Vil ikke lade, Gul THINK i Grønland

Startet av twirk, søn 23. jul 2023, kl. 15:14

« forrige - neste »

Marsto

Hei igjen Twirk. Skal power limit lyse når du kommer ned mot null? I zebra boken er det ingen informasjon om det. Det kan være en reset knapp for batteriet også under lokk til sikringer. Legger ved to bilder fra zebra boken.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Hei igjen Twirk. Jeg har funnet et dokument som viser at Power Limit vil lyse hvis SOC kommer under 3%. Da er det oppklart.

twirk

Fantastisk. Godt fundet :D Nu ved vi det.

Imellemtiden har jeg parkeret min Think og trykket på batteri reset knappen i handskerummet.

Batteriet ville ikke lade over 5% så jeg blev nødt til at parkere den.
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Marsto

Hei Twirk. Fant dette sitatet under temaet vanlige feil øverst i forumet. Har du prøvd dette?

"Har en tendens til å slutte å lade etter 10-15 minutter om jeg har kjørt den under 10%. Av med kablen. Starter opp bilen. Den starter ikke med Power limit feil. Ny start uten feilmelding . Slaå av å plugge inn kabel igjen. Alt i orden. Skjedd 4-5 ganger maks. Samme situasjon samme medisin."

Marsto

Har lest flere innlegg nå at noen biler må plugges inn og ut flere ganger før den begynner å lade.

twirk

Her er et eksempel på ladeproblemet:

Dag 1) bilen ladet til 80% om morgenen. Kører hele dagen og sætter den til at lade om aftenen.

Dag 2) bilen ladet til 70% om morgenen. Kører igen og lader om aftenen.

Dag 3) bilen ladet til 60%

...
Osv. Osv.
...

Dag 9) bilen kan kun lade op til 5% og jeg bliver nødt til at stoppe med at bruge den. Den står bare parkeret nu.

Jeg har prøvet flere gange at tage laderen ud og prøve at lade igen. Det er som om batteriets Max kapacitet går ned med 5-10% hver dag.

twirk

Så er halvdelen af kablet ankommet! Nu venter jeg på pcan kablet.

Marsto

Veldig spennende å se om du får kontakt med Zebramonitor. :+1:

twirk

Sådan! nu er pcan kablet her.

Men jeg har godt nok svært ved at få software og kabel til at snakke sammen  :(

Jeg skal forsøge med forskellige Windows versioner (XP, Vista, 10)

Det er i hvert fald IKKE plug-n-play  ;D

worry

Hmm. Det er en ny (fancy) utgave av pcan-adapter. Skulle tro at det skulle fungere med siste versjoner av windows. Jeg er mer usikker på hvilken versjon windows som passer best til Zebra monitor.
Think lithium

Marsto

Det jeg tror du må gjøre er å koble alt opp til Thinken via overgangen til obd2 kabel. Slå på tenning og se om du får kontakt med software.

twirk

Nå ja. Det er det samme når jeg skal læse data fra min bådmotor.

Tak for tippet

twirk

Jeg koblede til bilen, men desværre ingen kontakt.

Jeg fortsætter i mine forsøg.

Warlock

Synd å høre du sliter med kommunikasjonen med bilen.
Personlig har jeg ikke brukt ZebraMonitor, rett og slett for jeg ikke har vært borti noen bil med denne batteritypen, men hva med å ta et lite sidesteg for å finne ut om kabelen og enheten du har kommuniserer med bilen?

Det finnes flere programmer man kan bruke, som PcanView eller SavvyCAN etc. Jeg skrev en liten how-to for hvordan man setter opp SavvyCAN til å snakke med Thinken her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=63465.msg1091619;topicseen#msg1091619

Om du får kontakt og legger ved en trace-fil kan vi også hjelpe deg og se om vi kan finne ut hva som er galt med bilen :)
I alle fall verdt et forsøk?

twirk

Det skal jeg prøve. Mange tak Warlock!

Jeg vender tilbage.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA