Q6 - tester

Startet av daktari, ons 26. jul 2023, kl. 11:40

« forrige - neste »

Trond.m

Dette er vel litt OT, men siden iX trekkes fram som standard så må jeg få komme med noen erfaringer. Med iX får du kanskje klassens dårligste seter, rammeløse dører med dårlig tetting mot bakskjerm og et upraktisk bagasjerom. Jeg har hatt 3 iX så jeg vet litt hva jeg snakker om, men at komforten er et lite knepp over Q6 tviler jeg ikke på. Med Q6 med luftfjæring og 19 tom hjul så har man en bil som overgår iX på det meste. Cockpit i iX er vel heller ikke særlig premium, og sjekker du interiørbildene i FINN annonsen som er referert til overnfor, så er nok de fleste enig i at skinnsetene ser forferdelige ut. 

SurSnasen

Sitat fra: Trond.m på fre 16. aug 2024, kl. 11:02Dette er vel litt OT, men siden iX trekkes fram som standard så må jeg få komme med noen erfaringer. Med iX får du kanskje klassens dårligste seter, rammeløse dører med dårlig tetting mot bakskjerm og et upraktisk bagasjerom. Jeg har hatt 3 iX så jeg vet litt hva jeg snakker om, men at komforten er et lite knepp over Q6 tviler jeg ikke på. Med Q6 med luftfjæring og 19 tom hjul så har man en bil som overgår iX på det meste. Cockpit i iX er vel heller ikke særlig premium, og sjekker du interiørbildene i FINN annonsen som er referert til overnfor, så er nok de fleste enig i at skinnsetene ser forferdelige ut. 

Nåja. Jeg vil heller si at cockpit i iX er et godt eksempel på hva som ER premium. Solide materialer, omsluttende, fabelaktig varmeløsning med varmepaneler dersom man har den pakken.
Setene er behagelige å sitte i, men er ikke for sportslig å regne selv om innstillingsmulighetene, inkludert justerbar sidestøtte, er gode.

Rammeløse vinduer er min dealbreaker der, på en ellers formidabelt herlig bil.

Ville jeg selv valgt Q6 over iX? Litt usikker. Støydempingen i iX er fantastisk. Q6 er absolutt god, men jeg opplevde også på prøvekjøringen ekstra dekkstøy. Men det inntraff på litt grovere asfalt, litt opp i fart, og hørtes mest ut som om vi rullet på knallhard gummi. Og akkurat det er en dealbreaker for meg.

Så skal det sies at jeg gikk rett over i en Model Y etter å ha testet Q6, og prøvde den på samme strekningen. Jevnt over langt høyere støy, og hadde også mer fremtredende støy på samme asfalt. Så helt krise er jo ikke dekkstøyen i Q6. Dog er det forventningene om en stillegående bil hvor den skuffer.

Trond.m

Jeg satt også helt greit i iX. Men er man under 170 (og det er jo mange damer), så dunker man bakhodet i en ring av hardplast i nakkestøtten som ikke kan høydejusteres. Nesten komisk at BMW har måttrt lage puter til å dekke til denne hardplasten som ekstrautstyr. Seter er viktig for komforten, og setene i Q6 har vel fått veldig god omtale av omtrent alle. Jeg tror nok denne støyen er litt storm i et vannglass. Halve året kjører de fleste stille på piggfrie dekk, og de færreste kjører konstant på kraftig slitt asfalt. Den målte støyen er jo også helt i toppskiktet, så jeg tror nok dette lydbildet er noe man ikke vil legge merke til etter noen timer eller dager.

daktari

Den firkanten i setet på iX er nå nedsenket på 2024 iX, og prisen på nær full spek ny iX50 er lik for en Q6, dvs. 1 mill.

Så kan man droppe litt som multiseter/massasje, softclose, innenraumkamera, drive recorder, luftfjæring Etc og prisen er da en god del lavere, dvs. velutstyrt for 900+vinterdekk før rabatt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trond.m

Sitat fra: daktari på fre 16. aug 2024, kl. 13:45Den firkanten i setet på iX er nå nedsenket på 2024 iX, og prisen på nær full spek ny iX50 er lik for en Q6, dvs. 1 mill.

Så kan man droppe litt som multiseter/massasje, softclose, innenraumkamera, drive recorder, luftfjæring Etc og prisen er da en god del lavere, dvs. velutstyrt for 900+vinterdekk før rabatt.
En godt utstyrt Q6 Tech Pro ligger uansett fortsatt 50-100K lavere. Jeg er ikke uenig i at prisen på iX er god, men jeg tror fortsatt mange ser på den som en litt for ruvende og pompøs bil. De vil nok finne Q6 vel så interessant som en iX og dette er også noe en BMW forhandler påpekte. For godt voksne par med solid økonomi tror jeg ikke prisen på Q6 er avskrekkende, og mange av disse vil nok velge Tech Pro med 19 tom for ca 850K.

daktari

Sitat fra: Trond.m på fre 16. aug 2024, kl. 16:32
Sitat fra: daktari på fre 16. aug 2024, kl. 13:45Den firkanten i setet på iX er nå nedsenket på 2024 iX, og prisen på nær full spek ny iX50 er lik for en Q6, dvs. 1 mill.

Jeg er ikke uenig i at prisen på iX er god, men jeg tror fortsatt mange ser på den som en litt for ruvende og pompøs bil.
Kan være enig i det. Q6 er jo i X3/Q5/Tiguan-klassen og således absolutt ikke i luksus-segmentet. Men prisen derimot... Over ID.7 er naturlig, men nesten liksom klassen over er absurd.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hELgenen

Sitat fra: daktari på fre 16. aug 2024, kl. 16:50
Sitat fra: Trond.m på fre 16. aug 2024, kl. 16:32

Jeg er ikke uenig i at prisen på iX er god, men jeg tror fortsatt mange ser på den som en litt for ruvende og pompøs bil.
Kan være enig i det. Q6 er jo i X3/Q5/Tiguan-klassen og således absolutt ikke i luksus-segmentet. Men prisen derimot... Over ID.7 er naturlig, men nesten liksom klassen over er absurd.

Audi kunder betaler også for å sminke seg med navnet. Det man reellt får er mindre verdt. Er som dyre merkeklær dette.

Trond.m

Man får noe som er litt bedre enn VW, og betaler en god del mer for det. Pris på biler er ikke slik at det er proporsjonalitet mellom kvalitet og pris. En Bentley koster sikkert 10 x VW, men kan vel vanskelig sies å være 10 x bedre 😉. Det gjelder alle produkter og Audi skiller seg ikke ut i så måte slik jeg ser det.

elektro

Sitat fra: hELgenen på fre 16. aug 2024, kl. 18:03Audi kunder betaler også for å sminke seg med navnet. Det man reellt får er mindre verdt. Er som dyre merkeklær dette.

Dette er jo beviselig bullshit. Det du betaler for med Q6 er jo bla. PPE plattformen til Porsche.

I tillegg til alt fra lysteknologi til et svært vellykket førermiljø med den buede OLED skjermen til de små tingene, som gode vindusviskere og kjøreassistentsystemer med bra funksjon. (Selv om jeg personlig ikke er så glad i pianolakk elementene i Q6, girspaken ala Skoda osv, så er selve skjermen og hendler ol. upåklagelig.) Hengervekt, nyttelast, skiluke, nettingvegg, jeg kunne fortsatt, men det er totalen av dette du betaler for. Fordi det koster mer å utvikle og produsere. I Europa.

Du kjøper også en følelse, selvfølgelig. Noe som er sammensatt. Det går på alt fra de tingene som er beskrevet over og merkets "heritage", i mangel av et godt norsk ord, til hvordan bilen lukter. https://www.thedrive.com/news/33439/audi-has-an-entire-team-of-people-who-just-smell-things

Tilsvarende kan sies om alle de tyske premium merkene. Samt Volvo, vil jeg hevde. Og selvfølgelig de enda mer eksklusive bilene i luksus- eller sportsbilsegmentet. Gimmick eller ei. Hvis du ikke verdsetter noe av dette, er det din subjektive mening. Noen har et langt mer praktisk forhold til biler, som et transportmiddel som ikke skal få deg til å føle noe som helst. Annet enn gleden ved å kunne transportere seg selv fra A til B til en lavest mulig pris. Det er helt greit.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Tja, hva man synes noe er verdt er jo individuelt. Synes sammenligningen med merkeklær er på plass, man kjøper ett "brand". Rent teknisk imponerer ikke Q6, med pianolakk og hardplast i dørene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tor 26. sep 2024, kl. 21:43Tja, hva man synes noe er verdt er jo individuelt. Synes sammenligningen med merkeklær er på plass, man kjøper ett "brand". Rent teknisk imponerer ikke Q6, med pianolakk og hardplast i dørene.
Tja jeg liker den godt jeg og det er jo aldri feil med sykt lang rekkevidde og knappe 20 minutter ladetid fra 20->80% - det er mye å bli gla i da ;D men som nevnt mange ganger før...noen liker mora og andre liker dattera..

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på tor 26. sep 2024, kl. 21:43Tja, hva man synes noe er verdt er jo individuelt. Synes sammenligningen med merkeklær er på plass, man kjøper ett "brand". Rent teknisk imponerer ikke Q6, med pianolakk og hardplast i dørene.
Merkelig å si at «Rent teknisk imponerer ikke Q6» og snakke om interiørdetaljer for da er man åpenbart ikke interessert i teknologi. Det er jo innen lys, infotainment, lading og kjøreegenskaper der Q6 imponerer. 

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på fre 27. sep 2024, kl. 06:28
Sitat fra: turfsurf på tor 26. sep 2024, kl. 21:43Det er jo innen lys, infotainment, lading og kjøreegenskaper der Q6 imponerer.  
Nettopp :+1:

#audi-fan

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på fre 27. sep 2024, kl. 06:28
Merkelig å si at «Rent teknisk imponerer ikke Q6» og snakke om interiørdetaljer for da er man åpenbart ikke interessert i teknologi. Det er jo innen lys, infotainment, lading og kjøreegenskaper der Q6 imponerer.
Ja, det var dårlig ordvalg. Var rettet mot interiørkvalitet. Kjøreegenskaper skal jeg ikke si noe om før jeg har fått tatt en lengre test.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Men har nakkestøtten fremdeles den vinkelen fremover? For de som ikke er lut i nakken så vil det gjerne bli et problem? At bakhodet toucher nakkestøtten såpass mye at det er irriterende/dikterende for nakkevinkel?
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA