Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Taktelt

Startet av oroar, onsdag 26. juli 2023, klokken 13:35

« forrige - neste »

oroar

Ut fra denne tråden og googling har jeg funnet kun 2 ulemper (etter min mening)
- Pris
- Lagring når det ikke er i bruk. Takhengt i garasjen blir kanskje løsningen på det.

Resten er som andre telt jeg har - alt til sitt bruk.

Bare det å finne teltplass ved veien er ofte en utfordring. Det skal være noenlunde tørt og helst flatt og uten kuler i liggesonen. Med taktelt holder det å finne en grei parkering til bilen som ikke er alt for skrå. Slå opp takteltet på 2 minutter, sove i noen timer, klappe sammen teltet og kjøre videre.

Generell telterfaring har jeg mye av, men fortsatt ingen med særlig erfaring med taktelt her?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

ToWalkOrDrive

Et flatt gulv er vel og en fordel med taktelt...ofte ikke så lett å finne et sted å sette teltet som både er tørt, flatt og i vater.

Tenkte at en Combicamp måtte være et bra alternativ for elbil, men så ser jeg at den koster 250.000!!! Og det uten masse ekstrautstyr! Hvorfor i huleste skal du gidde å kjøpe en combicamp til 250.000 når du kan få en campingvogn til omtrent samme prisen? Pga luftmotstand?
https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=301648515
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 26. juli 2023, klokken 22:57
Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 16:11
Sitat fra: geear på onsdag 26. juli 2023, klokken 14:53Hva er det egentlig man vil oppnå med taktelt? Altså hvorfor er det en greie? Jeg ser bare mange argumenter i andre retningen.

- De er skamdyre
- Man kan ikke bruke bilen etter de er slått opp
- De er små og har store begrensninger på vekt
- De tar enorm plass både på bilen og når de skal lagres
- De suger rekkevidde og støyer

Hva gjør et taktelt så mye bedre enn et vanlig telt, lavvo, hengekøye, eller til og med camp mode luksus?

Ved soving i bilen er egentlig største utfordringen hvis man har mye bagasje - den må være et annet sted. Men da er det bedre å sove i bilen og ha takboks enn taktelt...
Akkurat slik tenker jeg også.
Hvis man først kan kjøre bilen helt dit man skal sove så får man billige og store campingtelt også, og noen kan stå uten plugger.
De er dyre ja, men gode telt er også dyre.

Store fordelen, foruten det å fremdeles ha plass til både folk og bagasje, er blant annet at de er styggraske å sette opp. Ett minutt for å åpne et pop-up, og der er dyne og pute allerede på plass. Og nesten like rask å pakke sammen igjen. Kommer seg fort i seng og fort ut igjen neste morgen.

De som må felles ut trenger og plass på siden de åpnes på, mens pop-up tar knapt mer plass enn stigen, og den trenger ikke stå lengre ut en det man trenger for å åpne døra.

Å sove på taket gir dessuten en helt annen følelse både før man går til sengs og når man står opp, med forhåpentligvis langt bedre utsikt enn man får med et telt på bakken.

Og sist men ikke minst, bortimot null sjanse for å bli plaget av insekter, gnagere og andre små dyr som noen finner ekle.

Ja, i mange henseender er man mer beskyttet mot rovdyr om man ikke ligger på bakken.

Men det er klart, både det å sove i bil, i taktelt eller telt forøvrig, er ikke for alle. Heller ikke det å sove i campingvogn eller på små campinghytter.

For noen duger bare eget hjem eller til nød et hotellrom, men da skal det være 5-stjerners og i luksusklassen.

PS! Dette er skrevet fra sammenleggbar campingseng i et Coleman Octagon 8-personers telt jeg deler med datteren min.



Coleman Octagon er det kaldeste teltet jeg har sovet i noen gang...vinden blåser jo fra inngangspartiet og rett gjennom nettingen bak sidepartiene...dersom det blåser....vil tippe det vil hjelpe å hive over en ekstra duk.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: oroar på torsdag 27. juli 2023, klokken 10:28Ut fra denne tråden og googling har jeg funnet kun 2 ulemper (etter min mening)
- Pris
- Lagring når det ikke er i bruk. Takhengt i garasjen blir kanskje løsningen på det.

Resten er som andre telt jeg har - alt til sitt bruk.

Bare det å finne teltplass ved veien er ofte en utfordring. Det skal være noenlunde tørt og helst flatt og uten kuler i liggesonen. Med taktelt holder det å finne en grei parkering til bilen som ikke er alt for skrå. Slå opp takteltet på 2 minutter, sove i noen timer, klappe sammen teltet og kjøre videre.

Generell telterfaring har jeg mye av, men fortsatt ingen med særlig erfaring med taktelt her?

Tipper du gjerne kan miste 20% rekkevidde med et sånt telt, avhengig av hastighet du kjører. Sånn ellers så tok TEK seg en tur med taktelt på en Mini, og virket fornøyd...teltet kostet 37.000....

Er jo og mulig å ha på vipp-bare hengerfeste-bokser for ekstra bagasje osv.

https://www.tek.no/test/i/BWd6Pw/vi-utfordrer-konseptet-aa-dra-paa-telttur-med-hjul

Hvis du googler "review roof tents" og/eller "taktelt test" så får du masse sammenligninger og videoer om taktelt.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. juli 2023, klokken 10:42Et flatt gulv er vel og en fordel med taktelt...ofte ikke så lett å finne et sted å sette teltet som både er tørt, flatt og i vater.

Tenkte at en Combicamp måtte være et bra alternativ for elbil, men så ser jeg at den koster 250.000!!! Og det uten masse ekstrautstyr! Hvorfor i huleste skal du gidde å kjøpe en combicamp til 250.000 når du kan få en campingvogn til omtrent samme prisen? Pga luftmotstand?
https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=301648515
Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.

Så kommmer og lengden på vogna i sammenslått tilstand, og totallengden under transport. Der man bruker endel ferge vil og lengden på vogntoget avgjøre hva man må betale for ekvipasjen.

Fordel taktelt er at man uansett kommer under 6m, og ikke betaler ekstra for dette. Eneste er om man kommer over høydebegrensnigersom i garasjeanlegg, f.eks. der man setter taktelt på en EQV.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:24Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.
Med kun B-lappen kan alle kjøre vogntog med tillatt totalvekt på maks 3500kg. Med B-lappen og Model Y (med tillatt totalvekt på 2371kg) kan man lovlig trekke henger med tillatt totalvekt på 1129kg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:51
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:24Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.
Med kun B-lappen kan alle kjøre vogntog med tillatt totalvekt på maks 3500kg. Med B-lappen og Model Y (med tillatt totalvekt på 2371kg) kan man lovlig trekke henger med tillatt totalvekt på 1129kg.
Nå tok jeg eksempler som viser at det ikke er alle som får trekt en stor campingvogn, nettopp for å vise hvorfor man bruker penger på slike kombi-campere fremfor en campingvogn.

Selvsagt kan man bytte til en bil som kan trekke mer, og man kan ta E-lappen for å trekke store vogner, som man kanskje ikke har lagringsplass for resten av året.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 14:25
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:51
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:24Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.
Med kun B-lappen kan alle kjøre vogntog med tillatt totalvekt på maks 3500kg. Med B-lappen og Model Y (med tillatt totalvekt på 2371kg) kan man lovlig trekke henger med tillatt totalvekt på 1129kg.
Nå tok jeg eksempler som viser at det ikke er alle som får trekt en stor campingvogn, nettopp for å vise hvorfor man bruker penger på slike kombi-campere fremfor en campingvogn.

Selvsagt kan man bytte til en bil som kan trekke mer, og man kan ta E-lappen for å trekke store vogner, som man kanskje ikke har lagringsplass for resten av året.
Ja jeg skjønte det. Men det er mange som tror at de kun kan trekke opp til 750kg med B-lappen, så det var kun som tilleggsinfo.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. juli 2023, klokken 15:48
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 14:25
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:51
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:24Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.
Med kun B-lappen kan alle kjøre vogntog med tillatt totalvekt på maks 3500kg. Med B-lappen og Model Y (med tillatt totalvekt på 2371kg) kan man lovlig trekke henger med tillatt totalvekt på 1129kg.
Nå tok jeg eksempler som viser at det ikke er alle som får trekt en stor campingvogn, nettopp for å vise hvorfor man bruker penger på slike kombi-campere fremfor en campingvogn.

Selvsagt kan man bytte til en bil som kan trekke mer, og man kan ta E-lappen for å trekke store vogner, som man kanskje ikke har lagringsplass for resten av året.
Ja jeg skjønte det. Men det er mange som tror at de kun kan trekke opp til 750kg med B-lappen, så det var kun som tilleggsinfo.
Ok, da innrømmer jeg glatt at jeg missforstod. Så takk for oppklaringen. 
:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. juli 2023, klokken 10:46
Sitat fra: RJK på onsdag 26. juli 2023, klokken 22:57
Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 16:11
Sitat fra: geear på onsdag 26. juli 2023, klokken 14:53Hva er det egentlig man vil oppnå med taktelt? Altså hvorfor er det en greie? Jeg ser bare mange argumenter i andre retningen.

- De er skamdyre
- Man kan ikke bruke bilen etter de er slått opp
- De er små og har store begrensninger på vekt
- De tar enorm plass både på bilen og når de skal lagres
- De suger rekkevidde og støyer

Hva gjør et taktelt så mye bedre enn et vanlig telt, lavvo, hengekøye, eller til og med camp mode luksus?

Ved soving i bilen er egentlig største utfordringen hvis man har mye bagasje - den må være et annet sted. Men da er det bedre å sove i bilen og ha takboks enn taktelt...
Akkurat slik tenker jeg også.
Hvis man først kan kjøre bilen helt dit man skal sove så får man billige og store campingtelt også, og noen kan stå uten plugger.
De er dyre ja, men gode telt er også dyre.

Store fordelen, foruten det å fremdeles ha plass til både folk og bagasje, er blant annet at de er styggraske å sette opp. Ett minutt for å åpne et pop-up, og der er dyne og pute allerede på plass. Og nesten like rask å pakke sammen igjen. Kommer seg fort i seng og fort ut igjen neste morgen.

De som må felles ut trenger og plass på siden de åpnes på, mens pop-up tar knapt mer plass enn stigen, og den trenger ikke stå lengre ut en det man trenger for å åpne døra.

Å sove på taket gir dessuten en helt annen følelse både før man går til sengs og når man står opp, med forhåpentligvis langt bedre utsikt enn man får med et telt på bakken.

Og sist men ikke minst, bortimot null sjanse for å bli plaget av insekter, gnagere og andre små dyr som noen finner ekle.

Ja, i mange henseender er man mer beskyttet mot rovdyr om man ikke ligger på bakken.

Men det er klart, både det å sove i bil, i taktelt eller telt forøvrig, er ikke for alle. Heller ikke det å sove i campingvogn eller på små campinghytter.

For noen duger bare eget hjem eller til nød et hotellrom, men da skal det være 5-stjerners og i luksusklassen.

PS! Dette er skrevet fra sammenleggbar campingseng i et Coleman Octagon 8-personers telt jeg deler med datteren min.



Coleman Octagon er det kaldeste teltet jeg har sovet i noen gang...vinden blåser jo fra inngangspartiet og rett gjennom nettingen bak sidepartiene...dersom det blåser....vil tippe det vil hjelpe å hive over en ekstra duk.
Var ikke så verst med en varmeovn og litt gode klær, aluminiumsoverlegg (samme som disse solbeskytterne man bruker på bilvindu) og god sovepose.

Hadde tenkt å kjøpe meg elektrisk varmeteppe uansett, og ser det som viktig om man skal strekke sesongen. Men godt mulig jeg heller pakker kjempe lett og sover i bilen da.  ;)

Men er ikke noen stortester av telt, så jeg ser hva du mener. Varmen stiger jo og det er nettingvegg fra ca meteren opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:51
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:24Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.
Med kun B-lappen kan alle kjøre vogntog med tillatt totalvekt på maks 3500kg. Med B-lappen og Model Y (med tillatt totalvekt på 2371kg) kan man lovlig trekke henger med tillatt totalvekt på 1129kg.
Dette var jeg ikke klar over, takk for tips! Med '23 model y (som vi har) kan man da lovlig trekke 900kg hengere, men' 22 model y har 19kg for mye totalvekt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 18:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. juli 2023, klokken 10:46
Sitat fra: RJK på onsdag 26. juli 2023, klokken 22:57
Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 16:11
Sitat fra: geear på onsdag 26. juli 2023, klokken 14:53Hva er det egentlig man vil oppnå med taktelt? Altså hvorfor er det en greie? Jeg ser bare mange argumenter i andre retningen.

- De er skamdyre
- Man kan ikke bruke bilen etter de er slått opp
- De er små og har store begrensninger på vekt
- De tar enorm plass både på bilen og når de skal lagres
- De suger rekkevidde og støyer

Hva gjør et taktelt så mye bedre enn et vanlig telt, lavvo, hengekøye, eller til og med camp mode luksus?

Ved soving i bilen er egentlig største utfordringen hvis man har mye bagasje - den må være et annet sted. Men da er det bedre å sove i bilen og ha takboks enn taktelt...
Akkurat slik tenker jeg også.
Hvis man først kan kjøre bilen helt dit man skal sove så får man billige og store campingtelt også, og noen kan stå uten plugger.
De er dyre ja, men gode telt er også dyre.

Store fordelen, foruten det å fremdeles ha plass til både folk og bagasje, er blant annet at de er styggraske å sette opp. Ett minutt for å åpne et pop-up, og der er dyne og pute allerede på plass. Og nesten like rask å pakke sammen igjen. Kommer seg fort i seng og fort ut igjen neste morgen.

De som må felles ut trenger og plass på siden de åpnes på, mens pop-up tar knapt mer plass enn stigen, og den trenger ikke stå lengre ut en det man trenger for å åpne døra.

Å sove på taket gir dessuten en helt annen følelse både før man går til sengs og når man står opp, med forhåpentligvis langt bedre utsikt enn man får med et telt på bakken.

Og sist men ikke minst, bortimot null sjanse for å bli plaget av insekter, gnagere og andre små dyr som noen finner ekle.

Ja, i mange henseender er man mer beskyttet mot rovdyr om man ikke ligger på bakken.

Men det er klart, både det å sove i bil, i taktelt eller telt forøvrig, er ikke for alle. Heller ikke det å sove i campingvogn eller på små campinghytter.

For noen duger bare eget hjem eller til nød et hotellrom, men da skal det være 5-stjerners og i luksusklassen.

PS! Dette er skrevet fra sammenleggbar campingseng i et Coleman Octagon 8-personers telt jeg deler med datteren min.



Coleman Octagon er det kaldeste teltet jeg har sovet i noen gang...vinden blåser jo fra inngangspartiet og rett gjennom nettingen bak sidepartiene...dersom det blåser....vil tippe det vil hjelpe å hive over en ekstra duk.
Var ikke så verst med en varmeovn og litt gode klær, aluminiumsoverlegg (samme som disse solbeskytterne man bruker på bilvindu) og god sovepose.

Hadde tenkt å kjøpe meg elektrisk varmeteppe uansett, og ser det som viktig om man skal strekke sesongen. Men godt mulig jeg heller pakker kjempe lett og sover i bilen da.  ;)

Men er ikke noen stortester av telt, så jeg ser hva du mener. Varmen stiger jo og det er nettingvegg fra ca meteren opp.

Det var en varm sommerdag vi satte opp teltet, og skulle sove på campingplassen ved Sandefjord, og trodde det kunne bli for varmt, men vinden gikk jo inn ved inngangsdøren, og rundt hjørnet, inn nettingen, og ut ved døren på den andre siden, mener jeg. Burde kunne stengt av for å hindre gjennomtrekk. Jeg kjøpte faktisk en ekstra duk etterpå for å dekke over den ene døren, men har aldri brukt teltet igjen 😀
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: thebadger på lørdag 29. juli 2023, klokken 17:03
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:51
Sitat fra: RJK på torsdag 27. juli 2023, klokken 13:24Tenker mest vektbegrensning på slepevogn førerkort, maks 750 kg på de tyngste elbilene når man bare har B i førerkortet og 1000 kg på en TM3. Og dagens Kona har 300 kg, akkurat nok til endel kombo-campere.
Med kun B-lappen kan alle kjøre vogntog med tillatt totalvekt på maks 3500kg. Med B-lappen og Model Y (med tillatt totalvekt på 2371kg) kan man lovlig trekke henger med tillatt totalvekt på 1129kg.
Dette var jeg ikke klar over, takk for tips! Med '23 model y (som vi har) kan man da lovlig trekke 900kg hengere, men' 22 model y har 19kg for mye totalvekt
Det er mange som ikke vet dette, men det må presiseres at det er snakk om TILLATT TOTALVEKT, og ikke aktuell totalvekt. Man kan altså ikke trekke en tom (lett) henger med for høy tillatt totalvekt utrolig nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svk

Camp-let er koster mye mindre.hvorfor vet jeg ikke.finnes noen lette vogner. Poletta. Tab 360 etc

Sitter å ser litt på det samme selv.

RJK

Sitat fra: Svk på søndag 30. juli 2023, klokken 17:46Camp-let er koster mye mindre.hvorfor vet jeg ikke.finnes noen lette vogner. Poletta. Tab 360 etc

Sitter å ser litt på det samme selv.

Tror det har mye mindre å si hvor mye arbeid det er å produsere de, og mer med hvor populært det er, og dermed betalingsvilligheten til kundene. Og den kommer fort når komforten er på plass.

Og, litt avhengig av område man snakker om, beskyttelse mot vær og vind og/eller andel uønskede besøk man kan få, spesielt av arter som kan utgjøre en trussel for de i teltet, enten de er 2,4,6, 8 eller tusenbeinte, eller krypende... ;)

F.eks. undret jeg meg tidligere litt av prisen på endel tear-drop-tilhengere. Men når man ser hvor populær de er, og samtidig at de oppfattes som stiligere og mer hype-skapende (nyhetens interesse), så demrer det mer.

Samtidig hjelper det veldig på at de er lette nok til å trekkes av mindre og lettere biler, og er mer aerodynamiske, som er spesielt bra for elbiler. Hjelper og på at de er tilnærmet klar straks du har parkert, med mindre man skal på med fortelt eller tarp/awning eller markise.

Og med grei isolasjon, så holder de lettere på varmen enn camp-lets/combi-campere. som kan, i likhet med telt (som nevnt over) bli kalde å ligge i.

Gode soveposer/sengeklær og en god varmovn kan kompensere endel, men det slippes mer varme ut gjennom teltduker enn tette, isolerte trevegger, bl.a. pga tykkelsen og typer materialer, som igjen slår ut i betalingsvillighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA