Model y performance netto batteri

Startet av førategangtesla, søndag 23. juli 2023, klokken 11:05

« forrige - neste »

førategangtesla

Tesla gir jo ikke noen tall på batterikapasiteten, de gir tall på rekkevidde. Jeg har begynt å lære meg litt forventet forbruk samt forbruk ved parkering/sentry mode over natt etc etter å ha eid bilen et halvt års tid, men jeg får litt forskjellige tall hver gang jeg prøver å regne ut batterikapasiteten. Jeg synes at tesla har et bra rekkeviddeestimat i navigasjonen, stort sett så pleier det å stemme bra pluss/minus en prosent eller to og stort sett så pleier den å være litt pessimistisk slik at jeg kommer frem med 1-2 prosent mer enn estimert så det er jo egentlig ikke så voldsomt viktig, jeg lurer mest på hva som ligger til grunn for rekkevidden på 514km.

Vi var nettopp på en "langtur" til bø i Telemark fra Mandal. Jeg ladet til 95 prosent hjemme og vi kjørte til Skien på fredag 213km med et forbruk på 141 wh/km, egentlig ok forbruk da her er endel 110 sone og vi var feriepakket med to voksne og to barn med barnesete+pute, barnevogn og lastet opp med bagasje, klimaanlegget på 20 grader auto hele veien. Vi ankom med 54 prosent så da brukte vi 41 prosent på turen. Det gir jo hvis jeg regner riktig 0,73 kWh per prosent eller en nettokapasitet på 73kwh ladet opp til 100%. Det gir jo i dette tilfellet en rekkevidde på ca 519 km.

På vei hjem hadde vi våt vei fra bø og frem til ca Arendal. Vi ladet til 79 prosent i Skien og kjørte opp til bø og deretter hjem senere på dagen og kom hjem med 9 prosent på batteriet. Sannsynligvis pga våt vei og endel bakker opp til bø så hadde vi et forbruk på 154 wh/km på 323km kjøring med 68,6 av batteriet forbrukt. Det gir en batterikapasitet på 72.5 kWh. Sentry mode var på i bø og det står 1.1 prosent forbrukt i park.

Vi var en tur til kongeparken fra Mandal, vi lader her også til 95 prosent og kom hjem med 25 prosent igjen, sentry på under parkering. Her brukte vi 68.9 prosent på 352km kjøring og vi hadde et forbruk på 143 wh/km, det gir en batterikapasitet på 73kwh netto og en rekkevidde på 510km.

Midt mellom disse turene så har vi kjørt endel lokalt, typisk 5-10 mil hver vei og ved kjøring i 60-70 så har vi gjerne et forbruk på ned i mot 120 wh/km, det gir jo en rekkevidde på over 600km, men regner jeg ut antall wh/km på antall km kjørt og prosent forbrukt så får jeg en kapasitet på 75 kWh netto i noen tilfeller.

Så jeg blir ikke helt klok på hva kapasitet jeg egentlig har, jeg er klar over at man får en degradering av batteriet, men for min del så har kapasiteten gått både opp og ned når jeg regner ut i fra forbrukt prosent og wh/km på antall km kjørt. Jeg har et gjennomsnittlig forbruk foreløpig på 164 wh/km og den er på vei ned da jeg fikk bilen i desember og har 7000km med vinterkjøring, nå har den går 11.300km med et forbruk på foreløpig 164 wh/km som er på vei ned.

Det ble et litt langt innlegg, det jeg egentlig lurer på er hva slags erfaringer dere andre har med deres model y performance og rekkevidde/forbruk og batterikapasitet? Samt hva som ligger til grunn i forbrukt prosent i energiappen, kommer absolutt alt av forbruk under kjøring med her?

Jeg kan jo ikke bruke ladestatistikk heller, når jeg lader hjemme så får jeg 0.78-0.8 kWh per prosent, men man mister jo litt under lading i varme etc.

Er det slik at man kanskje bør lade opp til 100% en gang for å kalibrere BMS? Jeg har ladet til max 95 prosent to ganger, ellers går det i 70-80-90 prosent avhengig av hvor mye vi skal bruke bilen og hva strømprisen er.

førategangtesla

Her i dag har jeg hatt en liten handletur, noe landevei i 50-60 kmt og bykjøring. Vedlagt bilde av forbruk. Her kommer jeg frem til at jeg har 0.7685 kWh per prosent på denne kjøringen, altså en netto batterikapasitet på 76.85 kWh? Eller er det andre faktorer som spiller inn her også?

Jeg er ikke redd for at det er noe unormalt eller noe slik, jeg er bare interessert i å finne ut kapasitet og hvordan jeg kan bruke dataene fra bilen. Jeg er også nysgjerrig på hvorfor jeg får data som spriker fra å vise en batterikapasitet fra mellom 72.5 og nesten 77kWh?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

eivissa

The Model Y LR/P 2022/2023 has a 79,#kWh net capacity battery pack from LG Chem called the 5L or "M50".

4,5% of usable net capacity are hidden below 0% SOC, so driving from 100% to 0% should give you around 75-76kWh usable, depending on your driving you can subtract another 1kWh per 100km for heat loss.

To verify your current battery capacity just charge it to 100% until the battery charge power actually drops to 0kW, note the km next to the battery logo (tap to switch from % to km) and multiply with 165 for the Performance or 148,5 for the Long Range.

At the same time you can go to the energy monitor in your car, when you are at a high SOC (the closer to 100%  SOC the more precise). In the energy screen you select average consumption and then multiply your indicated consumption with the indicated range. This will also give you net capacity of the pack including the 4,5% hidden capacity below 0%.

Both ways should give you the same result within 0,2kWh.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA