Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: daktari på fredag 04. oktober 2024, klokken 14:31
Sitat fra: elektro på fredag 04. oktober 2024, klokken 13:43Personlig synes jeg Q6 er litt dyr hvis  man skal kjøpe. Den ligger ganske nært f.eks. en EX90, som er en langt større bil. Avhengig av utstyr selvfølgelig. 

En ID.4 GTX Exclusive med Dynamic Chassis Control og absolutt alt tilgjengelig utstyr, har omtrent like mye plass, men koster LANGT, mindre. Naturlig nok, kan man kanskje si..

På leasingtilbudene jeg har funnet koster imidlertid Volvo EX90 totalt 550.000, Audi Q6 360.000 og VW ID.4 324.000.

(Da er de to første nogen lunde tilsvarende spec'et mens ID.4 altså har alt. Dvs. at man nok kan få denne ned i 300, men likevel..)

Jeg synes Q6 leasing dette tatt i betraktning er et eksepsjonelt godt tilbud om man kan leve med 19-tommers felger og el. justerbare sportsseter i stoff. Noen som har sett eller sittet i disse?



Så lav leasingpris er kanskje et tegn på oppblåst salgspris med veldig god margin? Dvs at Møllers leasingelskap filer bort 150-200k i deres innpris? For klart skal en ID.4 ha omtrent samme verditap i prosent, men verditap i kroner skal ikke være lik, og rentekostnader, gitt lik rente, bør være mye høyere på Q6.

Det kan man naturligvis spekulere i. Det er nok en kombinasjon av flere ting, men jeg tviler på at den nyeste og mest avanserte(?) plattformen har høyest marginer. Kan det være så enkelt som at de A) vil ta markedsandeler og B) gambler på at de klarer å selge disse til en god pris om tre år?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Ja, eller at salget har vært ganske svakt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Kampanjen på leasing skyldes nok at markedetet for salg av biler i million-klassen er er svært dårlig. De kunne gitt en rente nær 0 %, men får mer igjen med å gi rabatt ved leasing, siden det gir mva reduksjon. Bilen er i utgangspunktet ikke priset spesielt høyt og faktisk betydelig rimeligere enn prisen i Tyskland eks. VAT. Regnet på det tidligere og man må vel ned på en Euro kurs rundt 10,50 for å få dagens pris i Norge. En annen fordel med å gi rabatt ved leasing er at man da vil få få mykighet til et nytt salg om 3 år, og da er kanskje rentenivå og kjøpekraft bedre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på fredag 04. oktober 2024, klokken 19:39Kampanjen på leasing skyldes nok at markedetet for salg av biler i million-klassen er er svært dårlig. De kunne gitt en rente nær 0 %, men får mer igjen med å gi rabatt ved leasing, siden det gir mva reduksjon. Bilen er i utgangspunktet ikke priset spesielt høyt og faktisk betydelig rimeligere enn prisen i Tyskland eks. VAT. Regnet på det tidligere og man må vel ned på en Euro kurs rundt 10,50 for å få dagens pris i Norge. En annen fordel med å gi rabatt ved leasing er at man da vil få få mykighet til et nytt salg om 3 år, og da er kanskje rentenivå og kjøpekraft bedre.

Ja, dersom inflasjonen neste 3 år er 3-5 prosent per år, og regjeringen innfører mer avgifter på kjøp av elbil, som 90% av politikerne har antydet, så tror jeg bruktprisene på en Q6 blir bra, om det ikke dukker opp masse feil.
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Sitat fra: Trond.m på fredag 04. oktober 2024, klokken 19:39Kampanjen på leasing skyldes nok at markedetet for salg av biler i million-klassen er er svært dårlig. De kunne gitt en rente nær 0 %, men får mer igjen med å gi rabatt ved leasing, siden det gir mva reduksjon. Bilen er i utgangspunktet ikke priset spesielt høyt og faktisk betydelig rimeligere enn prisen i Tyskland eks. VAT. Regnet på det tidligere og man må vel ned på en Euro kurs rundt 10,50 for å få dagens pris i Norge. En annen fordel med å gi rabatt ved leasing er at man da vil få få mykighet til et nytt salg om 3 år, og da er kanskje rentenivå og kjøpekraft bedre.
Interessant!

Jeg synes jo heller ikke Q6 er høyt priset i forhold til Polestar 3, EQE eller iX 50 her til lands. Selv om sistnevnte er tre år eldre, og vil være i siste del av sin livssyklus om tre år. Det priser de nok inn..

ID.4 som jeg nevnte, vil være åtte år gammel om tre år, og kanskje har VW lansert en helt ny generasjon. Eller skal til å gjøre det, når de bilene som leases i dag skal få en ny eier. Selv om dagens versjon er kraftig forbedret både når det gjelder motorisering og skjerm/infotainment.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Oppdaget nettopp en outsider i klassen;

Voyah Free på NAF lease til 3.990/mmd. med 100.000 i innskudd. Totalt kr. 243.000 på 36/mnd (15k km)! Noen bedre? :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#171
Sitat fra: elektro på fredag 04. oktober 2024, klokken 22:42Jeg synes jo heller ikke Q6 er høyt priset i forhold til Polestar 3, EQE eller iX 50 her til lands. Selv om sistnevnte er tre år eldre, og vil være i siste del av sin livssyklus om tre år. Det priser de nok inn..

Q6 er ikke i samme klasse som iX50 og PS3. De er i samme klasse som Q8, Q6 er i samme klasse som EQC og iX3. Å si at Q6 er bra priset i forhold til iX50 blir som å si at EQE er bra priset ifht EQS. Ja, selvfølgelig.

Så kan man klart vurdere de mot hverandre uansett, og tar med det at man går ned en klasse i vurderingen.

Selv er jeg der at jeg finner biler i størrelsen til Q6 mere interessante enn størrelsen over. Hovedsakelig fordi at det å gå opp en størrelse ikke gir meg noe jeg ønsker, men gir en god del ulemper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. oktober 2024, klokken 08:30
Sitat fra: elektro på fredag 04. oktober 2024, klokken 22:42Jeg synes jo heller ikke Q6 er høyt priset i forhold til Polestar 3, EQE eller iX 50 her til lands. Selv om sistnevnte er tre år eldre, og vil være i siste del av sin livssyklus om tre år. Det priser de nok inn..

Q6 er ikke i samme klasse som iX50 og PS3. De er i samme klasse som Q8, Q6 er i samme klasse som EQC og iX3. Å si at Q6 er bra priset i forhold til iX50 blir som å si at EQE er bra priset ifht EQS. Ja, selvfølgelig.

Så kan man klart vurdere de mot hverandre uansett, og tar med det at man går ned en klasse i vurderingen.

Selv er jeg der at jeg finner biler i størrelsen til Q6 mere interessante enn størrelsen over. Hovedsakelig fordi at det å gå opp en størrelse ikke gir meg noe jeg ønsker, men gir en god del ulemper.

Du er inne på noe, men dette er jo litt vanskelig. Én ting er at BMW kanskje ønsker at iX50 skal være en konkurrent til EQS, og trenger og ha gode marginer på den, men i min verden er det kun Volvo EX90 av elbiler som er i samme klasse som EQS. Eventuelt NIO EL8. (Selv om kineserne er litt vanskelig å plassere, ettersom de har en del luksusutstyr - men faller helt gjennom på enkelte andre områder.) Og KIA EV9 matcher alle disse på plass, men den når ikke ikke helt opp for øvrig.

En annen ting er at Q6 og dagens Q8 er svært vanskelig å skille. Utstyrslista på Q8 er noe lenger, den er større utvendig og du kan betale for noe mer ekte skinn på dører ol. Komforten er kanskje et knepp bedre, men det er jeg ikke helt sikker på.  Samt at du har noen cm. mer benplass bak og et bedre armlene. Samtidig gjør Q6 det meste annet bedre. Og den har også utstyr som Q8 ikke har. Som passasjerskjerm foran og senk bak v. innlasting.

Jeg vil si at både Polestar 3, EQE, iX50 og Q8 er i samme klasse. Klassen over Q6. Problemet er at innen av dem egentlig gjør noe bedre enn Q6. Bortsett fra å tilby litt bedre benplass i baksetet. Som ikke teller for meg. Og alle fem oppleves Premium, riktig utstyrt.

EQC, iX3 er i min verden i en klasse under Q6. Sammen med iPace. iX3 har jo hverken firehjulstrekk eller luftfjæring, og er sånn sett diskvalifisert. Hvor plasserer du forresten iX40 @turfsurf?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#173
Sitat fra: elektro på lørdag 05. oktober 2024, klokken 10:24Du er inne på noe, men dette er jo litt vanskelig. Én ting er at BMW kanskje ønsker at iX50 skal være en konkurrent til EQS, og trenger og ha gode marginer på den, men i min verden er det kun Volvo EX90 av elbiler som er i samme klasse som EQS. Eventuelt NIO EL8. (Selv om kineserne er litt vanskelig å plassere, ettersom de har en del luksusutstyr - men faller helt gjennom på enkelte andre områder.) Og KIA EV9 matcher alle disse på plass, men den når ikke ikke helt opp for øvrig.

En annen ting er at Q6 og dagens Q8 er svært vanskelig å skille. Utstyrslista på Q8 er noe lenger, den er større utvendig og du kan betale for noe mer ekte skinn på dører ol. Komforten er kanskje et knepp bedre, men det er jeg ikke helt sikker på.  Samt at du har noen cm. mer benplass bak og et bedre armlene. Samtidig gjør Q6 det meste annet bedre. Og den har også utstyr som Q8 ikke har. Som passasjerskjerm foran og senk bak v. innlasting.

Jeg vil si at både Polestar 3, EQE, iX50 og Q8 er i samme klasse. Klassen over Q6. Problemet er at innen av dem egentlig gjør noe bedre enn Q6. Bortsett fra å tilby litt bedre benplass i baksetet. Som ikke teller for meg. Og alle fem oppleves Premium, riktig utstyrt.

EQC, iX3 er i min verden i en klasse under Q6. Sammen med iPace. iX3 har jo hverken firehjulstrekk eller luftfjæring, og er sånn sett diskvalifisert. Hvor plasserer du forresten iX40 @turfsurf?
Helt enig i at EQS er en klasse over Q8 og iX. Derfor jeg ikke sammenlignet iX med den.

Om det er iX40 eller 50 spiller ingen rolle for plassering i klasse, men har betydning for vurderingen av verdi ved kjøp.

Klasse er stort sett størrelse, type bil og premium, luksus eller ikke.

AWD har heller ikke noe å si sånn sett, utenom at det er rart med en SUV uten AWD.

Q6, EQC og iX3 er soleklart i samme klasse, I-Pace er en mindre bil. Samtidig forsvarer Q6 åpenbart en høyere pris enn iX3 og EQC grunnet tilgjengelig utstyr, bedre ladefart og rekkevidde og mye mere.


Edit: Nå har jeg konsekvent brukt ordet klasse her, som ikke helt var det jeg mente, og som kanskje har forvirret litt. Det korrekte er segment.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. oktober 2024, klokken 14:07Q6, EQC og iX3 er soleklart i samme klasse, I-Pace er en mindre bil. Samtidig forsvarer Q6 åpenbart en høyere pris enn iX3 og EQC grunnet tilgjengelig utstyr, bedre ladefart og rekkevidde og mye mere.


Edit: Nå har jeg konsekvent brukt ordet klasse her, som ikke helt var det jeg mente, og som kanskje har forvirret litt. Det korrekte er segment.

Vi er vel ganske enige tror jeg. :) Kanskje ligger det litt i navnet at Q6 er litt mellom to segmenter?

Men den konkurrerer etter min mening opp per i dag. Tror få vurderer en EQC eller iX3 mot Q6. Mens mange vurderer Polestar 3, iX50 eller EQE. Ev. beholde sin Q8..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Det er jeg helt enig i. Jeg synes den mest naturlige bilen å sammenlikne med i dag er EQE SUV, selv om den er noen cm lengre. Det er vel heller ikke helt tilfeldig at BOS lanserte en kampanjemodell av EQE SUV rett etter lansering av Q6. EQC produseres vel ikke langre, og kanskje det samme skjer med Q8, og dermed er ikke dette segmentetskillet så klart lengre.

Jeg har ikke kjørt EQE SUV selv, og det er sikkert en flott bil. Men det er et eller annet med designet på MB for tiden som gjør at det ikke tiltaler meg så mye lengre. Det er jo smak og behag. EQC synes jeg fortsatt er en veldig pen bil, men teknologisk utdatert (egentlig fra start med bakkeklaring på min 97 mm) og ikke lenger aktuell konkurrent til noen.

Trond.m

Angående prisen på Q6, som en del hevder er «oppblåst» Jeg sjekket selv en godt utstyrt Q6 Tech Pro med S-line ++ til 937.000 veil. pris i Norge. I Tyskland koster samme spec 77.365 Euro eks VAT. Det tilsvarer med dagens kurs på 11,70 kr 905.000, -. Med mva over 500.000 og avgift i Norge ville det gi en veiledende pris på ca 1030.000. Tilsvarende priser ser man i andre markeder, så det er lite som tyder på at Møller har ekstra høy avanse på Q6 i forhold til andre biler i samme prisklasse. Det viser vel heller at Norge er i en særstilling der fabrikkene gir høye rabatter til norske importører, men blir prisen for lav risikerer de at det blir et marked for å eksportere biler tilbake til andre land.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 06. oktober 2024, klokken 07:32Angående prisen på Q6, som en del hevder er «oppblåst» Jeg sjekket selv en godt utstyrt Q6 Tech Pro med S-line ++ til 937.000 veil. pris i Norge. I Tyskland koster samme spec 77.365 Euro eks VAT. Det tilsvarer med dagens kurs på 11,70 kr 905.000, -. Med mva over 500.000 og avgift i Norge ville det gi en veiledende pris på ca 1030.000.
Det er vel ikke først og fremst prisen ifht andre markeder som er høy, mere ifht konkurrenter fra andre segmenter. IX50 er jo diskutert mye som er en større bil, og så har vi jo veldig mange i ikke-premium segmentet, der prisen starter på under 500k.

400k+ for å få fire ringer på fronten er ganske mye, selv om det er en del ekstra ny tech på kjøpet.

Så jeg tror Q6 kommer til å selge en del til Audi trofaste og folk som vil ha det nyeste, men jeg tror ikke det blir en storselger. Jeg tror folk i den prisklassen vil ha en bil med stor plass, og der er ikke Q6.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

#178
Sitat fra: Trond.m på søndag 06. oktober 2024, klokken 07:32Angående prisen på Q6, som en del hevder er «oppblåst» Jeg sjekket selv en godt utstyrt Q6 Tech Pro med S-line ++ til 937.000 veil. pris i Norge. I Tyskland koster samme spec 77.365 Euro eks VAT. Det tilsvarer med dagens kurs på 11,70 kr 905.000, -. Med mva over 500.000 og avgift i Norge ville det gi en veiledende pris på ca 1030.000. Tilsvarende priser ser man i andre markeder, så det er lite som tyder på at Møller har ekstra høy avanse på Q6 i forhold til andre biler i samme prisklasse. Det viser vel heller at Norge er i en særstilling der fabrikkene gir høye rabatter til norske importører, men blir prisen for lav risikerer de at det blir et marked for å eksportere biler tilbake til andre land.

Pris er så mangt - og hva man opplever at man får for pengene er veldig subjektivt.
Men dersom en kikker på resultatmarginene for f.eks VW gruppen vs Audi gruppen - vel så ser man jo at
man betaler for selve merket også - altså ikke bare hardware, men selve merkevarenavnet.

SitatThe German carmaker said Audi posted operating return on sales of 9% in 2023 compared with 12.3% in 2022.
Volkswagen's core brand group reported a 2023 operating margin of 5.3%, up from 3.6%


Kilde :

https://in.marketscreener.com/quote/stock/VOLKSWAGEN-AG-436737/news/Volkswagen-Brand-Posts-Higher-Margin-as-Audi-Profit-Falls-Update-46157581/

Eller sagt på en veldig enkel måte så betaler en ca 4% ekstra for navnet, trolig mye høyere også fordi det
å selge Audi er nok også dyrere enn å selge VW pr. bil - og salgsleddet gjør jo ingenting med selve verdien på selve hardwaren man kjøper.  Skulle jeg tippe så tror jeg man betaler ett sted mellom 5 og 10% ekstra for tilsvarende hardware i Audi vs VW.

For mange er det helt ok å betale noe for navnet også - det er jo ikke noe unikt dette. Vi har vel alle lest om influensere som kjøper varer på Temu og setter på en klistrelapp, pakker dem om og selger dem til mye,mye høyere pris. Og selv om det  ikke er direkte sammenlignbart - så betaler man for merkenavnet Audi - ikke bare dyrere og bedre hardware.

Som regel får man dessverre ikke mer premium service (slik som f.eks Lexus) - faktisk snarere tvert imot er min egen erfaring - og ikke bare det, den er som regel dyrere også.

Er man ute etter mest hardware for pengene og samtidig vil ha mest opplevd premium kvalitet for pengene så mener jeg personlig at Audi ikke er veien å gå i dagens marked. Tar man med bruktprisen etter 2 år eierskap så ser det ennå dårligere ut.  Spesielt med tanke på teknologiutviklingen som forventes med solid state batterier så kan fort leasing fremstå som et tryggere valg. Det premium merket jeg opplever holder seg best i pris i bruktmarkdet er BMW. Det er litt snodig, men sånn mener jeg det er.

Personlig fryktet jeg litt dette ekstra verditapet pga forventet rivende teknologiutvikling ved siste handel av bil. Derfor ble det denne gangen ikke noe premium merke, men VW.

daktari

#179
Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. oktober 2024, klokken 14:07
Sitat fra: elektro på lørdag 05. oktober 2024, klokken 10:24Du er inne på noe, men dette er jo litt vanskelig. Én ting er at BMW kanskje ønsker at iX50 skal være en konkurrent til EQS, og trenger og ha gode marginer på den, men i min verden er det kun Volvo EX90 av elbiler som er i samme klasse som EQS. Eventuelt NIO EL8. (Selv om kineserne er litt vanskelig å plassere, ettersom de har en del luksusutstyr - men faller helt gjennom på enkelte andre områder.) Og KIA EV9 matcher alle disse på plass, men den når ikke ikke helt opp for øvrig.

En annen ting er at Q6 og dagens Q8 er svært vanskelig å skille. Utstyrslista på Q8 er noe lenger, den er større utvendig og du kan betale for noe mer ekte skinn på dører ol. Komforten er kanskje et knepp bedre, men det er jeg ikke helt sikker på.  Samt at du har noen cm. mer benplass bak og et bedre armlene. Samtidig gjør Q6 det meste annet bedre. Og den har også utstyr som Q8 ikke har. Som passasjerskjerm foran og senk bak v. innlasting.

Jeg vil si at både Polestar 3, EQE, iX50 og Q8 er i samme klasse. Klassen over Q6. Problemet er at innen av dem egentlig gjør noe bedre enn Q6. Bortsett fra å tilby litt bedre benplass i baksetet. Som ikke teller for meg. Og alle fem oppleves Premium, riktig utstyrt.

EQC, iX3 er i min verden i en klasse under Q6. Sammen med iPace. iX3 har jo hverken firehjulstrekk eller luftfjæring, og er sånn sett diskvalifisert. Hvor plasserer du forresten iX40 @turfsurf?
Helt enig i at EQS er en klasse over Q8 og iX. Derfor jeg ikke sammenlignet iX med den.

Om det er iX40 eller 50 spiller ingen rolle for plassering i klasse, men har betydning for vurderingen av verdi ved kjøp.

Klasse er stort sett størrelse, type bil og premium, luksus eller ikke.

AWD har heller ikke noe å si sånn sett, utenom at det er rart med en SUV uten AWD.

Q6, EQC og iX3 er soleklart i samme klasse, I-Pace er en mindre bil. Samtidig forsvarer Q6 åpenbart en høyere pris enn iX3 og EQC grunnet tilgjengelig utstyr, bedre ladefart og rekkevidde og mye mere.


Edit: Nå har jeg konsekvent brukt ordet klasse her, som ikke helt var det jeg mente, og som kanskje har forvirret litt. Det korrekte er segment.
Helt enig. Blir nok mest presist å snakke om segment.
Nye Neue klasse iX3 vil bli Q6-konkurrent. Verdt å huske at Q6 er en Q5 i diesel-versjon.

At Q6 tilbyr luftfjæring er bra, men det har Audi også gjort tidligere med Q5 mange år tilbake.

At iX kunne hatt smartere utnyttet bagasjerom gjør ikke at bilen bytter segment.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA