?
Hva med å se på MB EQV eller e-Vito? Eller Stellantis-firlingene som f.eks. Opel Zafira e-life?

Ikke like lang rekkevidde, spesielt i motorveifart.men alle de løsningene og fleksibiliteten du etterspør.

Den nyeste ID. Buzz vil vel forhåpentligvis få mye av fleksibiliteten, men fremdeles ha god rekkevidde og grei ladefart.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

#3
EQV'n er jo fin.men passerer fort en mill.
Er ingen Stellantis fan


RJK

#4
Sitat fra: Svk på torsdag 27. juli 2023, klokken 19:12EQV'n er jo fin.men passerer for en mill.
Er ingen Stellantis fan


Får ca samme rekkevidde på e-Vito som EQV, men den skal være litt simplere på interiør etc, nærmere Stellantis-bilene også prismessig.

Ellers får du jo en Toyota-femling i form av Pro-Ace City (samme som Stellantis-bilene inkludert Fiat) om det er merkene du ikke liker.

Ellers har du og Ford e-transit. Den kan du og få i høy utgave om du vil ha ståplass innvendig.

https://www.ford.no/oversikt-nyttekjoeretoey/transit/transit-kombi

EDIT: som 7-seter H2L3 og det utstyret jeg heiv i konfigurator vises vekt på ca 4 300 kg. Prisen havnet på underkant av 730K.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Er PSA/FCA jeg ikke liker.Men det er jo meg.
Ford og Mercedes klinger bedre i mine ører. Kjørte jo mercedes for noen år siden :-)

Men er uansett mest praktisk med vw for min del.Da jeg jobber i nabobygget til VW her i byen


Trond.m

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. juli 2023, klokken 12:31I dag har Buzz maks 77kWh, mens de snart kommer med en lengre utgave med 100kWh. Den skal visst også fås i camper-versjon etter hvert (ca i 2025). https://elbil.no/id-buzz-kommer-i-camper-utgave/

I England er det noen som har spesialisert seg på å bygge om dagens Buzz til camper-van:
https://buzzcampervan.co.uk/

Men, klart...koster masse penger...
Den lange får vel bare 86 kwh batteri ved lansering. Med AWD blir nok rekkevidden bare marginalt bedre enn dagens modell.

Svk

Vært i kontakt med forhandler idag.
Var visst lite mulitivan igjen.skulle sjekke.ba meg stikke innom neste uke.ønsket da å vise meg buzz som han mente var topp. Passer meg best prismessig også.
Lurer litt i mini camper også.
Tab 320 ser jo fin ut.
Men blir akuratt 5kg for tung: buzz 3000kg /tab 320 800kg.
Da må jeg vel oppgradere førerkort.har kun B lappen

RJK

Sitat fra: Svk på fredag 28. juli 2023, klokken 22:35Vært i kontakt med forhandler idag.
Var visst lite mulitivan igjen.skulle sjekke.ba meg stikke innom neste uke.ønsket da å vise meg buzz som han mente var topp. Passer meg best prismessig også.
Lurer litt i mini camper også.
Tab 320 ser jo fin ut.
Men blir akuratt 5kg for tung: buzz 3000kg /tab 320 800kg.
Da må jeg vel oppgradere førerkort.har kun B lappen
Trenger bare ta B96 som gir støtte for totalt 4250 kg for vogntoget, men er jo bare selve oppkjøringen som skiller fra BE.

Ville helt klart tatt oppkjøringen når du først er i gang. Da kan du trekke opp til 3500 kg om bil og henger støtter det, og det er da aktuell vekt som gjelder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

#9
Ikke kjørt med henger siden jeg solgte passaten høsten 2015.
Har jo fått lånt varebil på jobb.så ikke hatt behov.
Så har vel egentlig nok med å få hengerkjøring inn i fingrene igjen. Om jeg ikke skal ta B96/BE i tilegg.
Men får se.må jeg så må jeg og får det til om jeg vil :-)
Men er jo enklest med noe som går med B lappen
Men aller først så må jeg få meg bil med hengerfeste...

ToWalkOrDrive

Virker som at EQV ikke er populær på bruktmarkedet, så du får en kjørt 45000 for 570.000 med 6 pilotseter. Men rekkevidden er veldig kort.
https://www.finn.no/289219971
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på fredag 28. juli 2023, klokken 17:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. juli 2023, klokken 12:31I dag har Buzz maks 77kWh, mens de snart kommer med en lengre utgave med 100kWh. Den skal visst også fås i camper-versjon etter hvert (ca i 2025). https://elbil.no/id-buzz-kommer-i-camper-utgave/

I England er det noen som har spesialisert seg på å bygge om dagens Buzz til camper-van:
https://buzzcampervan.co.uk/

Men, klart...koster masse penger...
Den lange får vel bare 86 kwh batteri ved lansering. Med AWD blir nok rekkevidden bare marginalt bedre enn dagens modell.

De snakker og om 100kWh, men den er vel ikke offisiell ennå.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Ikke dumt å legge litt is i magen å se an bruktprisen på disse flerbruks kassebilene før man bestiller helt ny hos forhandler. Husker det var mulig å finne mange Stellantis typ Berlingo-familiefrakter med kort kilometerstand til god pris når jeg lekte med tanken. Selvsagt betyr verditap mindre om man beholder bilen i mange år.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Svk

Har 420WLTP idag,der er akuratt nok.
Tror ikke jeg vil ha mindre.da kan jeg kjøre noen dag her lokalt uten å lade og kommer et greit stykke på langtur.
EQV er sikkert en god bil,ser det går noen taxier lokalt.

Er nok dagens id buzz som er mest aktuell.men mulig campingversjonen hadde vært noe.men har ikke tid til å vente.

Svk

Ser det ikke er mulig å bygge id buzz på vw.no lenger.mulig de holder på å legge inn lange typen :-)

En lang 6 seter hadde ikke vært feil.men prisen har jo litt å si.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA