Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Etron navigasjon

Startet av hybrid88, tirsdag 18. juli 2023, klokken 08:06

« forrige - neste »

hybrid88

Har en etron 55 fra 2021. Kan man speile google maps fra telefonen over på mmi eller søke opp adresser ved hjelp av tale?

Eller andre effektive måter for å slippe å skrive inn adresse manuelt. Har Android telefon.

Tips tas imot med stor takk:)
Etron 55
E-golf
911 GT3

storeulv

Om du har "SmartPhone Interface" kan du gjøre dette med Android Auto så vidt jeg vet. Det fungerer i alle fall slik med iPHone og Apple CarPlay.
Merk deg da at når du bruker navigasjon via telefonen ikke får kart i dashbordet, kun på den store skjermen i midtkonsollen.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

elektro

Merk også at du også mister muligheten til å få estimert rekkevidde ved ankomst og generelt rekkeviddeanslag basert på rute, når du navigerer via telefonen. Derfor bruker ikke jeg det. Samt at du som nevnt her ikke får opp kart i dashbord (og HUD).. Og jeg synes Spotify i Apple CarPlay fungere såpass dårlig at det ikke er verdt det. Iom. at man ikke kan søke på sang/artist, men må ha spillelister.

Synes imidlertid det fungerer rimelig greit med håndskriftsgjenkjenningen og Google søk på adresser i bilens MMI.

NB! Du må dessverre trykke på G'en hver gang. Man er helt avhengig av Google sin smarthet for at det ikke skal bli knotete. I går søkte jeg f.eks. på en sushi sjappe, som den fant selv om jeg stavet feil og skrev bare første halvdel av ordet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 15. august 2023, klokken 06:36Synes imidlertid det fungerer rimelig greit med håndskriftsgjenkjenningen og Google søk på adresser i bilens MMI.
Mest irriterende funksjonaliteten jeg har brukt. Hvorfor kan man ikke bruke vanlig tastatur? Men stemmestyring da, virker den?

Ang. kart, hvordan får man oppdatert det?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Jeg tipper tastatur er sperret for bruk under fart, da du må se bort fra veien for å bruke det. Håndskrift kan du bruke uten å se på skjermen. Stemmestyring (med bilens MMI) støttes ikke i min bil med norsk språkvalg (men fungerer med f.eks. engelsk eller tysk).

Nye kart lastes ned OTA for de land du kjører i (etter noen uker i samme land). Du kan også oppdatere hele kartverket ved å hente ~30 GB fra myAudi (under "Funksjoner") og overføre til bilen med en USB-pinne. Begge alternativer krever at du har aktivt abonnement på "Audi connect Navigasjon & Infotainment" til 231 kr/mnd. De tre første årene er inkludert i nybilprisen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på tirsdag 15. august 2023, klokken 08:23Jeg tipper tastatur er sperret for bruk under fart, da du må se bort fra veien for å bruke det. Håndskrift kan du bruke uten å se på skjermen. Stemmestyring (med bilens MMI) støttes ikke i min bil med norsk språkvalg (men fungerer med f.eks. engelsk eller tysk).

Nye kart lastes ned OTA for de land du kjører i (etter noen uker i samme land). Du kan også oppdatere hele kartverket ved å hente ~30 GB fra myAudi (under "Funksjoner") og overføre til bilen med en USB-pinne. Begge alternativer krever at du har aktivt abonnement på "Audi connect Navigasjon & Infotainment" til 231 kr/mnd. De tre første årene er inkludert i nybilprisen.
Skjønner tanken bak det med håndskrift, men er ikke enig i at det er riktig. Tar mere av min oppmerksomhet å skrive lange gatenavn for hånd enn å taste det inn. Men det riktige er selvfølgelig stemmestyring, og det er jo litt flaut at det ikke virker med norsk. Men det går jo greit med CarPlay...

Takk for info om kart!
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. august 2023, klokken 06:50
Sitat fra: elektro på tirsdag 15. august 2023, klokken 06:36Synes imidlertid det fungerer rimelig greit med håndskriftsgjenkjenningen og Google søk på adresser i bilens MMI.
Mest irriterende funksjonaliteten jeg har brukt. Hvorfor kan man ikke bruke vanlig tastatur? Men stemmestyring da, virker den?

Ang. kart, hvordan får man oppdatert det?

Tanken er at du i mindre grad skal behøve å ta øynene fra veien. Jeg synes skriftgjenkjenningen er imponerende god, og liker at produsentene prioriterer sikkerhet. Jeg klarer i alle fall å skrive alle bokstavene i alfabetet i blinde, og bilen forstår det. Mellomrom er rett strek til høyre, backspace er strek til venstre.

Skal du navigere til Color Line terminalen holder det imidlertid antakelig å skrive COL, så spretter resten opp. Skal du til Karl Johans gate 8, holder det antakelig å skrive 8 KARL, og skal du til OBS på Jessheim skriver OBS JES. I dag skulle jeg til en bedrift i Dronning Eufemias gate, da skrev jeg bare de tre første bokstavene i firmanavnet, så kom riktig forslag opp. Alternativt kan man stoppe bilen og bruke tastatur.

Dog, er det irriterende at man først må trykke Søk, så G for Google søk, så trykke to-tre ganger for å bekrefte at man ønsker å navigere til adressen man har funnet. Da forsvinner noe av poenget.

Stemmestyring har jeg ikke prøvd. Kartene oppdateres automatisk hos meg, men det går mye data.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA