Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 05. august 2023, klokken 10:49Men legg merke til formen på rammen til bakluka, den er mye rettere/brattere enn f.eks etron, iX eller EQE suv. Man laster jo til taket, og da bør ikke bakvinduet være så skrått - her scorer Q6.
Hm, laster veldig sjelden til taket. Bagasjeplass under hattehylla (inkludert frunk og annet) er det viktigste her. Ur e-tron imponerer egentlig her, når man har lobotomert frunken.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. august 2023, klokken 17:14
Sitat fra: daktari på lørdag 05. august 2023, klokken 10:49Men legg merke til formen på rammen til bakluka, den er mye rettere/brattere enn f.eks etron, iX eller EQE suv. Man laster jo til taket, og da bør ikke bakvinduet være så skrått - her scorer Q6.
Hm, laster veldig sjelden til taket. Bagasjeplass under hattehylla (inkludert frunk og annet) er det viktigste her. Ur e-tron imponerer egentlig her, når man har lobotomert frunken.
Vi er 5. 5x slalomstøvler og hjelmer, skisko etc.
5 stk 100 l kofferter/bagger. (ID.4 tar disse best stående.)
1 stk sup, sykkelutsyr.
Mange use case for mye bagasje.

Hvis man aldri bruker hele bagasjeplassen vil en kombikupe (Y, Sportback, ID.5  Macan etc) være smartere mtp forbruk, støy og møkk.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 05. august 2023, klokken 17:39Hvis man aldri bruker hele bagasjeplassen vil en kombikupe (Y, Sportback, ID.5  Macan etc) være smartere mtp forbruk, støy og møkk.
Jepp, enig, jeg foretrekker de variantene.

Kjipt de fleste produsentene tar en premium for en bil som sannsynligvis er billigere å produsere. Det gjør og at de knapt er å oppdrive på bruktmarkedet. Var på utkikk etter sportback når vi kjøpte e-tron, men det var det bare å glemme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. august 2023, klokken 09:54
Sitat fra: daktari på lørdag 05. august 2023, klokken 17:39Hvis man aldri bruker hele bagasjeplassen vil en kombikupe (Y, Sportback, ID.5  Macan etc) være smartere mtp forbruk, støy og møkk.

Kjipt de fleste produsentene tar en premium for en bil som sannsynligvis er billigere å produsere. Det gjør og at de knapt er å oppdrive på bruktmarkedet. Var på utkikk etter sportback når vi kjøpte e-tron, men det var det bare å glemme.
Jepp, sånn var det jo med stasjonsvogn vs sedan i gamle dager. Husker Mondeo kom i 3 karosseri-varianter.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2023, klokken 14:23
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. august 2023, klokken 09:54

Jepp, sånn var det jo med stasjonsvogn vs sedan i gamle dager. Husker Mondeo kom i 3 karosseri-varianter.
Ja, men sedanutgaven var vanligvis billigere en stasjonsvogna. På disse "sportback" utgavene er det altså motsatt. Mondeoen jeg likte best var også "kombi" utgaven.

Beklager avsporing av topic.

daktari

Bjørn Nyland har som forventet en haug gode tester. Generelt meget gode skussmål. Spesielt lys, veldig god ladefart på Ionity og forbruk/rekkevidde trekkes frem. Plassen er ok, støynivå lavt, men noe rar hjulstøy som ikke vises på dB-målingene. Nå venter alle på 1000 km-testen og ny rekord er ventet.

https://youtu.be/7-ns0uXoKF4

https://youtu.be/youOS4hOyYU

https://youtu.be/1_yZE_pv3wE

https://youtu.be/8TqgJNZZ9EY
Mine I-Pace videoer

daktari

Sittet og tenkt litt på et par saker med Q6.
Synes det er noe skuffende at Enyaq laster like mye. Den slår dog iX greit på bagasje, men iX har til gjengjeld mye bedre bakseteplass.

Videre var autoparkeringen var svak anno 2024. Der er iX med Parking assist pro fantastisk bra. Den gjenkjenner tegninger i asfalten, man kan gå ut og styre med telefon (iPhone eller android m UWB), og ta opp lange kompliserte parkeringsmanøvre som også kan fjernstyres. Lett å forstå også.

Forbruk og rekkevidde er helt knall. Lavt forbruk og stort batteri.

Ladefart på 800V er knallbra, f.eks mot iX50 (m eldre sw) er ca 10 min tregere 10-80%. 22 min vs 32 min. På Tesla superlader er det litt ulkart på videoen men muligens endel  dårligere enn iX50, den bruker 30 min fra 20-80%.

Lydnivået dB-målt er likt som for iX og EQE suv men flere har nevnt dene ulingen fra hjula. Det er neppe dekkene, for Pirelliene er støysvake.
Mine I-Pace videoer

Orbit

Sitat fra: daktari på tirsdag 23. juli 2024, klokken 20:55Nå venter alle på 1000 km-testen og ny rekord er ventet.
1000 km ble kjørt helgen som var, og endte på 09:30

https://www.youtube.com/watch?v=cr76IiubKEI&t=20070s
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Oppsummeringen av 1000 km, litt kortere format:

https://youtu.be/tSXaPWZktYQ
Mine I-Pace videoer

E-Trond

Får ikke akkurat noe godt skussmål i Motor sin test når det gjelder støy...
Er det E-Sound som skaper problemer eller bare noe galt med testeksemplaret?

"Har virkelig Audi sendt ut en splitter ny SUV til nærmere millionen med så dårlig støydemping – på nivå med kraftig kritiserte Tesla Model Y?

Svaret er ja. Bekreftet og underbygget av alle som har kjørt eller sittet på i Q6 i testperioden."

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-audi-q6-e-tron/281961
ID 7 GTX
Ioniq  2020

elektro

Sitat fra: E-Trond på torsdag 25. juli 2024, klokken 08:54Får ikke akkurat noe godt skussmål i Motor sin test når det gjelder støy...
Er det E-Sound som skaper problemer eller bare noe galt med testeksemplaret?

"Har virkelig Audi sendt ut en splitter ny SUV til nærmere millionen med så dårlig støydemping – på nivå med kraftig kritiserte Tesla Model Y?

Svaret er ja. Bekreftet og underbygget av alle som har kjørt eller sittet på i Q6 i testperioden."

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-audi-q6-e-tron/281961

Virker veldig rart. e-sound har vel tre innstillinger, Comfort, Balanced og Dynamic? Teslabjørn påpekte vel at han valgte Comfort for å få det så stille som mulig? Gjelder dette også i hastighet?

Ellers har vel testbilene 285 brede Pirelli dekk bak da.. Usikker på profilen, men det er jo bredere enn det meste. Og 21, eller 22 tommer felg? Har alle testbilene luftfjæring? Teslabjørn sin subjektive mening var i alle fall etter de første testene at støynivået er bra, men ikke fullt så bra som i Q8. Men han snakket om en slags ulyd som han mente kan ha med dekktypen og/eller felg å gjøre. Har ikke sett eller lest så mange andre tester på norsk jord. Eller asfalt, rettere sagt. Er det andre enn Motor som klager over dette?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

E-Trond

Virker jo som om støyen kommer framme i bilen,så tviler på om brede bakdekk lager lyden.
Ser på skiltnr at det ikke er samme bil hos Motor som hos Bjørn.
Manglende lydisolering av frontmotor?
Går ikke E-sound an å slå helt av?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

daktari

"Alle" har klagd på den romlingen. Man hører det ganske greit i Bjørns tester, særlig 1000 km.

Kan opplyse om at iX med Pirelli p'zero 21" overhodet ikke lager en slik fartsavhengig during. 255/50R21. Men levert fra fabrikk med PIRELLI NOISE CANCELLING SYSTEM™ (PNCS)

Så her kan det være noe resonans knyttet til luftstrøm eller felg mistenker jeg. Kan man få en slags resonans også i hjullager eller girboks?
Mine I-Pace videoer

Trond.m

Jeg kjørte Q6 i går og selv om jeg ikke føler at støyen er direkte sjenerende, så ville det nok vært en forbedring med PCS. Er det er system som kan ettermonteres ? Nå er de bilene forhandlerne har fått ikke en spec som er mulig å bestille, så det er kanskje et håp om at kundebiler får støyisolering i dekkene. Det er jo Pirelli dekk som var på bilen. Jeg la merke til at selv på Q6 som kunne hatt hastighetsmerke H (270 km/t) så var det levert W dekk. Mener. BMW iX 50 leveres vel med dekk i klasse H, ref. vognkort.

Trond.m

Sitat fra: E-Trond på torsdag 25. juli 2024, klokken 10:03Virker jo som om støyen kommer framme i bilen,så tviler på om brede bakdekk lager lyden.
Ser på skiltnr at det ikke er samme bil hos Motor som hos Bjørn.
Manglende lydisolering av frontmotor?
Går ikke E-sound an å slå helt av?
E-sound skal vare av i comfort, bortsett fra AVAS som alltid må være på. Men den skal jo slå seg av i høyere hastigheter. Sp kan men definere en «individual" der man selv definerer om e-sound er aktivert. Tror ikke lyden kommer fra e-sound med fra dekkene som var levert i hastighetsklasse W (270 km/t)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA