Bytte fra 85 KWH til 90KWH 400V.

Startet av offpist, lørdag 22. juli 2023, klokken 08:45

« forrige - neste »

offpist

85 KWH batteriet på min 2013 P85 døde i sommer pga ubalanse i en modul.
Det var fellesferie og gode råd ble dyre. Sjekket litt rundt og fant 3 stk 90 KWH batterier tilgjengelig på markedet. Ett til ca 125 000 kr, et for 112 000 kr men gikk for det rimeligste til 90 000 kr, og han kunne til og med levere det til meg.

Ved hjelp av 4 bukker, 4 garasje jekker, og en gaffeltruck så droppet vi det gamle batteriet og plukket det ned i deler/moduler. Batterikassen ble lagt ut som "gis bort mot henting" på finn og ble borte samme dag. Det er jo sikkert 100 kg med aluminium så han fikk sikkert noen kr for å levere det inn.

Neste dag ble 90 kwh batteriet satt inn, hadde laget med "guide-pins" av lange 8mm bolter for det er avgjørende
å treffe riktig opp i bilen. Overaskende nok var reinstallasjon av SW alt som skulle til for at bilen skulle akseptere det nye batteriet. Har kjørt nå en uke og alt fungerer supert, hurtiglading er langt raskere nå enn det gamle 85 kwh batteriet.

Fikk solgt 15 moduler fra det gamle batteriet for 102 000 kr og det var på bare en uke.
Så ikke bare fikk jeg byttet fra defekt 85 kwh til nyere 90 kwh batteri men jeg gikk 12 000 kr i pluss på hele prosjektet. Enda så har jeg igjen en defekt modul, BMS og rele som også har en verdi.

Og alt ble gjort på 4 dager fra havari til bilen var oppe og gikk, ikke 3 mnd som på Tesla SC.

Sier ikke at dette er løsningen for alle, fordi å bytte et 600 kg batteri og fikle med 400V DC krever både kompetanse og spesialutstyr, men det er altså mulig.

Byttet også pyrosikring med det samme, fra modell med innebygget batteri til den nye typen som er "self-powered".

Vil bare klargjøre at dette var et 400V batteri, jeg veit ikke om det nye 350V batteriet vil kreve noe omprogrammering i MCU/gateway men det er også mulig med root tilgang.

Alle jeg pratet med på forhånd mente at å bytte til annet batteri ville kreve omkoding men tydeligvis ikke.
Det finnes fryktelig mange revisjoner og versjoner av batterier og ikke alle er kompatible med alle biler.

Optimalt sett så hadde et 1-2 år gammelt 350V 90 KWH batteri vært best men det var ikke å oppdrive.
Man får jo en S90 med slikt batteri for rundt 230 000 kr så det hadde vært mulig å kjøpe bilen bare for å ta ut batteriet og så forsøke selge bilen i deler etterpå, men det blir litt mer styr.

I USA ser jeg de monterer 100 KWH batterier nå i gamle S85 biler på ettermarkedet verksteder, så det er muligheter der i fremtiden. En P100 RWD hadde vært litt gøy men vekten på batteriet er høyere så man er nok litt på kanten av regelverk der..
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Klykken

Haha, tøft! Og ellers dritrått å gå i pluss på et slikt prosjekt (sett bort fra arbeidstimer og nødvendig verktøy)! 😁
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Fantastisk historie! Kjekt at du deler! Veldig overrasket over at det virker. På andre merker går det ikke an å skifte lysbryter engang uten programmering, og jeg hadde faktisk trodd Tesla var blant de verste her. Går jo rykter om blokkering fra superchargere osv også, fungerer det fortsatt?

Hva vil reinstallasjon av software si i praksis? Lå det en oppdatering på vent, fikk du Tesla til å trigge en reinstallasjon remote eller hvordan fikk du det til?

Når du sier kompetanse og utstyr for håndtering av 400 volt DC, hva legger du i det? Har hatt lysbuekurs pga. DC-drift på boreutstyr offshore og kjenner farene, men i praksis så snakker man om 1 stk battericonnector som skal av og på? Må man gjøre mer enn å gjøre bilen strømløs så kontaktorene er ute først?

Splitting av moduler på det gamle er såklart en annen sak, men også der er det vel først og fremst en mekanisk jobb?

Merker du noe til om du har fått høyere effekt som følge av økt spenning?

Morsom tanke med RWD P100, men ytelsene oppnår du ikke uten hele drivlinja/motorene fra en P100, så du ville bare fått mer rekkevidde...

offpist

Gratis superlading virker.
Det følger VIN nr, ikke batteripakken.

I service meny er det en egen knapp for reinstallere SW,
Så det kan man ordne selv uten å involvere Tesla.

Både 85 kwh og 90 kwh er 400V så merker ikke noen særlig økt effekt.
Men huriglading er merkbart raskere.

For å bytte pakke bare så trenger man ikke borti 400V egentlig.
Bare koble fra "firemannloop" og koble fra 12V.
Etterpå er det bare å droppe pakken og sette inn ny.

Men igjen, det ER forskjellige revisjoner av batterier der ute.. og jeg veit ikke hvilke revisjoner som passer om hverandre og hvilke endringer som eventuelt må til.
Kanskje må bilen kodes om, kanskje ikke.
Dette er ikke en DIY guide.. eller anbefaling om å gjøre det samme.

Men, synes det er en historie som er verdt å dele.. for jeg ser endeløse med historier om folk med 2013-2015 S85 som får batteri havari for tiden utenfor garanti.

Tryggeste veien å gå er kanskje å kjøpe pakke brukt, og så bruke Elbilmek eller tilsvarende til å bytte. Kanskje kan de til og med dele opp den gamle pakken for deg mot betaling.

T-Pro på Dal er også i stand til å bytte batteri veit jeg.
Kjører:

offpist

Aller best er sikkert om du finner en donor bil som er lik din.

For eksempel om du har en S85 RWD og du finner en donor bil S85 RWD som har fått 90 kwh batteri på garanti.
Da kan du være rimelig sikker på alt er kompatibelt.

Har hørt historier om at RWD og AWD biler har forskjellig batteri config uten at jeg veit noe mer om det.
Pluggene og alt er likt så litt merkelig i så fall men AWD bil vil så klart kreve mer effekt med sine 2 motorer.
Kjører:

Electric cars in Norway

Det var en herlige DIY historie :+1: helt konge.

geear

Kom din 90 fra en 90D eller en 85 med batteribytte? Kom vel aldri en 90 RWD? :'(

offpist

Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 15:15Kom din 90 fra en 90D eller en 85 med batteribytte? Kom vel aldri en 90 RWD? :'(

Batteriet kom fra en S85 som hadde fått 90 kwh på garanti.
Så det kan være medvirkende til at det ble plug`n play.

Jeg hadde litt dialog med denne karen i Nederland. Han var villig til å konfigurere om bilen som jeg vil remote.
https://www.laadkabelwinkel.nl/
Man trenger en PC med Linux, en mini-USB kabel som skal kobles inn på hovedkortet i MCU og en Fakra nettverkskabel.
Jeg hadde alt dette klart men det ble altså ikke nødvendig.

I USA ble 2012 og 2013 levert med Gen1 onboard ladere og der er det visstnok en del begrensninger.
Mens i Europa ble de kun levert med GEN2 så det skal visst åpne opp for mange flere batteripakker.
Facelift fra 2016 har Gen3.

Også har vi Gen 4 da fra 2022 men der er batteriet HELT annerledes så det vil aldri gå om hverandre.
Kjører:

offpist

Jeg har tilfeldigvis også nyeste revisjon av Gen2 onboard lader og V1.5 ladeluke (elektrisk åpne/lukke).
Samt nyeste revisjon av PTC og batteri varmer..  Alt byttet selv.

Er vel omtrent bare DU igjen som ikke er byttet på noen år.. så antar det blir neste ;)
Men sjekket for lekkasje av kjøleveske på speedsensor senest denne uken, og den er enda tørr så tenker den varer noen år til.
Kjører:

kodax

Sjef og respekt!
Og det at det er såpass enkelt å bytte, vil nok bety at det vil komme endel som vil tilby dette til en overkommelig pris, noe som er bra for både miljøet og lommeboken.
S/X blir vel den mest vanlige veteranbilen etterhvert..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Er det like enkelt å oppgradere batteri fra 75 til 100kWh i Model X mon tro? Om snaue to år går min batterigaranti ut og da vil bilen ha gått ca. 220.000km med en høy andel hurtiglading (ca. 50% tipper jeg). Det vil da være fristende å finne et 100kWh batteri fra en bil som ikke er kjørt langt og kjøre samme prosedyre.

Jeg vet vekta på 100kWh-batteriet er høyere men nyttelasten er jo hele 558kg så at den synker litt (ca. 90-100kg?) er ikke noe problem for min del.

Regner med å beholde bilen i 3-5 år etter det, ønsker ikke å bytte før jeg må pga. at jeg da mister gratis lading. Sparer fort 20.000,- på det i året.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

NightOwl

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. juli 2023, klokken 00:09Regner med å beholde bilen i 3-5 år etter det, ønsker ikke å bytte før jeg må pga. at jeg da mister gratis lading. Sparer fort 20.000,- på det i året.
Du har lest innlegg 3 i denne tråden?

Ellemelle

Sitat fra: NightOwl på lørdag 29. juli 2023, klokken 17:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. juli 2023, klokken 00:09Regner med å beholde bilen i 3-5 år etter det, ønsker ikke å bytte før jeg må pga. at jeg da mister gratis lading. Sparer fort 20.000,- på det i året.
Du har lest innlegg 3 i denne tråden?
Han snakker om å bytte bil, ikke batteri.

geear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. juli 2023, klokken 00:09Er det like enkelt å oppgradere batteri fra 75 til 100kWh i Model X mon tro? Om snaue to år går min batterigaranti ut og da vil bilen ha gått ca. 220.000km med en høy andel hurtiglading (ca. 50% tipper jeg). Det vil da være fristende å finne et 100kWh batteri fra en bil som ikke er kjørt langt og kjøre samme prosedyre.
Har du hurtigladet 24000 kWh eller noe? Med ladehastigheten til X75 er det et par uker av livet ditt. 😳

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. juli 2023, klokken 00:09Jeg vet vekta på 100kWh-batteriet er høyere men nyttelasten er jo hele 558kg så at den synker litt (ca. 90-100kg?) er ikke noe problem for min del. 
Kommer vel an på hvor flisespikker du er som person. Bilen vil ikke lenger være iht vognkortet verken på egenvekt, nyttelast eller rekkevidde, og så er spørsmålet hva som skjer med effekt når den får 400 volt pakke, går den da som en 100? De har like motorer, så er mulig de er registrert med samme peak selv om 75 ikke klarer levere nok strøm. Vil bilen identifisere som 75 eller 100? Hva skjer i så fall med toppfart? Øker den til 250 så blir både toppfart og dekkspec også feil. Biltilsynet viser ingen nåde hva angår "trimming", som det i så fall vil gå under. Hvis ikke bilen identifiserer som en 100 i displayene så er nok sjansen for at noe av det oppdages helt minimal.

Hva angår vekt så skal hver person (sete) ha 75 kg, og du har vel 6-seter? Så du kan i så fall klare deg med 375 kg uten å måtte nedregistrere bilen. Må ha 450 hvis du har 7-seter.

Vaduz

Uansett hva bilen vil identifisere seg som, så synes jeg i alle fall vi skal støtte den i det valget den tar!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA