Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjon er i praksis ubrukelige

Startet av ovaloinen, lørdag 22. juli 2023, klokken 23:09

« forrige - neste »

ovaloinen

Kjørt litt på nye steder nå i sommer og ser at man kan ikke stole på navigasjonen. Kartet er ikke oppdatert på min ix m60 2023 modell. Fulgte kartet og endte opp i blindvei i ett tilfelle og en enorm omvei i et annet tilfelle pga veiarbeid som ikke stemte....På vei fra Gardermoen i dag sto det stille og google maps viste en alternativ rute for å spare tid. Ikke bmw navigasjon. Google maps funker.

Bmw navigasjon er rett og slett ubrukelige og ikke til å stole på.

Android auto funker, men da får man helt vilt dårlig lyd på musikk og det er masse knot med å endre det...

RJK

Kan trøste deg med at jeg opplever akkurat det samme på min Hyundai Kona, og jeg har mistanke at samme problemer er årsak til endels bilers (Tesla kanskje i særdeleshet) fantombremsinger skyldes samme/tilsvarende problemer, men da pga info om gamle fartsgrenser og gamle veier som nå er bygget om og fått endret rute.

Nå har jeg ikke testet i år eller i fjor, men å kjøre til f.eks. Kristiansand fra Oslo, så tilter kartnav på nyveien, og bilen tror du kjører i skauen/ingenmannsland. Mistenker at dette fremdeles ikke er rettet opp, pga andre feil på andre veier jeg har testet i nyere tid.

Altså ligger sannsynligvis fewilewn i gamle kartdata på en eller annen server som flere biler henter data fra, selv om de norske kartdataene skal være oppdatert. Dermed burde det vært mulig å få oppdatert dette, men at det av en eller annen grunn ikke skjer.

Dette er ihvertfall mine tanker etter å ha lest innlegg fra andre her inne og på andre fora, og sammenfalt det med mine egne erfaringer. Selvsagt mulig jeg tar feil, men det er ihvertfall slik jeg oppfatter det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Ville prøvd å reklamere og be om prisavslag? Tydelig at underleverandørene av kart til bilfabrikantene (HERE og TomTom) ikke bryr seg om Norge.

E.g., Here levert med kart som manglet et 11 år gammelt skilt i Oslo

Sunfire2k5

Sitat fra: ovaloinen på lørdag 22. juli 2023, klokken 23:09Android auto funker, men da får man helt vilt dårlig lyd på musikk og det er masse knot med å endre det...

Jeg lever fint med Android Auto til kart og har bare hørt på Spotify med via det. Er det vesentlig bedre lyd via vanlig BT?

Når jeg tenker meg om var det bedre lyd via bt enn wired Android Auto i MB EQC... Limit på noe?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA