Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Taktelt

Startet av oroar, onsdag 26. juli 2023, klokken 13:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 29. juli 2023, klokken 23:51
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 18:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. juli 2023, klokken 10:46
Sitat fra: RJK på onsdag 26. juli 2023, klokken 22:57
Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 16:11
Sitat fra: geear på onsdag 26. juli 2023, klokken 14:53Hva er det egentlig man vil oppnå med taktelt? Altså hvorfor er det en greie? Jeg ser bare mange argumenter i andre retningen.

- De er skamdyre
- Man kan ikke bruke bilen etter de er slått opp
- De er små og har store begrensninger på vekt
- De tar enorm plass både på bilen og når de skal lagres
- De suger rekkevidde og støyer

Hva gjør et taktelt så mye bedre enn et vanlig telt, lavvo, hengekøye, eller til og med camp mode luksus?

Ved soving i bilen er egentlig største utfordringen hvis man har mye bagasje - den må være et annet sted. Men da er det bedre å sove i bilen og ha takboks enn taktelt...
Akkurat slik tenker jeg også.
Hvis man først kan kjøre bilen helt dit man skal sove så får man billige og store campingtelt også, og noen kan stå uten plugger.
De er dyre ja, men gode telt er også dyre.

Store fordelen, foruten det å fremdeles ha plass til både folk og bagasje, er blant annet at de er styggraske å sette opp. Ett minutt for å åpne et pop-up, og der er dyne og pute allerede på plass. Og nesten like rask å pakke sammen igjen. Kommer seg fort i seng og fort ut igjen neste morgen.

De som må felles ut trenger og plass på siden de åpnes på, mens pop-up tar knapt mer plass enn stigen, og den trenger ikke stå lengre ut en det man trenger for å åpne døra.

Å sove på taket gir dessuten en helt annen følelse både før man går til sengs og når man står opp, med forhåpentligvis langt bedre utsikt enn man får med et telt på bakken.

Og sist men ikke minst, bortimot null sjanse for å bli plaget av insekter, gnagere og andre små dyr som noen finner ekle.

Ja, i mange henseender er man mer beskyttet mot rovdyr om man ikke ligger på bakken.

Men det er klart, både det å sove i bil, i taktelt eller telt forøvrig, er ikke for alle. Heller ikke det å sove i campingvogn eller på små campinghytter.

For noen duger bare eget hjem eller til nød et hotellrom, men da skal det være 5-stjerners og i luksusklassen.

PS! Dette er skrevet fra sammenleggbar campingseng i et Coleman Octagon 8-personers telt jeg deler med datteren min.



Coleman Octagon er det kaldeste teltet jeg har sovet i noen gang...vinden blåser jo fra inngangspartiet og rett gjennom nettingen bak sidepartiene...dersom det blåser....vil tippe det vil hjelpe å hive over en ekstra duk.
Var ikke så verst med en varmeovn og litt gode klær, aluminiumsoverlegg (samme som disse solbeskytterne man bruker på bilvindu) og god sovepose.

Hadde tenkt å kjøpe meg elektrisk varmeteppe uansett, og ser det som viktig om man skal strekke sesongen. Men godt mulig jeg heller pakker kjempe lett og sover i bilen da.  ;)

Men er ikke noen stortester av telt, så jeg ser hva du mener. Varmen stiger jo og det er nettingvegg fra ca meteren opp.

Det var en varm sommerdag vi satte opp teltet, og skulle sove på campingplassen ved Sandefjord, og trodde det kunne bli for varmt, men vinden gikk jo inn ved inngangsdøren, og rundt hjørnet, inn nettingen, og ut ved døren på den andre siden, mener jeg. Burde kunne stengt av for å hindre gjennomtrekk. Jeg kjøpte faktisk en ekstra duk etterpå for å dekke over den ene døren, men har aldri brukt teltet igjen 😀
Nå er jeg som sagt ikke telt-ekspert, men mye kan ha med vindforholdene å gjøre. Bare det å snu teltet i forhold til vindretningen kan bety mye.

Og store, romslige telt har mye luft som skal varmes opp. Da hjelper det selvsagt ikke så mye når nattekulden kommer krypende, at teltet har "god luftsirkulering".

Ellers så merker jeg jo at her sørpå er det mye større forskjell i temperatur mellom natt og dag, enn det jeg opplevde i årene jeg bodde nordpå. Det var selvsagt lengre mellom de skikkelig varme dagene, men da var fort nettene og ganske varme.

Så må det sies at teltsesongen er langt kortere og, i likhet med sommerårstiden. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Synes forresten jeg så mange biler med taktelt i år. Både sydover og i Norge. Mulig det blir bra utvalg på Finn om et par år..

RJK

De mest fornuftig prisede takteltene forsvinner fort, gjerne på noen få timer etter at de er lagt ut på finn.no.

Men det er enkelte som tror de skal få nesten nypris (eller til og med over) for gamle telt uten gjenværende garanti. Disse blir fort liggende lenge på finn.

Noen til og med med skader som er reparert med tildels dårlig DIY, eller der man faktisk må reparere selv, gjerne med teksten "dette fikser du lett selv". Hvorfor har du ikke gjort det selv på forhånd om det er så lett og blir så bra?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: Handyman på søndag 30. juli 2023, klokken 14:57
Sitat fra: thebadger på lørdag 29. juli 2023, klokken 17:03
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:51
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:24Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.
Med kun B-lappen kan alle kjøre vogntog med tillatt totalvekt på maks 3500kg. Med B-lappen og Model Y (med tillatt totalvekt på 2371kg) kan man lovlig trekke henger med tillatt totalvekt på 1129kg.
Dette var jeg ikke klar over, takk for tips! Med '23 model y (som vi har) kan man da lovlig trekke 900kg hengere, men' 22 model y har 19kg for mye totalvekt
Det er mange som ikke vet dette, men det må presiseres at det er snakk om TILLATT TOTALVEKT, og ikke aktuell totalvekt. Man kan altså ikke trekke en tom (lett) henger med for høy tillatt totalvekt utrolig nok.
Jeg synes i utgangspunktet det er helt dust at man automatisk skal få kjøre med henger.
Det er ikke en obligatorisk del av kjøreopplæring og det skremmer meg litt hvor mange idioter som kjører rundt med usikret last og som ikke kan rygge med hengeren påkoblet.

Handyman

Sitat fra: thebadger på onsdag 02. august 2023, klokken 13:01Jeg synes i utgangspunktet det er helt dust at man automatisk skal få kjøre med henger.
Det er ikke en obligatorisk del av kjøreopplæring og det skremmer meg litt hvor mange idioter som kjører rundt med usikret last og som ikke kan rygge med hengeren påkoblet.
Det er jeg helt enig i. Manglende sikring av last gjelder forøvrig også last på taket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på onsdag 02. august 2023, klokken 13:07Det er jeg helt enig i. Manglende sikring av last gjelder forøvrig også last på taket.
Ja, og det er nesten mere skremmende. Mange flere som kjører med dårlig sikret taklast.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thebadger på onsdag 02. august 2023, klokken 13:01
Sitat fra: Handyman på søndag 30. juli 2023, klokken 14:57
Sitat fra: thebadger på lørdag 29. juli 2023, klokken 17:03
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:51
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:24Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.
Med kun B-lappen kan alle kjøre vogntog med tillatt totalvekt på maks 3500kg. Med B-lappen og Model Y (med tillatt totalvekt på 2371kg) kan man lovlig trekke henger med tillatt totalvekt på 1129kg.
Dette var jeg ikke klar over, takk for tips! Med '23 model y (som vi har) kan man da lovlig trekke 900kg hengere, men' 22 model y har 19kg for mye totalvekt
Det er mange som ikke vet dette, men det må presiseres at det er snakk om TILLATT TOTALVEKT, og ikke aktuell totalvekt. Man kan altså ikke trekke en tom (lett) henger med for høy tillatt totalvekt utrolig nok.
Jeg synes i utgangspunktet det er helt dust at man automatisk skal få kjøre med henger.
Det er ikke en obligatorisk del av kjøreopplæring og det skremmer meg litt hvor mange idioter som kjører rundt med usikret last og som ikke kan rygge med hengeren påkoblet.

Med tanke på hvor mye obligatorisk en skal i gjennom på kjøreopplæring så synes jeg godt en kunne brukt en obligatorisk dobbeltime som tar for seg tilhengerkjøring, tilhengerrygging og lastsikring i henger og på tak. Er nesten ingen 18-åringer som vet hvor mye de har bruk for henger-lappen, så like greit at alle får opplæring i det mest basic.

Er jo litt morsomt, og mest skremmende, å se på Obs Bygg når folk stapper planker gjennom vinduet, som de har tenkt å kjøre hjem med...

Kunne jo og slengt på en dobbeltime på Motorsportbanen i en rally-bil, sånn at folk ser hvor de kan gå for å kjøre villmann, samtidig som de får litt innføring i hvor grensene går, i tillegg til å øve inn motorikk. Ser jo at enkelte er livredde når de kjører, også etter å ha tatt lappen, trolig delvis fordi de ennå ikke er i ett med bilen.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Lastsikringskurs burde være obligatorisk for alle. Det er jo obligatorisk når man tar BE eller C, men det er mange kjøretøy man kan kjøre med B som også krever ordentlig lastsikring; Diverse typer varebil, små hengere, takstativ, bakstativ, pickup, bagasje i stasjonsvogn/SUV/hatchback, kjøring med bakluke åpen, etc.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Minner om at dette er en tråd om taktelt, ikke henger og reglene rundt dette. Det finnes allerede tråder som tar for seg dette, så flytt gjerne den diskusjonen dit istedet...

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ser det er en egen Facebook-taktelt-gruppe på over 4000 medlemmer. Trenger ikke bli medlem osv for å se hundrevis av taktelt-innlegg....inkl en Ionic5 med taktelt og gigantisk henger....i Europa...
https://www.facebook.com/groups/388756788664578

Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA